2021-06-08, 11:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jesusprataren Lady Sweden påstår att det är antikropparna som ger smak/luktbortfall, inte viruset.

Oklart av ditt inlägg om du håller med henne. Gör du det?

Den logiska förklaringen är annars som jag tror du säger, att viruset fäster i luftvägarna (inte bara nere i lungorna) och därför ibland påverkar smak/lukt.
Nej det påstod jag inte. Läs igen!

Det finns en koppling. Hur den kopplingen ser ut mer exakt är okänt.
Citera
2021-06-08, 11:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jaså det säger du. Vad baserar du det på?
Då borde vi höra om en massa som tappar lukt och smak efter vaccination också.
Studier.
Citera
2021-06-08, 11:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Kausalitet kontra korrelation. De som haft en covid-infektion lär ha antikroppar, däremot så lär det inte vara antikropparna som orsakar luktbortfallet. Vore det så skulle en hel drös av alla vaccinerade har luktbortfall, något som inte jag hört talas om i alla fall.
Luktbortfall är betydligt vanligare vid hög mängd antikroppar.

Nej givetvis är det inte antikroppar som ger luktbortfall. Eller; det vore oerhört märkligt om så vore.
Citera
2021-06-08, 11:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
En studie ”säger” ingenting, den bidrar med underlag till vad myndigheter och läkare i slutändan eventuellt rekommenderar.
Problemet är att enkätundersökningar blir väldigt ytliga och onyanserade. Det går att komma fram till vad som helst som passar ens agenda med en sådan undersökning.

Om du däremot skulle undersöka folk som bara åt kött och grönsaker så skulle du få fram ett helt annat resultat är jag ganska säker på.

Citat:
Och jo, studien jämför de som äter kött vs de som inte för det. Ingen jävla glidande skala.
Problemet är att de som äter kött inte enbart äter kött. De äter en massa annat skit också och kanske dåligt kött? Själv skulle jag aldrig köpa vad skit som helst och betalar gärna för att få kvalitet.

Citat:
Den enda nyansen är att de som äter växtbaserat plus fisk löper större risk än de som bara äter växtbaserat men lägre risk än allätare.
Jag tror fortfarande att det är svårt att dra några slutsatser på så här grunda studier där folk själva får uppge vad de äter och inte äter. Folk har en tendens att tro att de är nyttigare än vad de egenligen är.

Citat:
Hur du får det till ”åt helvete fel” får du gärna förtydliga i så fall.
Tittar man på de som lever längst i världen så utesluter de inte kött och animalier. Att man ska minska på animalier betyder inte att man ska utesluta animalier.

Citat:
Oavsett om vi hade haft en pandemi eller inte innebär övervikt ett problem för folkhälsan. Jag tycker också att det bör ligga mer fokus på att få folk att äta bättre och röra sig mer, även om det kunde gjorts för länge sedan.
Det absolut största problemet är kosten. Röra sig mer har väldigt liten påverkan på övervikten. Men visst, det är viktigt att röra på sig också.

Citat:
Varför inte då, för att raljera lite, tvinga på folk en vegetarisk kost som uppenbarligen är bättre än dagens alternativ? Då blir de ju även mer aktiva…

Jag tror det största problemet är att folk äter alldels för ofta. Urspungsmänniskan åt kanske en gång om dagen när det fanns mat. Vi är gjorda för att gå utan mat i längre perioder egentligen och inte alls anpassade för att ha fri tillgång till mat dygnet runt.
Citera
2021-06-08, 11:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vänta lite nu....
Vid virusangrepp kommer viruset in via näsa och svalg (entrédörren)
En vaccination via muskler går ut i blodet (köksvägen).

Så receptorerna i näsan och mun/svalg tar alltså mycket stryk av viruset då det uppskattningsvis jobbar ostört i typ 2-3 dagar innan det sen sticker vidare i blodomloppet via lungorna..
Varför är det då först nu som vi ser ökningen av rapporterat luktbortfall bland unga vuxna?
Citera
2021-06-08, 11:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur tänker ni kring dom miljontals läkare och forskare i hela västvärlden som ni menar medvetet mördad miljoner människor? Vad får dom för att hjälpa läkemedelsbolagen med att inte använda dessa medel?
Ni gapar på Tegnell men vafan detta är betydligt värre.

Måste finnas tusentals bara i Sverige (enligt er) som är insatta och medvetet hållit käft och tittat på när folk långsamt drunknat inifrån.

Måste vara jävligt iskalla, överläkarna på IVA....
Eller jävligt korkade och inte så pålästa som ni eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Definitionen av mord brukar vara någon form av överlägg eller planering. Att köra in en tankbil som spränger en skolbuss är inte massmord, det är en olyckshändelse. I det här fallet rör det sig antagligen om en olyckshändelse följt av en mörkläggning.

