2021-04-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg er langt fra overbevist om VKs uskyld. Lenge siden jeg leste dommen i sin helhet, men syntes den var grundig den gangen. Det er ikke fremkommet nye bevis, kun nye tolkninger av gamle bevis.

Hvis han skal bli frifunnet må de nye tolkningene være uomtvistelige, og da særlig mobilsporet, noe jeg ikke har sett så langt.

Grundig dom? Den er jo bygget på et premiss om at det var sikre DNA-beviser for to gjerningsmenn. Alle skjønner VK måtte dømmes da ingen andre kunne være «den andre». Det står faktisk også i byrettsdommen at man ikke klarte å forklare mobildataene til VK, men at man mente «andre beviser trumfet dette», altså DNA-bevisene som senere er tilbakevist, men mobilbeviset står like sterkt, og får selvsagt en annen vekt i samlet bevisvurdering når det viser seg at det likevel IKKE var DNA-beviser som utelukket at JHA kunne være eneste gjerningsmann.

Du bør lese vedtaket til kommisjonen, som har besluttet at VK skal få ny rettssak. Der står alt det relevante. Det bør alle med interesse for saken:

https://www.gjenopptakelse.no/filead...eheiasaken.pdf

Man trenger ikke lese alle 369 sidene, det viktigste er side 262-285, og side 337-369.

Måten mindretallet bortforklarer endringen i DNA-beviset på er påfallende, de later som om det ikke ble ansett å være tekniske beviser for to gjerningsmenn den gangen. Alt for å prøve å stanse gjenåpningen. Mye annet vås fra den kanten, mens flertallet argumenterer fornuftig og solid, og langt på vei antyder at de mener JHA var eneste gjerningsmann, selv om de ikke har mandat til å skrive det direkte, kun at de mener VK nå vil kunne frifinnes.
Senast redigerad av Hambograh 2021-04-13 kl. 22:55.
Citera
2021-05-31, 13:01
Medlem
Påtalemyndigheten ber om at Viggo Kristiansen løslates. Fra varetektsfengsling. I påvente av etterforskning og beslutning om den gjenåpnede straffesaken mot han skal føres på nytt.
"Påtalemyndigheten har bedt om at Viggo Kristiansen blir løslatt, bekrefter statsadvokat Andreas Schei til VG.

Det betyr at Kristiansen mest sannsynlig vil bli løslatt om kort tid.

Schei påpeker at selve straffesaken mot Viggo Kristiansen ikke er henlagt, og at denne fremdeles er under etterforskning.

– Vi fortsetter fremdeles etterforskningen, men tidsforløpet på denne er lengre enn det vi har sett for oss. Vi kan ikke si at risikovurderingen tilsier at han holdes fengslet slik saken nå ligger an, sier statsadvokaten til VG."
Kilde:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...nsen-loeslates

abcnyheter.no skriver i dag.
"– Etter en samlet vurdering, der det er tatt i betraktning at saken etter gjenåpningen ikke er endelig avgjort, og der også behovet for samfunnsvern er vurdert, har påtalemyndigheten kommet til at vi vil støtte Kristiansens anke til Høyesterett og påstå ham løslatt, skriver de to."
https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...enorm-lettelse
Citera
2021-06-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Påtalemyndigheten ber om at Viggo Kristiansen løslates. Fra varetektsfengsling. I påvente av etterforskning og beslutning om den gjenåpnede straffesaken mot han skal føres på nytt.
"Påtalemyndigheten har bedt om at Viggo Kristiansen blir løslatt, bekrefter statsadvokat Andreas Schei til VG.

Det betyr at Kristiansen mest sannsynlig vil bli løslatt om kort tid.

Schei påpeker at selve straffesaken mot Viggo Kristiansen ikke er henlagt, og at denne fremdeles er under etterforskning.

