2021-06-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Det handlar inte om att bita ihop. Jag vet inte om hans inbjudan verkligen är för att han vill att jag ska komma, eller bara för att han själv inte vågar gå utanför normen och inte bjuda mig.
Hade han skrivit typ, den här gången vill jag verkligen att du kommer så hade jag fixat det på något sätt men det känns som jag skulle behöva knark för att orka sitta där.

Jag tror att det bara är att köra på. Man är ju den man är och man ska inte tillåta andra pressa en, bara för att dom tycker sånt är kul.

Ja, man är den man är. Men det gäller ju i övrigt friska personer.
Du lider ju av någon form av psykisk ohälsa och då använder du ju detta med att man är som man är för att slippa ta tag i din ohälsa och istället avskärma dig allt mer. Inte bra.
Citera
2021-06-10, 11:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag vill inte fira folks födelsedagar, midsommar osv. Åtminstone bara när/om jag vill så troligtvis aldrig. Det ger mig inget mer än stress. Jag tycker att det är för jobbigt att ens komma ihåg att skicka sms i tid och otid.
Jag är ingen gratulerare. Kanske har folk tagit illa upp, kanske inte. Jag vet inte.
Nu är det dags igen. Min lillebror fyller 25 och ska dessutom gifta sig samtidigt. Jag är bjuden till bröllopet, men jag tänker inte komma och jag tänker inte gratulera.

Hur ska man förklara för folk att det inte är sådana formella förhållanden man vill ha, dvs där man kommer ihåg högtider och varandras dagar. Men att det inte betyder att man inte bryr sig, utan att det är jobbet, kraven, förväntan, traditionen osv man vill ha slut på.
Helst en kort förklaring så jag kan lägga den på Twitter för alla.

Är detta en ny tradition som även ni skulle kunna tänka er att börja följa? Hur hade ni skrivit?

Jag vet inte om du lider av någon form av funktions variation... men även om du gör det så är bröllop, begravningar etc något som ska firas. Och du får helt enkelt bara bita ihop. Gå i allafall till kyrkan, stanna en liten stund och lämna en present. Vissa saker kan man skylla på sin diagnos men annat är bara dålig uppfostran. Din bror kommer aldrig att förlåta dig om du inte kommer på hans bröllop. Födelsedag kan man kanske komma undan med att skicka en present. Men inte bröllop.
Citera
2021-06-10, 11:24
Medlem
Cinns avatar
Allmänt tänker jag att någon variant av ”Jag firar och gratulerar inte, det betyder inte att jag inte bryr mig om personer” borde räcka som förklaring.

När det gäller de närmaste är kommunikation viktigt. Vet inte hur viktigt födelsedagar och bröllop är för din bror och vad ni har för relation men skulle råda dig att vara så öppen som möjligt med honom.
Citera
2021-06-10, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Ja, man är den man är. Men det gäller ju i övrigt friska personer.
Du lider ju av någon form av psykisk ohälsa och då använder du ju detta med att man är som man är för att slippa ta tag i din ohälsa och istället avskärma dig allt mer. Inte bra.
Avskärmar mig...? Njae, det vet jag inte. Men jag har annat att tänka på än bröllop och födelsedagar. Jag ser inte det viktiga, det är det.
Jag funderar på att swisha en slant, men jag är nog snål också. Det tar emot när man själv är väldigt sparsam och räknar kronor.
Ska jag ge något så vill jag att det ska gå till rätt saker.
Citera
2021-06-10, 11:44
Medlem
Citat:
Avskärmar mig...? Njae, det vet jag inte. Men jag har annat att tänka på än bröllop och födelsedagar. Jag ser inte det viktiga, det är det.
Jag funderar på att swisha en slant, men jag är nog snål också. Det tar emot när man själv är väldigt sparsam och räknar kronor.

Din bror begär inte pengar vad jag vet.
Däremot önskar han via sin inbjudan att du kommer på hans bröllop.
Så du kan fortsätta vara snål med slantarna. Men du försöker ju krångla dig ur detta genom att få det till att det handlar om pengar när det egentligen handlar om ditt onormala tillstånd av att tycka att det hela är för stressande för dig.
Citera
2021-06-10, 13:56
Medlem
Emma18s avatar
Du bör självklart gå dit.

