2021-06-08, 15:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du skrev "De kommer inte skratta om de får uppleva föräldrars och tidigare generationers erfarenhet av lågkonjunktur och höga räntor. Att lämna ifrån sig bostaden och bli stående med flera hundra
tusen i skuld är inget att skratta åt."

När fick folk lämna i från sig bostaden med flera 100k i skuld i någon nämnvärd utsträckning?

Precis, jag har förklarat för dig hur du ska tolka meningarna, jag kan ta det igen:

1. "DE (de som idag är hårt skuldsatta) kommer inte skratta om de får uppleva föräldrars och tidigare generationers erfarenhet av lågkonjunktur och höga räntor".

2. "Att lämna ifrån sig bostaden och bli stående med flera hundra tusen i skuld är inget att skratta åt"
Detta är alltså vad som kommer hända DE (de som idag är hårt skuldsatta) om de får uppleva föräldrars och tidigare generationers erfarenhet av lågkonjunktur och höga räntor.
2021-06-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ja är väl fan inga problem att betala av lånet!!!! Ni har ett jävla konstigt tanke sätt i sverige. Lån efter handpening. 3.5 mille, ca 9200 kr/månaden i 30 år. Köper när man är 30 klar vid 60. Boende kostnad kanske 15k i månaden. Vad är problemet.
Gratulerar men de flesta svenskar kommer dö skuldsatta, varför? Jag vet inte, taskig moral kanske
2021-06-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Vet inte om det var en specifik lägenhet hon sökte lånelöfte till utan bara utifall ngt dyker upp? Det var när hon var singel och bodde i en HR! Hon är civilekonom och har arbetat i flera år på samma företag. Vet ju inte vad hon tjänar för sådant pratar man inte om(?) men hon har SÄKERT en god lön för annars skulle hon söka ngt annat.

Och insatsen?
2021-06-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Precis, jag har förklarat för dig hur du ska tolka meningarna, jag kan ta det igen:

1. "DE (de som idag är hårt skuldsatta) kommer inte skratta om de får uppleva föräldrars och tidigare generationers erfarenhet av lågkonjunktur och höga räntor".

2. "Att lämna ifrån sig bostaden och bli stående med flera hundra tusen i skuld är inget att skratta åt"
Detta är alltså vad som kommer hända DE (de som idag är hårt skuldsatta) om de får uppleva föräldrars och tidigare generationers erfarenhet av lågkonjunktur och höga räntor.

Samtidigt är det inget som talar för att vi ska sitta med en inflation som motiverar 10% räntor igen.
2021-06-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ja är väl fan inga problem att betala av lånet!!!! Ni har ett jävla konstigt tanke sätt i sverige. Lån efter handpening. 3.5 mille, ca 9200 kr/månaden i 30 år. Köper när man är 30 klar vid 60. Boende kostnad kanske 15k i månaden. Vad är problemet.
Inget problem alls om det är vad man väljer och banken säger OKEJ! När man är pensionär är kåken betald. OCH då gäller det att pensionen tillåter att man bor kvar! Gubben dör och så sitter änkan där på 200 kvm! Hemtjänsten städar bara kök, sovrum och badrum.
2021-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Kan man gå in på Swedbank och kräva att få tala med styrelsen?

Eller åtminstone med personen som tackade nej till din låneplan? Nej
"Styrelsen"? Inte behöver man väl tala med dem? Räcker väl med en banktjänsteman som har klara riktlinjer att följa?
2021-06-08, 15:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samtidigt är det inget som talar för att vi ska sitta med en inflation som motiverar 10% räntor igen.

Som jag skrev så är det upp till varje hushåll att själva ta ansvar för sin ekonomi genom att ta höjd för vad de tror kan komma att ske. Det finns många faktorer som påverkar svensk ekonomi, det kan både bli riktigt bra och riktigt dåligt beroende på vilka faktorer som sammanfaller.

Jag kommer inte ta gift på att vare sig det ena eller det andra inte kommer inträffa.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/inflationen/
2021-06-08, 15:44
Medlem
Citat:
"Styrelsen"? Inte behöver man väl tala med dem? Räcker väl med en banktjänsteman som har klara riktlinjer att följa?
Jo men klara riktlinjer är ett sånt jävla töntigt begrepp som inte existerar i verkligheten. I Bankvärlden existerar inga klara riktlinjer förutom för de allra längst ner i hierarkin, det enda som existerar är vinst.

Eller menar du att riktlinjerna tillåter affärer med rysk organiserad brottslighet? Vinsterna från den verksamheten är för stora för att tacka nej till.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-08 kl. 15:47.
2021-06-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo men klara riktlinjer är ett sånt jävla töntigt begrepp som inte existerar i verkligheten. I Bankvärlden existerar inga klara riktlinjer förutom för de allra längst ner i hierarkin, det enda som existerar är vinst.
Okej! Ja jag är ju "längst ner i hierarkin" så för mig gäller riktlinjer! Inte komma här och låna 50000 på en lägenhet som är värd 850000 i dagsläget just då och dessutom ha med en borgensman:-))) Nästan komiskt men jag fick ju mitt lån och betalar 156:-/mån. Dödsboet får ta hand om skulden som återstår när jag dör:-) Litar på att HB får sina pengar tillbaka och det gör dom också:-)
2021-06-08, 15:57
Medlem
Om du jobbar i bank beklagar jag. Inte för att vara raljant men ingen lön skulle få mig att göra det, jag skulle dö av leda efter en vecka.

Bara för att påminna, har någon storbank verksam i Sverige inte blivit fälld för penningtvätt? Varför får de fortsätta sin verksamhet? Minns du SEBs ryska bankomat?

https://www.svd.se/granskning-seb-inblandat-i-rysk-penningtvatt

FI sågade Nordea redan 2018 men fick de fortsätta att bedriva affärer? Jajamensan

https://www.svd.se/nordea-faller-brant--efter-ny-misstankt-penningtvattharva

Minns du Envestio som blåste sina kunder på 300 miljoner kronor? Vilka banker använde de? SEB och Swedbank

https://www.svd.se/misstankta-konton-i-svenska-storbanker
2021-06-08, 16:07
Medlem
Citat:
Inget problem alls om det är vad man väljer och banken säger OKEJ! När man är pensionär är kåken betald. OCH då gäller det att pensionen tillåter att man bor kvar! Gubben dör och så sitter änkan där på 200 kvm! Hemtjänsten städar bara kök, sovrum och badrum.

60 är ju inte så gammalt.

Om ens partner dör så säljer man och köper/hyr en lgh.
2021-06-08, 16:12
Medlem
Citat:
60 är ju inte så gammalt.

Om ens partner dör så säljer man och köper/hyr en lgh.
Ja då gäller kontanta pengar och att man byter ner sig rejält!? Hyra? Ja om man har bra pension och har stått i kö i allmännyttan i 28-42 år. Privat hyresvärd gäller om man har kontakter!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in