2021-06-10, 19:19
Medlem
svartblods avatar
NP: Monarque - Aux confis de ses abimes

Satan i gatan vad detta är bra. Får lyssna in mig på denna skiva. Tyvärr enda som finns på spotify...
Citera
2021-06-11, 09:05
Medlem
svartblods avatar
NP: Cradle of filth - All hopes in eclipse

Inget fan av dessa men detta är en pärla i skithögen
Citera
2021-06-11, 10:16
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du kan ju testa Possessed - Beyond the Gates (1986) och Samael - Ceremony of Opposites (1994). Framför allt den sistnämnda.

Det ska jag göra. Tack för tipsen.
Citera
2021-06-11, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
NP: Cradle of filth - All hopes in eclipse

Inget fan av dessa men detta är en pärla i skithögen
Finns CoF fortfarande?

Jag trodde de lagt ner eller blivit ett renodlad gothband. Jag brukar tala ganska tyst om dem men jag tycker fortfarande att ”Principle of Evil Made Flesh” och ”Vempire” var fina black metal-kängor som inte behöver skämmas, resten blev lite väl mycket drama queen för att jag skulle orka bry mig. Ska nog kolla upp ditt tips, vem vet - jag kanske gillar det nuförtiden?
Senast redigerad av TrazanSatansson 2021-06-11 kl. 14:20.
Citera
2021-06-11, 14:45
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Finns CoF fortfarande?

Jag trodde de lagt ner eller blivit ett renodlad gothband. Jag brukar tala ganska tyst om dem men jag tycker fortfarande att ”Principle of Evil Made Flesh” och ”Vempire” var fina black metal-kängor som inte behöver skämmas, resten blev lite väl mycket drama queen för att jag skulle orka bry mig. Ska nog kolla upp ditt tips, vem vet - jag kanske gillar det nuförtiden?

Även Cruelty and the beast är fan grym. Den släpptes ju i slutet av nittiotalet någon gång, när ALLA norska jävla tramsband spydde ur sig futuristisk Matrix-virus black metal. Då släppte Cradle of filth en skitfin svart gotisk metalplatta. Allt efter den skivan bör ju såklart kastas på soptippen, men i mitt tycke var COF’s nittiotal grymt fint!

Nu liras det dock hemsökt, demonbesatt psyksjuk black i form av portugisiska VOËMMR. Onormalt som bara den.
Citera
2021-06-11, 15:09
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Mgła - Presence II Helvete vad den tog mig med storm. Vet inte hur många gånger jag hört albumet men aldrig denna låten
Citera
2021-06-11, 15:13
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippelmums
Kul att höra! Har lyssnat på polsk BM halva mitt liv och då är Graveland såklart en stapelvara som jag alltid har haft en hatkärlek till. Han är ju bara så otroligt osympatisk och svår att tycka om som person, men musiken har varit väldigt stark bra i omgångar genom åren. Jävligt ojämn kvalitet dock, vissa album är i mina öron rent skräp medan andra är utmärkta.
Vet inte hur det ser ut nu, men förr hade Polen en mycket stark NSBM-scen också; om du gillar sånt finns det en hel del riktigt bra grejer att hitta där. Om du vill kan jag rekommendera några schyssta band.

Ja tack!
Citera
2021-06-11, 15:57
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du kan ju testa Possessed - Beyond the Gates (1986) och Samael - Ceremony of Opposites (1994). Framför allt den sistnämnda.

Efter en snabb genomlyssning kan jag avfärda Possessed-plattan, den har en för genren klassisk produktion med "dåligt ljud". Det faller inte mig i smaken riktigt.
Samael-plattan (fel årtal?) var rätt på många sätt, men faller för mig på sången. Rätt produktion och ljudbild, bra låtar och lagom "svängigt" annars. Denna kommer jag att lyssna igenom igen och se om den växer på mig, jag kommer även att lyssna på deras övriga plattor när jag har tid till det.

Återigen, tack för tipsen. Och jag tar gärna emot fler ...
Citera
2021-06-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Nu liras det dock hemsökt, demonbesatt psyksjuk black i form av portugisiska VOËMMR. Onormalt som bara den.

VOËMMR är svinbra och, som jag säkert nämnt någon gång förut, den portugisiska scenen är grymt underskattad. Du kan också kolla in Lycanthropic Winter Moon från samma land som kör ett liknande stuk.
Citera
2021-06-11, 18:39
Medlem
Portugal sticker ut som ett land som kan göra helt jävla skadad Black Metal som ingen annan. Finns ju flera band som bara förstör öronen och hjärnan på en och är riktigt bra. Man undrar ju hur det kommer sig att just Portugal sticker ut för de har väl inte direkt några tidiga pionjärer som Polen eller Frankrike?
Citera
2021-06-11, 19:13
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Även Cruelty and the beast är fan grym. Den släpptes ju i slutet av nittiotalet någon gång, när ALLA norska jävla tramsband spydde ur sig futuristisk Matrix-virus black metal. Då släppte Cradle of filth en skitfin svart gotisk metalplatta. Allt efter den skivan bör ju såklart kastas på soptippen, men i mitt tycke var COF’s nittiotal grymt fint!

Ja asså tidiga COF funkar men som sagt det blir lite mycket vampydisco över det hela.

NP: Monarque - Lys Noir
Citera
2021-06-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Portugal sticker ut som ett land som kan göra helt jävla skadad Black Metal som ingen annan. Finns ju flera band som bara förstör öronen och hjärnan på en och är riktigt bra. Man undrar ju hur det kommer sig att just Portugal sticker ut för de har väl inte direkt några tidiga pionjärer som Polen eller Frankrike?

Portugal är ett land som, precis som Island, kommit in sent i matchen. Det enda tidiga band från Portugal som är någorlunda bekant är Decayed, men personligen tycker jag många av de nyare förmågorna är klart bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in