Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Jodå.
Då visar du lämpligen giltigheten det påståendet. Det ser jag inte riktigt att du gjort.
Kan det vara för att du inte läste vad jag citerade.
Nja. Den enfaldiga pöbeln som går tidigt kommer att lipa över låga pensioner.
Om dom jobbar längre har dom mindre grund för "jag ska FÅ" skriken.
Notera också att de med högre inkomster, och som staten tjänar mer på att plundra, har en rejäl tjänstepension. Dom kan gå vid 60 utan bekymmer. Dom kan tex ta ut tjänstepension fram till dom kan starta den allmänna pensionen. Höjningen av pensionsålder är verkningslös mot dessa.
Dessutom har dom ofta någon form at möjlighet till deltidspensionering. Varvid de får sig lägre inkomster.
Detta syftar till att höja den lägsta nivån. Så att de gnäller mindre.
Det är alla partier, utom tomte-partierna V+SD, med på. V+SD lever ju på att lura väljarna. Så de är inte med på detta.
Dina kommentarer är lösryckta och utan inbördes koppling. Och inte med ett enda ord kommenterade mitt exempel och den - för statens pensionssystem - obefintliga skillnaden mellan att alla frivilligt (såsom är möjligt redan) går vid 67 och de politiska beslutet att höja pensionsåldern till 67.
(Tjänstepensionerna har inte med saken att göra. För övrigt: Tjänstepension kan enligt statens regler tas från 55 år. Sedan finns det en del pensionsavtal som har högre lägsta ålder, men det är som sagt inte relevant för diskussionen).
Sedan kommer några avslutande kommenterar som ger en antydning om att du förstår pensionssystemet, till skillnad mot dina inledande kommentarer. "Detta syftar till att höja den lägsta nivån. Så att de gnäller mindre." Javisst, det höjer pensionerna om man tvångsvis skjuter upp pensionsåldern till 67, men - och det är viktigt - det höjer inte pensionerna mer än om en person enligt dagens regler frivilligt skjuter upp pensionsåldern till 67. Politikerna vill alltså låtsas som att man förbättrat pensionerna, men de har de ju INTE gjort. De har bara lagt på hårdare begränsningar på uttagsreglerna. Jag kallar det därför för en bluff. En bluff som skall lura de du kallar för "enfaldiga pöbeln". Sedan skriver du att sex partier är med på detta, (denna bluff) utom V och SD som lever på att lura väljarna. Vem som lurar vem har vi tydligen helt olika uppfattning om i den här frågan.