2021-06-10, 10:00
Medlem
Ibland får man faktiskt bita ihop lite för andras skull. Om du är så stressad att du inte orkar skicka ett grattis-SMS på en närståendes födelsedag bör du nog ta tag i den underliggande problematiken istället.
Citera
2021-06-10, 10:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Linköpingsmördaren (DN, fallet 2004) sade att han "sörjer på eget sätt" när han struntade i sin mors begravning, alla varningslampor blinkade redan då. Förslagsvis är du tydlig med att du inte mår bra, och söker hjälp - det vinner även du på i långa loppet.
Citera
2021-06-10, 10:11
Medlem
Jag ser inga som helst problem med att skippa både födelsedag och bröllop. Vill du inte gå på bröllopet så låt bli. Dessutom är 25 år ingen födelsedag som brukar firas särskilt stort.
Citera
2021-06-10, 10:16
Medlem
llanzs avatar
Hahaha vad är du för familjemedlem? Såklart du ska gå på hans bröllop, de en av livets stora händelse och han kommer bli glad när han ser dig där.
Citera
2021-06-10, 10:17
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2021-06-10, 10:19
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Jag har inget konkret tips men känner allt igen mig. Avskyr alla firanden, giftermål mm. Svårt att sova veckorna innan och fyfan önskar man slapp men vågar ej tacka nej.
Citera
2021-06-10, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kanskeman
Ibland får man faktiskt bita ihop lite för andras skull. Om du är så stressad att du inte orkar skicka ett grattis-SMS på en närståendes födelsedag bör du nog ta tag i den underliggande problematiken istället.
Det handlar inte om att bita ihop. Jag vet inte om hans inbjudan verkligen är för att han vill att jag ska komma, eller bara för att han själv inte vågar gå utanför normen och inte bjuda mig.
Hade han skrivit typ, den här gången vill jag verkligen att du kommer så hade jag fixat det på något sätt men det känns som jag skulle behöva knark för att orka sitta där.

Jag tror att det bara är att köra på. Man är ju den man är och man ska inte tillåta andra pressa en, bara för att dom tycker sånt är kul.
Citera
2021-06-10, 10:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Det handlar inte om att bita ihop.
Jo, det gör det din bortskämda odåga.

Allt i världen handlar inte om dig eller vad ”du känner” om något.

Gör din broderliga plikt och sluta känn efter.
Citera
2021-06-10, 10:59
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Jag vill inte fira folks födelsedagar, midsommar osv. Åtminstone bara när/om jag vill så troligtvis aldrig. Det ger mig inget mer än stress. Jag tycker att det är för jobbigt att ens komma ihåg att skicka sms i tid och otid.
Jag är ingen gratulerare. Kanske har folk tagit illa upp, kanske inte. Jag vet inte.
Nu är det dags igen. Min lillebror fyller 25 och ska dessutom gifta sig samtidigt. Jag är bjuden till bröllopet, men jag tänker inte komma och jag tänker inte gratulera.

Hur ska man förklara för folk att det inte är sådana formella förhållanden man vill ha, dvs där man kommer ihåg högtider och varandras dagar. Men att det inte betyder att man inte bryr sig, utan att det är jobbet, kraven, förväntan, traditionen osv man vill ha slut på.
Helst en kort förklaring så jag kan lägga den på Twitter för alla.

Är detta en ny tradition som även ni skulle kunna tänka er att börja följa? Hur hade ni skrivit?

Säg att du jobbar den dagen då å inte kan komma. Alternativt var ärlig å säg som det är..
Citera
2021-06-10, 11:03
Moderator
pbos avatar
Man måste naturligtvis inte bry sig om sina närståendes födelsedagar eller stora livshändelser som bröllop. Man väljer naturligtvis sådant själv. Samtidigt kan man inte förvänta sig att ens val inte får konsekvenser. Genom att strunta i sina närståendes stora dagar signalerar man til dem att man inte tycker att de är viktiga i ens liv. Med stor sannolikhet kommer de därmed att minska eller helt bryta kontakten.

Vill du bibehålla kontakten med din bror gör du bäst i att gå på hans bröllop. Om du däremot inte värdesätter relationen till din bror så kan du stanna hemma.
Citera
2021-06-10, 11:03
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Skriv upp en lista på dina nära och kära, gå igenom den och kolla upp allas födelsedagar och notera i kalendern på din telefon. Då slipper du komma ihåg en enda födelsedag för du får en påminnelse när de väl fyller år så det enda du behöver göra är att slänga iväg ett grattis på valfritt sätt, duger du till det?
Hmm kan inte Outlook göra det automatiskt om man jobbar lite? Eller krävs Excel och något macro?
Jag känner som du ts, kan gratulera barn som fyller år, vuxna får klara sig själva, bättre att ringa och ses när man själv vill.
Citera
2021-06-10, 11:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Du låter väldigt självisk. Bröllopet är ju inte för din skull utan för din brors skull. Skit i att fira din egen födelsedag om du vill, men varför såra andra?

Men det kan ju bli en bra inledning på ditt tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in