2021-05-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, då kan det ev bli tal om ersättning till dödsboet. Vilket isf kan vara en bra sak då det då nog skulle underlätta processen med att LW:s anhöriga får ut utdömd ersättning.

Bra initiativ att mejla Åsa.
Då kan, äntligen, den saken som sagt läggas till handlingarna.

Ett annat sätt hade ju varit att läsa mina inlägg.

Om livförsäkringen är tecknad med förmånstagare ingår den inte i dödsboet. Den ägs då av förmånstagaren, inte den avlidne.
Citera
2021-05-31, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack .
Ursäkta om jag är petig.
Han var SDs advokat fram till dödsfallet, när det nu skedde. Han var fortf SDs advokat tills SDs död, och var inte avslutat förrän dess. Han hade fortsatt vara SDs advokat om SD velat överklaga till Högsta Domstolen.
Ja, skit det samma. Det kan finnas uppringt samtal redan innan 11, advokat redo att berätta om domen. Varav han lär behöva redogöra för hur tonerna gick om så är fallet.
Om det ger nån mer vägledning kring SDs sinnesstämning eller vad han sa. Hur det sen står emot nån advokatsed ang sistnämnda vet jag inte.
Citera
2021-05-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Vad händer nu med domen?

– Den vinner laga kraft om fyra veckor.

Går den att överklaga?

– Ja, dödsboet kan överklaga, men det är väldigt ovanligt. Jag kan inte svara på rak arm om det bara gäller skadeståndsbiten. Jag är faktiskt osäker om det även går att överklaga i skuldfrågan.

Enligt domen ska Stefan Davidsson betala skadestånd till Lena Wesströms anhöriga. Vad händer med det nu när han är död?

– Skadeståndet finns kvar. Vi har ett system där Brottsofferfonden träder in och sedan kräver in betalningen från den betalningsskyldige, och i det här fallet blir det dödsboet.

Det finns nog inte så mycket att hämta ur det dödsboet när vi har sett hur hårt belånat SDs hus är.
Citera
2021-05-31, 19:04
Medlem
Citat:
https://www.na.se/artikel/domaren-i-hovratten-om-den-ovanliga-vandningen-i-hjarstamordet-om-vi-haft-en-kristallkula

– När vi sedan meddelade domen klockan 11 angav vi att häktningen skulle bli omedelbart verkställd. Vi ringde polismyndigheten och meddelade detta och att de skulle leta upp mannen.

/.../

Vad händer nu med domen?

– Den vinner laga kraft om fyra veckor.

/..../

Dödsboet kan överklaga, men det är väldigt ovanligt.
En stor lättnad.
Inget snack om saken, enligt domaren itan kristallkula..
Då kan väl människor inte hävda att fallet inte är löst, och att Stefan Davidsson dog som en oskyldig man.
Fundersam över gubben Alhem, eller vad han hette som uttalade precis motsatsen..att domen inte skulle vinna laga kraft
Citera
2021-05-31, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
?
Har inte öht ifrågasatt att han var på kontoret.
Jag har tidigare skrivit att han kan ha haft kontakt med SD via telefon i tiden kring då domen ska förmedlas. Det ses väl enkelt via telefonlistor om så vore.
Han var advokat fram till kl 11 och sen inleds en Fu kring SDs död och han lär väl kallas till förhör om hans kontakter med SD.

Se ovan.

Vad du skrivit tidigare har jag ingen aning om. Hinner inte och kommer inte läsa alla inlägg.
Jag skrev att Backman varit på sitt kontor (enligt vad han sagt till NA) när domen lämnades vid 11:00 och då svarade du: "Ja, efter kl 11."

Jag svarade alltså enbart på det inlägg jag citerade.

Ja, visst. SD kan ha haft kontakt med Backman innan domen. Det är inte otänkbart.
Det svar Backman lämnar till NA om han har varit inkopplade i utrdningen om SDs död, tolkar jag som att han är det. Annars skulle han förmodligen (?) svara nej. Och rent krasst, det är självklart att han är det som den person som har haft SD som klient och följt HR förhandlingarna och pratet under och efteråt med SD.
Citera
2021-05-31, 19:06
Medlem
Citat:
Dumheter.

