2021-06-09, 17:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur blev det ett problem??
De som gillar att bo där betalar vad det kostar. Hur i all världen blev det ett problem?

Vid den internationella lågkonjunkturen i början på 90-talet, där den fasta växelkursen sänkte BNP rejält, föll naturligtvis värdet på fastigheter.
Fastighetsprisindex backade kanske 20% från peak to botten.
För villor så innebär det att de backar med ca 20%. Inget konstigt.

Men hade jag haft kvar min BR så hade hela minskningen tagits ut på insatsen. Inses enkelt.
Om, rent hypotetiskt då, insatsen utgjort 20% av marknadsvärde så hade insatsen gått ned till 0 kr (vid en prisminskning på 20%).
När jag köpte den så betalade jag bara en liten del av lägenheten.
Min förlust hade inte blivit större än för en villa i samma prisklass. Förlusten i kronor hade varit lika men i % på köpeskilling blir det väldigt lika.

Här går väldigt många väldig fel.
Trots att man förklarar detta fattar dom inte.

När man sedan frågar de som varit med om detta och storgråter över hur mycket deras BR rasade, så kryper det fram att det inte handlade om speciellt många kr. Däremot ältar dom raset i % och får det att låta som jordens undergång.

Det kanske handlade om att dom förlorade 2 månadslöner jämfört med peak. Men flyttar dom så får dom ju bättre grejer billigare. (Jag passade på att byta upp mig lite 94).
Prova att sätta dig in i ämnet, om du inte vet. bara en googling bort, t.ex:
Citat:
https://www.verdict.co.uk/london-housing-crisis/
As a result, many Londoners struggle to get by, live in overcrowded properties and in unsuitable conditions. Home ownership isn’t even a distant possibility for many.
Du har dåligt minne. Mitt är bättre. Man kunde köpa BR-radhus i Täby för kanske 800.000 kr kring 1990. När bubblan sprack 1993/94 var de värda 0 (noll) kronor. Förlusterna i överbelånade BR var 100% i några år efter att bubblan sprack. Det kommer att ske även denna gång.

Idag kostar samma BR säkert 5mkr. Så det är bara att vänta. Men de som inte kan vänta förlorar allt de hade.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-09 kl. 17:59.
2021-06-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
jag tror nog de flesta, för att inte säga 100%, har en lägre lönetrappa än vad bostadstrappan är. Visst får man 5000 mer i månadslön som civilingenjör om man byter jobb, men detta är små belopp i sammanhanget när lägenheten stigit 1Mkr på bara tre år.

Den här villan tittade jag på 2001 och var nära att köpa, den gick till slut för 5.9Mkr jag bjöd 5.7. Det beloppet hade en hyffsat vanlig familj råd med då år 2001. Nu kostar exakt samma villa, inte särskilt renoverad, 23Mkr. Det har bara börsmiljonärer råd med. Så har Sverige ändrats på 20 år, segregationen är enorm, mellan miljonärerna och vanligt folk.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-fridhem-malmo-kommun-adolf-fredriksgatan-21-17616957

Finns personer som köper hus på lån för 23 mille.

Alla svensson i sverige tjänar inte samma.

18k i ränta och 55k amotering i månaden. 73k i månaden. Finns familjer som tjänar 400.000-500.000 i månaden tillsammans. Blir som om en svensson som tjänar 300.000/året köper radhus för 3 mille.
2021-06-09, 18:06
Medlem
Citat:
Du har absolut rätt, ett samhälle där man bara kan bli förmögen genom att bo är ett sämre samhälle än där man kan jobba sig till att bli miljonär. Prioriteringarna i Sverige är numera helt fel och många av oss, även jag, kan i princip sluta jobba resten av livet och leva på prisstegringen på min bostad. Den bostad jag länkade till har med en insats på 5Mkr år 2001 i det närmaste gett en vinst på 1 mkr per år i 20 år till den lägsta skattesats vi har 22%. Och deras enda insats var att bo i ett slott i 20 år.

Finns väl inga hinder att jobba sig till att bli miljonär. Du får gärna förklara hur det ska gå till när du ska leva av prisstegringarna av din bostad.
2021-06-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur blev det ett problem??
De som gillar att bo där betalar vad det kostar. Hur i all världen blev det ett problem?

Vid den internationella lågkonjunkturen i början på 90-talet, där den fasta växelkursen sänkte BNP rejält, föll naturligtvis värdet på fastigheter.
Fastighetsprisindex backade kanske 20% från peak to botten.
För villor så innebär det att de backar med ca 20%. Inget konstigt.

Men hade jag haft kvar min BR så hade hela minskningen tagits ut på insatsen. Inses enkelt.
Om, rent hypotetiskt då, insatsen utgjort 20% av marknadsvärde så hade insatsen gått ned till 0 kr (vid en prisminskning på 20%).
När jag köpte den så betalade jag bara en liten del av lägenheten.
Min förlust hade inte blivit större än för en villa i samma prisklass. Förlusten i kronor hade varit lika men i % på köpeskilling blir det väldigt lika.

