2021-06-07, 10:35
Medlem
mr-mystics avatar
Jag kan själv vittna om att länken iaf delvis far med sann info då min bror (dock inte exakt samma inriktning som kvinnan i reportaget) är nyexad och har inte direkt blivit uppvaktad med fjäskande arbetsgivare liksom (om ni hajar vad jag menar).

Jag tycker ändå att detta är nån slags miss av kommunikatörer , informatörer samt journalister.

Hur kan man använda ord som typ EXTREM LÄRARBRIST om folk faktiskt inte får jobb på en utbildning som iaf till viss del har sin största dragningskraft i kontexten av att framtidsprognosen är så ljus att man aldrig ska behöva vara orolig för arbetslöshet i princip?
Visst jag hajar också att erfarenhet alltid är guld värt men om det i så stor utsträckning finns gamla rävar o dyl som tar det lediga jobben så e väl d en myt att lärarbristen e fundamental?

Kan tänka mig att d känns snopet att behöva jobba som vikarie el ta anställning som svensk i ghettoförort (inte ens där ville dom anställa) när man ändå har gått flera år för o bli skolfröken/magister.
Stämmer verkligen detta?

https://www.lararen.se/nyheter/lararbrist/nybakade-larare-larmar-omojligt-att-fa-jobb
Citera
2021-06-07, 10:41
Medlem
jag har samma bild, nyexade lärare har svårt att få jobb.

Detta är i stark kontrast till den upplevda bilden av att det är enorm lärarbrist och att prognosen för framtiden visar på enormt underskott.

Till viss del anställer en del skolor obehöriga men jag tror inte den omfattningen är såpass stor som lärarnas riksförbund vill hävda.

Väldigt konstigt detta, jag har inte tittat djupare på det,
Citera
2021-06-07, 10:46
Medlem
Detta kommer öka, antagligen för att det bara är idioter som utbildar sig till lärare idag.

Det är utmärkt att dessa inte får jobb, eller då bara osäkra anställningar till löner som tyvärr är för höga.
Citera
2021-06-07, 10:56
Medlem
Glorfindels avatar
Jag tror det beror lite på om man söker arbete, främst på vissa ställen i Sverige. Jag skulle tro att till tjänsterna inom stadsområdena är det tämligen många sökande, för folk vill bo där. Även i de mer utsatta områdena är det säkert många sökande till tjänster.
Tittar man på exempelvis norra Värmland skulle jag tro att det är betydligt lättare att få jobb.

Med det sagt, vad jag har förstått från den anställande sidan så har det förändrats ganska rejält hur det ser ut idag mot hur det var för fem år sedan. Då kunde man åka över kommungränsen och öka upp sin lön med 15%, det kan man inte idag. Jag tror att kommunerna har blivit mycket bättre på att sätta hårt mot hårt och inte gå med på att lärarna spelar ut dem mot varandra.
Citera
2021-06-07, 11:07
Medlem
Du har också det fantastiska att det enda som är viktigt är "behörig lärare" om läraren är behörig i ämnet och/eller på rätt nivå kommer i andra hand. Jag har t.ex. varit med om "behörig lärare" som undervisat i fysik och matematik. Behörigheten har varit idrott och hälsa.
Citera
2021-06-07, 11:11
Avstängd
konstapels avatar
Kan det vara frågan om samma typ av scam som med alla de där ingenjörerna som årligen "saknas" enligt arbetsgivarorganisationen? Man vill ha ett stort inflöde av nyexade för att kunna hålla lönerna nere.
Citera
2021-06-07, 11:13
Medlem
Keldons avatar
Det är ju skillnad på lärare och lärare. Det som saknas är ju teknik, natur och ämnesorienterade lärare för högstadie och gymnasium.
Citera
2021-06-07, 11:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Problemet är kanske att vem som helt kommer in på lärarutbildningen. Till den grad att folk utan lärarutbildning sannolikt är mer kompetenta.
Citera
2021-06-07, 11:21
Medlem
Lärarbristen finns, men det gäller ju att man inte väljer exakt samma ämnen som alla andra. Väljer man samhällskunskap/historia så blir det svårt.

Sen är det också så att lärarbristen inte finns där alla vill jobba, av naturliga orsaker. Det lär vara brutalt svårt att rekrytera utbildade matematik/fysik-lärare till Grundskolan i Tensta exempelvis. Men att rekrytera en samhällskunskapslärare till Norra Real? Not so much.
Citera
2021-06-07, 11:22
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det är ju skillnad på lärare och lärare. Det som saknas är ju teknik, natur och ämnesorienterade lärare för högstadie och gymnasium.

Tänkte också det. F-3 måste ju vara en av de enklare lärarinriktningarna (som visselblåsaren "larmar" om i artikeln)? Pedagogiken är ju viktig i och för sig, men annars är ju kunskaperna som lärs ut där något som gemene man och kvinna redan sitter inne på. I gymnasiet är det ju inte riktigt samma sak.
Citera
2021-06-07, 11:24
Medlem
Citat:
– Min motor genom den här tuffa utbildningen, jag har haft höga mål och haft jobbet som mål. Nu har jag sökt jobb på andra sidan stan, i ett utsatt område.

- Maria, efter att ha läst F-3 (och lyckats dra på sig 600.000 i studieskuld!!)
Citera
2021-06-07, 11:26
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är kanske att vem som helt kommer in på lärarutbildningen. Till den grad att folk utan lärarutbildning sannolikt är mer kompetenta.

Gick en sommarkurs inom matematik. lärarstudenter då var helt kassa. Kontrasten med en gammal räv som nöjesläste Galois-teori som var klart vassare än mig.

Den spännvidden mellan det gamla gardet som gått i pension nu och de som nu kommit in i yrket är avgrundsdjup. Om lärarstudenterna har hunnit bli ännu sämre i dagsläget så sitter Sverige i skiten. Vi har då övergett den kommande generationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in