2021-06-11, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Man har ju otur att hamna bakom någon som ska berätta om sina sjukdomar men värst är nog de som ska fråga om sina mediciner som de ätit hur länge sedan som helst, och som de redan kan allt om.

En del receptarier är också fruktansvärt långsamma och en på ett apotek jag använder, var alltid så omständlig och långsam att jag var tvungen att byta apotek för det var olidligt att följa hennes arbete när det var ett par tre i kö.

Orsaken till problemet är dock ett annat. Det stavas kölappssystem där personalen klickar fram varje ny kund när de tycker. Det var mycket bättre förr när man stod i kö efter varandra för då hörde den förre hur kön trampade bakom den.

Minns när salig postverket införde kölappsystem och tog bort postkön. Plötsligt gick det oändligt långsamt eftersom kassapersonalen nu kunde snika åt sig en liten extrapaus mellan varje kund. De passade på att städa sin arbetsplats, dra ut lite lådor, gå och hämta papper av något slag, innan de kom tillbaka till sin plats två tre minuter senare, och en del gjorde det mellan varje kund.

Smitaryrken är det här.

Många gamla kärringar tjatar om de får ett annat märke. Nu är det faktiskt så enligt egen erfarenhet att vissa fabrikat är sämre, men det gäller bara vissa mediciner, och om man inte är helt dum i huvudet så lär man sig snabbt vilka det är.
Citera
2021-06-11, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loovato
Jobbar som ensam farmaceut på ett litet apotek. Finns några saker som gör att det tar tid.

Det första är kunderna, de flesta har verkligen ingen aning vad de ska ha eller till och med vad de har.
Legitimationen är alltid nere i Nigeria och det tar folk upp till 20 sekunder att vifta fram. När det äntligen är dags att välja läkemedel så undrar Mr Kund såklart vad som kan tas ut. Man får då rabbla upp ditten och datten upp till 10 olika läkemedel för det är väl ingen vits att ta reda på detta själv hemma innan man beger sig iväg. Sen kommer det värsta med mitt jobb, och det är när man frågar om de ska ha det som kallas periodens vara (det billigare fabrikatet som subventioneras av skattemedel och ingår i läkemedelsförmånen). Ca 50% av befolkningen ska då dra en historia om hur dom minsann mådde riktigt illa och vill nu ha "Originalet" som läkaren skrivit ut. Det kan då vara en skillnad på ibland bara några kronor och ibland flera hundra, detta tycker såklart inte Mr Kund om och behöver gnälla lite mer på hur Sverige har blivit dåligt.
Sedan finns det det många kunder som har "slut" på sina läkemedel och kommer för att hämta mer.
Allt från knarkare med intervall till kärringar. Läkemedlen är alltid slut, men det hämtades ju 100 tabletter för 2 veckor sedan och du ska bara ta en per dag? (Man behöver käka upp 2/3 av tabletterna för att hämta mer. Förr fick man hämta ut allt direkt om man ville men då ingick det inte i högkostnadsskyddet nu med Corona gäller gäller ENDAST 2/3dels regeln).

Detta är bara toppen på isberget, jag hatar mitt jobb.

En sak som inte är kundernas fel är dock de värdelösa datorerna. De är säkert 8 år gamla kraschar och har sig vilket inte gör saken bättre, snackat med min chef men hon vägrar beställa nya.

TLDR: Kunder är efterblivna och datorerna är skit.

Som jag redan har skrivit i ett annat inlägg, så stämmer det att vissa mediciner faktiskt är sämre om det är annat än originalet, men en människa som inte är helt väck lär sig väldigt snabbt vilka det är.
Citera
2021-06-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Spelar ingen roll hur mycket du försöker stå upp för släktet apotekare, dom är otroligt långsamma (oavsett utbildning, arbetsuppgift..) det går inte att komma ifrån..!

Jag var snabbare förr men man får ju liksom ingen belöning för det, så varför stressa?
Apotekspersonal ligger på topp både när det gäller psykiska och fysiska arbetsskador.
Själv jobbade jag 37 sexdagarsveckor under 2020, hur många jobbade du själv?
Jag räddar i snitt ett liv i året på att vara nogrann. Jag minns första gången det var en sjukhusläkare som hade råkat skriva ut 20 gånger för hög dos av en blodförtunnande medicin till en nyopererad kvinna.
Smågrejer som för hög dos antibiotika till småbarn har jag stoppat två gånger bara den här veckan.

