Citat:
Ursprungligen postat av
Ensmarten
Jag jobbar på apotek.
Vi har en hel del att kontrollera innan vi lämnar ut era mediciner och det kan ta lite tid.
Det är meningen att vi skall kontrollara att doseringen är rimlig, att allt på instruktionerna är rättstavat och lätt att förstå. Läkare skriver ofta på sitt "läkarspråk" och det skall rättas till folkspårk. Om en läkare t.ex. har skrivit HYPERTENSION som indikation så skall vi rätta detta till MOT HÖGT BLODTRYCK. Det får inte heller finnas förkortningar eller tal utskrivna i text som en, två, tre. Om en läkare har skrivt 16 IE insulin så skall det rättas till "16 enheter (IE)" eftersom 16 IE kan misstolkas som 161 E och då dör personen med stor sannolikhet. Sen har vi alla interaktioner att kolla upp. Det är ingen lek direkt. Det gäller både interaktioner mellan fasta läkemedel och tillfälliga som t.ex. en antibiotikakur men också ibland kosttillskott eller mat/dryck. Det är också meningen att vi skall kontrollera att läkemedlen används korrekt. Enligt studier felanvänds t.ex. hälften av alla inhalationsläkemedel. Samtidigt kan jag ju nämna att det inte direkt är meningen att det skall gå långsamt. De flesta kedjor har krav på att det skall ta max 90 sekunder per läkemedel. Då ingår alltså alla kontroller, att klistra på dom där roliga etiketterna och att hämta paketen i hyllan. Vi jobbar ofta som ensamma farmaceuter med tekniker som hjälp. Det betyder att man ofta inte kan ta rast eller ens gå på toa som farmaceut. Vi jobbar ofta två kvällar i veckan och varannan-var tredje helg och tjänar typ medellön. Jag har sju års universitetsstudier i ryggen.
Bra med lite information från någon som är insatt i ämnet!
Själv har jag väldigt sällan haft problem med väntetiden på Apoteket. Och om man skulle hamna bakom gamla Edit som tar lång tid på sig så är det ju inte direkt farmaceutens fel.
Passar det inte så kan man ju beställa online. Har man inte tid att vänta ett par dagar på att medicinen ska komma med post så kan man iaf förbeställa för upphämtning, så behöver man inte vänta på att farmaceuten ska kontrollera o.s.v., utan allt är redan paketerat och klart när man kommer. Går ofta att få samma dag om man inte väntar tills kvällen med att beställa.
Det där med 90 sekunder låter helt sjukt. Vad händer om man inte håller det? Det kan de väl knappast kontrollera på något effektivt sätt?
Hur kommer det sig att du gick sju år på universitetet, förresten? Jag trodde det var tre år för receptarie- och fem år för apotekarprogrammet?