2021-06-07, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Jag har svårt att förstå att i stort sett hela tråden har övergått till att lägga en stor del av skulden för mordet på HD.

Det trots at det finns en dömd mördare, trots allt vi har läst om SD och hans märkliga och mycket mörka tankar som styrs av hämnd och långsiktigt hat, önskan om blodig död åt både vuxna och barn. Som stalkat och som kränkt. Som manipulerat på ett avancerat sätt, sällan skådat. Som gaslightat både JG och HD. Som gått in i andras enheter och haft koll på båda "sina fruar" och desstuom grannar. Som leker katt- och- råtta lekar med JG och som vet att det är Lena som hittats död redan när kroppen har hittats.
Som också är sjukt kontrollerande och filmar den sjuka "jag hatar Åsa- filmen.

Som avslutar hela hovrättsförjhandlingen med ett väldigt konstigt tal där han inte beklagar sorgen för de andöriga och att Lena är borta utan istället berättar hur han istället skulle ha gjort mordet på Lena så att ingen ens skule fatta att det var ett mord.

Istället verka nu många tro att allt ont kommer från HD, det är hon som är the mastermind bakom mordet. Det är hon som är den onda.

För mig är det solklart vem som har utfört mordet, vem som har ett sjukligt kontrollbehov och vem som inte klarar av vare sig motgångar eller att tappa kontrollen. Inte heller tvekar jag över vem det är som har hemska lösningar på problemen.

Död löser problemen, det verkar vara något som funnits i SDs tidigare liv. Jag tvekar inte en sekund på att det är SDs tankar om hur man löser problemet.

Jag tycker mig se att några i tråden använder förenklade slutsatser och förklaringar på komplicerade och invecklade skeenden, som drar ut en enkel lösning från kommunikationer mellan olika parter. En enda mening i dagar av kommunikationer får stå som lösningen på gåtan. Svaret på mordet.

Det påminner mycket om hur vi idag generellt söker förenklade svar på den komplicerade vrälden med det ofantliga utbud av information (kan liknas vid FUP). Vi gillar helt enkelt någon som pekar med hela handen, med enkla (förenklade) budskap, samlade ihop i några få meningar. Budskapet "ropas" ut mycket bestämt, upprepas om och om igen. Matas in i våra hjärnor. Som en sanning.

Trots att det enbart är en tolkning, framförs budskapet som att det är en sanning.

Jag reflekterar lite över hur det kunnat vända sig i tråden till att det nu är HD som är den skyldige (mer eller mindre), trots allt det vi nu vet.

Jag behöver inte upprepa det , men jag tvivlar inte hellr på att HD är sjukt manipulerad genom åren, och jag tror inte en sekund att hon vrit delaktig i mordet. Jag tror att hennes hat mot Lena är SDs hat mot Lena som han har under åren eldat på.

Jag vet också att forskning stöder att kvinnor i destruktiva kontrollerande förhållanden ingalunda behvöer vara "svaga" förtryckta utåt sett. De kan vara väl fungerande i sitt yrkesliv, och tvärtom, gå under radarn.

Min tro är att HD skulle kunna varit ett offer för SD. Kanske slumpen att hon klarade sig tidigare.

Jag fortsätter nu att följa tråden på distans, då jag nu tycker att det är rent av obehagligt att läsa. Nästan lika obehagligt som det var när Lenas barn blev misstänkliggjorda och utfläkta på det mest brutala sätt i tråden.

Jag tänker att HDs beteende under förhör och i rättegången är djupt präglat av hur hon internaliserat SDs tankesätt och att hon på alla sätt måste försvara honom och sig själv.

Jag tycker att en och var också skulle behöva granska sig själva och tänka på att det finns en möjlighet att det jag tror kan stämma. Även om man tror annorlunda. En person som kan vara helt oskyldig till mordet, som har blivit kontrollerad av SD i åratal, som har psykisk ohälsa i botten.

Jag kommer med att fortsätta läsa domen.
Citera
2021-06-07, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag gjorde en kort sammanfattning av vad Expressen skrev.

Jo, det förstår jag. Det var inte dig jag kritiserade.

