2021-06-10, 11:29
Medlem
Xanyos avatar
Jag har samma problem som du mår dåligt och dåsig slö och mega svettig. Jag tar kall duschar varje dag och dricker mycket vatten det brukar göra tricket.

Annars spola händerna i iskallt vatten en lång stund nästintill tills dom domnar så blodet som cirkulerar får en svalkande effekt genom händerna.
Citera
2021-06-10, 11:38
Medlem
Har samma problem här. Är i princip alltid varm, sover oftast utan täcke, har aldrig mer än 17-18 grader inomhus. Stortrivs i -10 grader, svettas mängder så fort temperaturen överstiger +20, över +30 är det omöjligt att få något vettigt gjort. Har alltid varit såhär.

Kan det vara så enkelt att det är ett genetiskt arv, att nordbor är bättre på att hantera kyla helt enkelt?
Citera
2021-06-10, 11:44
Citat:
Ursprungligen postat av DecieveroftheGods
Jag har själv alltid mått dåligt av värme, och det jag har kommit fram till är att vid ökade ångestnivåer och en hög nivå av brunt fett(https://sv.wikipedia.org/wiki/Brunt_fett) gör att sommaren blir till en pina.

Vill du svalka ner dig, så kan du sitta med fötterna i ett ljummet(20 graders) fotbad i några timmar. Det ger god effekt.
Något med ångest eller psykiskt mående har det att göra för tar man något så kan tom jag känna att varma vindar är sköna.

Brunt fett... Skulle det hjälpt att banta ner sig till 8% fetthalt? Om det är det så gör jag det. Kan det vara att man käkar för mycket mat och att det leder till värme i kroppen? Skulle fasta hjälpt?

Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Hur gammal är du?
Har du alltid kännt så här för värme?
Har fyllt 29, går mot 30. Nej inte innan för då var jag nog inte uppmärksam på hetta på samma sätt som nu. Man tänkte inte på sånt men nu känns det verkligen bedrövligt.
Konstigt nog särskilt på kvällar under värmeböljor, långt ut på nätterna. Kan vara att hus, asfalt, betong och dylikt är uppvärmda.

Ja, sommaren 2018 var fruktanvärd. Så får det inte bli igen.
Senast redigerad av Skalpellen 2021-06-10 kl. 11:53.
Citera
2021-06-10, 11:46
Medlem
Är i 30-års åldern och har haft det såhär sedan jag kom in i puberteten när jag var elva. Är kvinna och har pcos och har läst kopplingar till det. Fel på hormonnivåer mm. Är 20 grader här idag och det funkar även om jag svettas som tusan ifall jag skulle ut i solen. Men rör sig graderna uppåt mot 25 eller mer så mår jag psykiskt dåligt och folk säger till mig att sluta dumma mig för det är ju så sköööööööööööönt när det är 30 grader. Sommaren 2018 var fruktansvärd. Jobbade dessutom med att bära tungt hela sommaren men som tur var så fanns det frysar att gå in i men ändå. Folk tror hela tiden att jag låtsas eller gör mig till men jag klarar verkligen inte av värmen. Hjälper inte att klä mig lättare. Mitt huvud blir som en tung slö dimma så fort det blir för varmt och svetten flödar.
Senast redigerad av belovedillusion 2021-06-10 kl. 11:49.
Citera
2021-06-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Jag mår uselt när temperaturen går över rumstemperatur, 18 grader. Jag tror inte att orsaken är medicinsk utan psykisk, men jag vet inte. Andra verkar till synes kunna leva normalt i 30+ grader, som om det inte vore något. Hur kan dom...?
Om det är 25 grader och sol så lider jag exakt hela tiden. Så ska det väl inte vara...

Jag känner varenda svettdroppe, hur skinnet rullar sig, skjortan klistrar sig mot ryggen och hur sprängande varm jag är hela tiden.
Jag förstår inte hur folk kan tycka att sommaren är skön, men det verkar de flesta tycka så, så felet måste vara med mig.

Vad är problemet? Jag skulle vilja bli "frisk" och känna som vanligt folk. Finns medicin för att lättare tolerera värme?
Man kan lära sig bita ihop. Det är en fråga om inställning - inte något medicinskt.
Citera
2021-06-10, 12:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belovedillusion
Är i 30-års åldern och har haft det såhär sedan jag kom in i puberteten när jag var elva. Är kvinna och har pcos och har läst kopplingar till det. Fel på hormonnivåer mm. Är 20 grader här idag och det funkar även om jag svettas som tusan ifall jag skulle ut i solen. Men rör sig graderna uppåt mot 25 eller mer så mår jag psykiskt dåligt och folk säger till mig att sluta dumma mig för det är ju så sköööööööööööönt när det är 30 grader. Sommaren 2018 var fruktansvärd. Jobbade dessutom med att bära tungt hela sommaren men som tur var så fanns det frysar att gå in i men ändå. Folk tror hela tiden att jag låtsas eller gör mig till men jag klarar verkligen inte av värmen. Hjälper inte att klä mig lättare. Mitt huvud blir som en tung slö dimma så fort det blir för varmt och svetten flödar.
Det faktum att du är kvinna och känner som oss nordiska män, gör mig lite mera tillfreds med situationen!

Semestern 2018 hyrde vi en husbil och bilade till Normandie, Frankrike.
Min frun njöt av värmen men jag led i solen...
Citera
2021-06-10, 14:06
Medlem
Citat:
Jag mår uselt när temperaturen går över rumstemperatur, 18 grader. Jag tror inte att orsaken är medicinsk utan psykisk, men jag vet inte. Andra verkar till synes kunna leva normalt i 30+ grader, som om det inte vore något. Hur kan dom...?
Om det är 25 grader och sol så lider jag exakt hela tiden. Så ska det väl inte vara...

