Det finns en massa olika varianter av bipolar disorder, som du ju vet. Allt uppifrån värsta hypermanin ner till djupaste katatoniska depressionen. Vi vet inte vad HD har och det är heller inte viktigt om det inte ingår i ett specifikt sammanhang som är viktigt för att förstå en del annat gällande det här jävla fallet.
Det kan vara väldigt svårt att upptäcka Bipolär sjukdom om man har mest depressioner, om man bara har kortare perioder av hypomani, livslust. Ingen går ju till doktorn när man är glad liksom. Fick diagnosen Bipolär sjukdom typ 2 sent i livet, men min inställning är att om man vet vad det är kan man göra någonting åt det. Jag har Lamatrogin (Lamictal). Bipolära depressioner är mer "apati", sa läkarna till mig
Inte ett dugg konstigt att manlig uppmärksamhet blev så viktig för henne.
Det var ju SDs trumfkort i trianguleringen som även LW snurrades in i.
Att jämföra de två kvinnornas fysiska attribut till HDs nackdel.
Han markerade det lite extra genom att dela ut guld och silvermedaljer...
Hans trumfkort mot LW var att han inbillat henne att det var fel på henne som person, att hon var galen, knäpp, aldrig skulle kunna behålla en relation.
Han verkade få HD att tro det också. Även om hennes påstådda rädsla för LW nog var lite överdriven
Han fick två yngre medelålders välutbildade och kompetenta yrkeskvinnor och mammor att degradera till högstadietjejer som bråkar om killen med moppebilen och kepsen i 9C.
Vulgära kommentarer om varandras kroppar och vikt, elakt fulspel och fusk.
Och ändå var han inte ens särskilt smart.
Han visste bara att hitta och utnyttja deras mest sårbara punkter och gamla trauman.
Jag måste tacka dig för dina intressanta och kunniga inlägg/analyser om det komplicerade spelet som skedde mellan de tre.
Det har varit en mycket lärorik resa, att följa denna tråd.
Jag vet ju att Lena skämdes mycket för hur hon tänkte och hur hon önskade hämnas. Jag vet inte om HD hade/har lknande tankar om sit beteende.
Jag läste för ett tag sedan om dynamiken som sker mellan en misshandlad/kontrollerad person och dess utövare, och att det inte var ovanligt att den misshandlade även kunde börja se mellan fingrarna när det gällde barnens välmående. Något som aldrig hade hänt tidigare.
För en del blev det den varningsklocka som till sist fick dom att lämna, när de plötsligt såg vilket trauma barnen utsattes för. Ibland råkade ju även barnen ut för direkt våld, men inte alltid. Det kunde handla om allt från att barnen blev vittnen till fysiska och psykiska övergrepp, försökte skydda sin mor vebalt eller gå mellan, till att de själva blev direkta offer för kränkningar och/eller våld.
Det säger en hel del, att en förälder ser mellan fingrarna när barnen får lida och trots det stannar kvar. Normaliseringsprocessen bidrar säkert en hel del, att mantycker att det inte var så farligt. Även förhoppningen om att det ska bli bättre. Bara det och det... bara jag... om si och så...
Den kvinnan är nog betydligt lugnare nu när SD är borta för evigt. Kan tänka att det är många i Hjärsta som dragit en lättnandes suck.
Framförallt är det bara att gratulera UW och LW:s barn som slipper se eländets flinande/vinkande!
Ja, det måste kännas skönt för lenas barn trots deras svåra förlust.
Kanske upptäcker även HD så småningom att livet blir lättare nu efter SDs död? Det tar väl ett tag att begråta förlusten och allt annat som har hänt, men sen blir nog livet bättre och luften lättare att andas för henne och barnen.
Får man hoppas.
Jag menar att man drar slutsatser från något som man läst ocg därefter skriver ut detta som sanninger, eller att det är bekräftat.
Att vi tror att HD vet mer, är en egen tolkning vi gör, vilket inte är en bekräftad sanning eller fakta.
Däremot vet vi att hon inte svarar på frågor i förhör (vägrar svara), att hon även ljuger. Det senare finns bekräftat genom att åklagaren har motbevisat SDs berättelser om blodigt akrobatsex. Denna historia har ju också HD dragit i rätten och till en vän.
Att du drar en slutsats och spekulerar, det är ju något vi alla gör här i tråden. Men då är det ju viktigt att du visar att det är just en spekulation genom formuleringar.