Jag ville väl bara markera för tråden, då jag märkte att många verkade tro att domaren inte alls verkade "fatta" att man i indiciemål måste se till de sammatagna indicierna också.

Nu fanns det väl inga indicier att ta ställning till efter TR sågande av totalt allt.
Som tur är blev slutet ett annat i HR.
Citera
2021-06-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
LW hade ändå en förhoppning och en tro att det skulle bli hon och SD. Hon hade inte för avsikt att vara ”den andra kvinnan”, att bedra HD, som hon inte var gift med. Om SD gjort som han fick henne att tro, nämligen att satsa på en framtid med henne, så hade det inte längre bara varit en otrohetsaffär.
Att han sen tog tillbaka det i varannan mening gjorde det bara ännu svårare för henne att förstå vad han menade.
JÄD, LWD.
Jag hatar dej, LW!

Som du tidigare understrukit: det är handlingarna som man får gå på.
Hans handlingar var att ”behålla” LW för sex mm samt att bedra HD.

LW:s handlingar var att först tro på det han sa. Sen inte veta varken ut eller in. Sen försöka ta sej ur situationen, genom att aktivt gå på terapi samt söka annat umgänge.

Mina personliga tankar så klart.

Det är så sjukt. SD hade flera möjligheter att göra slut med Lena på ett schysst sätt. Om han hade velat. Men det ville han inte. Han ville ha kvar både HD och Lena såsom tidigare.

Men Lena accepterade inte att behandlas så illa längre. Som en 2a-klassens männniska. Hon var nu äntligen redo att lämna en gång för alla.

För att få åtminstone någon form av upprättelse ville hon först att deras förhållande skulle offentliggöras - och hur han hade behandlat henne. Samt redovisa öppet hur paret D hade fuskat sig fram i geovärlden. Man kan gott kalla det hämnd.

Det är inte svårt att inse att just ett avslöjande om geofusk var droppen för det maniska paret D. Själva otroheten tror jag kom på 2a plats.

Det sorgligaste av allt är att Lena inte insåg vilket högt och livsfarligt spel hon spelade. Att paret Ds falska fasad var livsviktig för dem att upprätthålla.

Så Lena mördades brutalt och 3 år senare hann rättvisan äntligen ikapp mördaren. Nu är även han död. För egen hand. Fegade ur.

Exfrun lallar nu runt i skogarna, men borde kanske i 1a hand ta hand om sina barn just nu. De måste få veta, behöver få tröst. Men uppenbarligen är inte HD kapabel att ge dem detta. Paret D borde aldrig ha skaffat barn. De insåg tydligen inte att barnens väl och ve måste komma i 1a hand. Alltid.

Nu ses inte heller HD med blida ögon av alla i hennes omgivning. Flera tycks tro att hon på något sätt är inblandad i Lenas död. Kanske hon hade tänkt sig att bli ömkad och ynkad som ett oskyldigt offer ?

HD borde främst ha riktat sin besvikelse och ilska mot SD, men han återriktade skulden mot Lena. Men manipulerad och internaliserad i och av SD hindrade vettiga tankebanor hos HD.

Det är både sorgligt, onödigt och fullkomligt idiotiskt alltihop.

(mina spekulationer)
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-07 kl. 13:23.
Citera
2021-06-07, 13:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En kollektion. Av konstigheter.

" hon är misstänkt med?"
" Det antar jag.. "

"FLl : Hur såg hon Lena som då?
SD: Queen bitch of the universe."
"Eh .. av .. avskum, avskum .."

Förhör SD:

” FLl : Hur såg hon Lena som då?
SD: Queen bitch of the universe.
FLl: Vad hette det sa ... queen?
SD: (skrattar)uttryck (ohörbait) nej .. (ohörbart)
FLI: Förlåt?
SD: (skrattar) nej det är ett uttryck från en film bara ..
FL 1: Okej .. ah .. men berätta hur Hanna ..
SD: Eh .. av .. avskum, avskum ..
FLl: Avskum?
SD: Ja.
FL 1: Hanna såg Lena som ett avskum?
SD: Ja.
FL 1: Hela tiden eller?
SD: Ja det var nog inget som förändrades från dag till dag utan
.. ah ...”

