Jag kan själv vittna om att länken iaf delvis far med sann info då min bror (dock inte exakt samma inriktning som kvinnan i reportaget) är nyexad och har inte direkt blivit uppvaktad med fjäskande arbetsgivare liksom (om ni hajar vad jag menar).
Jag tycker ändå att detta är nån slags miss av kommunikatörer , informatörer samt journalister.
Hur kan man använda ord som typ EXTREM LÄRARBRIST om folk faktiskt inte får jobb på en utbildning som iaf till viss del har sin största dragningskraft i kontexten av att framtidsprognosen är så ljus att man aldrig ska behöva vara orolig för arbetslöshet i princip?
Visst jag hajar också att erfarenhet alltid är guld värt men om det i så stor utsträckning finns gamla rävar o dyl som tar det lediga jobben så e väl d en myt att lärarbristen e fundamental?
Kan tänka mig att d känns snopet att behöva jobba som vikarie el ta anställning som svensk i ghettoförort (inte ens där ville dom anställa) när man ändå har gått flera år för o bli skolfröken/magister.
Stämmer verkligen detta?
https://www.lararen.se/nyheter/lararbrist/nybakade-larare-larmar-omojligt-att-fa-jobb