Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Fast japaner äter ju inte speciellt mycket kött sett ur ett internationellt perspektiv…?
De utesluter inte kött och äter mycket fisk. Dvs varierad kost. Att helt utesluta kött och fisk och bli vegan är en extremt dålig idé när det råder pandemi.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Om vi, återigen, återgår till studien (för att hålla os ontopic) så menar den att en vegetarisk kost är bättre. Huruvida deltagarna i studien äter processad soja eller linsgryta är ju svårt att svara på, men resultatet är ju svårt att bortse ifrån, tycker du inte det?
Ja fast om man ska vara nyanserad så säger studien inget om att man absolut inte ska äta animalier. Bara minska på dessa till förmån för grönsaker. Något som jag absolut instämmer i. Problemet är att de flesta inte klara av att vara nyanserade och tolkar sådana här studier som att man inte ska äta animalier överhuvudtaget vilket är helt åt helvete fel ur ett hälsoperspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Där har de jämfört två grupper med, förmodat, liknande bakgrund (dvs brittiska sjukvårdsarbetare) och funnit samband mellan risken för svår covid och köttätande.
Fast återigen är det svårt att dra några slutsatser om att det är just köttet som är problemet när de förmodligen äter en massa annat onyttigt samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Huruvida Japan har drabbats lindrigare än de flesta andra länder har ju absolut ingenting med någon relevant jämförelse att göra. Ja, övervikt är definitivt ett större problem i uk än i Japan.
Jo jag tror absolut att det är avgörande.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Det problemet hänger väl snarast ihop med hur stor andel av de smittade som blir svårt sjuka, inte hur det påverkar smittspridningen. Att smittspridningen är lägre i Japan än i uk vågar jag nästan satsa min högra arm på inte har med övervikt (eller kost) att göra.
Jag tror inte att smittspridningen är särkilt mycket lägre, däremot är folk inte lika påverkade av viruset. Det kan även ha att göra med att liknande sars-virus redan varit på besök i de östasiatiska länderna, då har folk redan hunnit bygga upp en viss immunitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Att risken att hamna på sjukhus pga Corona har gissningsvis med det att göra, men det är ju en helt annan sak. Hur stor dödligheten eller risken att hamna på sjukhus faktiskt är länderna emellan är nog svårt att ta reda på pga bristande kunskap kring hur många som faktiskt har smittats, men visst, om jag varbtvungen att gissa så är det nog högre i länder med fetmaproblem
Det är helt soklart att fetma och övervikt gör pandemin riktigt jobbig. Men det måste inte vara så om folk bara lärde sig att äta rätt.
Men tyvärr pratas det väldigt lite om detta och enda lösningen ska vara vaccinering. Sedan ska alla fortsätta på exakt samma sätt. Vad har vi då löst egentligen?