”Avskum”

”Queen bitch of the universe”

”Hon får leva”

”Hoppas hon är död”

”Det ska bli så bra nu…”

Det ultimata offret, yttersta beviset (känns närmast lite bibliskt, som Nya Testamentets berättelse om Salome, som kräver Johannes Döparens huvud på ett fat.)

Glasklart i min värld vem som mest önskade Lenas död…

Tillika vem som, om än inte uttryckligen anstiftade, men vem som drog tändstickan…och blåste på…

Hanna är en djupt obehaglig person, som lyckat klara sig undan rättvisan.
Om nu ÅK av utredningstekniska skäl valde att satsa på den säkraste hästen, så hoppas jag att Karma gör sitt jobb.
Citera
2021-06-07, 13:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja nu blandar du nog ihop lite av varje här. Åklagaren som vill ha PW att vittna, alternativt tingsrätten, hade av någon anledning inte aktuell mejladress till PW.

Är man tjänstledig från polisen så har man inte tillgång till sin polismejl låter väl rimligt.

Ja det var chefen TM som använde polismejladress till sin privata Facebookprofil.
Men inte nu längre.
Tack för info, det blir rörigare och rörigare att hålla reda på alla.
Citera
2021-06-07, 13:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
LW hade ändå en förhoppning och en tro att det skulle bli hon och SD. Hon hade inte för avsikt att vara ”den andra kvinnan”, att bedra HD, som hon inte var gift med. Om SD gjort som han fick henne att tro, nämligen att satsa på en framtid med henne, så hade det inte längre bara varit en otrohetsaffär.
Att han sen tog tillbaka det i varannan mening gjorde det bara ännu svårare för henne att förstå vad han menade.
JÄD, LWD.
Jag hatar dej, LW!

Som du tidigare understrukit: det är handlingarna som man får gå på.
Hans handlingar var att ”behålla” LW för sex mm samt att bedra HD.

LW:s handlingar var att först tro på det han sa. Sen inte veta varken ut eller in. Sen försöka ta sej ur situationen, genom att aktivt gå på terapi samt söka annat umgänge.

Mina personliga tankar så klart.
Du har gjort en mycket bra beskrivning och jag håller med om allt.
Citera
2021-06-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nej, gillar dina tankar.
Jag undrar verkligen över hans kinkysida, uppenbarligen någonting som HD inte tänkte ställa upp på.

Det uppenbart påhittade blodsexet och cykelsexet kanske hade en annan mening för SD förutom som dåliga förklaringar till ev. blodspår i bostaden och på cyklarna.

Han sa väl någonting om att ”skulle vara jobbigt att se blodet rinna” på LWs son. Väldigt sjuk sak att säga även för en person som i affekt hotar nån till livet.

Kanske var blod eller prat om blod en turn on för honom. Eller så var det något helt annat.

Avel la upp nån länk med SDs sökhistorik eller sidor han besökt och där förekom ju porr, inget med blod dock. Minns inte vad för ”inriktning” men det framgick.

Det har spekulerats i om han gillade väldigt unga tjejer baserat på nåt LW sagt om platt byst bla.
Citera
2021-06-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det förstår jag. Det var inte dig jag kritiserade.

Jag ville väl bara markera för tråden, då jag märkte att många verkade tro att domaren inte alls verkade "fatta" att man i indiciemål måste se till de sammatagna indicierna också.

Nu fanns det väl inga indicier att ta ställning till efter TR sågande av totalt allt.
Som tur är blev slutet ett annat i HR.

Jag tog det inte heller som personlig kritik. Inte alls. HR har utgått från samma grund som TR, däremot har ny information tillkommit sedan TRs dom som påverkat HRs ställningsstagande och domslut.
Citera
2021-06-07, 14:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kanske var blod eller prat om blod en turn on för honom. Eller så var det något helt annat.

Avel la upp nån länk med SDs sökhistorik eller sidor han besökt och där förekom ju porr, inget med blod dock. Minns inte vad för ”inriktning” men det framgick.

Det har spekulerats i om han gillade väldigt unga tjejer baserat på nåt LW sagt om platt byst bla.
Jag vet inte om det var baserat på vad LW sagt utan på att han hade kommit med rätt opassande kommentarer till någons mycket unga dotter. Om jag minns rätt.
Citera
2021-06-07, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tog det inte heller som personlig kritik. Inte alls. HR har utgått från samma grund som TR, däremot har ny information tillkommit sedan TRs dom som påverkat HRs ställningsstagande och domslut.

