2021-06-05, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fri vilja är inte ett tredje alternativ, lika lite som t ex upplevelsen av färgen röd. EM-vågor och fotoner med röd våglängd finns ju förstås och kan t ex mätas, men upplevelsen av detta som just färgen röd, är ju bara något som din hjärna konstruerar baserat på nervimpulser från ögonen. EM-vågor i sig har ju inte mer färg än t ex ljudvågor. Allt helt enligt fysikaliska och kemiska och biologiska lagar. Fri vilja är också något som uppkommer, helt enligt naturlagarna, i våra hjärnor.

Återigen, "de flesta" definierar inte fri vilja som determinism/slump...
Citera
2021-06-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
VAD??? Det finns överhuvudtaget inget som kan ske oberoende av naturlagarna.
Alltså väljer människor att må dåligt? Tex att ha psykoser eller hindrande OCD? Eller är det otur oavsett?
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-05 kl. 18:34.
Citera
2021-06-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Återigen, "de flesta" definierar inte fri vilja som determinism/slump...
Nej, de definierar det som möjligheten att ha kunnat agera annorlunda i det förflutna.
Citera
2021-06-05, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Nej, de definierar det som möjligheten att ha kunnat agera annorlunda i det förflutna.

Precis. Vilket naturligtvis är omöjligt. Det är bara ännu en sak som överlevnadsinstinkten lurar oss med.
Citera
2021-06-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Nej, de flesta definierar inte fri vilja alls. Människors vardagskunskap bygger inte på definitioner och satslogik utan på mönsterigenkänning från analogier och sedelärande historier. Barn får lära sig att det kommer gå bättre för dem om de tänker igenom sina val och att ingen hindrar dem från att göra det bästa de kan utifrån sina förutsättningar. Det handlar om att framtida val är fria medan vi aldrig kan ändra det som redan hänt.
Citera
2021-06-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nej, de flesta definierar inte fri vilja alls. Människors vardagskunskap bygger inte på definitioner och satslogik utan på mönsterigenkänning från analogier och sedelärande historier. Barn får lära sig att det kommer gå bättre för dem om de tänker igenom sina val och att ingen hindrar dem från att göra det bästa de kan utifrån sina förutsättningar. Det handlar om att framtida val är fria medan vi aldrig kan ändra det som redan hänt.
De allra flesta människor tror att de kunde ha gjort alla sina val annorlunda, och att de varje gång de ställs inför ett val har förmågan att kunna välja vilket som helst av de olika handlingsalternativen. Detta är också hur de skulle definiera begreppet fri vilja om de ombads göra det.

Förövrigt är vår kontroll över framtiden precis lika obefintlig som vår kontroll över det som redan har hänt, av precis samma anledning.
Senast redigerad av Gul-groda 2021-06-06 kl. 01:15.
Citera
2021-06-06, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
De allra flesta människor tror att de kunde ha gjort alla sina val annorlunda, och att de varje gång de ställs inför ett val har förmågan att kunna välja vilket som helst av de olika handlingsalternativen. Detta är också hur de skulle definiera begreppet fri vilja om de ombads göra det.

Ja, många föreställer sig att ett annat val bland olika alternativ hade kunnat tas trots att det förflutna inte går att ändra. Och vad är förresten ett handlingsalternativ för en agent, vilka är de, hur många finns det och hur skall de specificeras? Ibland singlar man slant mellan två beslutsalternativ. Redan Hume ansåg dock att en sorts determinism är nödvändig för fri vilja. "Free and responsible action, it is said, must be caused by the agent. There is, therefore, no incompatibility between free will and determinism. On the contrary, free and responsible action (logically) requires causal necessity." (Hume on Free Will, Stanford)
Citera
2021-06-06, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Ja, många föreställer sig att ett annat val bland olika alternativ hade kunnat tas trots att det förflutna inte går att ändra. Och vad är förresten ett handlingsalternativ för en agent, vilka är de, hur många finns det och hur skall de specificeras? Ibland singlar man slant mellan två beslutsalternativ. Redan Hume ansåg dock att en sorts determinism är nödvändig för fri vilja. "Free and responsible action, it is said, must be caused by the agent. There is, therefore, no incompatibility between free will and determinism. On the contrary, free and responsible action (logically) requires causal necessity." (Hume on Free Will, Stanford)
Ett handlingsalternativ är ett tänkbart sätt att handla i en viss situation. Hur många det finns beror på situationen.

Hume hade fel. Determinismen gör fri vilja logiskt omöjlig, eftersom den innebär att vår vilja och därmed också våra handlingar uppstår helt automatiskt utom vår kontroll.
Citera
2021-06-06, 04:22
Medlem
Citat:
Ett handlingsalternativ är ett tänkbart sätt att handla i en viss situation. Hur många det finns beror på situationen.

Hume hade fel. Determinismen gör fri vilja logiskt omöjlig, eftersom den innebär att vår vilja och därmed också våra handlingar uppstår helt automatiskt utom vår kontroll.

Vad är ett tänkbart sätt att handla?
Citera
2021-06-06, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Vad är ett tänkbart sätt att handla?
En handling man kan föreställa sig själv utföra i en viss situation.
Citera
2021-06-06, 09:30
Medlem
Citat:
Rent språkligt kunde vi naturligtvis gjort våra val annorlunda eftersom en sådan önskan förutsätter att förutsättningarna vore lite annorlunda. Hade jag vetat det jag visste idag så skulle jag varit mer försiktig och tagit frågan på större allvar. Att vi tänker så är det av hjärnans inlärningssystem där den lär sig att göra bättre val nästa gång. Nästa gång vet jag mer än jag visste förra gången och då gör jag bäst i att lära mig av misstagen.

Citat:
Förövrigt är vår kontroll över framtiden precis lika obefintlig som vår kontroll över det som redan har hänt, av precis samma anledning.
Du menar att du minns och drar lärdom av framtida misstag lika mycket som du minns och drar lärdom av forntida misstag? I så fall måst du vara dum som en sten.
Senast redigerad av WbZV 2021-06-06 kl. 10:17.
Citera
2021-06-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Rent språkligt kunde vi naturligtvis gjort våra val annorlunda eftersom en sådan önskan förutsätter att förutsättningarna vore lite annorlunda. Hade jag vetat det jag visste idag så skulle jag varit mer försiktig och tagit frågan på större allvar. Att vi tänker så är det av hjärnans inlärningssystem där den lär sig att göra bättre val nästa gång. Nästa gång vet jag mer än jag visste förra gången och då gör jag bäst i att lära mig av misstagen.
Eftersom förutsättningarna var som de var så kunde vi naturligtvis inte ha gjort våra val annorlunda. Man kan såklart alltid föreställa sig ha gjort annorlunda, vilken som du säger kan vara användbart inför framtiden, men att tro att man verkligen kunde ha gjort annorlunda är bara ett logiskt feltänk från en okunnig hjärna.
Citat:
Du menar att du minns och drar lärdom av framtida misstag lika mycket som du minns och drar lärdom av forntida misstag? I så fall måst du vara dum som en sten.
Det menar jag såklart inte. Jag menar att våra framtida handlingar kommer att vara precis lika mycket en konsekvens av rådande förutsättningar som våra gamla handlingar var. Att vi ständigt lär oss av misstag innebär inte att vi blir ett dugg friare i våra val. Våra val blir bättre och bättre, men inte friare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in