Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Källa är närstående till GF.
Jag har ofta funderat på varför GF så abrupt avfördes från utredningen. Ingen förklaring ges i något släppt dokument. Och varför inkommet material därefter med bilder på GF hållandes vapen som mycket väl kan var av rätt sort inte följs upp. Varför handlingar glöms bort och inte hittas. Varför de nu inte alls lämnas ut... varför förhör nr 2 förnekas ha ägt rum...

Tanken att GF i själva verket var agent åt ena eller andra hållet har ibland slagit mig som åtminstone kittlande. Det skulle förklara ett och annat. Men även kräva en del förklaringar.

Kan tilläggas att han spenderat tid och troligen delvis växt upp i USA och Kanada.

Du som verkar ha "koll" på Tomas T

Umgicks han med någon påfallande lång och blond person.
Hade han några tysktalande vänner.
Hade han någon kontakt med Victor G?
Citera
2021-06-04, 17:54
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jag har också undrat om Ture U skulle kunna passa in bland dessa. Han läste ju på SU och där stod Victor G och delade ut sina flygblad. Åsiktsmässigt verkar dessa klippt och skurna för varandra.

Ture U var ju lång och blond/rödlätt. Däremot vet jag inte om han kan klassas som atletisk vid tidpunkten (vilket verkar vara den allmänna bilden av ”Den långe blonde”)?

Ture U kunde tyska.
Citera
2021-06-04, 18:51
Medlem
Citat:

Det finns ett avsnitt i ett förhör som med lite fantasi skulle kunna motsvara att GF hade kontakt med Victor G. Men det finns många andra som det skulle kunna vara.

GF umgicks iaf flitigt med polacker. Vad det gäller tyska kontakter så är det mer osäkert. Det finns uppgifter från någon som kände GF om att han is kunde prata tyska. Oklart hur pass väl.

GF har påstått sig vara bosatt i Tyskland.
Citera
2021-06-04, 19:18
Medlem
Såg detta inlägg angående Bankomattiderna på Gunnar Walls blogg.

"Vid tiden för mordet och en bit in på 90-talet jobbade jag på företaget Inter Innovation med mjukvaruutveckling och datakommunikation. Företaget Inter Innovation utvecklade och sålde olika typer av produkter för avancerad sedelhantering och då bl.a. bankomater (dvs. ATM-er) och komponenter till dessa och andra sedelhanteringssystem.

Med min domänkunskap om bankomatsystem som bakgrund delar jag granskningskommissionens uppfattning att bankomattiden är ”otjänlig” för att klargöra tiden för mordet. Tidsonogrannheten för dessa lokala klockor kan bedömas till åtminstone plus/minus 4 minuter, dvs. ett uttag som enligt bankomatkvittot t.ex. gjordes 23:19 kunde i själva verket skett någon gång i tidsintervallet 23:15-23:23.

Något som däremot är mindre uppmärksammat är att polisen endast verkar ha försök utreda bankomaternas tidstämpling, men bankomatklockan är alltså endast fråga om en lokal klocka i själva bankomaten. Med stor sannolikhet har bankomatuttagen även tidsstämplats i anslutande banks kassaapplikation, dvs. hade en bankomatkund sitt konto i Handelsbanken skickades en transaktionsbegäran till Handelsbankens centraldator och denna begäran fick en tidsstämpling där med Handelsbankens interna klocka. Vad jag känner till har registrerade tider i anslutande bankers datorsystem aldrig utretts.

Med hjälp av dessa centrala tidsstämplingar hade man t.ex. kunnat utreda hur de lokala klockorna i de två bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen förhöll sig till varandra. Det hade alltså exempelvis gått att fastställa hur lång tid innan mordet Anders B:s sällskap hade lämnat bankomaten på Sveavägen (se det sista länkade blogginlägget nedan).

