2021-06-09, 16:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Läs igen om du tror att du svarade på den.

Men ok du behöver inte svara på den om det är jobbigt. Eftersom du inte kan svara på den enkla frågan så tror jag inte att du håller med och ser våld som lösningen på konflikten, tja det kan du väl göra men då vet jag var skillnaden mellan oss är. Du tror på våld, det gör inte jag som en fredlig och varaktig lösning på konflikten.

Ha ha, du talar bara om en sida när du kritiserar. Jag säger att BÅDA ska sätta sig ned och prata, inte använda våld. Tack för att du synliggjort skillnaden mellan oss.

Ja, det blir så, eftersom ni sionister ensidigt kritiserar palestinierna.
Citera
2021-06-09, 16:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Just det, så var det ju. Och nu gör Israel anspråk på hela staden.

Hur ska man göra med folk som inte betalar hyra i en internationell zon då? Beror på om det är en jude eller arab som är hyresgäst eller?
Citera
2021-06-09, 16:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur menar du nu? Att palestinierna hade rätt att fördriva judarna därifrån p.g.a delningsplanen i FN? Betyder det att Israel hade rätt att fördriva alla araber nu helt plötsligt? Det var ju något nytt i diskussionen som ändrar en hel del av dina tidigare påståenden.
Du har väl aldrig fördömt Israels fördrivning av palestinier, vad jag vet?
Citera
2021-06-09, 16:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Hur ska man göra med folk som inte betalar hyra i en internationell zon då? Beror på om det är en jude eller arab som är hyresgäst eller?
Du hittar alltid ursäkter för Israel.
Citera
2021-06-09, 16:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har väl aldrig fördömt Israels fördrivning av palestinier, vad jag vet?

Jo det har jag faktiskt och jag kan göra det igen om du känner för det. Fast nu deflekterar du frågan: hade Israel rätt att fördriva araber från Israel, ja eller nej? Om Israel inte hade det, varför hade araber rätt att fördriva judar från Östra Jerusalem? För det är ju där vi är nu. Ni gnäller över att araber inte har rätt till bostäder som de stulit av judar.
Citera
2021-06-09, 16:35
Avstängd
Citat:
Jo det har jag faktiskt och jag kan göra det igen om du känner för det. Fast nu deflekterar du frågan: hade Israel rätt att fördriva araber från Israel, ja eller nej? Om Israel inte hade det, varför hade araber rätt att fördriva judar från Östra Jerusalem? För det är ju där vi är nu. Ni gnäller över att araber inte har rätt till bostäder som de stulit av judar.
Ingendera sidan hade rätt att fördriva någon, speciellt inte som judarna i Jerusalem till stor del hörde till den grupp som bott där länge. Problemet här är att Israel kräver att judar skall få tillbaka hus i östra Jerusalem samtidigt som de förvägrar palestinier rätt till förlorad egendom i Israel. Det är de olika reglerna för judar och palestinier som gör Israel till en apartheidstat.
Citera
2021-06-09, 16:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ingendera sidan hade rätt att fördriva någon, speciellt inte som judarna i Jerusalem till stor del hörde till den grupp som bott där länge. Problemet här är att Israel kräver att judar skall få tillbaka hus i östra Jerusalem samtidigt som de förvägrar palestinier rätt till förlorad egendom i Israel. Det är de olika reglerna för judar och palestinier som gör Israel till en apartheidstat.

Nej, det var snarare att Israel kompromissade genom att ge dem rätt att bo kvar om de betalade hyra, vilket de motsatte sig. Jag har svårt att förstå hur den här "internationella zonen" skulle fungera rent juridiskt enligt dig. Har judar också rätt att vägra betala hyra om de har arabiska hyresvärdar eller?
Citera
2021-06-09, 17:48
Avstängd
Citat:
Jag har svårt att förstå hur den här "internationella zonen" skulle fungera rent juridiskt enligt dig.
Då får du gå tillbaka till texten för FN:s delningsplan.

Citat:
Har judar också rätt att vägra betala hyra om de har arabiska hyresvärdar eller?
Eftersom Israel inte erkänner att araberna äger husen så har de i praktiken det.
Citera
2021-06-09, 17:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då får du gå tillbaka till texten för FN:s delningsplan.

Du klarar inte av att göra ett exempel?

Citat:
Eftersom Israel inte erkänner att araberna äger husen så har de i praktiken det.

Du menar att judar skall acceptera när araber stjäl mark för att markstölden skedde i en "internationell zon"? Har judar rätt att stjäla mark i den zonen också eller är det bara araber som har det?
Citera
2021-06-09, 17:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nej, det var snarare att Israel kompromissade genom att ge dem rätt att bo kvar om de betalade hyra, vilket de motsatte sig. Jag har svårt att förstå hur den här "internationella zonen" skulle fungera rent juridiskt enligt dig. Har judar också rätt att vägra betala hyra om de har arabiska hyresvärdar eller?
Varför ska de betala hyra för sina egna fastigheter?
Citera
2021-06-09, 17:56
Avstängd
Citat:
Du klarar inte av att göra ett exempel?
Du får läsa själv om du är intresserad.
Citat:
Du menar att judar skall acceptera när araber stjäl mark för att markstölden skedde i en "internationell zon"? Har judar rätt att stjäla mark i den zonen också eller är det bara araber som har det?
Du menar att palestinier skall acceptera att judar stal deras mark i Israel, men att judiskägd mark i Jerusalem är helig? Dessa hyresgäster fördrevs vad jag förstått från Israel. Ge dem tillbaka deras ursprungliga hus så löser det sig.
Citera
2021-06-09, 17:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför ska de betala hyra för sina egna fastigheter?

För att de inte äger dem. Den föregående ägaren köpte aldrig bostäderna ifråga. Israels högsta domstol gick med på att de fick bo kvar trots att de inte ägde husen om de betalade hyra, vilket de vägrade. Ni försvarar med andra ord att araber stjäl mark så frågan är varför ni har problem med judar som stjäl mark. Det är nästan som man skulle kunna tro att det är etniciteten som avgör huruvida det är något problematiskt med att stjäla mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in