Kan ju tillägga att jag själv tycker att det går vansinnigt långsamt när jag någon gång är på andra apotek och hämtar =D
Känner för att hoppa över disken och knappa själv.
Citera
2021-06-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensmarten
I feel you bro!
Jag har lagt beslag på apotekets snabbaste dator. Om någon försöker ta min plats blir det KRIIIG. Dessutom går allt via en statlig VPN så internethastigheten suger.
Jag var på apoteket idag och det tog ca 10 minuter att hämta ut ett icke narkotikaklassat recept. Jag var helt själv med två expeditörer och helt klart att det var deras affärssystem som sinkade dom. Två gånger bad dom om mitt personnummer förmodligen för att dom hade blivit utloggade, mycket märkligt kan man tycka. Att plocka fram medicinen och kontrollera att det var rätt tog ca 30 sekunder, resten av tiden var väntan på att kunna jobba vidare på datorn.
Citera
2021-06-11, 17:04
Medlem
Tycker det varierar. I Stockholm går det oftast hur snabbt som helst medan i Norrland tar det en jäkla lång tid. Och det är inte direkt kopplat till folk med krämpor som beklagar sig - när etiketten ska fästas på medicinen eller någonting scannats tar det en EXTREMT lång tid för vissa att göra en sådan enkel, monoton rörelse. Det påminner mig lite om kassörer på Malta - jag har aldrig i mitt liv stött på personer som är så inihelvetes långsamma på sitt jobb. Sjukt frustrerande att bara stå där och vetat att om det fanns en snabbkassa hade man fixar det på halva tiden.

Men vad det mynnar ut i har väl att göra med tempo/stress. Apoteken kring tub/pendeltåg jobbar snabbt för att kunna ta emot andra kunder som eventuellt har ett tåg att passa. I Norrland är det inte samma stress, och på Malta är folk bara lata (primärt).
Citera
2021-06-11, 17:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Vi blir också ibland bedömda på hur ofta vi lyckas/inte lyckas få folk att byta till billigaste generika eftersom apoteket tjänar pengar om kunderna byter.
Oj, det hade jag ingen aning om. Hur kommer det sig att de tjänar mer på det?
Citera
2021-06-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Oj, det hade jag ingen aning om. Hur kommer det sig att de tjänar mer på det?

Staten bestämmer hur mycket läkemedlen får kosta för att få ingå i läkemedelsförmånen. Det finns fasta vinsmarginaler som apoteken får ta. Grossisten förhandlar dock med tillvarkarna och kommer överens om ett (hemligt) pris oh behåller alltså mellanskillnaden mellan inköpspriset och priset dom säljer till apoteken för. Här finns ingen statlig insyn men det är förmodligen en rejäl slant. Om ett orginalläkemedel kostar 1000 kr på apoteket och du blir erbjuden en kopia för 700 kr så får apoteket bara tjäna typ 60-70 spänn (utpriset är = inköpspris x 1,02 + 46,25) det är lagstadgat. Men grossisten kanske köper in orginalet föt 600 kr och kopian för 6 kr. Alltså vill grossisten såklart att du skall välja kopian. Grossisten äger apotekskedjan.
Citera
2021-06-11, 21:31
Avstängd
Onan-erarens avatar
När apotekspersonalen ska börja babbla om eventuella biverkningar så svarar jag lakoniskt att. -Jaja får jag en allergisk chock å dör så blir det så, vad kostar det?
Citera
2021-06-11, 22:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Staten bestämmer hur mycket läkemedlen får kosta för att få ingå i läkemedelsförmånen. Det finns fasta vinsmarginaler som apoteken får ta. Grossisten förhandlar dock med tillvarkarna och kommer överens om ett (hemligt) pris oh behåller alltså mellanskillnaden mellan inköpspriset och priset dom säljer till apoteken för. Här finns ingen statlig insyn men det är förmodligen en rejäl slant. Om ett orginalläkemedel kostar 1000 kr på apoteket och du blir erbjuden en kopia för 700 kr så får apoteket bara tjäna typ 60-70 spänn (utpriset är = inköpspris x 1,02 + 46,25) det är lagstadgat.
Okej, tack för förklaringen!

Citat:
Men grossisten kanske köper in orginalet föt 600 kr och kopian för 6 kr. Alltså vill grossisten såklart att du skall välja kopian. Grossisten äger apotekskedjan.
Ah, med andra ord så har de kommit på ett sätt att gå runt lagen som begränsar deras möjlighet att tjäna "för mycket" pengar på läkemedlen. Mycket smart i och för sig.
Citera
2021-06-12, 00:59
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Köp ditt jävla knark på tex meds eller apotea så får du det i posten.
Gärna innan din aorta brister och du dör medan du skiter ner dig på närmaste apotek medan du försöker skylla på att din onani ska dölja faktumet att du har spytt ner dig också.

Logga ut från flashback.

Idioti.
Citera
2021-06-12, 06:00
Medlem
Apotekarna har varit sengångare så långt jag kan minnas. Visst ska man vara noggrann när man hanterar recept och då kan långsamheten accepteras, men plåster, desivån och topps hanteras också med en Koalas snabbhet, likaså att slå in i kassan......Kanske är dom drogade ? Det är ju en drugstore, så skulle inte förvåna mig..
Citera
2021-06-12, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Vad ska du göra som är så viktigt då?
Såna här fjantkommentarer borde ge avstängning enligt mig. Snälla vem tror du att du är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in