2021-06-06, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Kanske dags för Egypten att ta sitt pick och pack och glida hem?

Du ägnar dig åt ren historieförfalskning, en klassisk sionistisk hobby, och du kan aldrig svara på några frågor typ vad som skall hända med palestinierna om Israel annekterar det sista av deras land eller vad tusan du menade med din fråga om vart det var bäst att bo.

Kanske dags för alla ryssar, amerikaner etc och ta sitt pick och pack och flytta hem, istället för att förtrycka infödda palestinier. Funderat på det?
Citera
2021-06-06, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du ägnar dig åt ren historieförfalskning, en klassisk sionistisk hobby, och du kan aldrig svara på några frågor typ vad som skall hända med palestinierna om Israel annekterar det sista av deras land eller vad tusan du menade med din fråga om vart det var bäst att bo.

Kanske dags för alla ryssar, amerikaner etc och ta sitt pick och pack och flytta hem, istället för att förtrycka infödda palestinier. Funderat på det?

Palestinierna ska ju bo kvar där ljushuvud. Det är Egypten som borde ta o lämna Gaza.
Citera
2021-06-06, 15:41
Avstängd
Citat:
Palestinierna ska ju bo kvar där ljushuvud.
Som israeliska medborgare?

Citat:
Det är Egypten som borde ta o lämna Gaza.
Egypten lämnade Gaza 1967 när Israel åter angrep efter dess första angrepp 1956 fick avbrytas pga amerikanska protester. Jag vet inte var du fått denna besatthet av Egypten från.
Citera
2021-06-06, 15:48
Bannlyst
Citat:
Som israeliska medborgare?

Ja? Varför inte?

Förändrar inte det faktumet att dom är från Palestina.

Citat:
Egypten lämnade Gaza 1967 när Israel åter angrep efter dess första angrepp 1956 fick avbrytas pga amerikanska protester. Jag vet inte var du fått denna besatthet av Egypten från.

Skrev ju det nyss att jag länkat till det innan. Egypten är inne i Gaza.
Och det har dom också varit nu ett bra tag. Typ sedan 1987, bara några år efter det att jag blev född.
Citera
2021-06-06, 15:55
Avstängd
Citat:
Ja? Varför inte?
För att Israel inte vill det. Läste du inte mitt citat av Bennett?
Citat:
Förändrar inte det faktumet att dom är från Palestina.
Till skillnad då från alla invandrade judar.

Citat:
Skrev ju det nyss att jag länkat till det innan. Egypten är inne i Gaza.
Och det har dom också varit nu ett bra tag. Typ sedan 1987, bara några år efter det att jag blev född.
Det har inte skett någon migration från Egypten till Gaza sedan 1987. Jag har ingen aning om vad du syftar på för länk.

Sen väntar jag fortfarande på en förklaring på vad du hade för poäng med din jämförelse mellan Israel och Gaza.
Citera
2021-06-06, 16:00
Bannlyst
Citat:
För att Israel inte vill det. Läste du inte mitt citat av Bennett?

Dom hade en deal ett tag att dela på deras land. Men araberna runt om ville inte riktigt gå med på det.

Citat:
Det har inte skett någon migration från Egypten till Gaza sedan 1987. Jag har ingen aning om vad du syftar på för länk.

Pratar inte om någon migration. Jag snackar om Hamas ursprung. Dom är från Egypten.
Citera
2021-06-06, 16:11
Avstängd
Citat:
Dom hade en deal ett tag att dela på deras land. Men araberna runt om ville inte riktigt gå med på det.
Vad sägs om att vi delar på ditt hus. Jag får hälften och du får behålla hälften, låter det bra? F.ö. tänker jag ta även din halva när jag väl fått fotfäste. Så var uppdelningen tänkt.

