2021-06-11, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det räcker gott att posta självklarheter en gång.

Problemet här är inte att förstå det uppenbara. Jag hoppar gärna fram till vad du menar med "instans som väljer" istället.
Det ska bli intressant att höra vad du menar med det.

Den finns ju inte. Valet finns inte. Det är falska begrepp. Det är bara att se på en analog klocka eller en bil, gärna modell äldre, så kan man ju se precis hur de fungerar. Det är ingen som helst skillnad på hur de fungerar och hur en hjärna fungerar. Hjärnprocesserna är inte kartlagda, men det spelar ingen roll, för samma naturlagar gäller och det är vanlig materia också.
Citera
2021-06-11, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det har du också upprepat hundra gånger utan att veta ett skit om naturlagar.

Beskriv istället processen som får oss att vilja saker och hur naturlagarna inverkar på denna process. Men eftersom det kräver att du begriper vad du pratar om så kommer vi aldrig få något sådant från dig. Bara samma mantra om determinism, naturlagar och att du hatar att leva.

Jag behöver inte veta hur de fungerar, bara att de är precis desamma för en hjärna som för allt annat. Precis som i tråden om livets mening och tråden om antinatalism, så är det ni som försöker krångla till något enkelt för att bevara era livslögner. Det är otroligt futtigt och banalt, men det är precis så det är. I den andra tråden kunde svinen inte ens hålla masken utan hade roligt åt en liten flickas hemska död.

Har du utgett dig för att vara fysiker eller inte? Martin Butler är doktor i fysik på riktigt.
Citera
2021-06-11, 13:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, givetvis. Ingen tillskriver en bil ansvar, eller en dator, eller en klocka. En människa är bara annorlunda på så sätt att hon kan reproducera sig.

Du gör ändå en distinktion mellan fysik och biologi. Det är en bra början.
Men det är inte tillräckligt. Mekaniska automater kan också reproducera sig.

Lägg till sociala interaktioner och egenskapen att söka njutning och undvika smärta till det biologiska.
Bilar är väl inte rädda för att bli straffade? Då funkar inte heller etiken på bilar. Behöver vi hålla diskussionen på denna nivå? Apropå självklarheter.
Citera
2021-06-11, 13:20
Medlem
Citat:
Den finns ju inte. Valet finns inte. Det är falska begrepp. Det är bara att se på en analog klocka eller en bil, gärna modell äldre, så kan man ju se precis hur de fungerar. Det är ingen som helst skillnad på hur de fungerar och hur en hjärna fungerar. Hjärnprocesserna är inte kartlagda, men det spelar ingen roll, för samma naturlagar gäller och det är vanlig materia också.
Skulle du veta hur en klocka fungerar? Förklara då vad det är som gör att en klocka går framlänges istället för baklänges när alla naturlagar är symmetriska med avseende på tid.

Du tror att du vet hur en klocka fungerar, men jag tvivlar. Illusionen av att veta brukar vara tillräckligt för att allmogen skall låta sig nöjas.

Citat:
Jag behöver inte veta hur de fungerar, bara att de är precis desamma för en hjärna som för allt annat. Precis som i tråden om livets mening och tråden om antinatalism, så är det ni som försöker krångla till något enkelt för att bevara era livslögner. Det är otroligt futtigt och banalt, men det är precis så det är. I den andra tråden kunde svinen inte ens hålla masken utan hade roligt åt en liten flickas hemska död.

Har du utgett dig för att vara fysiker eller inte? Martin Butler är doktor i fysik på riktigt.
Vad fysiker anser om fri vilja bara för att de är fysiker är lika intressant som vad påven äter till frukost. Förstår du inte själv vad du babblar om så är andras tyckande ett futtigt substitut.

Och jag har aldrig utgett mig för att vara fysiker, vad det nu skulle ha med saken att göra.
Citera
2021-06-11, 13:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

En gammal bil och en hjärna … "Det är ingen som helst skillnad på hur de fungerar".

Jag kände på mig att det skulle bli kul.

Skämt å sido, jag förstår din poäng, en uppsättning naturlagar, inga undantag etc etc.
Jag bestrider inte det, kom ihåg det.

Jag undrar bara en enda sak. Exakt vad är det som inte finns?
Citera
2021-06-11, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du gör ändå en distinktion mellan fysik och biologi. Det är en bra början.
Men det är inte tillräckligt. Mekaniska automater kan också reproducera sig.

Lägg till sociala interaktioner och egenskapen att söka njutning och undvika smärta till det biologiska.
Bilar är väl inte rädda för att bli straffade? Då funkar inte heller etiken på bilar. Behöver vi hålla diskussionen på denna nivå? Apropå självklarheter.

Jag bara nämner reproduktionen. Den har egentligen inget med något att göra.