– Vi fortsetter fremdeles etterforskningen, men tidsforløpet på denne er lengre enn det vi har sett for oss. Vi kan ikke si at risikovurderingen tilsier at han holdes fengslet slik saken nå ligger an, sier statsadvokaten til VG."
Kilde:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...nsen-loeslates

abcnyheter.no skriver i dag.
"– Etter en samlet vurdering, der det er tatt i betraktning at saken etter gjenåpningen ikke er endelig avgjort, og der også behovet for samfunnsvern er vurdert, har påtalemyndigheten kommet til at vi vil støtte Kristiansens anke til Høyesterett og påstå ham løslatt, skriver de to."
https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...enorm-lettelse
spørs hva påtalemyndigheten gjør nå. Var nok en riktig beslutning å innstille på løslatelse. Han har sonet lenge og tidsfaktor jobber mot påtalemyndigheten. Saken er tvilsom selv om jeg gjerne kan forstå at jha ble fristet til å ha en medskyldig i kristiansen. Rart de var venner under saken. Sykkeloljen på åstedet knytter vk til åstedet fordi han reparerte og oljet sykkelen denne dagen. Jha gikk til fots. Vk løy etterhvert som ny info kom til, men det er også indikasjoner på at han ikke var på åstedet. Tvil skal komme vk til gode. Får sette meg mer inn i dommens premisser. Blir vel nytt avhør av jha og nye dna analyser. Begynner påtalemyndigheten å tvile.
Senast redigerad av LH07 2021-06-01 kl. 00:54.
Citera
2021-06-01, 21:45
Medlem
Dette gikk kjapt. Viggo Kristiansen er sannsynligvis på vei hjem nå.
"VG får opplyst at 42-åringen vil dra rett hjem til Kristiansand allerede i kveld, og at han dermed kommer til å være hjemme i barndomshjemmet på Eg i Kristiansand i løpet av natten."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ra-ila-i-kveld

Familiene til de drepte barna, Stine Sofie Sørstrønen (8) og Lena Sløgedal Paulsen (10), ber om at VK ilegges besøksforbud.

Mens advokaten til VK vurderer å be om politibeskyttelse for VK, grunnet mange hatefulle og truende kommentarer i sosiale medier.

Det har såvidt vært nevnt at VK vurderer erstatningssøksmål.

Pga at saken er gammel, det har vært en stor etterforskning, og nye etterforskningsskritt som pågår nå, forventer man ingen endelig beslutning om en eventuell ny rettssak før tidligst høsten 2021.
Citera
2021-06-01, 23:45
Medlem
Blir det ny rettsak eller blir han frifunnet uten ny rettssak? Jeg for min del har lest, hørt og sett alt som finnes i forhold til denne saken og håper det blir en ny rettssak. Jeg synes nesten det er feigt nå og ikke la han få muligheten til å renvaske seg (eller ikke) gjennom rettssystemet.

Hva tenker dere?
Citera
2021-06-02, 00:22
Medlem
Jeg vet ikke helt.

Om VK skulle få erstatning for urettmessig å ha sonet 21 år i fengsel, så er det nokså tydelig at han er ansett som uskyldig dømt.

Jevngodt med å bli frikjent, kanskje.
Citera
2021-06-02, 12:37
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke helt.

Om VK skulle få erstatning for urettmessig å ha sonet 21 år i fengsel, så er det nokså tydelig at han er ansett som uskyldig dømt.

Jevngodt med å bli frikjent, kanskje.
Det er vanskeligere å få erstatning enn å bli frikjent i en straffesak grunnet beviskrav. For øvrig har påtalemyndigheten bedt om ny DNA test av Kristiansen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...go-kristiansen

Han er også ilagt besøksforbud overfor de etterlatte foreldrene:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=65437

Jeg er ikke så overbevist om at Kristiansen slipper unna ny runde i retten og at påtalemyndigheten frifinner han. Frifinnelse uten rettssak er selvsagt Kristiansen og advokatens våte drøm. Det er ikke helt røyk uten ild her selv om bevissituasjonen fremstår noe uklar. Kristiansen har en fordel av at det er 21 år siden drapet. Jeg antar at det kanskje vil foretas nye dna-undersøkelser av ofrene siden Kristiansen er bedt om å avlegge ny dna-test. Vil han medvirke. Hvis ikke er det suspekt. Han mener seg uskyldig og vil ha frifinnelse og erstatning og uten medvirkning her vil erstatningen trolig ryke.
Citera
2021-06-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det er vanskeligere å få erstatning enn å bli frikjent i en straffesak grunnet beviskrav. For øvrig har påtalemyndigheten bedt om ny DNA test av Kristiansen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...go-kristiansen

Han er også ilagt besøksforbud overfor de etterlatte foreldrene:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=65437

Jeg er ikke så overbevist om at Kristiansen slipper unna ny runde i retten og at påtalemyndigheten frifinner han. Frifinnelse uten rettssak er selvsagt Kristiansen og advokatens våte drøm. Det er ikke helt røyk uten ild her selv om bevissituasjonen fremstår noe uklar. Kristiansen har en fordel av at det er 21 år siden drapet. Jeg antar at det kanskje vil foretas nye dna-undersøkelser av ofrene siden Kristiansen er bedt om å avlegge ny dna-test. Vil han medvirke. Hvis ikke er det suspekt. Han mener seg uskyldig og vil ha frifinnelse og erstatning og uten medvirkning her vil erstatningen trolig ryke.

