2021-06-10, 07:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Personligen tycker jag man borde ändra dikussionsämnet platta jorden mot truth earth för att ta bort förlöjligandestämpeln. För om man som jag inte tror på Nasa rymdfärder under 70-talet så har man inte heller blue marblebilden över hur jorden ser ut utifrån sett. Resten är CGI med klipp och klistra.

Många truthearthers tycker bara det är löjligt hur tex Youtube i sina algoritmer lägger in dem löjligaste plattjordsfilmerna överst med en flygande platt jord med vatten som rinner från sidorna vilket får en att undra varför dem gör så?

I realiteten så säger många sk plattisar att platsen vi lever och frodas på är som i en innesluten krater där vi är omgärdade av is ( antarktis) och på detta en kupol som i bibeln kallas för the firmament.
Alltså som ett ogenomträngligt kupolliknande lock.
Resten vet dem inte eftersom det inte går att ta sig utanför detta firmament. Detta ha USA försökt
på 50-talet med genom att atombomba detta firmament. Tror operationen hette fishbowl och dominion.

Menar du att idén om en isvägg skulle vara mindre löjlig?

Varför? Det ingen karta över kraterjorden heller. Man skulle kunna se solen dygnet runt även på den jorden. Kraterjorden förklarar lika lite som vattenfallsjorden hur stjärnbilder beter sig på norra respektive södra halvklotet.
Citera
2021-06-10, 08:23
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag man borde ändra dikussionsämnet platta jorden mot truth earth för att ta bort förlöjligandestämpeln. För om man som jag inte tror på Nasa rymdfärder under 70-talet så har man inte heller blue marblebilden över hur jorden ser ut utifrån sett. Resten är CGI med klipp och klistra.

Många truthearthers tycker bara det är löjligt hur tex Youtube i sina algoritmer lägger in dem löjligaste plattjordsfilmerna överst med en flygande platt jord med vatten som rinner från sidorna vilket får en att undra varför dem gör så?

I realiteten så säger många sk plattisar att platsen vi lever och frodas på är som i en innesluten krater där vi är omgärdade av is ( antarktis) och på detta en kupol som i bibeln kallas för the firmament.
Resten vet dem inte eftersom det inte går att ta sig utanför detta firmament. Detta ha USA försökt
på 50-talet med genom att atombomba detta firmament. Tror operationen hette fishbowl och dominion.

True earth? Det låter ju som samma sak som vi andra har hållt på med i tusentals år. Att med hjälp av empiri och vetenskapliga metoder komma fram till hur jorden ser ut.

Och jag måste säga att vi har lyckats väldigt bra. Dagens modeller, typ kartor och liknande, har visat sig överensstämma med "True earth" på metern när.
Citera
2021-06-10, 09:11
Medlem
Citat:

Hypotesen att jorden skulle vara platt är så löjlig i sig själv att den inte kan förlöjligas ytterligare.

Jag tror inte ens att "plattjordare" tror det själva. Av någon anledning vill de träna sig i argumentationsteknik. Träna sig i att argumentera för något helt orimligt och galet. Och något mer orimligt och galet än hypotesen att jorden är platt går knappast att hitta.
Senast redigerad av pewana 2021-06-10 kl. 09:34.
Citera
2021-06-11, 18:11
Medlem
5 kilometer ut så försvinner båtar bakom jordens kurva, ja alltså eftersom nederdelen försvinner först. Ingenting annat än en kurva kan så klart orsaka detta fenomen, vetenskap och så vidare.

Här är ett flygfoto över Manhattan:
https://images.app.goo.gl/droiraB1kDBReC5o7

Ca 20km i längd.

Vilken otrolig fantasi man måste ha, när man säger att vi tittar på en stad sträckt över en kurvig yta. Helt amazeballs kokobäng fantasi. Jag avundas er.
Citera
2021-06-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
5 kilometer ut så försvinner båtar bakom jordens kurva, ja alltså eftersom nederdelen försvinner först. Ingenting annat än en kurva kan så klart orsaka detta fenomen, vetenskap och så vidare.

Ca 20km i längd.

Vilken otrolig fantasi man måste ha, när man säger att vi tittar på en stad sträckt över en kurvig yta. Helt amazeballs kokobäng fantasi. Jag avundas er.

