2021-06-07, 17:28
Medlem
stockcocks avatar
Vad är det för anhörigrelation (enligt Aftonbladet) Jesper Lake har haft med en av de högt uppsatta?
Citera
2021-06-07, 17:35
Medlem
Über_menschs avatar
Styvson.
går det att låna filmen ?
http://libris.kb.se/bib/10610370
Citera
2021-06-07, 17:54
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch
Styvson.
går det att låna filmen ?
http://libris.kb.se/bib/10610370

Det går att se den på plats på Filminstitutets bibliotek när de öppnar igen efter restriktionerna. Jag fick just information från en som har bevittnat ett möte med styvfadern på Solviksskolan som handlade om ett försök att få honom att sluta slå fru och barn.
Citera
2021-06-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Det går att se den på plats på Filminstitutets bibliotek när de öppnar igen efter restriktionerna. Jag fick just information från en som har bevittnat ett möte med styvfadern på Solviksskolan som handlade om ett försök att få honom att sluta slå fru och barn.

Man blir ju lite orolig för hans 28-åriga fru. Som ett lamm bredvid vargen på bilder, kunde varit hans dotter åldersmässigt.
Citera
2021-06-07, 19:58
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Man blir ju lite orolig för hans 28-åriga fru. Som ett lamm bredvid vargen på bilder, kunde varit hans dotter åldersmässigt.

Lägg märke till att hon har ett koppelliknande halsband och att han ska ha haft ett konto på Darkside som hette jn, där han skrev mycket om aga. Jn stängdes i augusti 2014, några månader innan han dömdes för de kvinnofridsbrott mot sin dåvarande fru, som han dömdes för 2015. Han tycks ha varit väldigt tuff mot kvinnor och barn. Undrar om han har slagits som en man någon gång?
Citera
2021-06-07, 21:25
Medlem
Citat:
Lägg märke till att hon har ett koppelliknande halsband och att han ska ha haft ett konto på Darkside som hette jn, där han skrev mycket om aga. Jn stängdes i augusti 2014, några månader innan han dömdes för de kvinnofridsbrott mot sin dåvarande fru, som han dömdes för 2015. Han tycks ha varit väldigt tuff mot kvinnor och barn. Undrar om han har slagits som en man någon gång?

Ja, usch det bådar inte så gott. Plus att det är rätt stor risk för svartsjuka med den åldersskilnaden.

Skulle inte förvåna mig om han undviker att bli fysisk med vuxna män.
Citera
2021-06-07, 21:50
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ja, usch det bådar inte så gott. Plus att det är rätt stor risk för svartsjuka med den åldersskilnaden.

Skulle inte förvåna mig om han undviker att bli fysisk med vuxna män.

Ja, han får väl kämpa som ett djur med sina youtube-föreläsningar igen för att få upp hennes intresse till hans narcissistiska standard efter denna kris. Annars är nog risken stor att hon ”går in i en dörr” efter att ha kommenterat positivt om 50 shades of Grey.
Citera
2021-06-07, 21:52
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Kallas för choker, ganska vanligt bland yngre kvinnor nu. Inom BDSM är det en symbol för submissivitet.
Citera
2021-06-07, 21:53
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ja, han får väl kämpa som ett djur med sina youtube-föreläsningar igen för att få upp hennes intresse till hans narcissistiska standard efter denna kris. Annars är nog risken stor att hon ”går in i en dörr” efter att ha kommenterat positivt om 50 shades of Grey.

Narcissist helt klart. 60 bast och byter profilbilder oftare än vad jag byter kallingar. Är han dansk? Påminner om Conan O'Brien.

PS: Går inte filmen att "fjärrlåna"?
Citera
2021-06-07, 21:59
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Narcissist helt klart. 60 bast och byter profilbilder oftare än vad jag byter kallingar. Är han dansk? Påminner om Conan O'Brien.

Då ska du se bilder av hans far.
Citera
2021-06-07, 22:00
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock

Nä, jag har pratat med dem i telefon.
Citera
2021-06-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men håller waldorfskolor idag på med det där undermåliga synsättet om hur man ska måla, dansa, leka etc?
Det finns de som kommit in i tråden och menat på att deras waldorfskolor håller på så än idag.
Det finns de som sagt att de tyvärr inte fått tillräcklig utbildning på deras waldorf.
Vad det nu beror på vet inte jag.

Då jag sveper med stora penseln så är det baserat på att jag sett både Solvik, dokumentären om Kristofferskolan och hört vad pedagogik-synen inom antroposofin går ut på.

Det var i det förgångna men om de menar på i sin antroposofi att de uppmuntrar fria barn, så är de totalt ute och cyklar. Även Kristofferskolan hade diktatorssynen på vad man får måla, hur man ska röra sig, vad man får hålla på med, hur man ska dansa, hur man ska leka och hur man ska sjunga etc

Men du menar att detta inte pågår idag då?

Det är lite knepigt då vi pratar om det förgångna samtidigt som nu idag i tråden.
Men det har kommit in ganska många i tråden och sagt att deras waldorf är skit än idag.
Det där vet inte jag.

Ja, jag vet att de barn som klarade sig bra på Solvik, ser sin skoltid som ljus (inte för inte att dokun heter "De utvalda").
Jag har till och med mött någon från Jaspers klass som jag ser som balanserad och behaglig.

Men du, Vendela Fredricson i dokun, säger att hon inte öppnat en bok under hela sin skoltid.
Trots det så är hon författare idag, och har enligt sin facebook läst på Stockholms universitet.

Fråga 1. Skulle du sätta ditt eget barn, på en sån skola?

Fråga 2. Inser du att barn som kanske kommer från rätt välordnade förhållanden kan lyckas ta sig vidare, trots att de inte öppnat en enda bok under sin skoltid?

Agne Fredricson heter någon som är (eller har varit) lärare på Solvik. Undrar om det är en förälder till Vendela?

Tråkigt att du har så dålig erfarenhet av vanliga skolan.

Jag tycker det är synd att kalla den vanliga skolan för undermålig då det ändå är såpass många som klarar av både högre studier och att ta sig vidare i vuxenlivet av den.

Svar:,
1. jag skulle aldrig satt mina barn på Solvik men gärna på en riktig Waldorfskola.

2. Det blir betydligt svårare för ett barn som aldrig öppnat en bok i sitt liv att studera vidare. Det är verkligen inget att sträva efter. Efter 10 års ålder är det väldigt svårt att lära sig läsa. Normala Waldorfskolor börjar med inlärning av bokstäver i klass 1 och gör nationella prov i klass 3.

Alltså barnen får utöva konstnärliga ämnen, det stämmer. Tanken är att utveckla hela människan och inte bara det intellektuella hos henne.
Ja det är viss styrning i de lägre klasserna men när de kommer upp i åren blir de friare och friare att skapa. Även vanliga skolan styr ju med t.ex. teckning och musik. Det är ju inte barnen som styr undervisningen.

Jag kan säga en sak om alla waldorfbarn jag träffat och det är många, många. De blir grymma på det de vill göra, viljestarka och livsdugliga. De blir ofta väldigt mångsidiga. De blir typ aldrig själva antroposofer vilket talar för att de själva fått välja sina liv. De blir alltifrån sd till v:are.
Ja A. F är far till V endela och S igne

Lika synd som du tycker att det är att förklara att vanliga skolan var undermålig tycker jag det är att peka ut Waldorf på samma sätt.

Jag vet att en del elever varit missnöjda med sin tid i Waldorf, absolut så men procentuellt kanske det är minst lika många som känner samma sak för sin kommunala skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in