2021-06-02, 18:35
Medlem
Når det gjelder DNA ble det hentet ut sædceller fra begge ofrene. Det som ble hentet ut fra det ene ble uttalt å være et blandingsmateriale som kunne være både JHA og VK. Materialet fra det andre offeret kan stemme med VK, men ikke JHA. JHA ble felt av dna fra et kjønnshår. Ut fra analysen kan JHAs forklaring stemme overens med funnet. Han forklarte å ha voldtatt kun den ene jenta, mens VK voldtok begge to. Mener VKs uskyld på tas med en klype salt selv om jeg ikke utelukker en frifinnelse.
Citera
2021-06-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nancy-Drew
Er noe spesiell den begrunnelsen for besøksforbud synes jeg. Spesielt siden påtalemyndighetene mener at han IKKE er en fare for samfunnet. Tydeligvis mange forskjellige meninger innad i systemet også.

Håper på ny rettssak.
fare for samfunnet og vern av etterlatte er to ulike vurderinger.
Citera
2021-06-02, 22:28
Medlem
vk og jha var sammen kl. 18.00 og 1930, mens jentene ble drept ca kl kl 19. vk mangler sikkert alibi utenom moren som trodde hun hørte sønnen. Alt står og faller på mobilbeviset som teleplan sier ikke utelukker at vk kan ha vært i baneheia kl 19. Hvor står vk da opp mot løgner og et dna med to gm. Tror champagnen bør ligge på kjøling en stund til for vk og hans mange støttespillere.
Citera
2021-06-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg har lest dommen og det er en del forhold som taler for at VK deltok i ugjerningen. Min magefølelse som selvsagt ikke er noe barometer å stole på i en slik sak, tilsier at VK er skyldig. Ut fra avisoppslagene er VK så godt som frikjent og vil få 30. millioner friske kroner på konto. Så lett er det ikke selv om det er reist tvil om en del bevis. Dersom politiet etter ny analyse kan stadfeste at det er to gjerningsmenn vil JHA forklaring kunne tillegges betydelig vekt. Forsvaret har fått innhentet ny vurdering, men det er usikker på hvilken verdi den har. Det er trolig ingen objektiv vurdering. Forklaringen fra VK og JHA var samordnet ved at begge avviste å ha vært i Baneheia. De forklarte å ha vært hos VK fra kl 19.30. Situasjonen er imidlertid at begge ble observert i Baneheia kl 18.00. VK endret forklaring senere når han ble konfrontert med observasjonen, men påstod nå han møtte JHA på en parkeringsplass ved Baneheia, men ikke passerte Bommen. Når også dette ble feil, endret han på nytt forklaring og sa han hadde syklet til 3. stampe for å møte JHA og deretter dro de sammen tilbake til parkeringsplassen. Forklaringsendringene er svært mistenkelig. VK er også dømt for andre voldtekter og var besatt av groteske voldsvideoer og var sexfiksert. Det er ingen godgutt slik Sjødins bilde av VK tegnes. Det er også noe med tidsforløpet som skurrer. Hele veien har VK fortalt at JHA kom hjem til han 19.30. Jentene ble drept ca kl 19. Da må JHA i løpet av en liten halvtime utført ugjerningen, skjult ofrene og gått til VK helt uanfektet. Dette henger ikke på greip og begge har vært venner under hele saken uten at VK anklaget JHA for å lyge. Mobilbeviset er omdiskutert og forsvarene mener det er et utelukkelsesbevis, men sakkyndig fra Teleplan mente det ikke kunne sies sikkert at VK ikke var i Baneheia. Så har vi det med hydraulikkolje funnet på ofrene. VK oljet sykkelen sin og det trekker han mot Åstedet. Det er i sum ikke rart han ble dømt i sin tid. Saken er nektet gjenopptatt mange ganger. Hvor vidt noe i dag er endret mht mobilbevis og dna gjenstår å se.

Synes du gir en god kortversjon her. Takk for den.

Jeg har ingen sterke synspunkter på om VK er skyldig eller ikke. Jeg husker at jeg leste i VG dengang at en amerikansk FBI-profiler uttalte noe lignende at forbrytelser som barnedrapene i Baneheia alltid blir begått av én GM alene. Sikkert derfor jeg nå i dag er litt tilbøyelig til å tro at VK kan være uskyldig.

Drapene på Lene Sløgedal Paulsen og Stine Sofie Sørstrønen er den verste og mest gruoppvekkende av forbrytelser. Ufattelig.

