Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
En studie ”säger” ingenting, den bidrar med underlag till vad myndigheter och läkare i slutändan eventuellt rekommenderar.
Problemet är att enkätundersökningar blir väldigt ytliga och onyanserade. Det går att komma fram till vad som helst som passar ens agenda med en sådan undersökning.
Om du däremot skulle undersöka folk som bara åt kött och grönsaker så skulle du få fram ett helt annat resultat är jag ganska säker på.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Och jo, studien jämför de som äter kött vs de som inte för det. Ingen jävla glidande skala.
Problemet är att de som äter kött inte enbart äter kött. De äter en massa annat skit också och kanske dåligt kött? Själv skulle jag aldrig köpa vad skit som helst och betalar gärna för att få kvalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Den enda nyansen är att de som äter växtbaserat plus fisk löper större risk än de som bara äter växtbaserat men lägre risk än allätare.
Jag tror fortfarande att det är svårt att dra några slutsatser på så här grunda studier där folk själva får uppge vad de äter och inte äter. Folk har en tendens att tro att de är nyttigare än vad de egenligen är.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Hur du får det till ”åt helvete fel” får du gärna förtydliga i så fall.
Tittar man på de som lever längst i världen så utesluter de inte kött och animalier. Att man ska minska på animalier betyder inte att man ska utesluta animalier.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Oavsett om vi hade haft en pandemi eller inte innebär övervikt ett problem för folkhälsan. Jag tycker också att det bör ligga mer fokus på att få folk att äta bättre och röra sig mer, även om det kunde gjorts för länge sedan.
Det absolut största problemet är kosten. Röra sig mer har väldigt liten påverkan på övervikten. Men visst, det är viktigt att röra på sig också.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Varför inte då, för att raljera lite, tvinga på folk en vegetarisk kost som uppenbarligen är bättre än dagens alternativ? Då blir de ju även mer aktiva…
Jag tror det största problemet är att folk äter alldels för ofta. Urspungsmänniskan åt kanske en gång om dagen när det fanns mat. Vi är gjorda för att gå utan mat i längre perioder egentligen och inte alls anpassade för att ha fri tillgång till mat dygnet runt.