2021-06-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Visst, lite dumt av mig att kritisera just det youtubekontot utan att ha kollat. Men bara tanken att folk ska tjäna pengar på LWs död...😠

Samtidigt är fallet en historia som illustrerar så tydligt hur psykiskt våld i nära relationer fungerar, eskalerar och utvecklas.

Och hur det stegvis kan gå över till att bli fysiskt.

Närmast ett skolboksexempel med den psykiska nedbrytningen av kvinnan (i detta fall kvinnorna), den successiva kontrollen över hennes (deras) liv

Triangulering, gaslighting, hot and cold-beteende, false promises, flying monkeys (JG och SOA tex) mm. är ingredienser som alla flitigt och metodiskt användes av SD mot båda kvinnorna.
Klassiska ingredienser i relationer som domineras av mäns våld mot kvinnor.

Något annat som gör att detta fall följer mallen för hur våldsamma och kontrollerande män agerar är att de tenderar att bli värre och värre för varje ny kvinna.

I HDs fall uttryckte han tankar om att ta hennes liv (ormigt inlindat som ”för att hjälpa henne och befria henne (+babyn) från lidande” 🙄 ). Han såg på när hon skadade sig själv med glas i förtvivlan men fortsatte träffa LW med HDs vetskap.
Hånade henne verbalt.

I LWs fall uttryckte han att han hoppades att hon dog på isiga vägar.
Uttryckte att det var fel på henne som person.
Han uttryckte dödshot mot henne och hennes barn. Och pratade om att det skulle vara jobbigt att se hennes barns rinnande blod.
Han misshandlade henne (om än inte grovt) vid två tillfällen i bilen).
Och tillslut ”mot hans vilja” dödades hon.

Att fallet uppmärksammas, om det görs på rätt sätt, kan vara folkbildande och få speciellt kvinnor och tjejer att se varningssignaler i egna relationer och våga bryta.

Ljudupptagningarna är väl samma som finns upplagda i tråden? Men oavsett så in det ju vara intressant om det är välgjort utan trams, faktafel, snack om porrpastorn eller liknande eller överdramatisering.

Håller med dig i allt du skriver här om hur gamar kan grotta ned sig i detaljer om mord och det är helt åt helvete, men detta är som sagt enbart ljud från rättegången/-gångarna.

Detta lär bli flera kortare avsnitt.

Slå igång ett av alla fall på prov så får du se hur det går till. T.ex Kar*in Li**a, Joha**a M**ler, Vårbynätverket osv.
-----
Sen är jag av den åsikten att all genomgräslig och lättillgänglig våldsporr är största anledningen till det allt värre och värre kvinnohatet, våldet och att de flesta sexrelaterade brott kommer ur vilsna själars ensamhet och gloendes på sånt. Men det finns krafter som inte vågar ta itu med skiten. Stoppa detta.

Vad ska våra barn tro? Skiten finns enbart några knapptryck bort.
Citera
2021-06-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
16 maj 2018 kl. 15:48 - 16:23 (dörrknackning med anledning av händelse i området) - A151, s. 179ff - Hon ringdes upp för en rutinfråga 11 juni; man ville höra om hon var den kvinnan som skulle ha besökt en plantmarknad - vilket hon aldrig besökt någon, och ej heller hört talas om någon som hört det hon hörde. Vidare ville hon tillägga att hon inte kunnat urskilja några ord i samtalet hon hört varför hon heller inte kunde säga vilket språk mannen talat.

Tack!
Jag var inne på om kvinnan möjligen förhördes en tid efter och kunnat förväxlat dag. Men då var de åtminstone inte sena med allt i utredningen!
Citera
2021-06-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seglarhatt
Ok, angående geocaching. Nu kommer jag svara på mer än vad du frågar efter då jag passar på att kommentera på tidigare frågor och kommentarer som jag sett i tråden genom åren.

”Hur kan vuxna människor ägna sig åt något så barnsligt som skattjakt? Leta efter plastburkar som någon annan gömt?” Ja…. Hur kan vuxna människor ägna sig åt att titta på när 22 andra vuxna människor springer runt på en gräsmatta, jagandes en boll bara för att sparka den mellan två stolpar?

Vi kan nog ta vilken hobby som helst och beskriva den banalt. Varför ägnar vi vår tid åt detta istället för att lära oss ett nytt språk eller försöka komma på ett botemedel mot cancer?
Det är ju inte geocachandet eller fotbollstittandet i sig, utan det som dessa sysslor för med sig. Spänningen, utbytet man får av att träffa andra med samma intresse m.m. Det som jag uppskattar med geocachingen är att det ger mig motivation att komma ut och röra på mig, det tar mig till sevärda platser som jag aldrig skulle besökt annars och det ger mig äventyr och problemlösning – saker som jag tilltalas av. En annan del av geocachingen som många lägger mycket fokus på är statistik: Hur många cacher har jag hittat? Hur många dagar i rad har jag hittat en cache? Hur många FTFs (First to Find) har jag lyckats få? Det finns hur många olika statistikmål som helst som man kan sätta upp för sig själv (och i vissas fall jämföra med andra). Så för att faktiskt försöka komma in på din fråga – genomgående för de som är huvudrollsinnehavarna i den här soppan är att de varit väldigt engagerade (fanatiska eller besatta om man vill vara lite hårdare). De tar/tog sin statistik på stort allvar. Så om någon t.ex. får en logg raderad kan det mycket väl skapa osämja då statistiken påverkas.

