2021-06-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ändå oklart vad du menar "fördelaktiga". Jag har en avanza-depå, deras Superlånet, för att låna till aktiespekulation, ligger på 0-0.99% dvs lägre än bolåneräntorna. Det är alltså billigare för mig att låna där till husköpet, och låtsas att jag köper aktier för pengarna, än ett vanligt bolån.

Naturligtvis lånar jag ingenting till aktiespekulation när vi ligger nära ATH. Det gör jag bara efter börsras.

Hur mycket kan du låna och kan du använda pengarna du lånar till vad som helst?
Jag vet ju att du kan få fördelaktigt ränta på ditt bolån genom att ha tex 10 milj på kontot hos nordnet(?).
2021-06-10, 22:40
Medlem
Citat:
Om du tjänar 300 k får du låna 1.4Mkr utan extra amortering, så jag förstår inte ditt exempel. Annat än at du inte vet vad du pratar om.

Så lustigt du försöker vända ditt eget inlägg. Mitt påstående var ju exakt samma som du precis gör, alla har OLIKA standard. Tidigare frågade du vad skillnaden var mellan att låna 3M och 15M. Ja, den är enorm.

Idiot!! Verkligen!!!

Nu ska jag försöka förklara för dig så du förstår. Fan vad trög du är!!!

En person lånar 3-4 mille, tjänar kanske 3-400 k.

För en person som tjänar 10-20 ggr mer,är tex 15 mille Likvärdigt för denne person.

Ferrari är dyrt, för en annan billig.

Fattar du.
2021-06-10, 22:45
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Idiot!! Verkligen!!!

Nu ska jag försöka förklara för dig så du förstår. Fan vad trög du är!!!

En person lånar 3-4 mille, tjänar kanske 3-400 k.

För en person som tjänar 10-20 ggr mer,är tex 15 mille Likvärdigt för denne person.

Ferrari är dyrt, för en annan billig.

Fattar du.
Man kan inte låna 3mkr om man har 400k i årslön, så ditt exempel är meningslöst.

Du påstod att låna 3M och 15M är samma sak. Men jag påstår att det är som att säga att Ferrari är samma som Volvo, men de är olika. En ferrari är en Ferrari både för 400k och 3M-mannen. Jag tror du håller med. Möjligen utan att fatta.
2021-06-10, 22:46
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Hur mycket kan du låna och kan du använda pengarna du lånar till vad som helst?
Jag vet ju att du kan få fördelaktigt ränta på ditt bolån genom att ha tex 10 milj på kontot hos nordnet(?).
När jag köpte min senaste villa 7mkr så lånade jag beloppet 2 månader av avanza eftersom jag ännu inte fått betalt för mitt sålda hus. Gick hur bra som helst, inget krångel med lagfart eller annat, jag fick pengarna samma dag, superlåg ränta.
2021-06-11, 01:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Banken har din bostad (eller bil) som säkerhet. Alltså "äger" de i praktiken din bostad, upp till ditt lånebelopp, och tar den om du inte betalar.

Nej det finns inget ägande. I sådana fall skulle nästan inga köp av BR godkännas iom att de flesta BRF:er inte godkänner juridisk person som ägare.
2021-06-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det vill ingen göra. Men ärligt talat, om din dotter har en stabil inkomst och tillräcklig insats är det inga problem alls. Dock måste man ha uppemot 500k i insats om man inte vill bo på 19 kvm I närheten av stan.

Du borde ju haft någon känning kring om dottern hade detta eller ej?
500000 hade hon inte. Så mkt pengar har jag aldrig ägt i hela mitt liv men BOTT har jag alltid gjort. Vi gjorde klipp förra bostadsbubblan och idag bor jag i betald BR. Kanske man ska hoppas på en bostadsbubbla för de ungas skull? Vilken "vanlig" ung person kan hosta upp 500000 egna skattade pengar?
2021-06-11, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har hon inte råd med något annat så får hon nöja sig med det. Jag vill ha ett stort hus med stor trädgård mitt i Göteborg. Dessutom vill jag ha en Porsche på uppfarten. Jag har inte råd, därför får jag inte det. Enkelt.
Min dotter hade inte sett ut ngt "drömboende" eller drömde om en porsche (vilket vansinne) utan hon ville väl "pejla läget"!? Hon har alltid bott väldigt centralt för vi har kontakter som äger hyresrätter så hon var inte hemlös, men hon ville väl "äga" sitt boende? (även om det väl egentligen blir banken som äger första åren)
2021-06-11, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan vara så att hon inte fick låna till kontantinsatsen. Det lånet kan banken neka. Och då har vi en förklaring. Hon måste spara mer innan hon kan köpa tillräckligt dyra bostäder.

