2021-06-09, 15:35
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Vi blir ju äldre och äldre liksom så självklart måste pensionsåldern höjas.

Haha du sväljer betet. Bara för att vi blir äldre på grund av förbättrad medicin så behöver det inte betyda att arbetare på golvet orkar mer med sin kropp.

Utöver det betalar vi en av världens högsta skatter. Ändå ska vi jobba till 67.

”Vad fan får jag för pengarna”
Citera
2021-06-09, 15:40
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Det går att korrigera till rätt ålder i efterhand. Inga konstigheter liksom.

Kan man det även som svensk, född i Sverige?
Du vet, jämställdhet.
Citera
2021-06-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

mm.. hm.. om dom jobbar ja....
Citera
2021-06-09, 15:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.
Det är inte alla som har anställning
Citera
2021-06-09, 15:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När du nu idiotförklarat folk och talar om matematik så vore det rimligt att du visar hur pensionen påverkas av invandring.

Inte flumpåståenden, utan med fakta och matematik.
Varsågod att börja.

Hint 1

Hint 2
Du har det du gör.

Helvete, den ena är dummare än den andra!

Du begriper ju inte ens hur Sveriges ekonomi fungerar! En idiot som dig orkar man inte ödsla tid på!

Begriper du inte såpass att ekonomin i pensionssystemet inte är helt frikopplat från skatteintäkterna? Är du på riktigt så jävla dum att du inte begriper ens något så fundamentalt? Tillbaka till skolbänken med dig.
Citera
2021-06-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja och det är då bara sk kvotflyktingar. Men de flesta som får asyl i Sverige är inte ens kvotflyktingar. Lägg därtill alla anhöriga. Vi hade med andra ord kunnat ha enormt generösa pensioner om vi inte hade kostnader kopplat till detta.

Ja, det tror jag också.
Det är väl därför man inte vill tala om att medellivslängden sjönk rejält under 2020. Att vi blir äldre är ju det argument man framför när man höjer pensionsåldern.
Citera
2021-06-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jodå.

Då visar du lämpligen giltigheten det påståendet. Det ser jag inte riktigt att du gjort.

Kan det vara för att du inte läste vad jag citerade.

Nja. Den enfaldiga pöbeln som går tidigt kommer att lipa över låga pensioner.
Om dom jobbar längre har dom mindre grund för "jag ska FÅ" skriken.

Notera också att de med högre inkomster, och som staten tjänar mer på att plundra, har en rejäl tjänstepension. Dom kan gå vid 60 utan bekymmer. Dom kan tex ta ut tjänstepension fram till dom kan starta den allmänna pensionen. Höjningen av pensionsålder är verkningslös mot dessa.
Dessutom har dom ofta någon form at möjlighet till deltidspensionering. Varvid de får sig lägre inkomster.

Detta syftar till att höja den lägsta nivån. Så att de gnäller mindre.
Det är alla partier, utom tomte-partierna V+SD, med på. V+SD lever ju på att lura väljarna. Så de är inte med på detta.

Dina kommentarer är lösryckta och utan inbördes koppling. Och inte med ett enda ord kommenterade mitt exempel och den - för statens pensionssystem - obefintliga skillnaden mellan att alla frivilligt (såsom är möjligt redan) går vid 67 och de politiska beslutet att höja pensionsåldern till 67.

(Tjänstepensionerna har inte med saken att göra. För övrigt: Tjänstepension kan enligt statens regler tas från 55 år. Sedan finns det en del pensionsavtal som har högre lägsta ålder, men det är som sagt inte relevant för diskussionen).

Sedan kommer några avslutande kommenterar som ger en antydning om att du förstår pensionssystemet, till skillnad mot dina inledande kommentarer. "Detta syftar till att höja den lägsta nivån. Så att de gnäller mindre." Javisst, det höjer pensionerna om man tvångsvis skjuter upp pensionsåldern till 67, men - och det är viktigt - det höjer inte pensionerna mer än om en person enligt dagens regler frivilligt skjuter upp pensionsåldern till 67. Politikerna vill alltså låtsas som att man förbättrat pensionerna, men de har de ju INTE gjort. De har bara lagt på hårdare begränsningar på uttagsreglerna. Jag kallar det därför för en bluff. En bluff som skall lura de du kallar för "enfaldiga pöbeln". Sedan skriver du att sex partier är med på detta, (denna bluff) utom V och SD som lever på att lura väljarna. Vem som lurar vem har vi tydligen helt olika uppfattning om i den här frågan.
Senast redigerad av SvenPP 2021-06-09 kl. 16:15.
Citera
2021-06-09, 16:12
Avslutad
Ja, bevare oss väl. Aldrig får folk lov att slappna av. Det ska jobbas, från vaggan till graven. Idel slit och släp och sedan är det dags att dra på sig jordtäcket. När är det tänkt att folk ska leva?
Citera
2021-06-09, 16:14
Bannlyst
Citat:
Vi blir ju äldre och äldre liksom så självklart måste pensionsåldern höjas.

Otippat inlägg från en svensk kvinna. Problemet är att kroppen inte klarar av det för de flesta och ersättning är låg pga alla lyxmigranter man släppt in som skappar våld, brott och kostar per person mer än 10 svenskar.
Citera
2021-06-09, 16:16
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ja, bevare oss väl. Aldrig får folk lov att slappna av. Det ska jobbas, från vaggan till graven. Idel slit och släp och sedan är det dags att dra på sig jordtäcket. När är det tänkt att folk ska leva?
I ett etniskt homogent rymdimperium skulle vi antagligen kunna jobba 6 timmar om dagen och gå i pension vid 60. Plus att den totala skatten skulle kunna ligga runt 25%. Se AfS partiprogram för mer info.
Citera
2021-06-09, 16:16
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast det är ju en annan budget enligt vissa, host.

Vissa har otroligt svårt för att förstå hur det ekonomiska systemet fungerar. De begriper inte att hela Sveriges ekonomi hänger ihop.

Det är samma idioter som tror att jordens klimat kommer att räddas av att vi höjer skatten på plastpåsar här i Sverige
Citera
2021-06-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vissa har otroligt svårt för att förstå hur det ekonomiska systemet fungerar. De begriper inte att hela Sveriges ekonomi hänger ihop.

Det är samma idioter som tror att jordens klimat kommer att räddas av att vi höjer skatten på plastpåsar här i Sverige

Eller typ att jorden e platt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in