Vi kan vända på alltihop: det är ingen som har rätt att straffa någon, dels för att det inte finns någon legitimitet i att ta sig "rättigheter" och dels för att man som redan nämnt inte rår för sina handlingar mer än en död maskin. Straff är illegitima och barbariska.
Citera
2021-06-11, 13:28
Bannlyst
Citat:
Skulle du veta hur en klocka fungerar? Förklara då vad det är som gör att en klocka går framlänges istället för baklänges när alla naturlagar är symmetriska med avseende på tid.

Du tror att du vet hur en klocka fungerar, men jag tvivlar. Illusionen av att veta brukar vara tillräckligt för att allmogen skall låta sig nöjas.

Vad fysiker anser om fri vilja bara för att de är fysiker är lika intressant som vad påven äter till frukost. Förstår du inte själv vad du babblar om så är andras tyckande ett futtigt substitut.

Och jag har aldrig utgett mig för att vara fysiker, vad det nu skulle ha med saken att göra.

"Allmogen". Där kom personaangreppet. Jag har högre IQ än 98% av mänskligheten, och jag har troligen bättre abstraktionsförmåga och fantasi än många som rent formellt är "intelligentare" än jag. Jag har läst nästan allt av Schopenhauer i original, fast idioter här påstår att jag inte skulle veta exakt vad han menade.

Skit i att Butler är fysiker då. Det är ändå precis som han säger: samma naturlagar - samma principer för allt. Finns inget moraliskt ansvar. Du börjar om med samma slags finter igen, för att du skiter ner dig vid tanken på att du är en biologisk robot. "Naturlagar symmetriska med avseende på tid" är bara ännu en rökridå.

Vad säger Butler? Jo, han säger bland annat: "Finally, let's put the more contemporary argument that quantum mechanics does away with determinism to bed. The uncertainties associated with quantum mechanics may indeed influence matters. Still, we are no more in control of how the dice rolls than anything else, and so the fact of uncertainties at microscopic scales changes nothing.

The realization that we are mental automata, as Spinoza would say, is shocking for some and quite a relief for others. I belong to the latter class of people and feel tremendously liberated because there is no praise and no blame, as the Buddhists would say."
Senast redigerad av Redoxreaktion 2021-06-11 kl. 13:33.
Citera
2021-06-11, 13:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag bara nämner reproduktionen. Den har egentligen inget med något att göra.

Vi kan vända på alltihop: det är ingen som har rätt att straffa någon, dels för att det inte finns någon legitimitet i att ta sig "rättigheter" och dels för att man som redan nämnt inte rår för sina handlingar mer än en död maskin. Straff är illegitima och barbariska.

Det är en åsikt.
Fakta är att straff och belöning fungerar på biologiska varelser. Etiskt språk som "rår för" är aplicerbart i den kontexten, men inte utanför. Bilar rår inte för att de går sönder. Inte för att de är underkastade andra naturlagar utanför att de opererar på klassisk mekanisk nivå och inte biologisk, så vi kan inte använda begrepp som pekar på biologiska fenomen när vi pratar om bilar. Smärta och skuld tex.

Du vänder på det och menar att eftersom bilar inte känner smärta så ska människor inte göra det heller. Det må vara dina personliga åsikter.
Citera
2021-06-11, 13:38
Medlem
Citat:
"Allmogen". Där kom personaangreppet. Jag har högre IQ än 98% av mänskligheten, och jag har troligen bättre abstraktionsförmåga och fantasi än många som rent formellt är "intelligentare" än jag. Jag har läst nästan allt av Schopenhauer i original, fast idioter här påstår att jag inte skulle veta exakt vad han menade.

Skit i att Butler är fysiker då. Det är ändå precis som han säger: samma naturlagar - samma principer för allt. Finns inget moraliskt ansvar. Du börjar om med samma slags finter igen, för att du skiter ner dig vid tanken på att du är en biologisk robot. "Naturlagar symmetriska med avseende på tid" är bara ännu en rökridå.
Vad gör du själv för att undvika personangrepp? Var finns förklaringarna som du måste sitta inne med till följd av ditt höga IQ? Hur fungerar egentligen en klocka och hur inverkar naturlagar i den process där vi vill saker?

Tycker du inte själv det är önskvärt att kunna förklara sådant du åberopar?
Citera
2021-06-11, 13:41
Medlem
Finns det någon som ändrat sin åsikt sen tråden startat?
Eller är vi bara robotar som försöker övertyga orubbliga (mankind) objekt?
Citera
2021-06-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Finns det någon som ändrat sin åsikt sen tråden startat?
Eller är vi bara robotar som försöker övertyga orubbliga (mankind) objekt?
Jag har ändrat mig. Led också av DK innan jag fördjupat mig i ämnet.
Citera
2021-06-11, 13:44
Medlem
Citat:
Jag har ändrat mig. Led också av DK innan jag fördjupat mig i ämnet.
Hehe ok vad kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in