2021-06-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsHargreaves
Borde inte en normal journalist tycka att ovanstående låter idotiskt? För journalister finns mycket att göra i fallet Catrine da Costa. Fortfarande.

Två? Som förhördes om Catrine? Vem var i så fall den andra (förutom Vinof)?

Var Mats Näslund född 1949-10-30? Den mannen dog 2007 (bara 57 år gammal). I Åsele i Norrland, där han var född. Kan du bekräfta födelsedatumet? I början av 80-talet bodde han i Skärholmen. Innan dess bodde han en tid i närheten av Bålsta. Senare under 80-talet flyttade han till Vilhelmina, sedan till Åsele sju mil därifrån. Nio Mats Näslund föddes före 1960 (norr om Dalälven). Av dessa nio lever sju. Av dessa sju har fyra tilltalsnamnet Mats, inklusive hockeyspelaren. Vi kan utesluta honom. Han var i Kanada 1984. Återstår tre. Som nog vill slippa rykten.

Du (eller ni?) har gjort ett bra jobb. Jag har läst det mesta som du har skrivit sedan 2012. Mycket intressant läsning. Synd att du ("Eremona1.0") började skriva 2012 och inte tio år tidigare.

Två personer knutna till Eugeniavägen (inkl Vinof) förhördes i da Costa-utredningen.

Förutom Vinof var det P**sten (prostituerad) som vittnade om sexköp på Eugeniavägen (köpare: Vinof).

Vinofs polare och anställda förhördes inte.

Inte heller någon annan på Eugeniavägen.

Inte heller någon busschaufför.

Eugeniavägen var 500 m lång och var knappast folktom på sommaren. Att polisen inte hittade fler personer att förhöra, är otroligt.

Man pratade iofs kort med tipsare nr 2 och "en storväxt man" men det var inga egentliga förhör.

Vinof var fö känd på Malmskillnadsgatan. På vintern 1984 hade man förhört tre (!) kvinnor om Vinofs sexköp. Fler blev det inte.

När man försökte sätta dit Teet Härm, pratade man med alla man kunde hitta. Det var hundratals prostituerade kvinnor, som jag minns det.

Jag återkommer till dina frågor.

Tack för att du följer mitt/vårt arbete och tack för cred 🙂

Att flashbackare gör ett bättre jobb än polisen och GW Persson, är iofs förfärligt.

När utredning nr 2 drog igång (1999) visste de ansvariga inte att Vinof existerade.

Hans förhör var djupt begravda.

Tillsammans med tio potentiella vittnen.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-06 kl. 21:52.
Citera
2021-06-06, 22:56
Medlem
Det intressanta med Eugeniavägen, var att alla bilar som hade ärenden där, måste passera Y-korsningen och FP2. Vid Norra stationsgatan gick det inte att komma in med bil.

Polisens beskrivning ("obefintlig trafik") är ointressant. Under 7 veckor borde tllräckligt många bilar ha passerat FP2, för att göra E-vägen högintressant.

Semesterlediga alkisar och pundare har dessutom helt egna tider och kör bil när som helst och i vilket tillstånd som helst. Det var säkerligen inte obefintlig trafik.

Att påstå att trafiken är "obefintlig" i ett industriområde där det finns kriminella, flera åkerier och en buss, framstår som helt idiotiskt.
Citera
2021-06-07, 00:14
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag skulle betala mycket för att veta vilka som kom till Vinofs midsommarfest på Eugeniavägen.. Vinof var ju tät (han spenderade sin partners miljoner) och drog väl till sig skummisar från hela stan.

Jo på tal om det, är alltså dörren helt stängd när det gäller att få Bosse av svara på frågor om sitt tidigare liv?

Finns det verkligen inget man erbjuda karln?

Hur har dina förfrågningar bemötts? Inte väl antar jag?
Citera
2021-06-07, 00:19
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Valle "dog i badkaret", enligt en kollega till Vinof. Vad nu det betyer.

Jag har hört det användas som ett uttryck för självmord.
Det kan ju också bokstavligt menat. Folk avlider ju lite varstans.
Citera
2021-06-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Jo på tal om det, är alltså dörren helt stängd när det gäller att få Bosse av svara på frågor om sitt tidigare liv?

