Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Bra inlägg.
Kan bara till det lägga till att både TR och HR köpte rakt av IT-forensiker JE:s märkliga och amatörmässiga bortförklaring av 23.34-aktiviteten. När jag tänker SD som skyldig så får jag alltid svårigheter med att komma runt den händelsen.( Har skrivit ett antal inlägg tidigare om den så jag drar inte det en gång till).
Även jag har naturligtvis tänkt tanken att SD är skyldig, i så fall måste han haft med sig datorn till mordplatsen och locket råkade gå upp av misstag, vilket orsakade uppdateringen av den öppna fliken i webbläsaren. Det uppstod inte på grund av att "datorn levde ett eget liv hemma på köksbordet" som åklagare TJ föreslog. Då poppar nästa märklighet upp. Varför öppnar man ett jobbdokument drygt 20 minuter efter att man "med ursinnigt våld" slagit ihjäl en människa? I det skedet borde han haft fullt upp med att tvätta av sig, typ. Det vore intressant att veta om PDF-dokumentet som öppandes hade någon koppling till Backahallsärendet som SD och några till hade diskuterat i ett antal mejl tidigare under kvällen, bland annat i det inkommande mejlet 23.32.
Det finns saker som fortsätter att skava här.
DNA-gänget hade inte kommit undan med att ha kört lite hemmatest som visade ”liknande aktivitet”.
Inte heller med att man ”dubbelkollat” Onemejlinloggningen. Utan att det är dokumenterat till hovrätten.
Ska man dessutom mena att det är SD som loggat in 05:23 så förstår man att det i teorin hade behövts mer än det som lagts fram för att på riktigt bevisa det.
Så vad gäller IT så kan man gå på lite slappare bevis helt uppenbart än vad gäller t.ex DNA. Där finns inte lika mycket utrymme för antaganden.
En del i att en friande dom kom som lite av en överraskning ändå tycker iaf jag är att de bedömde IT-delarna med inlogg och lösenord och platsdata rätt så ”lättvindigt”.
Å andra sidan fanns det annat som var svårt att snacka bort för SD.
Sen att det nog faktiskt är SD som loggat in och kunnat hennes lösenord osv är en annan sak. Han verkade lagd ”lite” åt det hållet.
Hade samma förhandling skett säg 20 ggr med samma bevis men med olika rådmän så hade nog inte alla fällt SD tänker jag.