Hon har varit misstänkt och avskriven i brist på bevis. Så sent som slutet på augusti 2019 har hon inget alibi.
Hon har sen uppvisat ett suspekt beteende ända från skilsmässan relaterat till SD och i högsta grad efter mordet.
Självklart kan hon diskuteras likt vilken i blandad som helst. Du tycks tro att hon fått immunitet.

Kan ju påminna dig om KL som försattes på fri fot i brist på bevis ang häktning.
Hon fortsatte diskuteras i tråden och där bedrevs hemlig spaning och mer bevisning tillkom.
Sen dömd för både stämpling och anstiftan mordförsök.
Det berodde på en mycket drivande ÅK som inte trodde på hennes oskuld för fem öre.

Skillnaden mellan casen är väl att KL körde EncroChat, burners, guldtackor, värvade svenska rånareliten, umgicks med ”juggemaffian”, värvade unga ”ortenkillar”och nån bipolär väninna, svartmäklare, blåsta hyresvärdar, misshandel av poliser och andra, fyllecell, några vändor i rätten och annat processande med advokat hon blåst på pengar, stalking, förlorad vårdnad av barn och liknande på den linjen innan det drog ihop sig till mordförsök.

Så oavsett HD:s roll här så ligger hon nog i lä lite beroende på hur man ser det.
Citera
2021-05-31, 19:08
Medlem
Ursäkta, jag har inte hängt med. Blev till och med (glatt) överraskad av att det gått vidare till hovrätten.

Hittar inte; hängde han sig eller hur gjorde han? Och vad mer vet vi kring d e n händelsen. Tack på förhand
Citera
2021-05-31, 19:10
Medlem
Citat från na

Det fanns ingen risk att något allvarligt skulle hända eller att den dömde skulle lämna landet?

– Han hade ingen anknytning till utlandet. Det hade också gjorts en omfattande paragraf 7-utredning om hur han mår psykiskt och det fanns inga indikationer på något sådant, säger Christer Ganelind.

Omfattande?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, skit det samma. Det kan finnas uppringt samtal redan innan 11, advokat redo att berätta om domen. Varav han lär behöva redogöra för hur tonerna gick om så är fallet.
Om det ger nån mer vägledning kring SDs sinnesstämning eller vad han sa. Hur det sen står emot nån advokatsed ang sistnämnda vet jag inte.

Backman uppgav att han visste var SD befann sig vid tidpunkten och de förefaller mest troligt att dom hade kontakt när dom avlämnades. Så rutinerad är Backman.
Citera
Medlem
Citat:
Tvivlar starkt på att polisen är ine och grejar ibland GC-konton eller ens loggar in där. Verkar vara rent slöseri med resurser. Framförallt i det här läget. Och varför skulle det göra det? Jag har säkert missat en massa viktig ang geocaching kontra mordet men att polisen skulle logga in där i det här läget känns överkurs.

Om det är HD som är inne på kontot lär man ju kunna spåra det. Märkligt att gå in på Stefans konto i detta läge. Än är väl inte det konstaterat självmord.
Citera
2021-05-31, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han?
Är det SD ni snackar om?
Tifdigare pratades det väl om HD?

En inloggning har skett på SDs geocachekonto idag. Ingen tid anges, bara datum. Noterade det för jag kollade kontona när jag läste att cacher försvunnit från HDs konto, har inte själv koll på om ngt är borta. HD var inloggad senast 26e på sitt och JG den 30e på sitt konto.
Citera
2021-05-31, 19:12
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hon är en dåre, jag var med och hetsa mot Hanna.
Tycker fortfarande hon är en manipulativ kossa.. men fortfarande en mamma.
Hon har inte direkt mördat någon även om hon sannolikt låg och mmm:ade till Stefan att han skulle göra det för att hon var ledsen.

Jag ser verkligen inte det flera av er andra ser. Anser själv att jag är logisk och är för det mesta på rätt spår (även om jag trögar mig mellan varven).

Men att HD skulle varit inblandad i mordet ser jag inga som helst tecken på. Dels baserat på hennes initiala förhör, dels baserat på frånvaron av tekniska spår men främst i ljuset av det stora hela -där SD är ensam gärningsman.

Ser dock tydliga tecken på att hon vet ett par månader efteråt, kanske för att hon listat ut det på egen hand eller för att SD erkänt för henne. Eller både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in