Eftersom det fanns många separata banker (Handelsbanken, Götabanken, SE-Banken, Föreningsbanken etc.) anslutna till bankomatsystemet hade det även kanske genom att kombinera tidsuppgifterna från ett antal olika bankers interna klockor gått att ”snäva in” tidsonoggrannheten på +/-4 minuter till ett betydligt mindre intervall. Men nu 35 år senare blir det svårt, dessa transaktionsdata sparades kanske i 5-10 år men rimligen inte längre."

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/22/filterspanarnas-alsklingshypotes-och-ett-spar-som-de-inte-har-koll-pa/#comment-26626
Citera
2021-06-04, 23:06
Medlem
Dag Andersson om den sista Palmeutredningens resultat.

"Hur känns det nu för dig som jobbat med Palmegruppen och andra mordutredningar under så många år?
Det är lite förvånande att man går ut så hårt när man har så lite på fötterna. Lite besvikelse som sagt, jag hade verkligen hoppats att man kommit så långt att man kunnat lägga fallet åt sidan. Jag går ju inte runt och funderar på det numera men jag har alltid hoppats att någon skulle åtalas. Det jag velat är att man skulle få ett avslut som gjort att de flesta skulle ha nöjt sig med förklaringen. Det här gör att det kommer att fortsätta spekuleras."

https://polistidningen.se/2020/06/polistraumat-lever-vidare-trots-utpekad-palmemordare/
Citera
2021-06-05, 03:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Det finns ett avsnitt i ett förhör som med lite fantasi skulle kunna motsvara att GF hade kontakt med Victor G. Men det finns många andra som det skulle kunna vara.

GF umgicks iaf flitigt med polacker. Vad det gäller tyska kontakter så är det mer osäkert. Det finns uppgifter från någon som kände GF om att han is kunde prata tyska. Oklart hur pass väl.

GF har påstått sig vara bosatt i Tyskland.
Hade TT och VG träffats/umgåtts hade Tarendi varit med i Victors telefonbok. Det är jag säker på. Om nu inte TT hade ett alias vi inte känner till.
Citera
2021-06-05, 09:51
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Dag Andersson om den sista Palmeutredningens resultat.

"Hur känns det nu för dig som jobbat med Palmegruppen och andra mordutredningar under så många år?
Det är lite förvånande att man går ut så hårt när man har så lite på fötterna. Lite besvikelse som sagt, jag hade verkligen hoppats att man kommit så långt att man kunnat lägga fallet åt sidan. Jag går ju inte runt och funderar på det numera men jag har alltid hoppats att någon skulle åtalas. Det jag velat är att man skulle få ett avslut som gjort att de flesta skulle ha nöjt sig med förklaringen. Det här gör att det kommer att fortsätta spekuleras."

https://polistidningen.se/2020/06/polistraumat-lever-vidare-trots-utpekad-palmemordare/

Dag Anderssons besvikelse delades med många andra :

...Vad fick du för känslor över att den här förundersökningen läggs ner?

– Jag stängde av TV:n tillslut, jag orkade inte höra mer. Det finns inga bevis, inget dna, han hade inget att komma med. Det är sanslöst...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Citera
2021-06-05, 10:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Såg detta inlägg angående Bankomattiderna på Gunnar Walls blogg.

"Vid tiden för mordet och en bit in på 90-talet jobbade jag på företaget Inter Innovation med mjukvaruutveckling och datakommunikation. Företaget Inter Innovation utvecklade och sålde olika typer av produkter för avancerad sedelhantering och då bl.a. bankomater (dvs. ATM-er) och komponenter till dessa och andra sedelhanteringssystem.

Med min domänkunskap om bankomatsystem som bakgrund delar jag granskningskommissionens uppfattning att bankomattiden är ”otjänlig” för att klargöra tiden för mordet. Tidsonogrannheten för dessa lokala klockor kan bedömas till åtminstone plus/minus 4 minuter, dvs. ett uttag som enligt bankomatkvittot t.ex. gjordes 23:19 kunde i själva verket skett någon gång i tidsintervallet 23:15-23:23.

