2021-06-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ja då gäller kontanta pengar och att man byter ner sig rejält!? Hyra? Ja om man har bra pension och har stått i kö i allmännyttan i 28-42 år. Privat hyresvärd gäller om man har kontakter!

Man säljer huset, får tex ca 4-5 mille i dagen s värde och köper liten lgh.

Klart
2021-06-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Som jag skrev så är det upp till varje hushåll att själva ta ansvar för sin ekonomi genom att ta höjd för vad de tror kan komma att ske. Det finns många faktorer som påverkar svensk ekonomi, det kan både bli riktigt bra och riktigt dåligt beroende på vilka faktorer som sammanfaller.

Jag kommer inte ta gift på att vare sig det ena eller det andra inte kommer inträffa.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/inflationen/

Precis. Det finns inga garantier. Men så länge risken för en total krasch kommer få tycka drt är värt att sitta i en sunkig HR I årtionden och hålla tummarna.
2021-06-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Klart
Och vad gör man med pengarna som blir över? Skatt? Hur ser pensionen ut? Räknas vinster av på den och hur mkt blir det över? BLIR ngt över? Tack Gud att man är fattig.
2021-06-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Klart

Ja fyfan. Stackars änkan som bara kan casha en lägenhet värd 5 msek.
2021-06-08, 16:37
Medlem
Citat:
Och vad gör man med pengarna som blir över? Skatt? Hur ser pensionen ut? Räknas vinster av på den och hur mkt blir det över? BLIR ngt över? Tack Gud att man är fattig.

Varför skulle pensionen ta hänsyn till vinst vid bostadsförsäljning? Säljer du med vinst 5 msek har du 4 msek kvar att köpa för.

Det får du 80 kvm I trevlig närförort som Bromma eller Danderyd för. Är det hemskt för en änka?
2021-06-08, 17:22
Medlem
Citat:

Fan är du helt dum i huvudet.

Man säljer, betalar skatt, kanske gör en vinst på tex 2,5 mille efter skatt. Plus det man amoterat. Säg man har 4.5 mille i handen i dagens värde. Vad har du kvar när du flyttar 0!!!!! Minus flera hundra tusen på hyra.

Man köper en 2 för kanske 3-4mille. Har fortfarande värde i den nya lgh man köper. Plus en mille i cash.

Detta lågt räknat och förenklat så du kanske förstår.
2021-06-08, 17:49
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Precis. Det finns inga garantier. Men så länge risken för en total krasch kommer få tycka drt är värt att sitta i en sunkig HR I årtionden och hålla tummarna.

Bevisligen, bara de håller tyst och inser att ansvaret till 100% är deras eget om de får ekonomiska
problem vid motgångar.
2021-06-08, 17:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hrm ja det kanske är olika över landet? När jag var *typ* 59,5 och förtidspensionär så tänkte jag försöka ta ett bolån på min betalda BR (dagspris runt 850000) på 50000 för att ha som en buffert inför framtiden. MED MIG hade jag mitt ex som är dataingenjör (eller vad det heter) som har en mkt god lön som skulle borga för mitt lån. Man tänkte att lägenheten OCKSÅ "borgar" en smula....men så enkelt är det inte här i Sundsvall på HB i alla fall. Vi fick ödmjuka oss så vi nästan slickade skorna på banktjänstemannen....! Borde vi rest oss och gått? Ja kanske men jag fick mitt lån och det är ju så fördelaktigt.
När man är 59 är man så gammal att banken tittar på vilken pension man får innan dom kan avgöra lånets storlek.
Nu var du förtidspensionär och hade antagligen bedrövlig inkomst ( dvs pension). Och då är det troligen så att den av överheten stipulerade KALP-kalkylen inte medger att du får låna alls.

Nu hade du medlåntagare och det var väl därför som du öht fick låna.

Sedan förstår jag inte varför det är en så fruktansvärd upplevelse att bete sig civiliserat mot bankpersonalen. De är bara avtalspartner. Borde väl gå bra att bete sig civiliserad mot en sådan.

Men som 60+ kan man inte räkna med att få låna så mycket.
2021-06-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När man är 59 är man så gammal att banken tittar på vilken pension man får innan dom kan avgöra lånets storlek.
Nu var du förtidspensionär och hade antagligen bedrövlig inkomst ( dvs pension). Och då är det troligen så att den av överheten stipulerade KALP-kalkylen inte medger att du får låna alls.

Nu hade du medlåntagare och det var väl därför som du öht fick låna.

Sedan förstår jag inte varför det är en så fruktansvärd upplevelse att bete sig civiliserat mot bankpersonalen. De är bara avtalspartner. Borde väl gå bra att bete sig civiliserad mot en sådan.