Det ställer dock stora frågor om hur mycket andra mörkläggningar som ägt rum innan det här.

Citat:
Det är fortfarande inte mord om inte vitsen är att de ska dö. Fatala felbehandlingar klassas ex. inte som mord utan som "vållande till annans död". Antar att det finns något i stil med "grovt vållande till andras död". Jag tror vi kommer att se "class action lawsuits" i både USA och Kanada rätt snart mot läkemedelslobbyn som drev igenom kampanjerna mot Ivermectin och Hydroklorokin men det kommer nog dröja med HCQ eftersom Trump snackade för mycket om det samt att det inte fungerade speciellt bra utan zink.

Citat:
Det är inte hela västvärldens samlade läkarkår och forskarkår som ligger bakom smutskastningskampanjerna mot Ivermectin och HCQ, det är en liten lobbygrupp. Det finns ingen läkare eller forskare i hela världen som hinner läsa alla forskningsrapporter som kommer ut, inte ens på ett smalt område.

Jag fattar inte att det är svårt att fatta. Ivermectin och HCQ är billiga. Remdesivir är dyrt. Det är dock tidskrävande att förstå att Ivermectin och HCQ är mer verksamma än Remdesivir, är man läkare har man inte alltid så jävla mycket tid att tillgodogöra sig sån information som man kan tro. Läkare blir tillsagda av andra vad som gäller, dessa personer är väldigt ofta lobbyister av läkemedelsbolagen. Sen är ju varken Ivermectin eller HCQ mirakelkurer som räddar 100% av alla patienter. Det känns som du har en konstig verklighetsuppfattning om du tror att läkare vill att folk ska dö.

Citat:
Nej vi hinner inte läsa allt men vi hann uppenbarligen läsa studier som visade klara positiva effekter av både Ivermectin och HCQ. Precis som vi hann läsa att masker fungerar eller att det sprider sig med luften och att barn smittar. Det är bara att vi struntade i att lyssna på Tegnell för vi förstod att han inte gick att lita på i ett tidigt skede och valde andra experter med utbildning på området.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är faktiskt ingen i tråden som har skrivit så utan det enbart du som utryckt den åsikten, när du tolkar andra. Jag läste konversationen i går och jag upplevde inte att någon hyste de åsikterna hur gärna du en försökte få det till det.

Jag kommenterade en skribent varpå en annan svarade och hans resonemang var EXAKT det jag skrev. Hela konversationen är en enda lång diss av den samlade forskarkåren, läkarkåren och alla kontrollorgan både i Sverige och internationellt. "hinner inte" "gör som dom blir tillsagda" "vållande till annans död" "tidskrävande att förstå". Informationen finns där ute men våran svenska sjukvård är för dum, lat och stressad för att bry sig utan lyssnar på "lobbyn"

Du är jävligt märklig i min värld när du köper hur mycket skitsnack som helst om hela våran vårdapparat men blir upprörd på mig för att jag belyser detta.
Citera
2021-06-08, 11:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej det påstod jag inte. Läs igen!

Det finns en koppling. Hur den kopplingen ser ut mer exakt är okänt.

Vad är då denna koppling du menar? Att personer med lukt/smakbortfall också har antikroppar kanske. Det kan jag hålla med om.

Citat:
Studier.

Vad bra att du baserar det på studier. Publicerade på swebbtv kanske...
Citera
2021-06-08, 11:44
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Snus bör då vara bra för att minska problemen.

Här är nästa problem...
Franska forskare/läkare kom fram till att rökare var mindre benägna att få allvarliga covid-infektioner och spårade detta till nikotin. Dom startade sen forskningar runt detta som ska presenteras nu i juni 2021.
Men redan nu skrivs detta ned då en del anser att detta gagnar tobaksbolaget och blir därmed dödskallemärkta i medierna. Vad nu testerna kommer att visa vet vi inte ännu.

Här storyn om nikotin Vs Covid-19
https://www.rfi.fr/en/science-and-technology/20210520-could-covid-be-treated-with-nicotine-french-researchers-are-trying-to-find-out-paris-hospit al-trial-health-science-medicine
Här de som vill dödskallemärka denna undersökning:
https://www.bmj.com/content/bmj/373/bmj.n1303.full.pdf
Citera
2021-06-08, 11:54
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Varför är det då först nu som vi ser ökningen av rapporterat luktbortfall bland unga vuxna?

Först nu..?
Så kallade "long-haulers" har man snackat om redan när skiten brakade loss i Kina och jänkarna har massa sidor om detta sen typ 1 år tillbaka (långtids-sjuka).
Om det är först nu som som man rapporterar om detta i Sverige är det nog mer av politiskt korrekthet.