Du har har fått en beskrivning av vad Bennett tänker sig för framtid för palestinierna, inträngda i ghetton. Vad tycker du om det?
Citat:
Pratar inte om någon migration. Jag snackar om Hamas ursprung. Dom är från Egypten.
Hamas är ett politiskt parti. Du har talat om folk. Ditt argument är som att säga att kommunister är tyskar för att Marx var tysk.
Citera
2021-06-06, 16:28
Bannlyst
Citat:
Vad sägs om att vi delar på ditt hus. Jag får hälften och du får behålla hälften, låter det bra? F.ö. tänker jag ta även din halva när jag väl fått fotfäste. Så var uppdelningen tänkt.

Du har har fått en beskrivning av vad Bennett tänker sig för framtid för palestinierna, inträngda i ghetton. Vad tycker du om det?

Hamas är ett politiskt parti. Du har talat om folk. Ditt argument är som att säga att kommunister är tyskar för att Marx var tysk.

Det tycker jag att han borde tänka om i så fall, om det är så att palestinierna vill ändras.

Hamas är en gräsrotsrörelse som bildades i Egypten, för att några nationalister där inte tyckte om att Judarna kom tillbaka och erbjöds en massa mark. Efter att Egypten hade fått gaza remsan så placerade sig Hamas där. I ett försök att folk mörda judarna och ta Israel tillbaks. Och ett första steg i det var att ta tillbaka och få fotfäste inne i Gaza.

Citat:
Hamas was established in 1987, and has its origins in Egypt's Muslim Brotherhood movement, which had been active in the Gaza Strip since the 1950s and gained influence through a network of mosques and various charitable and social organizations. In the 1980s the Brotherhood emerged as a powerful political factor, challenging the influence of the PLO, and in 1987 adopted a more nationalist and activist line under the name of Hamas. During the 1990s and early 2000s, the organization conducted numerous suicide bombings and other attacks against Israel.

Så att det är en massa oroligheter där just nu, beror till mestadels på Egypten själva och alla omkringliggande arabländer.

Tycker du att det är konstigt att man sätter upp en massa kontroller överallt? När det springer runt en massa Egyptier där och försöker peka på någon med andra änden av pistolerna?

Vad gör dom ens där från första början? Trodde landet tillhörde Palestina.
Citera
2021-06-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du utelämnar en del ur artikeln.

In 2008, the Hamas leader in Gaza, Ismail Haniyeh, stated that Hamas would agree to accept a Palestinian state along the 1967 borders, and to offer a long-term truce with Israel.

Hamas has not adopted its charter as part of its political program since it won the 2006 Palestinian legislative election.[12] Instead it has moved to a more secular stance

Hamas leader Khaled Meshaal stated that the Charter is "a piece of history and no longer relevant, but cannot be changed for internal reasons." Hamas has moved away from its charter since it decided to run candidates for office.

Inte nog med att man faktiskt ändrat sin charter flertalet gånger till att inkludera en tvåstaslösning. Chartern har inte använts sedan valet. Det har därimot deras valmanifest gjort. De punkter man gick till val på.

Så 2008 ville araberna acceptera 1967 års gränser, hehe! När det var aktuellt med förslaget 1967 svarade Israel ja, araberna svarade inget utan alla grannländer började förflytta sin krigsmakt till Israels gräns. Alla arabstater har haft som mål att ingen judisk stat ska få finnas och där är grundproblemet. "Fredsprocessen" under 73 år är bara löjlig. Hur ska man få till fred när den ena parten inte vill ha fred utan utplåna "förhandlingsparten". Lyssna på araberna i denna tråd och förstå att det är inte lätt.

Efter arabernas stora nederlag 1967 så har fred förhandlats fram med Egypten och de fick tillbaka Sinaihalvön. Därefter har det varit lugnt på den gränsen.

Jordanien fick till ett fredsfördrag och därefter har det varit lugnt.

Egypten och Jordanien verkar ha koll på sina vildhjärnor som vill döda alla judar och utplåna den judiska staten. Det går om viljan finns. Problemet är att det har funnits en ovilja att skapa fred bland övriga arabstater/muslimstater. Den mest hetsande idag är väl Iran.

Varför ska Israel accepter 1967 års gränser idag, som de gjorde 1967? Araberna får skylla på sig själva för deras ovilja och hat att det blivit som det är.