Jag har inte läst hela domen ännu, men som jag ser det hittills är det inte enbart samma syn på indicierna.

Att det har förydligts och tillkommit stödbevisning, ytterligare DNA bevis i plösen osv har förstås förändrat bilden.

Men t ex blodet på tvättmaskinen sågade ju TR helt, medan HR gör en annan bedömning. Samma bevisning, en annan bedömning:

HR DOM s 29:

"Avsättningen fanns på den vänstra sidan av fronten på tvättmaskinen, på samma sida
som luckans handtag. Blodets placering på tvättmaskinen talar för att det avsatts i
samband med att tvättmaskinen använts, och stämmer således väl in med åklagarens tes
om att Stefan Davidsson efter gärningen tvättat ett eller flera blodiga klädesplagg. Att
det handlar om en liten mängd blod framstår inte heller som anmärkningsvärt eftersom
det i så fall rör sig om en s.k. sekundäravsättning.
Även om Lena Wesström varit i Stefan Davidssons bostad vid flera tillfällen har det inte
anträffats blod från henne på något annat ställe än på tvättmaskinens front. Hade Lena
Wesström själv avsatt blodet, t.ex. genom en skada i fingret, som Karin Helmrich ska ha
fått uppgifter om, borde ytterligare blodspår eller i vart fall spår av avtorkning framkommit i anslutning till spåret. Vidare framstår det som svårförklarligt hur blodspåret
vid ett sådant scenario kommit att avsättas just på fronten av tvättmaskinen. Inte heller
kan blodet förklaras av att Lena Wesström blött i samband med samlag, något som
Kenneth Nilsson och Therése Boman har fått återberättat för sig. Att Lena Wesström
blödde i samband med samlag är dessutom motbevisat genom den relativt omfattande
utredning i form av vittnesmål och journalanteckningar som lagts fram. Till detta
kommer att Stefan Davidssons uppgifter inte heller ger någon konkret förklaring till hur
blodet ska ha avsatts på tvättmaskinen.

"Med hänsyn till att det inte med fullständig säkerhet går att slå fast hur och när blodet
avsattes på tvättmaskinen går det inte att enbart utifrån detta DNA-spår knyta Stefan
Davidsson till gärningen. I enlighet med vad som anförts ovan kan emellertid Lena
Wesströms tidigare vistelser i källaren svårligen förklara blodförekomsten. Det har inte
heller framkommit någon annan rimlig förklaring till blodförekomsten. Blodet på tvättmaskinen är mot denna bakgrund mycket besvärande för Stefan Davidsson
"
Citera
2021-06-07, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Utan att veta så tror jag att det är HD som förstört MRSS.
Inte mugglare eller snorungar.
Tror jag också - och likaså att hon var där med paret i nåt annat ändamål, vilket hon initierar som nyss inflyttad.
... Vilket påminner mig mer om käck storstädning. Hennes infall som hon kallar det till väninnan, att dra ihop gänget.
När andra frågar har hon tappat minnet om vem som kom på det.
- Om vi skulle återta huset, vad säger ni? För barnens skull. Vi gör som när vår farbror låg på sjukhus och hjälps åt vettja!
Ja, det är argumenten i förhör, med min formulering. 😂

".. blev sönderslagen på den här platsen. "
Citera
2021-06-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har svårt att förstå att i stort sett hela tråden har övergått till att lägga en stor del av skulden för mordet på HD.

Det trots at det finns en dömd mördare, trots allt vi har läst om SD och hans märkliga och mycket mörka tankar som styrs av hämnd och långsiktigt hat, önskan om blodig död åt både vuxna och barn. Som stalkat och som kränkt. Som manipulerat på ett avancerat sätt, sällan skådat. Som gaslightat både JG och HD. Som gått in i andras enheter och haft koll på båda "sina fruar" och desstuom grannar. Som leker katt- och- råtta lekar med JG och som vet att det är Lena som hittats död redan när kroppen har hittats.
Som också är sjukt kontrollerande och filmar den sjuka "jag hatar Åsa- filmen.