Men som 60+ kan man inte räkna med att få låna så mycket.
Nä inte var det en fruktansvärd upplevelse. Bara märklig. Man insåg att HB inte lånar ut pengar hejvilt och oförståndigt och därför har jag kvar mina pengar där! Skulle inte kunna lösa lånet i morgon men snudd på. Man behöver så lite pengar när man är gammal.
2021-06-08, 18:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det har jag inte skrivit, jag syftade på att det är vad som kommer hända om vi får återuppleva tidigare räntelägen. Trodde det var uppenbart när jag refererade till att man kommer bli stående med flera hundratusen i skulder. För 30 år sedan köptes bostäder för *några hundra tusen och låntagarna räddades av generösa ränteavdrag.

* https://www.mynewsdesk.com/se/svensk_fastighetsformedling/pressreleases/historisk-aaterblick-paa-bomarknaden-saa-har-sveriges-bostadspriser-utvecklats-de-senaste-20-aaren-2 432578
Så länge realräntan är låg är detta inget problem. Och jag har lite svårt att se vad som skulle kunna driva upp realräntan besvärligt hög.

Med säg 1% realränta på bostadslånet, vad skulle problemet vara?

Förr fixade inte bankerna realräntelån. Men det kommer dom göra i framtiden. Någon kommer göra det och då följer alla andra med.

Skulle dom mot förmodan inte göra det så är det bara låna upp till räntan. Problem gone.
2021-06-08, 18:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så länge realräntan är låg är detta inget problem. Och jag har lite svårt att se vad som skulle kunna driva upp realräntan besvärligt hög.

Med säg 1% realränta på bostadslånet, vad skulle problemet vara?

Förr fixade inte bankerna realräntelån. Men det kommer dom göra i framtiden. Någon kommer göra det och då följer alla andra med.

Skulle dom mot förmodan inte göra det så är det bara låna upp till räntan. Problem gone.

Som jag skrivit flera gånger i denna tråd så handlar det om hur många faktorer som sammanfaller samtidigt för att det ska bli ett samhälleligt problem och inte ett individproblem.
Idag är det redan ett individproblem när den höga belåningen krockar med maxtaken på sjukpenning och akassa.

Bara höjd ränta i sig är inget problem, frågan är vilka ytterligare faktorer som inträder och vilka kedjereaktioner som kommer till följd.
2021-06-08, 18:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag förstår om bankernas kreditförluster är låga för de lånar inte ut pengar som kreditbolagen gör. När en bankkund dör ifrån bolånet så täcker försäljningen av huset med god marginal lånet. Den som ska låna på bank ska redan ha pengar!
Nja, det man måste ha är inkomst.
Och lånar man med en bostad som pant ställer staten krav på kontantinsats.

Citat:
Min yngsta dotter som haft fast arbete i många år och har en......ja rätt god lön fick inget lånelöfte på HB! Hon har INGA skulder eller usla krediter men "Lånelöfte"...nä vad som helst kan ju hända! Jäntan kan ju förlora jobbet? Har hon tänkt på det?....*typ*! Hon var så ledsen efteråt. (nu har hon och sambon köpt en fin lägenhet centralt med bankens goda vilja. Man måste vara två?)
En civ ek har hygglig inkomst och kommer få lånelöfte utan problem.
Men det kan vara så att hon inte fick låna till ett visst objekt. Därför att banken ansåg att värdet på det var lägre. Och då skulle hon kanske ha ett lån på 100% av det värde banken anser att objektet hade. Och då blir det nej.

För att hålla ned kreditförlusterna måste bankerna ha koll på vad bostäderna rimligen är värda. Så ingen lånar för mycket och det blir kreditförluster senare.

----------------------------------------------------------
Citat:
Ditt prat om att det skulle bo en massa invandrare från Mena i Stockholms innerstad ville du inte prata mer om märker jag.
Det får du väl ta i forum för rasbiologi.

Jag har bara konstaterat att det är som högst priser där det vistas mycket utrikesfödda.

Citat:
FBERNSSON menade garanterat även de som sökt flyktingstatus men spårbytt samt anhöriginvandrare också. Det förstår alla utan autism.
Så istället för att medge att du saknar läsförståelse, och försöka göra något åt det, så försöker du istället fantisera ihop vad FBerntsson menade.

Citat:
Annie Lööf lovade också att hon skulle äta upp sin sko hellre än att Samarbeta med Löfven..hur smakade den nu igen? Utan stöd från V är allt inflytande kört för Annie så det kommer hon acceptera.
Och här har du fantiserat om vad Lööf sa. Gå tillbaka till källan och läs innantill. Du har fel.
Konstatera sedan att villkoret inte är uppfyllt.
Alla som gått ut gymnasiet klarar det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in