2021-06-08, 10:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det kan jag faktiskt inte svara på, jag vet att en del läkare råder covid-sjuka att köra nässpray med simpelt saltvatten, då salt försvårar virus att fästa. Några firmor har tagit fram munskydd som behandlats med salt som anges förbättra skyddet mot virus, en del undersökningar har också tittat på saltvatten som munsköljet etc.

Länk: https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-19-treatments-target-nose-prevention

Det sedvanliga problemet är att man testar typ saltvatten etc EFTER det att man fått infektionen, då är ju skadan redan skedd och viruset har fått 2-3 dagar på sig att fästa sig i kroppen, här hade det varit bättre om man tagit en grupp som i förebyggande syfte testat att spray näsan per dag typ sjuksyrror etc och se om man fått ner infektions-nivåerna på personalen.

Jasså och hur länge har man några enstaka saltkristaller kvar i näsan då? Jo tills man snytit sig. Det enda som kanske funkar är att spruta ofta och döda de nya bakterier och virus som kommit dit sedan senast man sprutade.
Jag har kört detta i flera år men bara på kvällen för att rensa näsan ut innan man ska sova. Och för att döda stafylokock bakterier. Att göra det flera gånger om dagen mot virus det känns inte som meningsfullt. Skit jobbigt!
Citera
2021-06-08, 10:51
Medlem
revodnebs avatar
Det verkar vara så att HIV patienter är rena mutationsfabrikerna pga sitt nedsatta immunförsvar.

https://www.jpost.com/health-science/hiv-patient-had-covid-for-over-7-months-infection-mutated-over-30-times-670398

Citat:
HIV patient had COVID for over 7 months, infection mutated over 30 times
Of the mutations found in the patient, both the UK and South African variants were noted to be present at one point or another throughout the length of the woman's infection.
Citera
2021-06-08, 10:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det blir ju lätt överkonsumtion av kalorier om man som vegetarian ska dricka 11 liter grädde för att få i sig det dagliga D-vitaminbehovet.

hmm lycka till med det. Men du kan ju dricka mjölk? Sedan finns det ju utöver D-vitamin andra nyttiga vitaminer och mineraler i mejeriprodukter.

Att helt utesluta mejeriprodukter om man inte är är allergisk mot mjölkprotein är bara ren idioti.
Citera
2021-06-08, 10:54
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är lite konstigt det där. Men regler är regler.

Hmm gå in och kolla statistiken på hur många som är överviktiga och feta i japan. De lever redan längst i världen, så varför skulle de inte klara av pandemin bäst också? klart som fan att kosten spelar roll. De som lyckas sämst är ju länderna med flest överviktiga och diabetiker/potentiella diabetiker.

De som tränar och aktiva brukar vara mer selektiva med vad de äter. Så uppfattar jag det hela iaf.

Vi behöver äta varierat. Att inte äta varierat dvs plocka bort viktiga ämnen som animalier är inte en bra idé när det råder pandemi.

Vad som däremot är sant är att vi behöver minska på mängden dåligt kött. Det är den stora boven.

Problemet är att folk inte klarar av att ha en nyanserad bild här. Det är svartvitt och man ska absolut INTE äta kött. Men det här synsättet är heltokigt.

Tittar man på de människor som lever längst på jorden så är inga veganer. Det är inget jag hittar på utan det är fakta.

Vegansk kost utesluter viktiga näringsämnen och därför är det sämre kost. Det är inte svårare än så.
Fast japaner äter ju inte speciellt mycket kött sett ur ett internationellt perspektiv…? Om vi, återigen, återgår till studien (för att hålla os ontopic) så menar den att en vegetarisk kost är bättre. Huruvida deltagarna i studien äter processad soja eller linsgryta är ju svårt att svara på, men resultatet är ju svårt att bortse ifrån, tycker du inte det?