Som avslutar hela hovrättsförjhandlingen med ett väldigt konstigt tal där han inte beklagar sorgen för de andöriga och att Lena är borta utan istället berättar hur han istället skulle ha gjort mordet på Lena så att ingen ens skule fatta att det var ett mord.

Istället verka nu många tro att allt ont kommer från HD, det är hon som är the mastermind bakom mordet. Det är hon som är den onda.

För mig är det solklart vem som har utfört mordet, vem som har ett sjukligt kontrollbehov och vem som inte klarar av vare sig motgångar eller att tappa kontrollen. Inte heller tvekar jag över vem det är som har hemska lösningar på problemen.

Död löser problemen, det verkar vara något som funnits i SDs tidigare liv. Jag tvekar inte en sekund på att det är SDs tankar om hur man löser problemet.

Jag tycker mig se att några i tråden använder förenklade slutsatser och förklaringar på komplicerade och invecklade skeenden, som drar ut en enkel lösning från kommunikationer mellan olika parter. En enda mening i dagar av kommunikationer får stå som lösningen på gåtan. Svaret på mordet.

Det påminner mycket om hur vi idag generellt söker förenklade svar på den komplicerade vrälden med det ofantliga utbud av information (kan liknas vid FUP). Vi gillar helt enkelt någon som pekar med hela handen, med enkla (förenklade) budskap, samlade ihop i några få meningar. Budskapet "ropas" ut mycket bestämt, upprepas om och om igen. Matas in i våra hjärnor. Som en sanning.

Trots att det enbart är en tolkning, framförs budskapet som att det är en sanning.

Jag reflekterar lite över hur det kunnat vända sig i tråden till att det nu är HD som är den skyldige (mer eller mindre), trots allt det vi nu vet.

Jag behöver inte upprepa det , men jag tvivlar inte hellr på att HD är sjukt manipulerad genom åren, och jag tror inte en sekund att hon vrit delaktig i mordet. Jag tror att hennes hat mot Lena är SDs hat mot Lena som han har under åren eldat på.

Jag vet också att forskning stöder att kvinnor i destruktiva kontrollerande förhållanden ingalunda behvöer vara "svaga" förtryckta utåt sett. De kan vara väl fungerande i sitt yrkesliv, och tvärtom, gå under radarn.

Min tro är att HD skulle kunna varit ett offer för SD. Kanske slumpen att hon klarade sig tidigare.

Jag fortsätter nu att följa tråden på distans, då jag nu tycker att det är rent av obehagligt att läsa. Nästan lika obehagligt som det var när Lenas barn blev misstänkliggjorda och utfläkta på det mest brutala sätt i tråden.

Jag tänker att HDs beteende under förhör och i rättegången är djupt präglat av hur hon internaliserat SDs tankesätt och att hon på alla sätt måste försvara honom och sig själv.

Jag tycker att en och var också skulle behöva granska sig själva och tänka på att det finns en möjlighet att det jag tror kan stämma. Även om man tror annorlunda. En person som kan vara helt oskyldig till mordet, som har blivit kontrollerad av SD i åratal, som har psykisk ohälsa i botten.

Jag kommer med att fortsätta läsa domen.

Har inte möjlighet till något längre svar just nu men lovar återkomma när jag har täckning senare. Och fler lär nog svara för sig med för den delen.

Jag tror du besvarar dina frågor själv i texten. Det finns olika syn på hela alltet, helt enkelt.

Kan du förstå och förklara hur HD svarar som hon gör i förhören och i rätten utan hänvisning till att hon i varje fall har vetskap om mordet?

Känslan många har är att det finns pusselbitar kvar att lägga och det är många av dessa som faller på HD:s lott att förklara. För även om det går att lista ut troliga scenarion om och på vilket sätt hon är inblandad så är det hennes ansvar att faktiskt tala om det.

Jag skulle vilja veta hur du kan utesluta hennes kunskap och ev. medverkan i mordet, givet det hon säger i förhör och i TR.
Det är t.ex väldigt långsökt att hon inte minns om hon och SD pratat om LW eller de 2 förhören han varit inne på samma dag som de åker upp till Arlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in