2021-06-05, 07:53
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Matpriserna i världen stiger p.g.a. pandemin sa dom i går. Men jag tror även på klimatförändringar och stigande befolkning. En ofrånkommlig utveckling.
Oljepriset stiger igen när pandemin sjunker tillbaks. Bostadsbristen i Sverige spär också på inflationen. Folk som inte åkt utomlands upptäcker att de faktiskt har mer pengar till annat till exempel hus.

Jag tror inflationen har kommit för att hålla igång ett bra tag. Sedan beor det på hur riksbanken kommer att agera, höjer det räntan eller vågar dom inte? De kanske njuter av att det änligen är en stigande infaltionen och håller igen med räntan så den kommer i kapp deras önskade nivå. Sedan måste dom höja med 1 % sedan till 2% också 3% etc.

Ja, matpriserna globalt har ökat 40% på ett år och ökade 4.8% bara från april till maj.

https://www.cnn.com/2021/06/04/business/inflation-food-prices/index.html

Riksbankerna runt om i världen, och framför allt i Nordamerika och Europa, har ett extremt problem just nu:
- strama åt kraftigt, och krascha de historiskt bubbelvärderade börs- och fastighetsmarknadena
- eller gör inte detta, och riskera på allvar en smärre hyperinflation

Känns mönstret igen? Det borde det, för samma sak inträffar med viss regelbundenhet.
Citera
2021-06-05, 08:14
Medlem
Efterfrågan i mark och skog ökar folk vill kunna odla sin egen mat för matpriserna kommer fortsätta öka pga klimatkrisen. Hyperinflation står för dörren och framförallt jordbruksfastigheter kommer öka enormt i pris. Har du dessutom tillgång till vatten ja då har du en guldgruva och alltfler börjar se det. Tror också fastighetspriser kommer öka mer än aktier förflyttning sker redan.
Citera
2021-06-05, 08:20
Medlem
Core.s avatar
Klart att the shit hits the fan nån gång, så är det ju alltid. Sen gäller det att hålla näsan ovanför vattenytan i två-tre år innan saker och ting stabiliserar sig. Jag som inte direkt har några tillgångar utan sitter på ett mindre huslån, hoppas ju på att inflationen trappar sig upp och äter upp lånet 😎

Önskedrömmar att det blir så, men låser nog räntorna i höst och hoppas på det bästa.
Citera
2021-06-05, 08:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lågräntepolitiken känns som ett sätt att locka så många som möjligt i fällan att bli skuldsatta.
Vet inte i hur många år jag hört det konspirationspratet. Men många är det.

Citat:
4-6-10 miljoner i lån lär ju ytterst få klara av om ränta går upp till 8-10-15%.
Inte om realräntan går upp. Men det tror jag inte någon talat om.
Med en riskfri realränta på 0% och en real boränta på 1% ser jag väl inte att någon låntagare kommer ha så mycket problem.

Problemen kommer istället för långivarna.
Staten kommer säga att de har haft kapitalinkomster, fast det bara är inflation. Och sedan plundra de.

Så stigande inflation är synnerligen negativt för sparare.

Att ta bort kapitalskatterna är det rätta.

Citat:
Långsiktigt är väl 4-6% i boränta normalt. Nu har vi haft hyfsat låg ränta i snart ett kvarts sekel och i princip nollränta i ett decennium.
Vet inte riktigt var detta normala kommer ifrån.

Det normala "borde" vara 0% riskfri realränta. Det är svårt att argumentera för att den skall vara något annat.
Boräntan borde vara ca 1% på det. Kreditförlusterna är mikroskopiska.

Att betala 1% ränta på bolånen ser jag väl inte som ett problem.
Varför skulle det vara ett problem?

Citat:
Bensinpriset 1990 var 6 kr. Enligt ekonomifaktas inflations-snurra skulle priset 2019 vara 10 kr.
Det är väl mest skatter som tillkommit. Punktskatter driver upp inflationen.

Citat:
En villa som köptes för 400.000 1975 skulle enligt snurran idag kosta 2,2 miljoner. En villa som kostade 2 miljoner 2005 skulle idag kosta 2,4 miljoner.
Om du kan producera villor för det så bör du absolut göra det. Du kommer att bli älskad av villaköparna.

Men det kommer du inte klara av. Priser på sådant som har stort inhemskt arbetskraftsinnehåll kommer stiga mer än KPI eftersom lönerna stiger mer än KPI. Dit hör bostäder.

