Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Såg detta inlägg angående Bankomattiderna på Gunnar Walls blogg.
"Vid tiden för mordet och en bit in på 90-talet jobbade jag på företaget Inter Innovation med mjukvaruutveckling och datakommunikation. Företaget Inter Innovation utvecklade och sålde olika typer av produkter för avancerad sedelhantering och då bl.a. bankomater (dvs. ATM-er) och komponenter till dessa och andra sedelhanteringssystem.
Med min domänkunskap om bankomatsystem som bakgrund delar jag granskningskommissionens uppfattning att bankomattiden är ”otjänlig” för att klargöra tiden för mordet. Tidsonogrannheten för dessa lokala klockor kan bedömas till åtminstone plus/minus 4 minuter, dvs. ett uttag som enligt bankomatkvittot t.ex. gjordes 23:19 kunde i själva verket skett någon gång i tidsintervallet 23:15-23:23.
Något som däremot är mindre uppmärksammat är att polisen endast verkar ha försök utreda bankomaternas tidstämpling, men bankomatklockan är alltså endast fråga om en lokal klocka i själva bankomaten. Med stor sannolikhet har bankomatuttagen även tidsstämplats i anslutande banks kassaapplikation, dvs. hade en bankomatkund sitt konto i Handelsbanken skickades en transaktionsbegäran till Handelsbankens centraldator och denna begäran fick en tidsstämpling där med Handelsbankens interna klocka. Vad jag känner till har registrerade tider i anslutande bankers datorsystem aldrig utretts.
Med hjälp av dessa centrala tidsstämplingar hade man t.ex. kunnat utreda hur de lokala klockorna i de två bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen förhöll sig till varandra. Det hade alltså exempelvis gått att fastställa hur lång tid innan mordet Anders B:s sällskap hade lämnat bankomaten på Sveavägen (se det sista länkade blogginlägget nedan).
Eftersom det fanns många separata banker (Handelsbanken, Götabanken, SE-Banken, Föreningsbanken etc.) anslutna till bankomatsystemet hade det även kanske genom att kombinera tidsuppgifterna från ett antal olika bankers interna klockor gått att ”snäva in” tidsonoggrannheten på +/-4 minuter till ett betydligt mindre intervall. Men nu 35 år senare blir det svårt, dessa transaktionsdata sparades kanske i 5-10 år men rimligen inte längre."
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/22/filterspanarnas-alsklingshypotes-och-ett-spar-som-de-inte-har-koll-pa/#comment-26626
Mycket intressant, då detta är en fråga jag själv ägnat en hel del tid åt.
Och en bra spaning där med tiden för transaktionen hos banken.
Vi har dock en mängd uppslag ang bankomater som ännu inte begärts ut(vad jag sett), så jag kan inte påstå med säkerhet att den kontrollen inte gjorts.
Vidare skulle jag även här sätta ett frågetecken kring påstående om otjänligt och +/- 4 minuter..
Vi vet ju ungefär vad Lähdes bankomat stod på vid tiden för skotten. Tidpunkten för mordet har sedan räknats ut(estimerat) utifrån Leif L.'s uppgifter.
Då har man ändå en rätt bra uppfattning av hur mycket efter Bankomatklockan vid posten gick.
En bankomatklocka som ställts mot den centrala övervakningsapplikationens klocka på morgonen den 28/2(kl. 08:00).. det var alltså övervakningsapplikationens klocka som gick fel. (Detta då man normalt ställde den utifrån ett vägg-ur i datorhallen)
Där jag har gått bet är att även säkerställa om Götabankens bankomat ställdes mot den centrala klockan.(Björkmans kamrater)
Då skulle man kunna räkna med att denna gick lika mycket efter svensk normaltid som Lähdes bankomat.
Vidare alltså kunna uppskatta hur långt iväg Björkmans kamrater hunnit, likväl som hur länge Björkman stått på platsen.