Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Rent språkligt kunde vi naturligtvis gjort våra val annorlunda eftersom en sådan önskan förutsätter att förutsättningarna vore lite annorlunda. Hade jag vetat det jag visste idag så skulle jag varit mer försiktig och tagit frågan på större allvar. Att vi tänker så är det av hjärnans inlärningssystem där den lär sig att göra bättre val nästa gång. Nästa gång vet jag mer än jag visste förra gången och då gör jag bäst i att lära mig av misstagen.
Eftersom förutsättningarna var som de var så kunde vi naturligtvis inte ha gjort våra val annorlunda. Man kan såklart alltid föreställa sig ha gjort annorlunda, vilken som du säger kan vara användbart inför framtiden, men att tro att man verkligen kunde ha gjort annorlunda är bara ett logiskt feltänk från en okunnig hjärna.
Citat:
Du menar att du minns och drar lärdom av framtida misstag lika mycket som du minns och drar lärdom av forntida misstag? I så fall måst du vara dum som en sten.
Det menar jag såklart inte. Jag menar att våra framtida handlingar kommer att vara precis lika mycket en konsekvens av rådande förutsättningar som våra gamla handlingar var. Att vi ständigt lär oss av misstag innebär inte att vi blir ett dugg friare i våra val. Våra val blir bättre och bättre, men inte friare.