Jeg skal følge med på utviklingen fremover.
Citera
2021-06-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Synes du gir en god kortversjon her. Takk for den.

Jeg har ingen sterke synspunkter på om VK er skyldig eller ikke. Jeg husker at jeg leste i VG dengang at en amerikansk FBI-profiler uttalte noe lignende at forbrytelser som barnedrapene i Baneheia alltid blir begått av én GM alene. Sikkert derfor jeg nå i dag er litt tilbøyelig til å tro at VK kan være uskyldig.

Drapene på Lene Sløgedal Paulsen og Stine Sofie Sørstrønen er den verste og mest gruoppvekkende av forbrytelser. Ufattelig.

Jeg skal følge med på utviklingen fremover.
Håper ikke påtalemyndigheten feiger ut, men står løpet selv om det kan ende i frifinnelse. Det ser dog ut som politiet før avgjørelsen vil utrede dna ytterligere og har i den forbindelse bedt om ny test av vk. Tror ikke vk er overbegeistret for å si det forsiktig. Løslatelsen tilsier også at politiet vil bruke god tid til ny gjennomgang.
Citera
2021-06-05, 13:07
Medlem
Politiet sier det er rutine, men håper nok det gir et styrket bevisbilde, men kan selvsagt være et treegget sverd. Det viktigste er et korrekt resultat. Bedre at en skyldig går fri, men mange begjæringer er avslått av gode grunner. Så får politihaterne ha meg unnskyldt om han blir frikjent. Bevissituasjonen er i en gråsone.
Citera
2021-06-06, 10:39
Medlem
Har Viggo Kristiansen nokon gong forklart kvifor han laug og forandra forklaring gjentatte gongar? Dette med sykkelkjedeolje på jentene er jo også svært mistenksomt. Kan det forklarast på noko som helst måte uten å dra inn VK?
Citera
2021-06-06, 13:05
Medlem
Det er bekymringsverdig å registrere hvordan enkelte medlemmer, som er særdeles aktiv med spekulasjoner i tråden om AEH, ikke evner å forholde seg til lett tilgjengelig informasjon ang Baneheia-saken og VK.

Saken er jo ikke nevneverdig komplisert å sette seg inn i. Konklusjonen til Gjenopptakelseskommisjonen er jo lett tilgjengelig, hvor særdeles mye av informasjonen går klart frem.

Det ble funnet uidentifiserte avsmittinger på begge jentene, det eneste man klarte å avdekke var at det var snakk om et løsemiddelbasert oljeprodukt. Dette ble sjekket opp mot sykkelen til VK, altså at man skrapte av og analyserte, det ble sjekket opp mot samsvarende produkter i bua til VK og det ble også sjekket opp mot søppelbilen, man har aldri klart å avdekke hva det faktisk er snakk om og dermed har man selvsagt ikke klart å knytte det opp til VK heller. Rent personlig blir jeg jo da litt perpleks når Gomtuu evner å tolke dette som at det er sykkelkjedeolje, mens LH07 konkluderer med hydraulikkolje.

Når det gjelder forklaringene til VK, og JHA for den saks skyld, så er det ingen automatikk i at det er et forsøk på å konstruere alibi bare fordi påtalemyndigheten påstår det.

Flertallet i Gjenopptakelseskommisjonen oppsummerer det på en god måte:

Flertallet vil her først påpeke at de to domfelte under rundspørringen som fant sted etter at jentene hadde forsvunnet, forklarte seg ulikt om når de møttes utenfor bua til Viggo Kristiansen. Dette taler isolert sett mot at de hadde samordnet sine forklaringer. Det er også på det rene at de domfelte ved å forklare at de ikke var sammen fra klokken 18 og helt frem til de møttes ved bua til Viggo Kristiansen, ikke har forsøkt å gi hverandre alibi gjennom å forklare at de begge oppholdt seg i bua. Dette selv om det ikke forelå noen opplysninger i saken som tydet på at noen av dem var observert i Baneheia – eller for så vidt utenfor bua – i den kritiske perioden.

