2021-06-07, 12:19
Medlem
Solituds avatar
Så har det tyvärr varit de senaste 20 åren.

Media och politiker säger att "X skriker efter arbetskraft", "brist på X", "Y går på knäna för att det saknas X" och "garanterat jobb om man utbildar sig till X".

Sen pappegojar människor, som egentligen inte har någon koll alls, exakt samma sak.

För det första tror jag att det är skitsnack från första början. Jag har hört om dessa yrken som "skriker efter arbetskraft", men känner folk inom yrket som säger precis tvärtom.

Lägg då till att allt fler utbildar sig inom yrket. När utbildningen är klar, så är det precis tvärtom - folk slåss om jobben. Om det är ett "lågstatusjobb", så konkurrerar man dessutom med invandrare som ofta har förtur.

Just läraryrket har extremt låga kriterier. Du behöver inte ens kunna stava korrekt för att bli utbildad och sedermera få jobb. Vilken idiot som helst kan bli lärare idag. Vilket leder till att busslaster av människor som inte vet vad de vill göra i livet, samt saknar kompetens, blir just lärare.
Citera
2021-06-07, 12:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Kan det vara frågan om samma typ av scam som med alla de där ingenjörerna som årligen "saknas" enligt arbetsgivarorganisationen? Man vill ha ett stort inflöde av nyexade för att kunna hålla lönerna nere.

Ja det är som sagts skevt

Det finns inte jobb till alla, men sätter man dom i studier, så är dom ju ”Sysselsatta”.
Citera
2021-06-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det inte som det alltid varit - nästan ingen utbildar sig till mattelärare men alla utbildar sig till SO-lärare? Klart det blir en skev fördelning.

En polare till mig som utbildat sig till el-lärare på gymnasiet har hur många jobb som helst att välja på. Sjuk brist på lärare inom bygg på gymnasienivå.

Det ska inte spela någon roll, har du en lärarbehörighet så har du förtur även om du inte kan någonting om ämnet ifråga.
Citera
2021-06-07, 12:39
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är kanske att vem som helt kommer in på lärarutbildningen. Till den grad att folk utan lärarutbildning sannolikt är mer kompetenta.
Jag har ju kritiserats här för att ha en tråkig attityd när jag inte tycker att helt oanställningbara skall gå på lärarutbildningen. Allmän konsensus på flashback är att det är bättre att de går lararutbildningen än binder kvastar (jag delar inte den uppfattningen då en del kommer att slinka in i ett arbetsliv de inte har kompetens för).

Jag vet inte ens vad "f3" utbilning är.

Artikeln pratar om att man fick inte arbetet för "det föll på detaljerna". Jag misstänker att arbetsgivarna blivit lika försiktiga med alla skriverier om kvaliten på utbildningen.
sedan kanske man inte kan kräva att alla skall få arbete på utbildningsorten.
Citera
2021-06-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Detta kommer öka, antagligen för att det bara är idioter som utbildar sig till lärare idag.

Det är utmärkt att dessa inte får jobb, eller då bara osäkra anställningar till löner som tyvärr är för höga.
Jag vet. Läraryrket är högstatus i Norge, Finland, Danmark. I Sverige har det devalverats över många decennier.

I Sverige har det sedan 60talet nästan bara varit svagbegåvade och lätt hjärntvättade människor som blivit lärare. Och så har skolan blivit därefter.
Citera
2021-06-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Så har det tyvärr varit de senaste 20 åren.

Media och politiker säger att "X skriker efter arbetskraft", "brist på X", "Y går på knäna för att det saknas X" och "garanterat jobb om man utbildar sig till X".

Sen pappegojar människor, som egentligen inte har någon koll alls, exakt samma sak.

För det första tror jag att det är skitsnack från första början. Jag har hört om dessa yrken som "skriker efter arbetskraft", men känner folk inom yrket som säger precis tvärtom.

Lägg då till att allt fler utbildar sig inom yrket. När utbildningen är klar, så är det precis tvärtom - folk slåss om jobben. Om det är ett "lågstatusjobb", så konkurrerar man dessutom med invandrare som ofta har förtur.

Just läraryrket har extremt låga kriterier. Du behöver inte ens kunna stava korrekt för att bli utbildad och sedermera få jobb. Vilken idiot som helst kan bli lärare idag. Vilket leder till att busslaster av människor som inte vet vad de vill göra i livet, samt saknar kompetens, blir just lärare.
Det stämmer dock att det är brist på vissa saker. Läser du till ingenjör, system- eller datavetare vid ett bra lärosäte behöver du aldrig oroa dig över få ett bra jobb.
Citera
2021-06-07, 12:51
Medlem
ceyifam2s avatar
Det handlar till stor del om att skolorna ska hålla budgeten och då går det inte att anställa för många behöriga lärare eller förskollärare. Billigare med obehöriga. Där borde reglementet styras upp så att det inte blir en ekonomisk vinst för skolan/aktiebolaget om obehöriga anställs.

Det handlar också om att sprida ut lärarna, de flesta lärarna vill arbeta med motiverade elever i lugna skolor, de flesta vill (helt förståeligt) inte arbeta i kaosskolor även om det kanske är just där det saknas lärare. (även kaosskolor kan ha dålig ekonomi då så mycket arbete går åt till annat än undervisning)
Senast redigerad av ceyifam2 2021-06-07 kl. 12:53.
Citera
2021-06-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det ska inte spela någon roll, har du en lärarbehörighet så har du förtur även om du inte kan någonting om ämnet ifråga.

Men det är väl klart att om en rektor behöver en mattelärare och har två behöriga lärare varav den ene har matte som huvudämne och den andre SO då väljer den med matte som huvudämne.
Citera
2021-06-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Men det är väl klart att om en rektor behöver en mattelärare och har två behöriga lärare varav den ene har matte som huvudämne och den andre SO då väljer den med matte som huvudämne.

Ja, det är förvisso helt sant. Däremot är rektor skyldig att anställa den behöriga SO-läraren om det står mellan den och en obehörig doktor i matematik.
Citera
2021-06-07, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Kan det vara frågan om samma typ av scam som med alla de där ingenjörerna som årligen "saknas" enligt arbetsgivarorganisationen? Man vill ha ett stort inflöde av nyexade för att kunna hålla lönerna nere.

Ja, det är lite så. Men bristen gäller bara specifika ämneslärare. Problemet är att de flesta väljer fel inriktning och mot lägre åldrar samt förskola där det finns stort överskott på lärare i storstäderna.
Citera
2021-06-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Det stämmer dock att det är brist på vissa saker. Läser du till ingenjör, system- eller datavetare vid ett bra lärosäte behöver du aldrig oroa dig över få ett bra jobb.

Skit på dig. Har läst till civilingenjör på en av de "4 stora", har ändå fått reda på att jag är i stort sett oanställningsbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det är lite så. Men bristen gäller bara specifika ämneslärare. Problemet är att de flesta väljer fel inriktning och mot lägre åldrar samt förskola där det finns stort överskott på lärare i storstäderna.

Jag var på väg att bli gymnasielärare i matte och fysik, ämnen som det alltid skriks om att det är brist på. Det visade sig att varenda gymnasieskola i kommunen där jag bor (en av de största i Sverige) hade behöriga lärare på samtliga sådana tjänster.
Citera
2021-06-07, 12:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag vet inte ens vad "f3" utbilning är.
Förskoleklass-3.

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Skit på dig. Har läst till civilingenjör på en av de "4 stora", har ändå fått reda på att jag är i stort sett oanställningsbar.
Kan du förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in