2021-06-09, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I sydafrika så har Israels ambassadörer skrivit ett mkt, förvånande debattinlägg där de erkänner sin apartheidpolitik gentemot palestinierna samt lyfter en hel del övrig kritik. Deras tid i Sydafrika har fått dem att tänka till.
Undrar hur länge dom får ha kvar jobbet?
Du glömde länken:
https://www.groundup.org.za/article/israeli-ambassadors-compare-israel-south-africa/
Och de är båda två f.d. ambassadörer, ingen aning om vad de gör idag, förutom springer från en judisk lynchmobb.
Citera
2021-06-09, 15:03
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
När det handlar om folk som lever under ockupation är gränsen mellan motståndsrörelse och terrorism rätt diffus, ofta mer en politisk fråga. Det brukar kallas att Hamas ägnar sig åt terrorism när de skjuter raketer på måfå in i Israel för att de inte kan bygga bättre, men då får vi också kalla de allierade under WW II för terrorister när de bombade städer.

Jag har inga problem med att fördöma krigsbrott/terrorism osv av de allierade, Nazi-Tyskland, Japan, tja eller brott utförda av Kommunister. Den diskussionen har jag gärna men den riskerar att här bli OT.

I denna tråd har jag inga problem att kalla Judar för terrorister om de begår sådana handlingar, och likaså gäller det Palestinier. Tja eller Breivik.

Du förstår min poäng.
Citera
2021-06-09, 15:05
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel vräker folk på palestinskt område, det har de ingen rätt till, det strider mot folkrätten.

Ha ha, du kunde inte ens ta avstånd från att våld skulle vara lösningen.

Du får en chans till, nej du behöver inte att svara. Vad tycker du om detta?

Jag tror inte konflikten kan lösas med våld, bara genom förhandling och önskar att parterna satte sig ned och pratade för en varaktig fred.
Citera
2021-06-09, 15:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ha ha, du kunde inte ens ta avstånd från att våld skulle vara lösningen.

Du får en chans till, nej du behöver inte att svara. Vad tycker du om detta?

Jag tror inte konflikten kan lösas med våld, bara genom förhandling och önskar att parterna satte sig ned och pratade för en varaktig fred.
Du ställde en fråga, jag svarade på den. Men du ville alltså bara ha bekräftelse på det du skrev om våldet. Jösses, vad löjligt.
Sär till Israel att våld inte är lösningen! Om deras våld och brott mot folkrätten slutar så kommer den här konflikten att sluta.
Citera
2021-06-09, 15:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det är väldigt svårt att förstå varför man skulle betala fiendesidan på det sättet, och som vanligt när det gäller dina inlägg väldigt svårt att förstå om det alls finns någon logik bakom.

Ja precis det är jättekonstigt. Vad som är ÄNNU konstigare är att DU inte reagerar på det när en israelisk minister gör det.

Citat:
Att en judiskt minister betalar palestinska terrorister för att döda judar? Det skulle jag se som väldigt konstigt, om det inte var ett sätt att i hemlighet undanröja politiska motståndare. Har du något exempel på att något sådant skett?

Jag skrev inte att det var en judisk minister, jag skrev att det var en israelisk minister. Jag börjar fatta att det blir syntax error i din hjärna nu när du själv börjar snärja in dig i dina egna vanföreställningar. Vad jag efterfrågade var ett tankeexperiment som speglade det som skett i Israel som bara gled förbi ditt medvetande helt obemärkt i Palestina.
Citera
2021-06-09, 15:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att Östra Jerusalem tillhör palestinierna som vräkte judarna därifrån i enlighet med folkrätten eller?
Ja, östra Jerusalem tilldelades Palestina vid delningen. En delning som de inte ens ville ha, det var sionisterna som tvingade fram en egen stat.

För palestinierna var det viktigare att bli fri från stormakter och de kunde uppenbarligen tänka sig att dela området med inflyttade aggressiva sionister. Jag tror att den lösningen hade varit betydligt bättre för både judar och palestinier.
Citera
2021-06-09, 15:26
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Du ställde en fråga, jag svarade på den. Men du ville alltså bara ha bekräftelse på det du skrev om våldet. Jösses, vad löjligt.
Sär till Israel att våld inte är lösningen! Om deras våld och brott mot folkrätten slutar så kommer den här konflikten att sluta.

Läs igen om du tror att du svarade på den.

Men ok du behöver inte svara på den om det är jobbigt. Eftersom du inte kan svara på den enkla frågan så tror jag inte att du håller med och ser våld som lösningen på konflikten, tja det kan du väl göra men då vet jag var skillnaden mellan oss är. Du tror på våld, det gör inte jag som en fredlig och varaktig lösning på konflikten.

Ha ha, du talar bara om en sida när du kritiserar. Jag säger att BÅDA ska sätta sig ned och prata, inte använda våld. Tack för att du synliggjort skillnaden mellan oss.

Citera
2021-06-09, 15:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja, östra Jerusalem tilldelades Palestina vid delningen. En delning som de inte ens ville ha, det var sionisterna som tvingade fram en egen stat.

Hur menar du nu? Att palestinierna hade rätt att fördriva judarna därifrån p.g.a delningsplanen i FN? Betyder det att Israel hade rätt att fördriva alla araber nu helt plötsligt? Det var ju något nytt i diskussionen som ändrar en hel del av dina tidigare påståenden.
Citera
2021-06-09, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja precis det är jättekonstigt. Vad som är ÄNNU konstigare är att DU inte reagerar på det när en israelisk minister gör det.
Det kan ju ha att göra med att allt jag har att gå på är att du påstår detta och din trovärdighet i mina ögon är noll.
Citera
2021-06-09, 15:35
Avstängd
Citat:
Hela Jerusalem var en internationell zon enligt delningsplanen, vilket dock varken Israel eller Jordanien brydde sig om.
Citera
2021-06-09, 16:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hela Jerusalem var en internationell zon enligt delningsplanen, vilket dock varken Israel eller Jordanien brydde sig om.

Är det bara jag som tycker det är märkligt att araber helt plötsligt har rätt att fördriva judar när judar absolut inte fick fördriva araber från den israeliska sidan? Ni har i tusentals poster nu käftat om 500-talet arabiska bosättningar som blev ödelagda under Nakba. Nu helt plötsligt finns det någon slags "delningsplan" som gav araber en exklusiv rätt till en viss del av Palestinamandatet och att de hade rätt att etniskt rensa dem från judar. Man undrar ju genast varför den rättigheten enbart gäller ena sidan i konflikten?
Citera
2021-06-09, 16:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Just det, så var det ju. Och nu gör Israel anspråk på hela staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in