Jag har ju läst kommentarer om att geocaching skulle vara farligt eller skadligt med tanke på att det har en så central roll i den här utredningen. Du blir inte mer våldsbenägen av att hålla på med geocaching än vad du blir huligan av att titta på fotboll. Men jag skulle gissa att för människor som har nära till ett maniskt beteende (eller ett beroende) kan man tänka sig att statistikdelen av geocachingen kan bli en stor grej.

Stort tack för utförligt svar! 👍
Enkelt beskrivet så t.o.m jag förstår innebörden i GC. Det är lätt att förstå hur biten man kan bli av tävlingsmomentet, om man har den läggningen. Även om man börjar i liten skala så förstår jag att man kan växla upp med att lösa svårare burkar och göra egna släpp.
Och precis som du säger är det i grunden en hälsosam aktivitet som aktiverar både kropp och knopp.
Det verkar även vara en materialsport när jag sett bilder? Mycket märkeskläder. Men det kanske inte måste vara det?
Citera
2021-06-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Behjälplig så var frågan om han delgav SD viss info.
Nånstans lär han ha fått det ifrån, trots förundersökningssekretess.

Kopplades han bort?
Rekommenderades han ta tjänstledigt, för det var väl vad uppgiften var innan.

Ingen aning om han ens fått denna info om nån tömningstid. Eller om han bara dillar om detta (böjning av ”dille”. Från ”delirium”). Det är upp till dig som fört det på tal att gräva vidare i det.

Ja han skulle ju inte jobba med ärendet som bekant. Han ”kopplades” bort eller använd vilket ord du vill. I förhöret beskriver han väl att hans sista dag i utredningen var samma dag som möte angående PS och JR slutat.
Citera
2021-06-06, 22:16
Medlem
Citat:
När jag fick reda på att Stefan var misstänkt hade jag ju tidigare även fått reda på hans och Lenas förhållande. Med tanke på hur statistiken ändå ser ut kring våld (och mord) mot kvinnor så blev jag inte förvånad när han då misstänktes. Jag blev mer chockad (det kanske är ett för starkt ord - men väldigt förvånad iaf) när jag fick läsa alla detaljer i FUPen... Hans smygande i Lenas fönster, fotograferande, kontrollerande...

Ja det måste ha blivit en rejäl överraskning att ta del av FUP och en helt annan SD, HD och LW och kanske JG.
Helt begriplig reaktion! Med tanke på alla deras stora sociala nätverk borde det finnas en del som chockades när allt kom upp i dagen.
Citera
2021-06-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quartic
För de allra flesta cyklar kan en snabb justering göras utan verktyg men vid mer ingående justering krävs ofta både insexnyckel och stjärnskruvmejsel, beror lite på modell.

Om jag fattat rätt så var han i nåt förhör inne på typ att det kommit in smuts i växelvajerhöljet vilket gjorde det trögt att växla. Alltså inte en inställningsgrej då. Men vad ska man tro...
Senast redigerad av Avel 2021-06-06 kl. 22:25.
Citera
2021-06-06, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ingen aning om han ens fått denna info om nån tömningstid. Eller om han bara dillar om detta (böjning av ”dille”. Från ”delirium”). Det är upp till dig som fört det på tal att gräva vidare i det.

Ja han skulle ju inte jobba med ärendet som bekant. Han ”kopplades” bort eller använd vilket ord du vill. I förhöret beskriver han väl att hans sista dag i utredningen var samma dag som möte angående PS och JR slutat.
Klart jag frågar eftersom du skrev om segling och tjänstledigt sist.

Såg nåt inlägg fr april jag tänkt fråga om men glömt.
Vart fick du uppgiften om MRSS från, är det GC-sidan vid inloggning?
Dvs att LW la den som typ delmål, bytte koordinator då den trashats.
Citera
2021-06-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det verkar även vara en materialsport när jag sett bilder? Mycket märkeskläder. Men det kanske inte måste vara det?

Njaeeee... Jag tycker inte det är något fokus på märken eller att man skall vara klädd på något speciellt sätt. Däremot så kan det bli dyrt om man vill kunna ge sig på de mer avancerade cacherna. Då kan man behöva både klätterutrustning, vadarstövlar och båt. Men man brukar ju vara flera som ger sig på en sådan cache och alla jag har träffat på har varit generösa med att låna ut eller dela på utrustning.
Citera
2021-06-06, 22:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Frågorna som jag utgick ifrån var ju:
"Var jag rädd när jag sprang på Stefan?"
"Fanns det risk för att Stefan skulle mörda fler än Lena?"

Det jag försöker förmedla är då att jag inte tror att Stefan hade motiv att döda någon annan än Lena (återigen - sina motiv, som för andra personer inte skulle rättfärdiga ett mord). Han var ingen som döda på måfå (likt en terrorist eller någon med en svår psykisk störning).
Han hade väl tankar om att döda närstående?
Citera
2021-06-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klart jag frågar eftersom du skrev om segling och tjänstledigt sist.