Men sedan var det väl Sundsvall du sa. Där borde man väl inte behöva komma mer än någon km från mitten innan det är nästa gratis.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-nacksta-sundsvalls-kommun-nackstavagen-30b-17500598
Här har vi 40 kvm för 350 kSEK. 2 km från centrum. Varför ska din dotter ens behöva låna?

Har hon, som du säger jobbat, som civ ek i flera år, så har hon kunnat spara 10 k i månaden i 3 år. Det är 360 k. Hon behöver inte ens låna.
Som sagt ...nu har hon sambo och de bor mitt i stan i en fin trea. Nacksta? Ja det är fint i BR-delen, men liksom resten? Jag skulle INTE vilja ha mitt barn där och hon skulle inte flytta dit om hon FICK 350000.
2021-06-11, 03:21
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ha ha faaaan vad trög.

Om 3 mille för en fattig person är smärtgränsen när de C ska köpa, så är inte det samma för en rik, kanske 15 mille fö den rike.

Vad jag försöker föklara för dig är att det är ingen skillnad på 3 milke för en fattig o 15 mille för rik person.

Igdn en svenne tycker ny volvo är dyr men jan banan som är rik tycker inte en ferrari är dyr. Kostar lika mycket i pris för svenne och jan banan men skillnaden är att jan banan har mycket stålar och tycker det är billigt.

Dyrt för dig är inte dyrt för mig alltid. Då jag har betydligt mer $ än du.
+1

Att köpa någon kapitalvara för 1,5 månaders nettolön att titta på fotbolls-EM skulle de flesta tycka var dyrt t ex.

Bilar är bra exempel för en ”standard” FB-man men se en mer utdragen skala där alla har en gräns där det blir för dyrt är Systembolagets whiskey-utbud:
* Lord Calvert 219 kr (70 ml PET)
* Mackmyra Brukswhiskey 499 kr (70 cl glas)
* Highland Park 30årig. 9995 kr (70 ml glas)
* Bowmore 1965 379 000 kr (70 cl glas & skyddslåda ? )
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bowmore-1965-5222101/

OT: Hela Sverige är inte överbelånat men jag killgissar att de 5-10 största städerna lär få en tydlig nedgång inom fem år.
2021-06-11, 07:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Förstår inte hur du resonerar här. Säg att en person idag efterfrågar en villa värd 15 msek och har 7 msek I insats samt en månadslön på 100k.
Enkelt
Citat:
Detta skulle idag betinga en utgift på 20k ish i mån ink amortering och ränta 1.3%.
Det är så jag resonerar.
Citat:
En ränta på 5% skulle innebära en utgift på 47 000 i mån. Rätt svettigt om du har en nettolön på 59k.
Detta är en hypotetisk fantasi och inget vi egentligen behöver ta hänsyn till.

Dessutom så sker detta endast om inflationen drar iväg ordentligt först. Folk som fasar sig över "vad händer när räntan stiger" missar alltid detta elementära faktum.

Så tjänar vår köpare 250k när räntan väl dragit upp till 5% så är det fortfarande inga problem.
2021-06-11, 08:32
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det finns inget ägande. I sådana fall skulle nästan inga köp av BR godkännas iom att de flesta BRF:er inte godkänner juridisk person som ägare.
Så du tycker en person som lånat 2mkr till sin BR "äger den till 100%" oavsett? Det gör han ju inte. Banken kommer före honom som kreditor. Han kan inte sälja den utan bankens medgivande. Och så fort han slutar betala räntorna så dras lånet in och han tvingas sälja sin BR vad han än tycker. Och sedan får banken ta pengar först, därefter "ägaren".

Banken äger alltså lånedelen av hans BR mer än han själv.
2021-06-11, 08:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så du tycker en person som lånat 2mkr till sin BR "äger den till 100%" oavsett? Det gör han ju inte. Banken kommer före honom som kreditor. Han kan inte sälja den utan bankens medgivande. Och så fort han slutar betala räntorna så dras lånet in och han tvingas sälja sin BR vad han än tycker. Och sedan får banken ta pengar först, därefter "ägaren".

Banken äger alltså lånedelen av hans BR mer än han själv.

Äger gör personen till 100% med villkoret att hen är skyldig banken x antal kronor och ska betala överenskommen ränta som ersättning. Banken har inget ägande då nästan ingen BRF godkänner juridiska personer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in