2021-06-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Alla lån ska återbetalas. Allt du köpt för ett lån ägs av banken, inte av dig. Du kanske tänker i bubbeltermer "bostäder stiger bara i pris så bostadslånet minskar hela tiden". Are you in for a surprise.

nej, men jag vidhåller att det är en sak att låna pengar för att spekulera i aktier och en annan att sitta med många miljoner på börsen och välja att ha kvar dem där för att istället ta i många fall mycket fördelaktiga huslån för att finansiera sitt husköp.
2021-06-10, 15:13
Medlem
Citat:
Det är som att fråga "vad är skillnaden på en årslön på 500k och en årslön på 2.5M. Det är ganska stor skillnad, typ en Ferrari istället för en Volvo som pappas bil.

Jag tror inte du har särskilt mycket på ditt bankkonto. Du verkar inte ha respekt för 1mkr, så det beloppet har du garanterat inte.

Idiot.

En arbetare tjänar tex 300k/år, lånar 3.5 mille.

En annan tjänar 3 mille/år, lånar 15 mille. Samma sak. Alka har olika löner och standard.

Fattar du
2021-06-10, 16:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Allt du köpt för ett lån ägs av banken, inte av dig.
Nej. Detta är fel. Fundamentalt fel. Du har ingen verklighetskontakt.

Banken äger bara en fordran på låntagaren.
2021-06-10, 16:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det finns rent fysiskt mark - men den är av olika anledningar inte tillgänglig för byggnation.
Det är precis tvärtom. Det är ytterst lite mark som inte går att köpa loss och bebygga.

Citat:
du har ju hela sergels torg att bygga bostäder på,
Det är som sagt ytterst lite mark som inte går att köpa loss och bebygga. Sergels torg kan ju höra till detta ytterst lite.

Citat:
men marken är av olika skäl inte laglig att bygga på, eller saknar helt koppling till samhällelig infrastruktur.
Det finns väl knappt någon mark att tala om där det är olagligt att bebygga. Det är just strandnära. Men det är inte så mycket.
2021-06-10, 16:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Rena rappakaljan.
Sa han som återigen fick propra svar.

Citat:
Du verkar alltså förstå att man helt enkelt tillverkar fler bilar om det tillkommer kunder?
Det är just en konsekvens av det jag säger. Vid efterfrågeöverskott så producerar producenterna mer.

Gäller så väl bilar som bostäder. På en icke reglerad marknad.

Av okänd anledning har du väldigt svårt att ta emot den informationen. Men samtidigt kan du inte komma med sakliga invändningar till varför det inte skulle inträffa.

Citat:
Fattas bara att du också inser att hus inte tillverkas i tyska fabriker på 25 timmar,
Hävdar du att det går till så? Annars är det ytterst oklart varför du kommer dragandes med det.

Citat:
att de kräver mark som är en begränsad resurs
I verkligheten finns det gott om mark i Sverige. Mark är det minsta problemet för bostadsbyggande.

Då är mark ett större problem i det tätbefolkade Schweiz. Men där kan producenterna producera bostäder. Måste vara helt obegripligt för dig hur det går till.

Citat:
att alla måste bo men alla måste inte äga en bil.
Vad har det med saken att göra. Du är helt extrem när det gäller att försöka starta nya irrelevanta diskussioner.

Citat:
Då du kan nå upp till normal kompetensnivå och följa min ganska enkla diskussion.
Din diskussion handlar hittills bara om att försöka skapa nya stollepåståenden så jag skall glömma huvudfrågan.

Huvudfrågan berör du dock inte.

Citat:
Den som tolkar mitt inlägg "man tillverkar en Porsche på 25 timmar" som "man tillverkar en PorscheFABRIK på 25 timmar" måste vara nästan medvetslös.
Du diskuterade produktionsökning. Förstod du inte det.
Jag fick då förklara lite basala saker för dig. Du behöver få förklaringar.
2021-06-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är precis tvärtom. Det är ytterst lite mark som inte går att köpa loss och bebygga.

Det är som sagt ytterst lite mark som inte går att köpa loss och bebygga. Sergels torg kan ju höra till detta ytterst lite.

Det finns väl knappt någon mark att tala om där det är olagligt att bebygga. Det är just strandnära. Men det är inte så mycket.

den måste ju tex vara detaljplanerad rätt - du kan inte bara titta på en karta, köpa mark och bygga.
och få människor vill bo i ödemark och många människor vill bo centralt. och då uppstår ju dilemmat att medan det finns mycket mark per definition i ödemarken vill få bebygga den, medan något ofta är centralt för att det drar till sig mycket folk, vilket då stadigt krymper det byggbara utrymmet.

samma problem får du ju med din bil - om alla köper en bil till så behöver den stå parkerad någonstans. i centrala lägen skulle det snabbt bli kaos då den egna ägda marken/p-platsen inte är särskilt vanlig. medan folk i åsele kanske inte skulle få särskilt stora problem.
Senast redigerad av meetthefockers 2021-06-10 kl. 16:58.
2021-06-10, 20:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
den måste ju tex vara detaljplanerad rätt - du kan inte bara titta på en karta, köpa mark och bygga.
och få människor vill bo i ödemark och många människor vill bo centralt. och då uppstår ju dilemmat att medan det finns mycket mark per definition i ödemarken vill få bebygga den, medan något ofta är centralt för att det drar till sig mycket folk, vilket då stadigt krymper det byggbara utrymmet.
Det är bara sant där det är detaljplanerat. Och det är inte så mycket mark som är det.

