2021-06-09, 19:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Inte så stor konkurrens?

Det är fortfarande världens dyraste hus. Jo jag tror faktiskt att man köper marken. Det skiljer sig säkert precis som här i Sverige

Belgraviamarken ägs av en rik engelsk adelsfamilje o det var väl 99 års lease från början.

Varför köper rikefolket inte i Kensington istället med köpetomter - kensington är juste och centralt

Wimbledon är dyrt och har justa kåkar men det är långt
2021-06-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Belgraviamarken ägs av en rik engelsk adelsfamilje o det var väl 99 års lease från början.

Varför köper rikefolket inte i Kensington istället med köpetomter - kensington är juste och centralt
Du tror inte att man gör det? Hela västra London är ockuperat. Har du någon aning om vad det kostar att bo där?
2021-06-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur blev det ett problem??
De som gillar att bo där betalar vad det kostar. Hur i all världen blev det ett problem?

Vid den internationella lågkonjunkturen i början på 90-talet, där den fasta växelkursen sänkte BNP rejält, föll naturligtvis värdet på fastigheter.
Fastighetsprisindex backade kanske 20% från peak to botten.
För villor så innebär det att de backar med ca 20%. Inget konstigt.

Men hade jag haft kvar min BR så hade hela minskningen tagits ut på insatsen. Inses enkelt.
Om, rent hypotetiskt då, insatsen utgjort 20% av marknadsvärde så hade insatsen gått ned till 0 kr (vid en prisminskning på 20%).
När jag köpte den så betalade jag bara en liten del av lägenheten.
Min förlust hade inte blivit större än för en villa i samma prisklass. Förlusten i kronor hade varit lika men i % på köpeskilling blir det väldigt lika.

Här går väldigt många väldig fel.
Trots att man förklarar detta fattar dom inte.

När man sedan frågar de som varit med om detta och storgråter över hur mycket deras BR rasade, så kryper det fram att det inte handlade om speciellt många kr. Däremot ältar dom raset i % och får det att låta som jordens undergång.

Det kanske handlade om att dom förlorade 2 månadslöner jämfört med peak. Men flyttar dom så får dom ju bättre grejer billigare. (Jag passade på att byta upp mig lite 94).
hur gammal är du ? 150 år? ha ha

Att du snackar om 90-talet men helt ignorerar 2008 som var den största ekonomiska smällen sen 30-talet säger mig att du inte har så bra koll på dagens utmaningar.
2021-06-09, 19:26
Avstängd
Citat:
Du tror inte att man gör det? Hela västra London är ockuperat. Har du någon aning om vad det kostar att bo där?

Aha - a-laget med köpetomterna (som kensington) är redan köpta och upptagna
så nu är det b-laget med hyrtomterna kvar

Bernie Ecclestones/Mittals kåk ligger väl i Kensington
2021-06-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Aha - a-laget med köpetomterna (som kensington) är redan köpta och upptagna
så nu är det b-laget med hyrtomterna kvar

Bernie Ecclestones/Mittals kåk ligger väl i Kensington
Ingen aning, jag vet bara att en svensk mellanchef på Swedbank skulle ha svårt att få det att gå ihop

Det skulle säkert funka om han sket i att lämna kostymerna på kemtvätt och tvättade de själv och kokade sina egna nudlar och tackade nej till afterworks. Om han nu skulle bli bjuden. Svenskar är ju kända för att vara snåla och aldrig betala sin runda eftersom de inte ens vet vad en runda är för någonting.

Att betala en runda innebär inte att lämna pengar på bordet. En runda innebär att du frågar alla närvarande vad de vill ha och går och köper det. Det är ett koncept som är helt chockerande för de flesta svenskar
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 19:43.
2021-06-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag skulle nog spekulera i att ett hus för 23M troligen har en köpare som har samma belopp på sin aktiedepå. Dvs teoretiskt behöver han inga lån. Att ens låna hälften tycker jag låter fattigt ärligt talat, om man ska bo så fint.

Vad är skillnaden med att låna 15 mille och 3 mille? Alla har olika standader, och löner.
2021-06-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad är skillnaden med att låna 15 mille och 3 mille? Alla har olika standader, och löner.
Speciellt som man inte kommer betala tillbaka ens 5 procent av lånet?
2021-06-09, 20:14
Medlem
Citat:
Speciellt som man inte kommer betala tillbaka ens 5 procent av lånet?

Finns många som amorterar 50-60k i månaden.

Finns också personer som leasar ferrari.

70k är mycket pengar för en del och kaffe pengar för en del.
2021-06-09, 20:18
Medlem
Citat:
Finns många som amorterar 50-60k i månaden.

Finns också personer som leasar ferrari.

70k är mycket pengar för en del och kaffe pengar för en del.
Visst, 70 000 är väldigt mycket åtminstone för mig, dina bekantskaper är tydligen reko och amorterar hårt. Bra
2021-06-09, 20:23
Medlem
Citat:
Visst, 70 000 är väldigt mycket åtminstone för mig, dina bekantskaper är tydligen reko och amorterar hårt. Bra

Är medveten att detta inte är så vanligt, flesta personer i sverige tjänar inte så mycket.

De flesta av mina vänner i sverige är medel klass.

Vissa dock tjänar otroligt bra.
2021-06-09, 20:25
Medlem
Citat:
Är medveten att detta inte är så vanligt, flesta personer i sverige tjänar inte så mycket.

De flesta av mina vänner i sverige är medel klass.

Vissa dock tjänar otroligt bra.
Skulle tro att det är ganska ovanligt ja
2021-06-09, 20:52
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min egen villa säljs i sommar för ca 16Mkr och jag har noll lån. Villan härstammar ekonomiskt från en villa jag byggde i Danderyd 1989 för 1.4Mkr, som kontinuerligt bytts uppåt. Jag har alltså bott gratis och tjänat ca 500.000 kr per år i 30 år i sträck på mitt boende. Jag behöver aldrig mer jobba i hela mitt liv.

Det intressanta är att du över samma tid hade fått just den exakta summan på börsinvesteringar givet ett eget startkapital på samma summa, och sedan inga ytterligare insättningar:

https://imgur.com/a/M7dSYQr

Bostadskarusellen är helt uppenbart orsaken till att så få svenskar sparar aktivt på börsen (enligt statistik så sparar folk som tjänar 50.000-60.000 kr i månaden fortfarande bara 4-5.000 kr/månad i snitt). Varför skulle man göra det, när man kan som du säger bo gratis och nyttja massiv hävstång genom det ursprungliga bostadsköpet.

Det osunda ligger i att företag på börsen gått med vinst genom att öka sin konkurrenskraft och innovationskapital. Bostäder däremot har mestadels inflaterat i pris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in