Som jag ser det är Israels strategi enligt följande. De som anfaller Israel ska få 10-fallt tillbaka och känna på smärtan att de började krig. Förståeligt enligt mig och där får Israel kritik från omvärlden.

De finns idag araber som lärt sig läxan att inte starta krig pga hat för då svider det ordentligt. Israel har all rätt att ge igen på alla angrepp och strategin att ge igen 10-fallt är det enda som araberna förstår. Inte lätt att bekämpa en fiende som vill utrota en och samtidigt ta hänsyn till internationella lagar.

Sen har vi gruppen med naiva svenskar här som tror att man kan dela ut armband så blir allt bra. Svenskar är världens mest naiva folk och snart har man gett bort sitt eget land också om inte ett under sker.
Citera
2021-06-06, 16:47
Medlem
humanlifes avatar
En uppfattning som media gillar är att den här konflikten är så komplicerad. Sionisterna är skickliga på förvränga och komplicera. Och undvika de väsentliga frågorna. Någon lösning är de inte intresserade av, allt är bra som det är. Det enda problemet är kritiken mot Israel.
Citera
2021-06-06, 16:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Mellanösterns enda demokrati slår till igen, denna gång sätts munkavle på aktivisterna och syskonen Mohammed och Muna-el-Kurd.

Mona filmade bland annat den fräcke sionisten som sa If i dont steal your home someone else will.

Ja, syskonen Muna och Mohammad al-Kurd är farliga för den israeliska ockupationsmakten. Bäst att sätta dem bakom lås och bom så att man får tyst på dem:

Citat:
The occupation forces in Jerusalem arrested @kurd_muna from her house in #sheikhJarrah. They want to shut off her voice. She is a very strong woman who needs our support. #SaveSheikhJarrah

https://twitter.com/Issaamro/status/1401521966331346949

Israel arrests Palestinian activists Muna and Mohammed al-Kurd
Palestinian activists behind social media campaign against forced expulsions in Sheikh Jarrah arrested after raid on their home.

https://www.aljazeera.com/news/2021/6/6/israeli-police-arrest-sheikh-jarrah-activist-muna-al-kurd

Här är Muna al-Kurdis video med bosättaren Jacob från Brooklyn: "If I don't steal it, someone else is going to steal it" Och här är intervjun med Mohammad på CNN där han "slog igenom": https://twitter.com/MeemMagazine/status/1393143525408186370

Kommer omvärlden att fördöma Israels arresteringar av fredliga aktivister precis som man fördömde Rysslands arrestering av Navaljny eller Vitrysslands pågående massarresteringar? Eller kommer man låtsas som det regnar. Kanske hänvisa till att Israel minsann har rätt att försvara sig? Jag undrar jag.
Citera
2021-06-06, 17:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det tycker jag att han borde tänka om i så fall, om det är så att palestinierna vill ändras.

Hamas är en gräsrotsrörelse som bildades i Egypten, för att några nationalister där inte tyckte om att Judarna kom tillbaka och erbjöds en massa mark. Efter att Egypten hade fått gaza remsan så placerade sig Hamas där. I ett försök att folk mörda judarna och ta Israel tillbaks. Och ett första steg i det var att ta tillbaka och få fotfäste inne i Gaza.

Så att det är en massa oroligheter där just nu, beror till mestadels på Egypten själva och alla omkringliggande arabländer.

Tycker du att det är konstigt att man sätter upp en massa kontroller överallt? När det springer runt en massa Egyptier där och försöker peka på någon med andra änden av pistolerna?

Vad gör dom ens där från första början? Trodde landet tillhörde Palestina.
Hamas är grundat av Sheik Yassin som föddes på 30talet i Ashkelon, Dåvarande Brittiska Palestina men hans familj flydde till Gaza 48.
Hamas var en Palestinsk paramilitär gren utav Muslimska Brödraskapet som fanns lite överallt.
Hamas har numera brutit sina band till Brödraskapet. Dom är alltså grundade i Gaza utav en Palestinier.

Varför någon ur Hamas skulle flytta tillbaka till Egypen är ett mycket märkligt resonemang, men inte det märkligaste för att komma från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in