2021-06-11, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Egentligen skulle jag hellre vilja diskutera domen, som vi ju inte gåt igenom och diskuterat.

Nu har tråden dock diskuterat HD hela veckan och det känns bra att det är flera olika vinklar som nu kommer fram. Och bra kanske om man kan komma fram till en punkt där man känner att man inte kommer längre eller att det ändå inte ger tråden nya inputs eller nya "indicier/fakta".

En tanke jag har i den här frågan är att HD sedan länge står på någon av de sedvanliga medicinska behandlingar (t ex SSRI-preparat, SNRI-preparat eller tricykliska antidepressiva) som en bas. Den kan hon ha haft i åratal. Därför omnämns den kanske inte eftersom det inte påverker henne i förhörsrummet.

Det som händer i förhörssituationerna är att hon dels mår dåligt av det som händer runt omkring henne (enligt henne själv) och att hon dessutom får vissa symtom av medicinen.

Dessa symtom av avstängdhet och trög i skallen (nu minns jag inte exakt hur hon beskriver det) kan ju bero på en kombination av stress och nyinsatt och/eller ökad dos Quetiapin.
Det nämns inte nåt annat preparat från HD än just denna medicin, insatt för c:a 3 år sen enligt henne själv.

Varför fortsätter du då om antipsykotika om du vill diskutera domen?
Det är väl bara att byta ämne och låta andra diskutera det de har lust till.
HD till exempel.
Citera
2021-06-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, mysigt.

Om hon nu har problem med ångest och depression är det nog ingen doktor som har några problem med att hon är ute och promenerar och tar nån burk.

Promemader är bra när det är lite tufft på sina håll. Och
Sällskap verkar hon ha haft som stöd där.
Under hovrättsförhandling (burken låg i föräldrarnas kvarter några gator bort) och nu senast då någon av BA eller SOA,
eller båda, med som sällskap.

Om det var mysigt eller ej har vi svårt att få en uppfattning om.
Citera
2021-06-11, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om hon nu har problem med ångest och depression är det nog ingen doktor som har några problem med att hon är ute och promenerar och tar nån burk.

Promemader är bra när det är lite tufft på sina håll. Och
Sällskap verkar hon ha haft som stöd där.
Under hovrättsförhandling (burken låg i föräldrarnas kvarter några gator bort) och nu senast då någon av BA eller SOA,
eller båda, med som sällskap.

Om det var mysigt eller ej har vi svårt att få en uppfattning om.
Har nån påstått det?
Citera
2021-06-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har nån påstått det?

Varför är det problematiskt att hon geocachar när SD är häktad då menar du?

Nåt menade du väl med citatet där från hennes dialog med JG? Nåt i linje med din ”misstro”?

Eller ville du bara visa att hon ”funderade” båda gångerna? Vilken vaken iakttagelse av dig isf då…
Citera
2021-06-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
1) Jag har inte jämställt HD med LW Vilket jag skrivit vid minst tre tillfällen, senast idag. Bara konstaterat att de båda farit illa av hur SD behandlat dem och att där förekom absolut manipulativa beteenden gentemot även HD.

2) Tack för boktipset men jag är väl påläst om kvinnliga psykopater.

Jag anser att det absolut inte finns tillräckliga uppgifter tillgängligt i fup om HD för att ställa den "diagnosen" på henne!
Eller någon diagnos.

3) Återigen; jag hävdar med bestämdhet att även en kvinna med högst osympatiska och även manipulativa drag kan manipuleras av och påverkas av en man.

Där HD sätter ultimatum för SD kontrar han med att bli striktare med RT och restriktioner i relationen med LW, inte att bryta den och respektera HDs ultimatum.

HDs ultimatum och snokande är lika skrämmande för SD som ett barns trots; skitjobbigt att lyssna på och palla med de tantrum som blir resultatet av att inte åtlyda dem.
Men lätt att lirka och lura barnet genom att gömma kakburken i ett ännu högre skåp och dyrt och heligt lova att alla kakor är slut på affären och att kakfabriken gått i konkurs.

Med samma smirk som en förälder som smygäter godis och kakor när barnen sover skickar han meddelanden via hemliga appar och nya mailadresser till sin lilla kaka LW bakom HDs rygg. Och skrattar i mjugg när han kommer på nya fantasifulla ursäkter som ofta går ut på att HD är problemet.