Där har de jämfört två grupper med, förmodat, liknande bakgrund (dvs brittiska sjukvårdsarbetare) och funnit samband mellan risken för svår covid och köttätande. Huruvida Japan har drabbats lindrigare än de flesta andra länder har ju absolut ingenting med någon relevant jämförelse att göra. Ja, övervikt är definitivt ett större problem i uk än i Japan. Det problemet hänger väl snarast ihop med hur stor andel av de smittade som blir svårt sjuka, inte hur det påverkar smittspridningen. Att smittspridningen är lägre i Japan än i uk vågar jag nästan satsa min högra arm på inte har med övervikt (eller kost) att göra. Att risken att hamna på sjukhus pga Corona har gissningsvis med det att göra, men det är ju en helt annan sak. Hur stor dödligheten eller risken att hamna på sjukhus faktiskt är länderna emellan är nog svårt att ta reda på pga bristande kunskap kring hur många som faktiskt har smittats, men visst, om jag varbtvungen att gissa så är det nog högre i länder med fetmaproblem
Citera
2021-06-08, 10:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Linser och baljväxter är ju supper billigt.

Köttdjur äter ju sojabönor....

Processad veganmat är väl snarare sådan man bjuder vegetarianer på en sådant som vegetarianer själva äter.

Jag äter inte mycket kött men en härlig köttbit på grillen är mycket godare än att balja i sig sojabönor.

Citat:
Odling av sojabönor är en av de viktigare orsakerna till avverkning av regnskog i tropiska utvecklingsländer
Citera
2021-06-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag äter inte mycket kött men en härlig köttbit på grillen är mycket godare än att balja i sig sojabönor.

Odling av sojabönor är en av de viktigare orsakerna till avverkning av regnskog i tropiska utvecklingsländer

Sojabönor används främst som djurmat så det är en ökad efterfrågan på kött som gör att regnskogen skövlas i bl a Amazonas. Det behöver enorma arealer för att odlad maten till vår mat.
Citera
2021-06-08, 11:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast japaner äter ju inte speciellt mycket kött sett ur ett internationellt perspektiv…?
De utesluter inte kött och äter mycket fisk. Dvs varierad kost. Att helt utesluta kött och fisk och bli vegan är en extremt dålig idé när det råder pandemi.

Citat:
Om vi, återigen, återgår till studien (för att hålla os ontopic) så menar den att en vegetarisk kost är bättre. Huruvida deltagarna i studien äter processad soja eller linsgryta är ju svårt att svara på, men resultatet är ju svårt att bortse ifrån, tycker du inte det?
Ja fast om man ska vara nyanserad så säger studien inget om att man absolut inte ska äta animalier. Bara minska på dessa till förmån för grönsaker. Något som jag absolut instämmer i. Problemet är att de flesta inte klara av att vara nyanserade och tolkar sådana här studier som att man inte ska äta animalier överhuvudtaget vilket är helt åt helvete fel ur ett hälsoperspektiv.

Citat:
Där har de jämfört två grupper med, förmodat, liknande bakgrund (dvs brittiska sjukvårdsarbetare) och funnit samband mellan risken för svår covid och köttätande.
Fast återigen är det svårt att dra några slutsatser om att det är just köttet som är problemet när de förmodligen äter en massa annat onyttigt samtidigt.

Citat:
Huruvida Japan har drabbats lindrigare än de flesta andra länder har ju absolut ingenting med någon relevant jämförelse att göra. Ja, övervikt är definitivt ett större problem i uk än i Japan.
Jo jag tror absolut att det är avgörande.

Citat:
Det problemet hänger väl snarast ihop med hur stor andel av de smittade som blir svårt sjuka, inte hur det påverkar smittspridningen. Att smittspridningen är lägre i Japan än i uk vågar jag nästan satsa min högra arm på inte har med övervikt (eller kost) att göra.
Jag tror inte att smittspridningen är särkilt mycket lägre, däremot är folk inte lika påverkade av viruset. Det kan även ha att göra med att liknande sars-virus redan varit på besök i de östasiatiska länderna, då har folk redan hunnit bygga upp en viss immunitet.

Citat:
Att risken att hamna på sjukhus pga Corona har gissningsvis med det att göra, men det är ju en helt annan sak. Hur stor dödligheten eller risken att hamna på sjukhus faktiskt är länderna emellan är nog svårt att ta reda på pga bristande kunskap kring hur många som faktiskt har smittats, men visst, om jag varbtvungen att gissa så är det nog högre i länder med fetmaproblem
Det är helt soklart att fetma och övervikt gör pandemin riktigt jobbig. Men det måste inte vara så om folk bara lärde sig att äta rätt.