Finns det verkligen inget man erbjuda karln?

Hur har dina förfrågningar bemötts? Inte väl antar jag?

Det kanske det finns. Jag vet inte.
"Bosse" är 60+ och troligen svårmotiverad. Pengar hjälper nog inte.
Jag har ställt tre enkla frågor, som han svarat snällt på men han är fåordig.
"Bosse" har grov brottslighet bakom sig och vill nog glömma 80-talet.
Jag har inte gett upp detta, men vet inte hur jag ska lägga upp alltihop.

Claes Burger har också kontaktats. Han har i stort sett bekräftat Olle Torges teorier, efter 35 år..
Han var också fåordig men har iaf sagt att han "var ihop med" BO och sa hejdå till henne på kvällen. Efter det var BO borta. Burgers historia passar ihop med det Saba och Jan E berättade. Den kväll Burger syftade på, bör ha varit 15/6.

Då sågs BO med en påtänd man med mörkt halvlångt hår. Det bör ha varit Burger.

Efter BO:s död (hon bör ha dött mellan 15/6 pch 19/6) hängde Burger ihop med Saba S i ett par månader.
Citera
2021-06-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Jag har hört det användas som ett uttryck för självmord.
Det kan ju också bokstavligt menat. Folk avlider ju lite varstans.

Det som åsyftades var nog en konstig död helt enkelt. En slummig död.
Det kan ha varit mord, självmord, överdos, vad som helst..

Personen jag fick infon av heter Janne och han sålde flyttfirman till Vinof..
Han var pratsam och sa bla att Vinof var "ett psykfall som borde varit inlåst" Janne sa också att Vinof hade "spasmer" och han sa att Vinof "måste ha knarkat, för han var så jävla konstig.."

Jag har också fått info av en annan kollega till Vinof, som anser att Vinof var "kraftigt personlighetsstörd".

Vinof hade ett missbruk men jag har aldrig fått rätsida på det.
Spasmer för ju tankarna till amfetamin. Och nervskador får ju riktigt slitna alkisar. De går konstigt (trappstegsgång), blir fumliga, får dålig balans och är skakiga.

Ja, vad ska man säga? Detta var alltså mannen (+10 andra tokdårar) som man hittade 50 meter (!) från BO:s kvarlevor.. Om ingen på Eugeniavägen 25 hade info om BO:s död, är nog da Costa-fallet unikt. Känner BO en person i anslutning till brottsplatsen, bör sanningen finnas hos den personen.

Det är så det brukar vara.

Man också notera följande: ingen på E-vägen 25 kontaktade självmant polisen, trots att da Costa-fallet är ett av Sveriges mest uppmärksammade fall.. Vinofs kontakt med BO var knappast hemlig.

Från Billiga Andersson hördes inte ett pip.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-07 kl. 01:49.
Citera
2021-06-07, 02:28
Medlem
Teet Härms frånvaro i Vinofs långa förhör (i feb 1985) ska jälvklart noteras.
Sveriges mest berömda nekrofil-vampyr-obducent nämns inte en gång av Vinof.
Vinof var känd på Malmskillnadsgatan och borde haft koll på de flesta...
Om Härm var så välkänd som man senare påstod, skulle Vinof ha nämnt honom.
I förhöret nämnde Vinof ett flertal personer, men inte ett ord om någon läkare...
Och ingen av de andra torskarna sa något om monstret Härm heller.
Skräckläkaren hade helt enkelt inte uppfunnits när Vinof förhördes...
Han visste helt enkelt inte vem Härm var. Och polisen frågade inte heller...
Citera
2021-06-07, 16:47
Medlem
Citat:

Var Mats Näslund född 1949-10-30? .

Nej, han var född 13/11 1953, om jag minns rätt. Mina internetkontakter, pappershögar och anteckningar är inte uppdaterade. Men jag är ganska säker på siffrorna: 531113. Gör ett sökförsök, så rotar jag mina lådor om du inte hittar rätt gubbe.