Han fortsätter i samma ohederliga stil som innan skilsmässan. Han vet nog inget annat sätt, detta är en del av hans personlighet. Man kan ju tycka att han borde ha lagt manken till att ta sig samman, om han nu så gärna ville ha HD tillbaka. Men det gjorde han alltså inte. Han verkade helt omogen för att kallas pappa och partner.

Kvinnan på hittegods (L) beskrev SDs första besök (utan HD) som att han tittade under lugg, ögonen spelade fram och tillbaks åt sidorna, som om hon och han hade nån hemlighet och att han verkade tro att han var charmig - plus att han flinade. Nåt töntigare får man leta efter.

Skulle vilja att Marianne Kristiansson på Rättspsyk hade diagnosticerat SD. Tyvärr är det för sent för det. Har varit på ett par föreläsningar av henne och hon är verkligen outstanding!
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-11 kl. 15:25.
Citera
2021-06-11, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
HD verkar alltid intressantare än allt annat i tråden.

Hon har väl haft lite att fundera över på sistone. Avundas inte situationen hon är i.

Och åklagarna grämer sig kanske att deras huvudmisstänkta nummer två kom undan… Vem vet.

Hon svarade och agerade kanske inte helt rationellt i samband med mordets utredning. Frågan om det går att bli klok på lämnar jag åt andra här i tråden.

Just hennes minne är omdiskuterat. I vissa delar så pratar hon nog inte gärna om vissa saker. I andra delar så tänker jag att hon hade svårt att minnas av medicinska skäl.

Men det får väl vara lite eftersnack här om HD då. Domen verkar vara av sekundärt intresse för de flesta.

Jag fick mothugg när jag var inne på att den ”omtvistade” kvällen 11/5 fick väldigt lite utrymme i hovrättsdomen.
Och vad gäller andra delar så är inte domen helt självklar tycker jag bevismässigt men tack o lov så höll det hela vägen.

Och SD dödade sig själv så utredningens evtl segertåg och Eriksgata över sin prestation gick väl i plötsligt stå då. Inte för att det brukar komma nåt allmänt jubel från polishuset men ändå.

Tvärtom så kan de ta sig en tankeställare vad de pysslat med i vissa delar även om detta varit en omfattande utredning där resurserna inte alltid räckt till. Den biten har vi ju vänt och vridit på.

En tragedi från början till slut. LW:s familj har kunnat bearbeta sorgen under ett par år nu. SD:s familj har just påbörjat sin process och oavsett synen på SD så är det väldigt tragiskt att hans livsval skapat de omständigheter barnen är i nu.

Ja, det blir lätt ett fokus på HD istället för domen, vilket ju borde vara av intresse nu.

Att HR inte verkade väga in något mer än att 11-12 maj liknade morddagen, kanske inte är så konstigt. Man kan förstå det till en del, då det saknas verkliga fakta, och allt som finns är en mängd udda saker, förutom att SD verkar ha mycket stora problem att få ihop dagen och om han hade kontakt med Lena eller inte. Skumt, det räcker inte.

Annat hade det varit om polisernas slagningar hade funnits i databasen t ex och att det inte hade stämt alls med namn och p-nr.

Jag tror ju att detta var ett försök eller en tanke som fanns där i hans virriga panna, att ta livet av Lena redan då. Hans tankebanor verkar ha grumlts och hatet tar över på ett sätt som gör att han agerar som en tre- åring.

Men jag ser hur du tänker och det är verkligen en möjlighet att trots allt så är det enbart en av hans vanliga fulla dagar, med önskan om att få sin hjältedröm uppfylld.

Tjatigt till tusen att dra allt igen om det igen, så jag skippar varför jag tror annat.

Min tanke runt HD är att jag tycker att det är viktigt att följa etiska övervägnaden hur man behandlar uppgifter, så att det verkligen syns varifrån och varför man tolkar in saker.

Jag tyckte att piatrone verkligen satte fingret på hur det skulle kunna ligga till och hur HDs liv blir utfläkt upp och ner, in och ut.

Precis som Lenas.

Vidrigt för anhöriga.
Citera
2021-06-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du är ju själv kvinna så du lär ju ha stött på såna 2faced slemmiga typer som är noga med att hålla sig i skinnet när hans dotter/ mor/ exfru /random kvinna han har nytta av eller som kan sanktionera repressalier vid påkommet slisk är närvarande och inom synhåll.

Oavsett om de var skilda så var han ju, som Tufsankatt skrev, beroende av en god relation med HD för att säkra tillgången till Folketorp och barnvakter/ sotaren/ städerskan/ sina extraföräldrar/ osv.