Såg nåt inlägg fr april jag tänkt fråga om men glömt.
Vart fick du uppgiften om MRSS från, är det GC-sidan vid inloggning?
Dvs att LW la den som typ delmål, bytte koordinator då den trashats.

Ja vid tiden för rättegången våren 2020 var han tjänstledig från polisen för att jobba som forskningsingenjör och nåt med IT på ett fartyg. Därför kom hans delgivning om förhör i tingsrätten inte fram till rätt mejl enligt nån aktbilaga.

När den tjänstledigheten började har jag ingen aning om men det var inte i juni 2018 då han klev av aktuell utredning iaf.

Vad gäller MRSS så får du nog utveckla för jag förstår inte vad det är du frågar om.
Citera
2021-06-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ok, angående geocaching. Nu kommer jag svara på mer än vad du frågar efter då jag passar på att kommentera på tidigare frågor och kommentarer som jag sett i tråden genom åren.

”Hur kan vuxna människor ägna sig åt något så barnsligt som skattjakt? Leta efter plastburkar som någon annan gömt?” Ja…. Hur kan vuxna människor ägna sig åt att titta på när 22 andra vuxna människor springer runt på en gräsmatta, jagandes en boll bara för att sparka den mellan två stolpar?

Vi kan nog ta vilken hobby som helst och beskriva den banalt. Varför ägnar vi vår tid åt detta istället för att lära oss ett nytt språk eller försöka komma på ett botemedel mot cancer?
Det är ju inte geocachandet eller fotbollstittandet i sig, utan det som dessa sysslor för med sig. Spänningen, utbytet man får av att träffa andra med samma intresse m.m. Det som jag uppskattar med geocachingen är att det ger mig motivation att komma ut och röra på mig, det tar mig till sevärda platser som jag aldrig skulle besökt annars och det ger mig äventyr och problemlösning – saker som jag tilltalas av. En annan del av geocachingen som många lägger mycket fokus på är statistik: Hur många cacher har jag hittat? Hur många dagar i rad har jag hittat en cache? Hur många FTFs (First to Find) har jag lyckats få? Det finns hur många olika statistikmål som helst som man kan sätta upp för sig själv (och i vissas fall jämföra med andra). Så för att faktiskt försöka komma in på din fråga – genomgående för de som är huvudrollsinnehavarna i den här soppan är att de varit väldigt engagerade (fanatiska eller besatta om man vill vara lite hårdare). De tar/tog sin statistik på stort allvar. Så om någon t.ex. får en logg raderad kan det mycket väl skapa osämja då statistiken påverkas.

Jag har ju läst kommentarer om att geocaching skulle vara farligt eller skadligt med tanke på att det har en så central roll i den här utredningen. Du blir inte mer våldsbenägen av att hålla på med geocaching än vad du blir huligan av att titta på fotboll. Men jag skulle gissa att för människor som har nära till ett maniskt beteende (eller ett beroende) kan man tänka sig att statistikdelen av geocachingen kan bli en stor grej.

Tack, ungefär som jag uppfattat det. I alla sporter eller hobbies så beror det på utövaren och personligheten om det blir bruk eller tenderar till missbruk. Här bland de inblandade fanns en konkurrenssituation som troligen förstärkte en form av tävlingslust dessutom. Projicering av egna problem på just GC. Vissa personer tycks benägna att förlägga interna problem utanför sig själva.

Sorgligt.
Senast redigerad av Remark 2021-06-06 kl. 23:04.
Citera
2021-06-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Håller med dig i allt du skriver här om hur gamar kan grotta ned sig i detaljer om mord och det är helt åt helvete, men detta är som sagt enbart ljud från rättegången/-gångarna.

Detta lär bli flera kortare avsnitt.

Slå igång ett av alla fall på prov så får du se hur det går till. T.ex Kar*in Li**a, Joha**a M**ler, Vårbynätverket osv.
-----
Sen är jag av den åsikten att all genomgräslig och lättillgänglig våldsporr är största anledningen till det allt värre och värre kvinnohatet, våldet och att de flesta sexrelaterade brott kommer ur vilsna själars ensamhet och gloendes på sånt. Men det finns krafter som inte vågar ta itu med skiten. Stoppa detta.

Vad ska våra barn tro? Skiten finns enbart några knapptryck bort.

Får göra det.

Blir kanske inte så mycket mer tid för mig i tråden pga jag bröt tydligen ev. en regel när jag försökte vara sarkastisk.

Så får passa på att önska alla gamla trådisar en trevlig sommar och tack för alla intressanta diskussioner! ☀️❤️

PS. Håller med dig om kopplingen till våldsporren. Finns tydligen nån svensk forskningsstudie som styrker sambandet mellan konsumtion av våldsporr och grova våldsbrott mot kvinnor.
SD kollade ju på porr enligt Avel, men vilken sort vet jag inte. Men även mainstreamporren har ju inslag av våld och förnedring nu för tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in