Här går väldigt många väldig fel.
Trots att man förklarar detta fattar dom inte.

När man sedan frågar de som varit med om detta och storgråter över hur mycket deras BR rasade, så kryper det fram att det inte handlade om speciellt många kr. Däremot ältar dom raset i % och får det att låta som jordens undergång.

Det kanske handlade om att dom förlorade 2 månadslöner jämfört med peak. Men flyttar dom så får dom ju bättre grejer billigare. (Jag passade på att byta upp mig lite 94).
Du vet att äga lägenheter nånstans inte är detsamma som att bosätta sig där? Spökstäderna i Belgravia talar sitt tydliga språk.

Världens dyraste område i världens dyraste stad har ingen befolkning ha ha . Husen står tomma
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 18:31.
2021-06-09, 18:30
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Finns väl inga hinder att jobba sig till att bli miljonär. Du får gärna förklara hur det ska gå till när du ska leva av prisstegringarna av din bostad.
Räkneexempel 1: hur många år tar det att tjäna 1 mkr genom att arbeta i Sverige med en någorlunda hög lön av 45000 kr/månad före skatt?

Räkneexempel 2: hur många år tar det att tjäna 1 mkr genom att köpa den villa jag länkade till i Malmö för 5.7 mkr år 2001 och som nu kostar 23Mkr?

Min egen villa säljs i sommar för ca 16Mkr och jag har noll lån. Villan härstammar ekonomiskt från en villa jag byggde i Danderyd 1989 för 1.4Mkr, som kontinuerligt bytts uppåt. Jag har alltså bott gratis och tjänat ca 500.000 kr per år i 30 år i sträck på mitt boende. Jag behöver aldrig mer jobba i hela mitt liv.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-09 kl. 18:36.
2021-06-09, 18:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Finns personer som köper hus på lån för 23 mille.

Alla svensson i sverige tjänar inte samma.

18k i ränta och 55k amotering i månaden. 73k i månaden. Finns familjer som tjänar 400.000-500.000 i månaden tillsammans. Blir som om en svensson som tjänar 300.000/året köper radhus för 3 mille.
Jag skulle nog spekulera i att ett hus för 23M troligen har en köpare som har samma belopp på sin aktiedepå. Dvs teoretiskt behöver han inga lån. Att ens låna hälften tycker jag låter fattigt ärligt talat, om man ska bo så fint.
2021-06-09, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du vet att äga lägenheter nånstans inte är detsamma som att bosätta sig där? Spökstäderna i Belgravia talar sitt tydliga språk.

Världens dyraste område i världens dyraste stad har ingen befolkning ha ha . Husen står tomma

Berätta mer - det här har vi aldrig hört talas om - vem äger och vill inte ägarna bo där,
hyra ut eller sälja

Och blir de inte utsatta för illegala eller legala ockupanter som vill bo helt gratis
2021-06-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Berätta mer - det här har vi aldrig hört talas om - vem äger och vill inte ägarna bo där,
hyra ut eller sälja

Hyra ut eller sälja? De bryr sig inte om såna värdsliga saker herregud.

Vi pratar om rikedom långt utöver det. Typ kungafamiljer.

Araber, för att välja ett enkelt ord, har kört ut till och med den Engelska överklassen. Det går helt enkelt inte att konkurrera, ingen kan det. Eller Ryska oligarker

Ja det finns en hel del att läsa om detta fenomen

https://www.seattletimes.com/nation-world/empty-london-wealthy-buy-tony-homes-but-rarely-occupy-them/
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 19:01.
2021-06-09, 18:53
Medlem
Citat:
hyra ut eller sälja

Och blir de inte utsatta för illegala eller legala ockupanter som vill bo helt gratis

Arab money.

De parkerar pengar utomlands ifall det skiter sig i hemlandet.

Ganska smart.
2021-06-09, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Arab money.

De parkerar pengar utomlands ifall det skiter sig i hemlandet.

Ganska smart.

Det är väl inte så stor konkurrens för de husen är väl inte belåningsbara
eftersom det är hyrtomter (köparna köper inte marken) - hur säkert sitter
de mot tomtyhyreshöjningar där
2021-06-09, 19:12
Medlem
Citat:
Det är väl inte så stor konkurrens för de husen är väl inte belåningsbara
eftersom det är hyrtomter (köparna köper inte marken) - hur säkert sitter
de mot tomtyhyreshöjningar där
Inte så stor konkurrens?

Det är fortfarande världens dyraste hus. Jo jag tror faktiskt att man köper marken. Det skiljer sig säkert precis som här i Sverige

En torpargrund i Sveg borde ju vara värd minst lika mycket som i Westminster.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 19:15.
2021-06-09, 19:14
Medlem
Citat:
Jag skulle nog spekulera i att ett hus för 23M troligen har en köpare som har samma belopp på sin aktiedepå. Dvs teoretiskt behöver han inga lån. Att ens låna hälften tycker jag låter fattigt ärligt talat, om man ska bo så fint.

Håller man på med aktier i den miljonstorleken så vet man att belåna sig så att så mycket pengarna som möjligt kan vara kvar i aktier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in