Citat:
Ursprungligen postat av
Slettsnoken
Jeg er langt fra overbevist om VKs uskyld. Lenge siden jeg leste dommen i sin helhet, men syntes den var grundig den gangen. Det er ikke fremkommet nye bevis, kun nye tolkninger av gamle bevis.
Hvis han skal bli frifunnet må de nye tolkningene være uomtvistelige, og da særlig mobilsporet, noe jeg ikke har sett så langt.
Grundig dom? Den er jo bygget på et premiss om at det var sikre DNA-beviser for to gjerningsmenn. Alle skjønner VK måtte dømmes da ingen andre kunne være «den andre». Det står faktisk også i byrettsdommen at man ikke klarte å forklare mobildataene til VK, men at man mente «andre beviser trumfet dette», altså DNA-bevisene som senere er tilbakevist, men mobilbeviset står like sterkt, og får selvsagt en annen vekt i samlet bevisvurdering når det viser seg at det likevel IKKE var DNA-beviser som utelukket at JHA kunne være eneste gjerningsmann.
Du bør lese vedtaket til kommisjonen, som har besluttet at VK skal få ny rettssak. Der står alt det relevante. Det bør alle med interesse for saken:
https://www.gjenopptakelse.no/filead...eheiasaken.pdf
Man trenger ikke lese alle 369 sidene, det viktigste er side 262-285, og side 337-369.
Måten mindretallet bortforklarer endringen i DNA-beviset på er påfallende, de later som om det ikke ble ansett å være tekniske beviser for to gjerningsmenn den gangen. Alt for å prøve å stanse gjenåpningen. Mye annet vås fra den kanten, mens flertallet argumenterer fornuftig og solid, og langt på vei antyder at de mener JHA var eneste gjerningsmann, selv om de ikke har mandat til å skrive det direkte, kun at de mener VK nå vil kunne frifinnes.