Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
På den här punkten är jag dock oenig då jag anser att medvetandet visst går att förklara och att det vedertagna påståendet om motsatsen är en myt som sprids av den ignoranta majoriteten. Om inte jag kan förstå så kan inte du heller förstå!
Samtliga medvetandefenomen går att förklara var för sig, men däremot kan vi inte förklara den komplexa helheten där allt samverkar. Gödels ofullständighetsteorem leder till att vi aldrig kan förstå oss själva fullt ut. Våra egna tankekedjor kan exempelvis vara ett tillräckligt kraftfullt språk för att beskriva hur nästa tanke väljs ut. Ett intressant ämne som dock är OT för den här tråden.
Tja, medvetandefenomenet "smaken av choklad" går absolut inte att förklara genom att se axioner sända signaller i nätverk av neuroner efter att tungan kommit i kontakt med en C7H8N4O2-molekyl.
Smaken av choklad existerar i en annan dimension än den som du kan se igenom molekyler som skickar signaller emellan sig, det är en representation av verkligheten som inte ens existerar i verkligheten...
Det här är otroligt viktigt. Du kan se vilken del av hjärnan som aktiveras vid momentet då du känner chokladsmak, men du kan inte se i MRI hur denna del av hjärnan ger upphov till något som inte har NÅGONTING att göra med elektriska signaller mellan molekyler.
Tankekedjor är likaså en oerhört komplext fenomen, en neurolog kan inte förutsäga exakt vilka beslut vi kommer ta medan de läser vår hjärna, men de kan ha en ungefärlig bild av framtida beteenden hos individen.
En neurolog kan alltså inte läsa av hjärnan och se vilken musik jag kommer välja att läsa i min samsung, för den komplexa kedjan av känslor, ideal och minnen som ger upphov till mitt val kan antagligen inte översättas till en aktivering av nätverk av neuroner.
Det är förövrigt ganska så erkänt inom vetenskapen att man inte ens lyckats fullt ut definiera medvetande, än mindre att förklara hur processen går till.
Ifall man nu inte är en extremist som Daniel Dennett, som är en avart inom vetenskapen i sin tro att han har förklarat medvetandet. På andra sidan skalan finns Donald Hoffman med sina smått otroliga teorier om att ENBART medvetandet existerar och allt annat är en projektion eller virtuell värld skapat av medvetandet (inklusive hjärnans neuroner).