Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Eftersom SE och övriga inblandade inte är slumpgeneratorer (de styr själva över ovan nämnda tider i stor grad) kan vi inte prata om sannolikhet. Vi kan inte titta på detta intervall och tänka "30% av tidsintervallet ligger före mordtiden, därför är det 30% sannolikhet att SE kom ut i tid för att genomföra det". Alla tider i intervallet kan ses som lika möjliga och lika sannolika.
Utstämplingstiden, som jag ser den, är en liten del i mitt resonerande. De sannolikheter jag pratar om där är inte alls på det sätt du beskriver. Det är sannolikheten för vem som minns fel. Och jag tycker det väger över för att det är RB som minns fel.
Jag har aldrig använt mig av sannolikhet på sättet du beskriver, för det är felaktig matematik. Men om jag anser att SE kommer ut på gatan efter att LOP passerat så är sannolikheten att SE mördade Palme betydligt lägre, på grund av att SE i så fall måste ha vetat att Palme var där, utan att ha sett honom. Det finns inte utrymme för att möta Palme och vara Tensonmannen, det finns inget utrymme för honom att känna igen Palme. Då återstår nån slags vetskap att Palme var där utanför, vilket kräver medhjälpare, och detta finns det noll stöd för.
Summa: Jag har all rätt att väga materialet för att utifrån sannolikhet välja vem som minns fel.