Ja, jag tror att det var som garant för det sistnämnda som HD var mest värdefull. SD var väl medveten om att HD var SOAs favoritdotter och att hamna i onåd hos HD skulle kunna sätta stopp för hans sötebrödsdagar på Folketorp. Han var beroende av HD och hon var Prinsessan till Kungariket.
Vid skilsmässan avpolleterades han även som svärson till SOA. Undra vad som sved värst?
Citera
2021-06-11, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför är det problematiskt att hon geocachar när SD är häktad då menar du?

Nåt menade du väl med citatet där från hennes dialog med JG? Nåt i linje med din ”misstro”?

Eller ville du bara visa att hon ”funderade” båda gångerna? Vilken vaken iakttagelse av dig isf då…
Svarade på följande från honan6 som jag då fetade i texten:
"Hon har tydligen varit aktiv med att GC:a och det verkar som att hon fortsätter i sina vanliga banor och agerar precis som om ingenting har hänt."

Med ett citat ang hur hon resonerade då han häktades.

Det vill säga inget som du behöver älta.
Citera
2021-06-11, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Jag kan för mitt liv inte förstå hur fan sökfunktionen fungerar nuförtiden men det finns utskrivet flera gånger i tråden, du kanske lyckas bättre om du söker på strössel, strösselförhör etc.

Hursomhelst handlade det om att ena dottern hade gått till skafferiet och ätit lite strössel, varpå Stefan höll ett 45 minuter långt inspelat förhör med henne där han är helt ur balans och snackar om att han ska bötfälla henne tusentals kronor och skit.
Citat:
Dottern håller dock lugnet och äger upp honom. Senare spelar han upp förhöret för Hanna och får till slut en ryggdunk för bra faderskap. Väldigt stört.
Väldigt stört att skriva "du är en bra pappa" och "jag älskar dig" mitt i skevt gräl om decilitrar strössel, centimetrar vart de ska gå runt kaninburarna.

Barnen verkar mer sansade än föräldrarna.
När HD och SD skulle komma överens om vilka veckor de skulle ha barnen fällde ett av barnen en kommentar (står på viber, dialog JS) om att pappa kan ha udda (ojämna) veckor för han är udda. 😂
Citera
2021-06-11, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Spermafläcken var inte visuellt synlig.

Jo, det var den.

A165A/16:

"På ficklocket på vänster benficka iakttogs en ljus/vitaktig besudling vilken också
fluorescerade vid belysning med forensisk ljuskälla. Besudlingen var välavgränsad och
mätte cirka 0,3x0,2 cm i storlek. Vid förprövning erhölls indikation som för sperma.
I ett område cirka 2 cm från nederkanten och något till vänster om mittsömmen, iakttogs
två välavgränsade ljusa/vitaktiga besudlingar/fläckar som mätte cirka 0,3-0,5 cm i
storlek. Vid förprövning erhölls ingen indikation som för sperma.
"

//

"På kjolens avigsida/framsida, i höjd med nedre delen av vänster benficka, iakttogs en
cirka 2x I centimeter stor ljus/vitaktig besudling vilken också fluorescerade vid
belysning med forensisk ljuskälla. Vid förprövning erhölls indikation för sperma.
"
Citera
2021-06-11, 16:10
Medlem
Citat:
Skrev jag att ni andra skådat navelludd?

Tyvärr har jag inte möjlighet att rada upp allas insats här då jag alls inte är insatt i allt som gjorts.

Och inlägget handlade om mig så då svarade jag utifrån mig och jämförde med de som mest klagar och letar fel.
Du har säkert bidragit till utredningen på nåt bra sätt också.

Våra diskussioner om fallet är just gemensamma där allas vinklingar och bidrag varit lika värdefulla. Inte sällan har något till synes mer ovidkommande i ett senare läge visat sig vara en oslipad diamant.
Citera
2021-06-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det blir lätt ett fokus på HD istället för domen, vilket ju borde vara av intresse nu.

Att HR inte verkade väga in något mer än att 11-12 maj liknade morddagen, kanske inte är så konstigt. Man kan förstå det till en del, då det saknas verkliga fakta, och allt som finns är en mängd udda saker, förutom att SD verkar ha mycket stora problem att få ihop dagen och om han hade kontakt med Lena eller inte. Skumt, det räcker inte.

Annat hade det varit om polisernas slagningar hade funnits i databasen t ex och att det inte hade stämt alls med namn och p-nr.

Jag tror ju att detta var ett försök eller en tanke som fanns där i hans virriga panna, att ta livet av Lena redan då. Hans tankebanor verkar ha grumlts och hatet tar över på ett sätt som gör att han agerar som en tre- åring.