Orimliga slutsatser eller ej, vem kan avgöra det? Man får då argumentera för eller emot.
Jag försöker själv oftast leta fram citat för att visa varför jag tror något. Det betyder ju inte alltid att jag har dragit en slutsats som andra tycker är rimlig.
Det finns just nu många "slutsatser" i tråden som jag själv inte tycker är bekräftade, utan har just blivit trådsanningar på alltför lösa grunder.
Spekulera är en sak, rimliga slutsatser eller ej, fakta en annan...
När det gäller olika begrepp. En spekulation är för mig mer en gissning. Den behöver inte ha någon bäring i varför man tycker som man gör. En övertygelse bygger på vissa argument. För mig är förhören med HD grundläggande när det gäller min ståndpunkt. De återgivna förhören är fakta hur HD svarat. Utifrån dessa fakta bildar jag mig en åsikt, uppfattning om hennes möjliga vetskap och inblandning. Jag anser inte att min uppfattning är en gissning rakt ut i luften. Du får står naturligtvis dig fritt att tycka att mina argument är dåligt underbyggda och var och en får naturligtvis ha sin egen uppfattning om innebörden i Hannas förhör och hennes svar. Jag påstår inte att min ståndpunkt är den absoluta sanningen. Jag tar tillbaks begreppet slutsats eftersom du tolkar det som sanningen.
Det kan vara väldigt svårt att upptäcka Bipolär sjukdom om man har mest depressioner, om man bara har kortare perioder av hypomani, livslust. Ingen går ju till doktorn när man är glad liksom. Fick diagnosen Bipolär sjukdom typ 2 sent i livet, men min inställning är att om man vet vad det är kan man göra någonting åt det. Jag har Lamatrogin (Lamictal). Bipolära depressioner är mer "apati", sa läkarna till mig
Tack för att du delade med dig av detta. Viktigt att få sån info av en som själv har drabbats av sjukdomen. Som du också skriver: bra att få en förklaring, en diagnos, varför man har mått så dåligt. Det gäller f.ö även andra sjukdomar.
Konstigt. Artikel 170 skrevs 14 feb 2020. Du får göra en ny sökning 😊
Edit: vi får söka annat sätt. Det är något fel här. Men artikeln jag hänvisade till är skriven av Lars Ströman den 28 maj 2021.
Ok, var precis inne och tittade i NA, 170/170 skrivet av Christina Eriksson den 7/6.
Jag kollade de sista artiklarna eftersom Du skrev att inlägget var gjort ett par dagar efter SD:s död.
Ska kolla vad Ströman skrivit... (hans inlägg lägger jag iof inte så stor vikt vid, inte min faffo direkt kanske därav jag missat det Du hänvisade till).
Hittade Strömans inlägg från 28/6.
Han skriver:
"Mannen som hittades död var sannorlikt en av Örebros mest avskydda personer just idag".
Skriver också:
"Men låt oss nu se vad polisen kommer fram till när det gäller den dömde mannens plötsliga död. Återigen riktas Sveriges uppmärksamhet mot Örebropolisen och dess förmåga att utreda ett dödsfall".
Kanske NA kan vara intresserade av att rota vidare i hur tokigt det kunde gå från dag ett vad gäller LW:s tragiska öde?!
Och även varför polisen pratar mot sig själva vad gäller tidpunkten när de fick in samtal ang SD:s död.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-10 kl. 11:51.
Ok, var precis inne och tittade i NA, 170/170 skrivet av Christina Eriksson den 7/6.
Jag kollade de sista artiklarna eftersom Du skrev att inlägget var gjort ett par dagar efter SD:s död.
Ska kolla vad Ströman skrivit... (hans inlägg lägger jag iof inte så stor vikt vid, inte min faffo direkt kanske därav jag missat det Du hänvisade till).
Hittade Strömans inlägg från 28/6.
Han skriver:
"Mannen som hittades död var sannorlikt en av Örebros mest avskydda personer just idag".
Skriver också:
"Men låt oss nu se vad polisen kommer fram till när det gäller den dömde mannens plötsliga död. Återigen riktas Sveriges uppmärksamhet mot Örebropolisen och dess förmåga att utreda ett dödsfall".