Jag känner varenda svettdroppe, hur skinnet rullar sig, skjortan klistrar sig mot ryggen och hur sprängande varm jag är hela tiden.
Jag förstår inte hur folk kan tycka att sommaren är skön, men det verkar de flesta tycka så, så felet måste vara med mig.

Vad är problemet? Jag skulle vilja bli "frisk" och känna som vanligt folk. Finns medicin för att lättare tolerera värme?
Är du överviktig och otränad speciellt då speciellt konditionen så blir kroppen sämre på att reglera temperaturen.

Vet själv när jag haft perioder där jag bara styrketränat och lagt på mig vikt.
Led betydligt mer av värmen och hade mycket svårare att sova pga värmen.

Att basta och ta kalla bad kan också hjälpa kroppen kroppen att bli bättre på att hantera och reglera sig själv.
Springer nu 3 gånger i veckan samt badar i sjön varannan dag en stund vilket oftast blir efter träningen.
Mår som en prins resten av kvällen om jag legat i sjön runt 20 minuter.
Man kommer ner i varv och känner sig betydligt svalare även när man ska sova.
Citera
2021-06-10, 14:15
Medlem
TheKhurgans avatar
Om TS är tjock (och alla ni som svarar också) så är det bara att banta. Tjockisar blir ju varma. Så inget att gnälla över.

Är du däremot normalbyggd så är det motion som gäller då också.
Citera
2021-06-10, 14:16
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Är du överviktig och otränad speciellt då speciellt konditionen så blir kroppen sämre på att reglera temperaturen.

Vet själv när jag haft perioder där jag bara styrketränat och lagt på mig vikt.
Led betydligt mer av värmen och hade mycket svårare att sova pga värmen.

Att basta och ta kalla bad kan också hjälpa kroppen kroppen att bli bättre på att hantera och reglera sig själv.
Springer nu 3 gånger i veckan samt badar i sjön varannan dag en stund vilket oftast blir efter träningen.
Mår som en prins resten av kvällen om jag legat i sjön runt 20 minuter.
Man kommer ner i varv och känner sig betydligt svalare även när man ska sova.
Överviktig kan jag inte säga men inte deffad heller. Vad kan det vara, mellan 15% och 20% fett. Nej, är inte fet. Jag har sett små feta gubbar älska värme så kanske det är mer av ett rent psykologiskt motstånd. Man kanske ska lära sig att se svetten som något trevligt när den droppar från nästippen...
Citera
2021-06-10, 14:27
Medlem
neuron-drones avatar
När jag var ung så började jag inte tåla värme. Det började ett skumt år när det var snöstorm i april och 30 grader i maj. Man fick en chock. Sedan var det som den aldrig gick över. Var frisk, inte överviktig men var som termostaten pajat. Jag fick leva med det tills runt 40 då jag började reagera mer normalt, dvs fick dålig ämnesomsättning och blev frusen. Innan dess hade jag aldrig frusit.

Det är troligen inte ett medicinskt problem. Men verkar som en varm plötslig sommar kan trigga det. En gång för alla. Eller år till år, vissa tål värmen de åren den kommer successivt men inte de åren den kommer fort.

Det är bara att acceptera och försöka hålla sig i skuggan. Men jag vet hur det är när alla tycker det är bra väder och man själv knappt kan andas och man lider och vill bara ha svalka. Jag brukade inte svettas mycket men det var jobbigt iallafall. Skaffa iallafall en fläkt att ha inne. Skulle inte överleva utan. Sedan gör isglassar och ha i frysen. Det svalkar hela kroppen.
Citera
2021-06-10, 15:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo
Jag har samma problem som du mår dåligt och dåsig slö och mega svettig. Jag tar kall duschar varje dag och dricker mycket vatten det brukar göra tricket.

Annars spola händerna i iskallt vatten en lång stund nästintill tills dom domnar så blodet som cirkulerar får en svalkande effekt genom händerna.
Spola handlederna, hjälper bättre då stora blodkärl går där.
Är likadan som TS. jag mår mest dåligt när det är över 24 grader, ligger i ett hörn och flämtar, bäljer i mig vatten som en kamel, brukar lägga både tröjan och kepsen i frysen.
Håller mig helst inomhus med både värmepump som kyler och portabel AC. eller i bilen.

Har faktiskt rätt bra kondis, ändå är det såhär varje sommar
Citera
2021-06-10, 15:50
Medlem
Citat:
Överviktig kan jag inte säga men inte deffad heller. Vad kan det vara, mellan 15% och 20% fett. Nej, är inte fet. Jag har sett små feta gubbar älska värme så kanske det är mer av ett rent psykologiskt motstånd. Man kanske ska lära sig att se svetten som något trevligt när den droppar från nästippen...
Kanske, men jag fick svårare att reglera och hantera värmen när jag fick mer muskler och allmänt större kroppsmassa.
Konditionsträning hjälpte dock avsevärt med detta.
Behöver ju inte vara mycket men tittar vi på de nya rekommendationerna https://www.folkhalsomyndigheten.se/...tillasittande/
Så är det ju betydligt mer än vad de flesta gör.
Att ta en promenad eller gå i arbetet är ju inte pullshöjande träning som exempelvis.
Såvida man nu inte är kraftigt överviktig.

Googla bastubad och kalla bad så kan du läsa om en massa hälsoeffekter.
Man blir också bättre på att hantera kyla och värme vilket inte är så konstigt om man utsätter sig för ytterligheterna.

Annars är det ju just äldre i sämre skick som har svårt att hantera värmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in