Men tyvärr pratas det väldigt lite om detta och enda lösningen ska vara vaccinering. Sedan ska alla fortsätta på exakt samma sätt. Vad har vi då löst egentligen?
Citera
2021-06-08, 11:08
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det verkar vara så att HIV patienter är rena mutationsfabrikerna pga sitt nedsatta immunförsvar.

https://www.jpost.com/health-science/hiv-patient-had-covid-for-over-7-months-infection-mutated-over-30-times-670398

Jag har nedsatt immunförsvar pga min medicinering. Lite läskigt. Hoppas jag icke blir den första zombien eller gör andra i min närhet till zombies.
Citera
2021-06-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är inte antikropparna för då hade vi haft samma problem långt tidigare med andra virus-infektioner.
Den här skiten fäster sig i näsa och svalg och ställer till med massa problem.
Det som är intressant här är att folks salivsammansättning kan spela en avgörande roll, det verkar som de som har större salthalter i saliven klarar sig mycket bättre, men konstigt nog har man inte forskat mer på en sådan viktig tes....

Snus bör då vara bra för att minska problemen.
Citera
2021-06-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ja barnen är absolut inte i fara med avseende på covid. Däremot är inte bra för barnen om man stänger ner deras skolor under längre perioder och förbjuder barnen att aktivera sig.

Om man man är ung och frisk i övrigt och oroar sig för covid så är man sannolikt en foliehatt anser jag.

Nu ska barn och yngre vaccineras också.
Dom ska också få vara del i detta stora vaccin expriment.
Världen och människor är rädda och på flykt.
Citera
2021-06-08, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu ska barn och yngre vaccineras också.
Dom ska också få vara del i detta stora vaccin expriment.
Världen och människor är rädda och på flykt.

Alla ska med! Hoppas folk vågar säga nej. Själv skulle jag aldrig gå med på det i det här läget. Om folk säger ja till det här är nästa steg alla husdjur, sanna mina ord.

Och självklart årliga injektioner. "Man måste ju vara på säkra sidan".
Citera
2021-06-08, 11:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
De utesluter inte kött och äter mycket fisk. Dvs varierad kost. Att helt utesluta kött och fisk och bli vegan är en extremt dålig idé när det råder pandemi.

Ja fast om man ska vara nyanserad så säger studien inget om att man absolut inte ska äta animalier. Bara minska på dessa till förmån för grönsaker. Något som jag absolut instämmer i. Problemet är att de flesta inte klara av att vara nyanserade och tolkar sådana här studier som att man inte ska äta animalier överhuvudtaget vilket är helt åt helvete fel ur ett hälsoperspektiv.

Fast återigen är det svårt att dra några slutsatser om att det är just köttet som är problemet när de förmodligen äter en massa annat onyttigt samtidigt.

Jo jag tror absolut att det är avgörande.

Jag tror inte att smittspridningen är särkilt mycket lägre, däremot är folk inte lika påverkade av viruset. Det kan även ha att göra med att liknande sars-virus redan varit på besök i de östasiatiska länderna, då har folk redan hunnit bygga upp en viss immunitet.

Det är helt soklart att fetma och övervikt gör pandemin riktigt jobbig. Men det måste inte vara så om folk bara lärde sig att äta rätt.

Men tyvärr pratas det väldigt lite om detta och enda lösningen ska vara vaccinering. Sedan ska alla fortsätta på exakt samma sätt. Vad har vi då löst egentligen?
En studie ”säger” ingenting, den bidrar med underlag till vad myndigheter och läkare i slutändan eventuellt rekommenderar. Och jo, studien jämför de som äter kött vs de som inte för det. Ingen jävla glidande skala. Den enda nyansen är att de som äter växtbaserat plus fisk löper större risk än de som bara äter växtbaserat men lägre risk än allätare. Hur du får det till ”åt helvete fel” får du gärna förtydliga i så fall.

Oavsett om vi hade haft en pandemi eller inte innebär övervikt ett problem för folkhälsan. Jag tycker också att det bör ligga mer fokus på att få folk att äta bättre och röra sig mer, även om det kunde gjorts för länge sedan. Varför inte då, för att raljera lite, tvinga på folk en vegetarisk kost som uppenbarligen är bättre än dagens alternativ? Då blir de ju även mer aktiva…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in