Om du känner att du verkligen inte klarar av det så är din ide om att ljuga om ett positivt coronatest antagligen det bästa sättet att slippa utan att orsaka alltför mycket osämja. Se dock till att du ändå köper en present som du kan ge honom i efterhand eller som du ber dina föräldrar hämta och ta med till bröllopet.

Det skulle också vara lämpligt att skriva någon sorts hälsning som läses upp av toastmaster under middagen, men kanske du kan skippa om du tycker sånt är knepigt.
Citera
2021-06-10, 14:04
Medlem
Citat:
Jag vill inte fira folks födelsedagar, midsommar osv. Åtminstone bara när/om jag vill så troligtvis aldrig. Det ger mig inget mer än stress. Jag tycker att det är för jobbigt att ens komma ihåg att skicka sms i tid och otid.
Jag är ingen gratulerare. Kanske har folk tagit illa upp, kanske inte. Jag vet inte.
Nu är det dags igen. Min lillebror fyller 25 och ska dessutom gifta sig samtidigt. Jag är bjuden till bröllopet, men jag tänker inte komma och jag tänker inte gratulera.

Hur ska man förklara för folk att det inte är sådana formella förhållanden man vill ha, dvs där man kommer ihåg högtider och varandras dagar. Men att det inte betyder att man inte bryr sig, utan att det är jobbet, kraven, förväntan, traditionen osv man vill ha slut på.
Helst en kort förklaring så jag kan lägga den på Twitter för alla.

Är detta en ny tradition som även ni skulle kunna tänka er att börja följa? Hur hade ni skrivit?
Glädjer du dig inte åt andra?

Kanske du skulle ha det bra av psykologsamtal.
Citera
2021-06-10, 14:22
Medlem
Citat:

Jävlar va tragisk du är, tror du gör rätt i att skippa bröllopet och avskärmar dig mer. Gör närheten din en tjänst.
Citera
2021-06-10, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Jävlar va tragisk du är, tror du gör rätt i att skippa bröllopet och avskärmar dig mer. Gör närheten din en tjänst.
Om man inte är på humör så kan man lätt bli ett sänke. Man kan säga att detta får du och jag fira en annan dag brorsan.
Lycka till med frun tillsvidare. Är hon otrogen så kan du komma så tar du och jag en semester.
Citera
2021-06-10, 15:05
Medlem
Det hela påminner om en person i min släkt. En enstöring till gubbe som aldrig deltog i släktsammankomster etc. Och det var ok, alla visste att han var folkskygg helt enkelt. På ett par riktigt viktiga tillfällen (typ just bröllop eller begravningar) dök han dock upp på sin cykel. Efter 30 minuter eller så så tackade han dock för sig, sade att det var trevligt det här men nu måste jag nog bege mig hemåt och ta hand om lite saker.

Du kanske kan bete dig lite liknande. Var där bara en kort stund. Det uppskattas nog av alla andra. Alla vet nog att du gör en stor uppoffring där och det gör bröllopet extra högtidligt att du dök upp en liten stund.

I all välmening dock så kanske du skulle prata med en husläkare om det inte kan vara så att du har social fobi. Det kanske räcker med att du tar en tablett Prozac och plötsligt skulle du dyka upp på bröllopet och dansa på borden med slipsen knuten uppe i pannan.
Citera
2021-06-10, 15:24
Medlem
Citat:
Om man inte är på humör så kan man lätt bli ett sänke. Man kan säga att detta får du och jag fira en annan dag brorsan.
Lycka till med frun tillsvidare. Är hon otrogen så kan du komma så tar du och jag en semester.

en frisk människa går på sin brors bröllop även om humöret inte är på topp.
men en människa med mycket ångest och annan psykisk ohälsa kan förstås "kollapsa" i en sådan här situation.
men du framhärdar ju i att det inte är nått konstigt med dig utan att det är omgivningen som inte har rätt att ställa sådan här "krav" på dig.
Citera
2021-06-10, 15:32
Medlem
CyberIngmars avatar
Är det här på riktigt. Bröllop för din bror är en händelse som förhoppningsvis inträffar en gång i livet för brorsan. Hur kan man blåsa av det? Jag själv är introvert. Tog mig ändå till min brors bröllop. Höll till och med ett kort tal som uppskattades.

Födelsedagar går som sagt att välja bort. Tala med personerna det rör. Säg att du vill skippa födelsedagar och inte heller bli firad. Brorsans bröllop däremot skäms på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in