Flertallet vil i den forbindelse først påpeke at Viggo Kristiansen uoppfordret korrigerte opplysningen i avhør av 14.07.00. Han forklarer i dette avhøret at korrigeringen har sin bakgrunn i at han hadde møtt vitnet fra Onsdagsklubben i perioden etter første avhør og at han etter hvert forstod at det måtte ha vært på fredag og ikke torsdag at de hadde møtt på dette vitnet. Flertallet legger videre til grunn at også Jan Helge Andersen, på et tidspunkt hvor han allerede hadde erkjent å ha knivdrept den ene jenta, og nærmere beskrevet hvordan Viggo Kristiansen voldtok jentene og tvang han til å drepe den ene, fastholdt at det var riktig at de hadde glemt møtet med lederen fra Onsdagsklubben. Flertallet viser her til Jan Helge Andersens politiforklaring av 18.09.00, s. 5 fjerde avsnitt: «Siktede ble spurt om det var bevisst at verken han eller Viggo opprinnelig hadde fortalt at de møtte Rødsvik aktuelle dag. Siktede svarte at det ikke var bevisst. Verken Viggo eller siktede hadde husket på at de møtte ham den aktuelle dag. Det var først da Viggo tilfeldig møtte Rødsvik – at Rødsvik fortalte at han hadde møtt siktede og Viggo i Baneheia». Flertallet vil påpeke at Jan Helge Andersen, da han ga politiforklaringen 18.09.00, ikke hadde noe motiv for å forklare seg usant om dette. Derimot hadde han mye å tjene på å forklare at de i felleskap og bevisst hadde holdt tilbake opplysninger dersom dette var riktig. Situasjonen var tross alt den at Viggo Kristiansen nektet enhver befatning med de straffbare handlingene og at Jan Helge Andersen risikerte å sitte alene igjen med skylda. Dersom han i en slik situasjon var kjent med forhold som kunne svekke Viggo Kristiansens forklaring, er det vanskelig å forstå at dette ikke fortelles. Når Jan Helge Andersens forklaring på dette punkt støtter opp rundt Viggo Kristiansens forklaring, kan ikke flertallet se at det foreligger sterke holdepunkter for at Viggo Kristiansen bevisst har holdt tilbake opplysningene om at han i en tidsperiode før jentene drar inn i Baneheia, er inne i Baneheiaområdet i 1-2 minutt og at han da møter både Jan Helge Andersen og vitnet fra Onsdagsklubben.

Når det gjelder leteaksjonen etter jentene, så er det jo mange som mener at det er påfallende/mistenkelig at VK ikke deltar. Til gjengjeld så er det jo ikke som om det eksisterer noe fasitsvar, vi har jo særdeles mange tilfeller hvor skyldige deltar i leteaksjoner:
https://www.dagbladet.no/nyheter/del...edier/73606259
Citera
2021-06-06, 13:10
Medlem
Citat:
Håper ikke påtalemyndigheten feiger ut, men står løpet selv om det kan ende i frifinnelse. Det ser dog ut som politiet før avgjørelsen vil utrede dna ytterligere og har i den forbindelse bedt om ny test av vk. Tror ikke vk er overbegeistret for å si det forsiktig. Løslatelsen tilsier også at politiet vil bruke god tid til ny gjennomgang.

Hva er det som skulle tilsi at VK er negativ til videre utredning av DNA?
Citera
2021-06-06, 13:14
Medlem
Citat:
vk og jha var sammen kl. 18.00 og 1930, mens jentene ble drept ca kl kl 19. vk mangler sikkert alibi utenom moren som trodde hun hørte sønnen. Alt står og faller på mobilbeviset som teleplan sier ikke utelukker at vk kan ha vært i baneheia kl 19. Hvor står vk da opp mot løgner og et dna med to gm. Tror champagnen bør ligge på kjøling en stund til for vk og hans mange støttespillere.

Til gjengjeld er det jo direkte imponerende at du klarer å skvise inn såpass mye feilaktig informasjon i et så kort innlegg
Citera
2021-06-08, 00:30
Medlem
geir44s avatar
Citat:

Hvordan har du tenkt at en mobiltelefon skal koble seg opp mot en sender som ingen har klart å påvise at engang dekker åstedet når mobiler i tillegg velger sterke sendere? Det fantes mange som ville gitt 4 streker. EG_A slår ikke engang inn!
Citera
2021-06-08, 00:37
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomtuu
Har Viggo Kristiansen nokon gong forklart kvifor han laug og forandra forklaring gjentatte gongar? Dette med sykkelkjedeolje på jentene er jo også svært mistenksomt. Kan det forklarast på noko som helst måte uten å dra inn VK?

Har aldri hørt om noe sykkelkjedeolje. Den andre fantasten kalte det hydraulikkolje. Det ville ha vært enkelt å analysere denne oljen, så den fins nok i like liten grad som DNA-sporene. Altså, kun i fantasien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in