Kanske NA kan vara intresserade av att rota vidare i hur tokigt det kunde gå från dag ett vad gäller LW:s tragiska öde?!
Och även varför polisen pratar mot sig själva vad gäller tidpunkten när de fick in samtal ang SD:s död.
Varför tystas det ner, allmänintresset är stort, man ska inte gotta sig i någons död, men någonting kan de väl gå ut med. Tex han hängde sig. Behöver inte vara mer än så, även om en del av mig vill veta mer.
När det gäller olika begrepp. En spekulation är för mig mer en gissning. Den behöver inte ha någon bäring i varför man tycker som man gör. En övertygelse bygger på vissa argument. För mig är förhören med HD grundläggande när det gäller min ståndpunkt. De återgivna förhören är fakta hur HD svarat. Utifrån dessa fakta bildar jag mig en åsikt, uppfattning om hennes möjliga vetskap och inblandning. Jag anser inte att min uppfattning är en gissning rakt ut i luften. Du får står naturligtvis dig fritt att tycka att mina argument är dåligt underbyggda och var och en får naturligtvis ha sin egen uppfattning om innebörden i Hannas förhör och hennes svar. Jag påstår inte att min ståndpunkt är den absoluta sanningen. Jag tar tillbaks begreppet slutsats eftersom du tolkar det som sanningen.
Ja men vi är helt överens.
Jag vet inte att jag har sagt att just dina argument är dåligt underbyggda? Kan inte riktigt dra mig till minnes om att jag dragit in just dig i det? Kan dock minnas fel.
Jag tror ju också en massa saker som ibland handlar mer om en magkänsla, men då är det viktigt att vara tydlig med att det är något man tror.
Jag ser tyvärr ibland meningar i tråden som liknar det här; när HD planerade sin och barnens död.
Det finns inget som stöder det så vitt jag vet, men visst kan man spekulera att det är hon som har planlagt det och fått SD att gå med på det.
Vilket då skulle leda till nästa tanke; att det är hon som är The mastemind i mordet på Lena också.
Jag tror att det är SDs makabra person som inte klarar av situationen och ursäktar sig med att han är den "gode riddaren" som "hjälper" HD. Och det är han som tycker att mord faktiskt kan vara en bra lösning för "att bli av med problemet". Alltså min spekulation.
Jag måste tacka dig för dina intressanta och kunniga inlägg/analyser om det komplicerade spelet som skedde mellan de tre.
Det har varit en mycket lärorik resa, att följa denna tråd.
Jag vet ju att Lena skämdes mycket för hur hon tänkte och hur hon önskade hämnas. Jag vet inte om HD hade/har lknande tankar om sit beteende.
Jag läste för ett tag sedan om dynamiken som sker mellan en misshandlad/kontrollerad person och dess utövare, och att det inte var ovanligt att den misshandlade även kunde börja se mellan fingrarna när det gällde barnens välmående. Något som aldrig hade hänt tidigare.
För en del blev det den varningsklocka som till sist fick dom att lämna, när de plötsligt såg vilket trauma barnen utsattes för. Ibland råkade ju även barnen ut för direkt våld, men inte alltid. Det kunde handla om allt från att barnen blev vittnen till fysiska och psykiska övergrepp, försökte skydda sin mor vebalt eller gå mellan, till att de själva blev direkta offer för kränkningar och/eller våld.
Det säger en hel del, att en förälder ser mellan fingrarna när barnen får lida och trots det stannar kvar. Normaliseringsprocessen bidrar säkert en hel del, att mantycker att det inte var så farligt. Även förhoppningen om att det ska bli bättre. Bara det och det... bara jag... om si och så...
Något av det allra värsta i såna situationer där kvinnan lever gömd med sina barn, är att pappan har rätt till umgänge med barnen även om dessa absolut inte vill! I mina ögon är det fullständigt absurt. Man äger inte sina barn.
Måste bli en ändring på denna idioti. Det ska smygas och överlämnas till pappan av 3e person på neutral plats. Ofta tvingar eller lurar pappan barnen att avslöja var de och mamman befinner sig. Kan vara farligt om pappan hämnas på kvinnan genom barnen.
En farlig kvinnomisshandlare har förverkat rätten till att träffa sina barn innan de blir såpass stora att de själva kan välja, anser jag.
SD och HD hade delad vårdnad av barnen, trots att det äldsta barnet och SD hade svåra samarbetsproblem.