Men jag ser hur du tänker och det är verkligen en möjlighet att trots allt så är det enbart en av hans vanliga fulla dagar, med önskan om att få sin hjältedröm uppfylld.

Tjatigt till tusen att dra allt igen om det igen, så jag skippar varför jag tror annat.

Min tanke runt HD är att jag tycker att det är viktigt att följa etiska övervägnaden hur man behandlar uppgifter, så att det verkligen syns varifrån och varför man tolkar in saker.

Jag tyckte att piatrone verkligen satte fingret på hur det skulle kunna ligga till och hur HDs liv blir utfläkt upp och ner, in och ut.

Precis som Lenas.

Vidrigt för anhöriga.

Det är synd de inte var lite vakna och återaktiverade LW:s Telegram så hade man haft lite bättre bild av 11/5 och ja hela våren där kanske. Om nu inte SD raderade m h a hennes mobil eller på annat sätt osv osv.

Jag vet hur du tänker ang 11/5 utan att du behöver skriva det igen. SD var gränslös och det är inte omöjligt att han var på G med något där helt utan någon som helst konsekvenstänk.
Att bete sig skumt var ju annars lite av hans signum. Minst sagt.

Bilden man får av honom pendlar mellan en ”jättebebis” och en pappa som ställer upp på allt och alla (med varierande resultat) och är kreativ och skapar upplevelser och skjutsar och snickrar och fixar.
Man förstår att de som inte såg hans ”sexistiska” sida eller otrohetsgrejen såg honom som en förebild på många sätt.

Humor hade han och lite den där ”speciella” killen som många av oss nog har en eller annan liknande typ i bekantskapskretsen som är lite all over the place med aktiviteter och sånt.

Domen är intressant. Vet inte om några proffstyckare (jurister) kommenterat domen förutom journalister då.
Man kan väl säga att hovrätten gjorde processen kort med honom.

Bedömningen görs ju helt i linje med hur man tolkar bevisningen som lekman.
Det är uppenbart att det är han. Och den omfattande utredningen ger massor av indicier.

Så vad döms han på då för grunder?

De hade en relation.
Den var konfliktartad och hemlig (för de flesta).
Han kände till (det som blev) brottsplatsen.
Han kände till hennes teknikvanor.
Han hade inte alibi.
Sen diverse DNA här och där.
Ändrade berättelser.
Domkraftskaftet lurar i bakgrunden.
Sen allt som har med 1000 bilder utanför polishuset etc att göra.
Etc.

De för ju en bra lista i domen så där är det bara att läsa innantill.

Hade han dumpat skorna och torkat av tvättmaskinen hade han nog varit både fri och levt idag?

Kanske hade räckt bara med att dumpa skorna?
Såklart en skum omständighet då de fastnat på bild timmar innan men han kan ju ha glömt dem på gymmet eller vad som helst. Upp till åklagaren att bevisa vart de tog vägen.

Jag blev paff över att han fälldes. Hade iaf förberett mig på friande dom om inte annat.
Positivt överraskad över att de radade upp nästan allt som rimligt istället för hur Lindén & Co såg på det.

Som lite ”tekniskt intresserad” så läser man ju domen med de ögonen främst kanske.

Utan att rätten gör bedömningen att han kunde LW:s lösenord/svepmönster så hade han kanske inte dömts?
Och som sagt det finns inga bevis för att han varken kunnat nåt lösen eller faktiskt loggat in.

Däri ligger väl kritiken till domen.

MEN det är IT-forensikerna som serverat detta till åklagare och rätt. Halvmesyrer som de fått tolka.

Så de som liksom misstänker eller ”misstror” IT-avdelningen av konspiratoriska skäl har ju vänt och vridit på sig för att visa att någon t.ex gjort en inloggning 05:23 när den kanske inte alls ägde rum. Så hans ”polare” där har m a o varit direkt delaktiga i att konstruera bevis om är dåligt underbyggda som rätten sen dömde efter.

Jag menar att de hade kunnat visa på motsatsen. Att ingen alls loggat in alltså. Om de gjort en grundlig undersökning.

Men till sist så är det SD som sätter sig själv i den sits som får honom dömd.
Utan alla hans manövrar så hade inte indicierna funnits.
Även om några av dem är hyfsat ”konstruerade” och rätten ”köpte dem” rätt så okritiserat. För vad vet de om hur en dator eller en webbläsare funkar osv om ingen talar om det för dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in