Näslunds signalement är torftigt. Han var ung 180 lång och normalbyggd. Vad jag vet pendlade han mellan Norrland och S-holm på 80-talet. I slutet av 1986 blev han misshandlad med "påkar" i en förort i S-holm. Kanske helt ointressant. Men det var iaf samma år som Bosse blev helt vansinnig och hängde ut sin väninna från andra våningen, i Vasastan.

Denna väninna var skräckslagen och hade info om "tidigare brottslighet" i vilken Bosse varit inblandad men hon vågade inte precisera vad. Vänninan, Bosse och andra rövare terroriserade en speciell innergård i flera år. Grannbarnen vågade inte ens gå ut.

Vad Mats N gjorde efter 1986 har jag ingen aning om.

Det finns fö en sidohistoria, som är lite intressant. Saba S (Catrines väninna) intervjuades för ung 15 år sedan och sa att hon försökte byta drog (från heroin till amfetamin) och hamnade i en mardrömsvärld. Amfetaministerna hon umgicks med skrämde henne ordentligt.

Det är kanske meningslöst att spekulera, men jag undrar om detta hände under 1984... Sabas livsstilsändring kanske hängde ihop med missbrukarna i Vastastan, Vinof osv. Kanske var det Vinof & Co som var affepundarna som Saba försökte umgås med. Det får vi aldrig veta.

Att Bosse använde amfetamin vet vi. Att Vinof gjorde det är mkt troligt.

Och vi vet också att Sabas livsstil förändrades under 1984. Strax efter da Costas död (på hösten 1984) var Saba "volontär" hos socialtjänsten, efter att ha gått på streetan och polat med Burger. Kontakten med honom upphörde troligen på hösten. Da Costas död gjorde kanske djupt intryck på Saba..
Citera
2021-06-07, 18:26
Medlem
Lite mer om Bosses väninna i Vasastan..

Hennes mor var spritlangare i många år, i Vasastan, som jag fattat det. Hon bunkrade sprit, som hon sålde till överpris till desperata alkoholister. Detta skedde troligen under 60-talet och 70-talet. Eftersom Vinof bodde på Upplandsgatan (på 60-talet), kan han ha varit en av langarens kunder.

Bosses väninnan bodde med sin dotter och modern i flera år. Den lilla familjens liv var såklart rörigt. Man fick besök av torpeder bla. Ibland var män inneboende. Ett namn som sticker ut är en udda man som kallades "Of" eller "Off". Jag undrar om detta faktiskt var Vinof.

Om en kronisk alkis (Vinof) och en spritlangare hittade varandra i Vasastan, det vore iaf inte konstigt..
Citera
2021-06-07, 21:33
Medlem
MrsHargreavess avatar
Citat:
Nej, han var född 13/11 1953.

Då kan vi glömma alla Näslund, hockeyspelare, Åselebor och andra. Frid vare med dom.

Bosses kompis i möbelbussen den 4 juni 1984 heter inte Mats Näslund.

Han heter N*sstr*m och bor som du trodde i G*ll*v*re.
Citera
2021-06-07, 21:40
Medlem
MrsHargreavess avatar
Citat:
Saba S (Catrines väninna) intervjuades för ung 15 år sedan.

I tidskriften Oberoende. Två år innan hon dog 2008. Intervjun fyllde flera sidor. Saba redogjorde för hela sitt liv.

Utan att nämna Catrine, hennes väninna 1984.

Sveriges mest kända kvinnliga brottsoffer.

Uppenbart inget som Saba hade lust att prata om.
Citera
2021-06-08, 00:54
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
I tidskriften Oberoende. Två år innan hon dog 2008. Intervjun fyllde flera sidor. Saba redogjorde för hela sitt liv.

Utan att nämna Catrine, hennes väninna 1984.

Sveriges mest kända kvinnliga brottsoffer.

Uppenbart inget som Saba hade lust att prata om.
Mycket intressant; och väldigt talande faktiskt.

Jag kan inte låta bli att undra om ”Bosse” är fåordig av samma orsak?

För övrigt, det har slagit mig att den senare kanske följer denna tråd; och dessa diskussioner kanske bidrar till att göra ett samtal med herrn mindre möjlig, snarare än mer?

Jag menar ej att vi skall undvika detta ämne, men vissa saker kanske passar bättre i PM?

En tanke bara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in