Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Lågräntepolitiken känns som ett sätt att locka så många som möjligt i fällan att bli skuldsatta.
Vet inte i hur många år jag hört det konspirationspratet. Men många är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
4-6-10 miljoner i lån lär ju ytterst få klara av om ränta går upp till 8-10-15%.
Inte om realräntan går upp. Men det tror jag inte någon talat om.
Med en riskfri realränta på 0% och en real boränta på 1% ser jag väl inte att någon låntagare kommer ha så mycket problem.
Problemen kommer istället för långivarna.
Staten kommer säga att de har haft kapitalinkomster, fast det bara är inflation. Och sedan plundra de.
Så stigande inflation är synnerligen negativt för sparare.
Att ta bort kapitalskatterna är det rätta.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Långsiktigt är väl 4-6% i boränta normalt. Nu har vi haft hyfsat låg ränta i snart ett kvarts sekel och i princip nollränta i ett decennium.
Vet inte riktigt var detta normala kommer ifrån.
Det normala
"borde" vara 0% riskfri realränta. Det är svårt att argumentera för att den skall vara något annat.
Boräntan borde vara ca 1% på det. Kreditförlusterna är mikroskopiska.
Att betala 1% ränta på bolånen ser jag väl inte som ett problem.
Varför skulle det vara ett problem?
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Bensinpriset 1990 var 6 kr. Enligt ekonomifaktas inflations-snurra skulle priset 2019 vara 10 kr.
Det är väl mest skatter som tillkommit. Punktskatter driver upp inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
En villa som köptes för 400.000 1975 skulle enligt snurran idag kosta 2,2 miljoner. En villa som kostade 2 miljoner 2005 skulle idag kosta 2,4 miljoner.
Om du kan producera villor för det så bör du absolut göra det. Du kommer att bli älskad av villaköparna.
Men det kommer du inte klara av. Priser på sådant som har stort inhemskt arbetskraftsinnehåll kommer stiga mer än KPI eftersom lönerna stiger mer än KPI. Dit hör bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Binder man lånen på 10 år till 2% ränta och inflationen/räntan plötsligt drar iväg till 20% så gör man väl en sanslöst bra affär?
Ja, just i det. Men drar räntan iväg till 20% så kommer du ha andra allvarliga problem.