Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Vilket fortfarande är tyngre än ngsw-ar. Men visst kan man göra det.
Vilken NGSW-AR? Det finns ju tre olika.
Den enda som jag sett någon viktinformation på är SiG-Sauer, där man nämnt "mindre än 15 pund" (d.v.s. 7 kilo), samt "40% lättare än de vapen de ska ersätta" (d.v.s. 7kg, om vi antar att de avsåg M240 och till sist "40% lättare än M249" (d.v.s. 4kg, vilket skulle innebära att man måste byta pipa extremt ofta).
Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Praktiskt skjutavstånd AK5C 400m vs Ak74 500 m. Ak4 600 m och 1000 meter med bättre sikte.
PSG90 800 m vs 1000 m för deras prickskyttegevär med 762x54R.
Nej, det är ingen noterbar skillnad i praktisk skottvidd påAK5C och AK74, eller PSG90 eller pricksyttegevär i 7,62x54R. Det enda som skiljer är hur han definierar "praktisk".
Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Men en kortare pipa kan göra att verkan och avstånd blir kortare. Nyare ksp i 762x54R kan verka upp mot 1500 m enligt ryssarna själva.
Och man kan verka med en ksp i 7,62x51 på 4km. 1500m eller 4km spelar dock ingen som helst roll, eftersom man ändå inte kan se fienden på de avståndet och eftersom alla vapen i 7,62x51 och 7,62x54R (samt 6,8mm) oavsett ammunition är i princip värdelös på båda de avstånden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Om någon inte håller med om 200-300 meter i Sverige så vill jag gärna se ett exempel på motsatsen. Under utlandstjänst är det annorlunda.
Ja, det är också min erfarenhet från svenska förhållanden. En fientlig soldat som befinner sig mer än 300m bort ser man inte om han inte är bottenlöst inkompetent och ska man bekämpa mål på längre avstånd än så, så har man andra vapensystem att ta till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Men alltså, 6.5 Grendel skulle räcka för våra behov. Verkar vad jag läser som att det funnits flera förslag, Grendel, Creedmoor och 6.8SPC och fortfarande har man inte kunnat bestämma sig.
Ja, prestanda i nivå med 6,5 Grendel hade varit en långt mera rimlig nivå för NGSW, eftersom man då skulle kunna bibehålla dagens ammunitionsmängd och få lika lätta eller lättare vapen. Detta till skillnad från NGSW där man bl.a. laborerar med "kulsprutor" som har 20-skottsmagasin och saknar pipbytessystem, d.v.s. man är tillbaka där man var år 1918 med M1918 BAR.
Det och sedan en kaliber i spannet 8-10mm för fordonsmonterade vapen, prickskyttevapen och burna kolonialpoliskulsprutor som kan verka på stora avstånd, där .338NM är det rimliga alternativet och man inte ska satsa på okonventionella patroner.