Citat:
Ursprungligen postat av
Litenensam
En oskyldig person hävdar sin oskuld.
Stefan har väl aldrig sagt att han är oskyldig?
Jo, han sa ju tex att om han hade mördat så skulle ingen fatta att det handlade om ett mord..
Men menar bara att detta med skadestånd inte bör vara något att dra så stora erkännandeväxlar på. Skadestånd ses ju som ett enskilt anspråk som ligger lite ”bredvid” åtalet i övrigt.
En fråga som åkl i princip är skyldig att processa om grunden för skadeståndet är förenat med själva gärningsbeskrivningen.
Att LW mördats står klart. Barn/anhöriga bör/skall då få ersättning av dömd GM.
Vid åtal av en MGM ställs frågan hur försvaret ställer sig till begärd ersättning som sådan.
Svaret kan då bli typ ”min klient bestrider till fullo åtalet för brottet xx men har inget att anföra mot det anförda skadeståndsbeloppet vilket i sig vitsordas”.
Det är inte det samma som att erkänna, som jag ser det.
Citat:
Ursprungligen postat av
StudebakerHog666
Det står så här i domen (ej kopierat utan bara avskrivet med ev stavfel på köpet...):
HR bestämmer därför påföljden för SD till fängelse i 18 år.
—-
Vid denna utgång har SD medgett MÄ:s skadeståndsanspråk utom såvitt avser dödsboets begäran om ersättning för nedlagt arbete av UW.
Och då har SD fått frågan innan domen, och han säger då ok, blir det fällande så betalar jag, men UW ska inte få en spänn.
Då trodde han (ev) att det skulle bli friande, likväl ville han inte ens då gå med på att hypotetiskt betala en rimlig summa till UW.
Detta understryker min känsla av att SD, som enligt egen uppgift är så långt ifrån en grubblare man kan komma, är extremt långsint
Min tolkning av både domen och SD:s personlighet.
Vet du vad för arbete som UW begärt ersättning för?