Jeg tror du har rett i dine vurderinger her.

Men, det er vel helt usannsynlig at VK ikke vil samarbeide om en ny DNA-test?

Som du sier, om VK skulle nekte å avgi ny dna-test ville det være meget mistenkelig. Og ødeleggende for VKs troverdighet.

Det blir uansett interessant å følge saken fremover.
Citera
2021-06-02, 14:53
Medlem
Er noe spesiell den begrunnelsen for besøksforbud synes jeg. Spesielt siden påtalemyndighetene mener at han IKKE er en fare for samfunnet. Tydeligvis mange forskjellige meninger innad i systemet også.

Håper på ny rettssak.
Citera
2021-06-02, 14:55
Medlem
Citat:
Jeg tror du har rett i dine vurderinger her.

Men, det er vel helt usannsynlig at VK ikke vil samarbeide om en ny DNA-test?

Som du sier, om VK skulle nekte å avgi ny dna-test ville det være meget mistenkelig. Og ødeleggende for VKs troverdighet.

Det blir uansett interessant å følge saken fremover.

Jeg vil også tro det er helt usannsynlig at VK ikke avgir ny DNA prøve, men vi får se..
Citera
2021-06-02, 15:03
Medlem
Noen som vet Jan Helge Andersen sitt nye navn/ identitet?
Citera
2021-06-02, 18:17
Medlem
Jeg har lest dommen og det er en del forhold som taler for at VK deltok i ugjerningen. Min magefølelse som selvsagt ikke er noe barometer å stole på i en slik sak, tilsier at VK er skyldig. Ut fra avisoppslagene er VK så godt som frikjent og vil få 30. millioner friske kroner på konto. Så lett er det ikke selv om det er reist tvil om en del bevis. Dersom politiet etter ny analyse kan stadfeste at det er to gjerningsmenn vil JHA forklaring kunne tillegges betydelig vekt. Forsvaret har fått innhentet ny vurdering, men det er usikker på hvilken verdi den har. Det er trolig ingen objektiv vurdering. Forklaringen fra VK og JHA var samordnet ved at begge avviste å ha vært i Baneheia. De forklarte å ha vært hos VK fra kl 19.30. Situasjonen er imidlertid at begge ble observert i Baneheia kl 18.00. VK endret forklaring senere når han ble konfrontert med observasjonen, men påstod nå han møtte JHA på en parkeringsplass ved Baneheia, men ikke passerte Bommen. Når også dette ble feil, endret han på nytt forklaring og sa han hadde syklet til 3. stampe for å møte JHA og deretter dro de sammen tilbake til parkeringsplassen. Forklaringsendringene er svært mistenkelig. VK er også dømt for andre voldtekter og var besatt av groteske voldsvideoer og var sexfiksert. Det er ingen godgutt slik Sjødins bilde av VK tegnes. Det er også noe med tidsforløpet som skurrer. Hele veien har VK fortalt at JHA kom hjem til han 19.30. Jentene ble drept ca kl 19. Da må JHA i løpet av en liten halvtime utført ugjerningen, skjult ofrene og gått til VK helt uanfektet. Dette henger ikke på greip og begge har vært venner under hele saken uten at VK anklaget JHA for å lyge. Mobilbeviset er omdiskutert og forsvarene mener det er et utelukkelsesbevis, men sakkyndig fra Teleplan mente det ikke kunne sies sikkert at VK ikke var i Baneheia. Så har vi det med hydraulikkolje funnet på ofrene. VK oljet sykkelen sin og det trekker han mot Åstedet. Det er i sum ikke rart han ble dømt i sin tid. Saken er nektet gjenopptatt mange ganger. Hvor vidt noe i dag er endret mht mobilbevis og dna gjenstår å se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in