Nej man måste inte ha någon större fantasi, det enda som krävs är att man förstår att jorden är jättestor.

Men man måste ha fantasi om man tror att flygplan kan flyga omkring kors och tvärs utan fungerande navigation. Vilken typ av karta tror du de använde i planet som tog bilden? En vanlig karta eller den väl fördolda Illuminati-kartan över den platta jorden?

För att inte snacka om den fantasi som behövs för att tro att flygplanstillverkare konstruerar flygplan utan att göra beräkningar där tyngdkraften är inblandad. Vore en syn att se chefskonstruktören mumlande om densitetskraft, att ned är ned och att planet kommer tillbaka till sin ursprungsnivå.

Varför behövs det vingar på planet om det inte finns en nedåtriktad kraft? Flyger planet för att vingarna minskar densiteten? Varför anges max startvikt i enheten kiloton och inte densitet? Hur ser koppling ut mellan planets massa och hur mycket lyftkraft som behövs? Så många frågor men inga svar, den platta jorden är ett mysterium.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-11 kl. 18:53.
Citera
2021-06-11, 19:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Ca 20km i längd.

Horisonten är c:a 5 km bort sedd från 2 m höjd.
Från vilken höjd är bilden i din länk tagen?
Citera
2021-06-11, 19:14
Medlem
Citat:

Ca 20km i längd.

Rätt högt taget foto va? Vad händer lägst bak i fotot? Tar jorden slut? Men vad konstigt!
Citera
2021-06-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Horisonten är c:a 5 km bort sedd från 2 m höjd.
Från vilken höjd är bilden i din länk tagen?

Precis. Viktigt att vi får oss andra perspektiv när vi ska avgöra huruvida en yta hyser kurvor eller inte, jag håller helt med dig.
Citera
2021-06-11, 20:34
Medlem
Citat:
Precis. Viktigt att vi får oss andra perspektiv när vi ska avgöra huruvida en yta hyser kurvor eller inte, jag håller helt med dig.
Om du tittar på ett annat foto i din länk, utan smog och skit, varför ser vi inte bergen som gränsar mot Canada?
Citera
2021-06-11, 20:39
Medlem
Citat:

Ca 20km i längd.

Vi behöver inte alls tjafsa med att en dum sill och andra plattjordstramsare inte lyckas se en kurva.
Jorden blir inte platt för det.

Däremot vet vi att jordgloben stämmer precis med observationer om avstånd mellan olika platser. Ett tydligt bevis för att jorden är en sfär.

Varför har ingen plattjordare kunnat rita upp en karta över den platta jorden på ett platt papper?
Varför vägrar alla plattjordare att svara på frågor om ex-vis Australiens form och ekvatorns längd?
Citera
2021-06-11, 20:44
Medlem
Citat:

Fast att sitta och titta på bilder för att avgöra "kurvor" känns lite amatörmässigt, det finns ju betydligt bättre sätt att undersöka hur jorden ser ut.

Vad sägs om att tex mäta upp skiten? Tänk om någon någonsin kommit på tanken att utforska världen, då hade vi sluppit det här med att titta på YT-klipp på båtar.

Citat:
... Här är ett flygfoto över Manhattan...

Med risk att göra dig besviken så är fotot förenligt med såväl en platt jord som en kurvig jord. Ditt foto är helt meningslöst eftersom det varken säger bu eller bä.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-11 kl. 20:52.
Citera
2021-06-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast att sitta och titta på bilder för att avgöra "kurvor" känns lite amatörmässigt

Är väl exakt det ni gör, när ni påstår att den här båten gömmer sig bakom en kurva?

https://images.app.goo.gl/efc7YJhLwEju3NEc6

Mitt påstående är att om den där båten faktiskt gömmer sig bakom en kurva, så borde Manhattan som sträcker sig ett avstånd på ca 2 mil, uppvisa en liten hint av kurva, i alla fall. Det gör det inte. Alltså tänker jag att båten inte gömmer sig bakom en kurva. Det skulle dock innebära att ni har fel, så det går ju inte. Ni kan ju inte ha fel, heller. Ofelbara gänget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in