Vill folk bo där andra bor så blir det till att betala mer än någon annan. Men det har ju inget med brist på bostäder att göra. Det är ju bara preferens för en viss adress.

Det är fritt att bygga utanför stadsplanerat område. Sedan kan man bygga innanför också. Manbara köper byggrätter.
https://www.sollentuna.se/bygga-bo--miljo/stadsutvecklingsomraden/Vasjon/Vasjon-mellersta/
Här hade du kunnat vara med och buda på byggrätter.
Bara ett exempel. Kommunerna ger ut mängder av byggrätter. Men sedan drar innehavarna lite på att använda dom. Dom vill gärna få lite lönsamhet. Och tvärtemot bubbelpratarna tror är det inte så mycket vinster i att bygga bostäder.
2021-06-10, 20:13
Medlem
Citat:
Det är bara sant där det är detaljplanerat. Och det är inte så mycket mark som är det.

Vill folk bo där andra bor så blir det till att betala mer än någon annan. Men det har ju inget med brist på bostäder att göra. Det är ju bara preferens för en viss adress.

Det är fritt att bygga utanför stadsplanerat område. Sedan kan man bygga innanför också. Manbara köper byggrätter.
https://www.sollentuna.se/bygga-bo--miljo/stadsutvecklingsomraden/Vasjon/Vasjon-mellersta/
Här hade du kunnat vara med och buda på byggrätter.
Bara ett exempel. Kommunerna ger ut mängder av byggrätter. Men sedan drar innehavarna lite på att använda dom. Dom vill gärna få lite lönsamhet. Och tvärtemot bubbelpratarna tror är det inte så mycket vinster i att bygga bostäder.

Men folk vill ju bo där de har sin sysselsättning. Inte jobba i Stockholm och bo i ytterhogdal.

Och din länk leder alltså till ett projekt som detaljplanerades 2014 och ska vara färdigt ca 15 år senare. Och då har kommunen säkert dessförinnan håller på en massa år med olika utredningar för att värka fram huruvida marken är lämplig eller inte/lönsam eller inte/intressant för kommunen att utveckla eller inte/ för att detaljplanera som bostadsområde.

Och som det sedan står i länken så verkar utbyggnaden medföra anläggande av helt ny infrastruktur på alla nivåer: nya vägar, nya ledningar och rör, nya skolor, nya kollektivtrafik-lösningar osv. Så det är ju inte bara nån byggherre som köpt mark och helt sonika börjat bygga på.

Och billigt att bo där kommer det säkert heller inte att bli för den delen.
2021-06-10, 22:22
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Sa han som återigen fick propra svar.

Det är just en konsekvens av det jag säger. Vid efterfrågeöverskott så producerar producenterna mer.

Gäller så väl bilar som bostäder. På en icke reglerad marknad.

Av okänd anledning har du väldigt svårt att ta emot den informationen. Men samtidigt kan du inte komma med sakliga invändningar till varför det inte skulle inträffa.

Hävdar du att det går till så? Annars är det ytterst oklart varför du kommer dragandes med det.

I verkligheten finns det gott om mark i Sverige. Mark är det minsta problemet för bostadsbyggande.

Då är mark ett större problem i det tätbefolkade Schweiz. Men där kan producenterna producera bostäder. Måste vara helt obegripligt för dig hur det går till.

Vad har det med saken att göra. Du är helt extrem när det gäller att försöka starta nya irrelevanta diskussioner.

Din diskussion handlar hittills bara om att försöka skapa nya stollepåståenden så jag skall glömma huvudfrågan.

Huvudfrågan berör du dock inte.

Du diskuterade produktionsökning. Förstod du inte det.
Jag fick då förklara lite basala saker för dig. Du behöver få förklaringar.
Kul försök att vända ditt eget inlägg som bevisade att du är nästan medvetslös när du skriver. Nu tillbaka till topic.
2021-06-10, 22:23
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Nej. Detta är fel. Fundamentalt fel. Du har ingen verklighetskontakt.

Banken äger bara en fordran på låntagaren.
Banken har din bostad (eller bil) som säkerhet. Alltså "äger" de i praktiken din bostad, upp till ditt lånebelopp, och tar den om du inte betalar.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-10 kl. 22:25.
2021-06-10, 22:25
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Idiot.

En arbetare tjänar tex 300k/år, lånar 3.5 mille.

En annan tjänar 3 mille/år, lånar 15 mille. Samma sak. Alka har olika löner och standard.

Fattar du
Om du tjänar 300 k får du låna 1.4Mkr utan extra amortering, så jag förstår inte ditt exempel. Annat än at du inte vet vad du pratar om.

Så lustigt du försöker vända ditt eget inlägg. Mitt påstående var ju exakt samma som du precis gör, alla har OLIKA standard. Tidigare frågade du vad skillnaden var mellan att låna 3M och 15M. Ja, den är enorm.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-10 kl. 22:28.
2021-06-10, 22:30
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
nej, men jag vidhåller att det är en sak att låna pengar för att spekulera i aktier och en annan att sitta med många miljoner på börsen och välja att ha kvar dem där för att istället ta i många fall mycket fördelaktiga huslån för att finansiera sitt husköp.
Det är ändå oklart vad du menar "fördelaktiga". Jag har en avanza-depå, deras Superlånet, för att låna till aktiespekulation, ligger på 0-0.99% dvs lägre än bolåneräntorna. Det är alltså billigare för mig att låna där till husköpet, och låtsas att jag köper aktier för pengarna, än ett vanligt bolån.

Naturligtvis lånar jag ingenting till aktiespekulation när vi ligger nära ATH. Det gör jag bara efter börsras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in