Citat:
Binder man lånen på 10 år till 2% ränta och inflationen/räntan plötsligt drar iväg till 20% så gör man väl en sanslöst bra affär?
Ja, just i det. Men drar räntan iväg till 20% så kommer du ha andra allvarliga problem.
Citera
2021-06-05, 09:15
Medlem
Paris24s avatar
Man bör notera att SEK stiger mot de flesta valutor och antas stiga ännu mer. Vilket kommer att trycka ner inflationen i just exakt Sverige eftersom varor vi köper utomlands blir billigare. Så USA kan ha ökande inflation utan att vi får det. En annan sida av myntet är att Sverige trots att valutan sjönk som en sten i åratal fram till 2020 så hade vi ändå ingen inflation, vilket är magiskt och jag kan inte förklara det.

Notera 2 att vi har en oerhörd dold inflation som jag inte kan förklara eftersom jag inte är inflations-mätar-expert. Men jag ser att McDonalds nu lyckats höja BigMac till 78 kr trots att matmomsen bara är 6%, den skulle med vanlig MOMS kosta 88 kr, min lokala pizzeria tar numera 79 kr för dagens lunch-pizza annars 99 kr, och den vanligaste Volvon kostar 350.000 kr. Så det pågår något under ytan som inte kommer med i siffrorna. Bostäder ska vi naturligtvis inte tala om.

Notera 3 att inflationsberäkningen gentemot räntor (och därmed bostadskostnad) följer det läskiga sambandet att ju läger inflation desto lägre räntor, desto lägre inflation, desto lägre räntor. När räntorna vänder åt andra håller blir spiralen också åt andra hållet: höjda räntor ger höjda bostadskostnader ger högre inflation ger högre räntor... Den cykeln kan man må illa av.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-05 kl. 09:19.
Citera
2021-06-05, 09:34
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
KPI mäter prisändring i varor/tjänster som näringslivet säljer till hushållen.
Och mäter således inte prisändring i varor/tjänster som näringslivet inte säljer till hushållen. Och inte heller prisändringar på begagnade varor som hushållen säljer till varandra.

Om du jobbar på ett tag kanske du ser det mönstret. Den dagen ser du också rätt.

Det är exakt det som är godtyckligt. KPI mäter inte inflation, minskande av penningvärdet, utan prislappar på en godtycklig korg av varor.

Förändringar i prisnivåer är inte nödvändigtvis kopplat inflation/deflation.
Citera
2021-06-05, 09:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller med dig, ska bli gött med 25% i ränta på sparkapitalet.

Och en inflation på 30%...
Citera
2021-06-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och en inflation på 30%...

För att få bukt med folkets skuldsättning så behövs rejäl inflation i många år fram över.
Citera
2021-06-05, 10:08
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
För att få bukt med folkets skuldsättning så behövs rejäl inflation i många år fram över.

Det är sant. Men det kallas för ett stålbad, inga glada tider direkt. Vi lär inte få något happy 20-tal.
Citera
2021-06-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är sant. Men det kallas för ett stålbad, inga glada tider direkt. Vi lär inte få något happy 20-tal.

Det blir nog inte så roligt för vissa..
Citera
2021-06-05, 10:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222

Funkade det på 70-talet så lär det väl funka en gång till?

Men vad gör folket efter att deras lån ätits upp? Jo tar nya!
Citera
2021-06-05, 10:50
Medlem
Inflationen sedan 12 månader tillbaka är 8% och inte 2.5%. Det är KPI som TS tänker på och inte inflation.

KPI är en statistik där man svingar en död höna på en kyrkogård under en fullmåne för att få fram en siffra.

Går man tillbaka till 2019-06-05 år så är inflationen nästan 12% per år i genomsnitt.

Men var har alla dessa pengar försvunnit? I Sverige har vi inte fått varken ledighet eller stimulanscheckar..

Precis som i Ryssland så har alla pengar gått till de absolut rikaste i samhället, dvs Sveriges oligarker.
Ryssland och Sverige är nu de enda två länderna i världen där miljardärernas förmögenhet överstiger 20% av BNP.
https://www.google.se/amp/s/amp.ft.com/content/747a76dd-f018-4d0d-a9f3-4069bf2f5a93
Sverige och Ryssland fungerar på samma sätt, en liten skara extremt rika oligarker styr över en stor, grå och utmärglad massa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in