Men jag har haft massvis med både bihåleinflammationer och djävulska förkylningar i mitt liv, alltid med nedsatt smak och lukt ett kort tag och sen blivit fullt frisk igen, så i detta fall sabbar alltså viruset receptorerna rejält.
Citera
2021-06-08, 12:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Här är nästa problem...
Franska forskare/läkare kom fram till att rökare var mindre benägna att få allvarliga covid-infektioner och spårade detta till nikotin. Dom startade sen forskningar runt detta som ska presenteras nu i juni 2021.
Men redan nu skrivs detta ned då en del anser att detta gagnar tobaksbolaget och blir därmed dödskallemärkta i medierna. Vad nu testerna kommer att visa vet vi inte ännu.

Här storyn om nikotin Vs Covid-19
https://www.rfi.fr/en/science-and-technology/20210520-could-covid-be-treated-with-nicotine-french-researchers-are-trying-to-find-out-paris-hospit al-trial-health-science-medicine
Här de som vill dödskallemärka denna undersökning:
https://www.bmj.com/content/bmj/373/bmj.n1303.full.pdf

All forskning ska vara tillåten. Inget ska döskallemärkas. Sanningen ska alltid fram, även om den är obekväm. Med detta sagt, så kan man i det initiala skedet - innan man vet hur allt hänger ihop - vara lite försiktig med vad och hur man kommunicerar till allmänheten. I början var det ju vissa rökare som hade fattat det som att "rökning skyddar mot covid; därför ska jag fortsätta röka". Vilket såklart var rena vanvettet, för sönderrökta lungor är inget man vill ha om man får en lunginfektion ovanpå det.
Citera
2021-06-08, 12:00
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att enkätundersökningar blir väldigt ytliga och onyanserade. Det går att komma fram till vad som helst som passar ens agenda med en sådan undersökning.

Om du däremot skulle undersöka folk som bara åt kött och grönsaker så skulle du få fram ett helt annat resultat är jag ganska säker på.

Problemet är att de som äter kött inte enbart äter kött. De äter en massa annat skit också och kanske dåligt kött? Själv skulle jag aldrig köpa vad skit som helst och betalar gärna för att få kvalitet.

Jag tror fortfarande att det är svårt att dra några slutsatser på så här grunda studier där folk själva får uppge vad de äter och inte äter. Folk har en tendens att tro att de är nyttigare än vad de egenligen är.

Tittar man på de som lever längst i världen så utesluter de inte kött och animalier. Att man ska minska på animalier betyder inte att man ska utesluta animalier.

Det absolut största problemet är kosten. Röra sig mer har väldigt liten påverkan på övervikten. Men visst, det är viktigt att röra på sig också.

Jag tror det största problemet är att folk äter alldels för ofta. Urspungsmänniskan åt kanske en gång om dagen när det fanns mat. Vi är gjorda för att gå utan mat i längre perioder egentligen och inte alls anpassade för att ha fri tillgång till mat dygnet runt.
Fast om frågan är ”äter du kött ja/nej” så är det ju lätt att svara på utan att uppskatta om man äter nyttigt eller onyttigt. Där de som svarade ”nej” på den frågan minskade risken för allvarlig covid med rätt jävla mycket. Ja, självskattningsstudier är knepiga, men ja/nej-frågor är det inte. Risken att överskatta ens nyttighet är, gissningsvis, lika stor oavsett vilken grupp du tillhör. Det problemet har du ju inte här.

Jag tycker vi lämnar diskussionen eller vad vi ska kalla det, monologen kanske?, om kött är essentiellt eller ej då det liksom inte har med saken att göra. Bara av nyfikenhet, eftersom du nämner det flera gånger, så undrar jag vad du syftar på med bra respektive dåligt kött? Är det typ korv och andra processade produkter du syftar på eller?
Citera
2021-06-08, 12:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hmm lycka till med det. Men du kan ju dricka mjölk? Sedan finns det ju utöver D-vitamin andra nyttiga vitaminer och mineraler i mejeriprodukter.

Att helt utesluta mejeriprodukter om man inte är är allergisk mot mjölkprotein är bara ren idioti.
Du kurt-sune tror att mejeriprodukter innehåller sååå mycket D-vitamin.

När jag visar att dagsbehovet av D-vitamin motsvarar 5 kg ost eller 11 liter vispgrädde är jag okunnig tycker du och ditt förslag är då mjölk.

Naturliga D-vitaminer ska det vara enligt dig själv och då krävs det att man dricker 100 liter mjölk om dagen för att nå livsmedelsverkets rekommenderade D-vitaminintag.

Fattar du att mejeriprodukter är en usel källa för D-vitamin som rimmar illa med ditt ideal att hålla sig smal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in