Något som däremot är mindre uppmärksammat är att polisen endast verkar ha försök utreda bankomaternas tidstämpling, men bankomatklockan är alltså endast fråga om en lokal klocka i själva bankomaten. Med stor sannolikhet har bankomatuttagen även tidsstämplats i anslutande banks kassaapplikation, dvs. hade en bankomatkund sitt konto i Handelsbanken skickades en transaktionsbegäran till Handelsbankens centraldator och denna begäran fick en tidsstämpling där med Handelsbankens interna klocka. Vad jag känner till har registrerade tider i anslutande bankers datorsystem aldrig utretts.

Med hjälp av dessa centrala tidsstämplingar hade man t.ex. kunnat utreda hur de lokala klockorna i de två bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen förhöll sig till varandra. Det hade alltså exempelvis gått att fastställa hur lång tid innan mordet Anders B:s sällskap hade lämnat bankomaten på Sveavägen (se det sista länkade blogginlägget nedan).

Eftersom det fanns många separata banker (Handelsbanken, Götabanken, SE-Banken, Föreningsbanken etc.) anslutna till bankomatsystemet hade det även kanske genom att kombinera tidsuppgifterna från ett antal olika bankers interna klockor gått att ”snäva in” tidsonoggrannheten på +/-4 minuter till ett betydligt mindre intervall. Men nu 35 år senare blir det svårt, dessa transaktionsdata sparades kanske i 5-10 år men rimligen inte längre."

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/22/filterspanarnas-alsklingshypotes-och-ett-spar-som-de-inte-har-koll-pa/#comment-26626

Mycket intressant, då detta är en fråga jag själv ägnat en hel del tid åt.
Och en bra spaning där med tiden för transaktionen hos banken.
Vi har dock en mängd uppslag ang bankomater som ännu inte begärts ut(vad jag sett), så jag kan inte påstå med säkerhet att den kontrollen inte gjorts.
Vidare skulle jag även här sätta ett frågetecken kring påstående om otjänligt och +/- 4 minuter..
Vi vet ju ungefär vad Lähdes bankomat stod på vid tiden för skotten. Tidpunkten för mordet har sedan räknats ut(estimerat) utifrån Leif L.'s uppgifter.
Då har man ändå en rätt bra uppfattning av hur mycket efter Bankomatklockan vid posten gick.

En bankomatklocka som ställts mot den centrala övervakningsapplikationens klocka på morgonen den 28/2(kl. 08:00).. det var alltså övervakningsapplikationens klocka som gick fel. (Detta då man normalt ställde den utifrån ett vägg-ur i datorhallen)

Där jag har gått bet är att även säkerställa om Götabankens bankomat ställdes mot den centrala klockan.(Björkmans kamrater)
Då skulle man kunna räkna med att denna gick lika mycket efter svensk normaltid som Lähdes bankomat.
Vidare alltså kunna uppskatta hur långt iväg Björkmans kamrater hunnit, likväl som hur länge Björkman stått på platsen.
Citera
2021-06-05, 12:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I do not know who GF is
According to previous posts - he had an art exhibit / gallerie in GS

Anyone know by chance - what kind of car he drove?

Ägaren till Art Atrium, JP, är högst sannolikt fångad på både film och foto under natten och dagen efter mordet. Trodde först att det var GF.
Citera
2021-06-05, 13:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ägaren till Art Atrium, JP, är högst sannolikt fångad på både film och foto under natten och dagen efter mordet. Trodde först att det var GF.

Vet du var han befann sig?
Citera
2021-06-05, 14:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vet du var han befann sig?

JP syns i ett filmat inslag i SVTs nyhetssändningar. Det är filmat vid Palmes bostad under natten, och JP står tillsammans med en annan man utanför sitt galleri.

Sedan är han fotad vid mordplatsen dagen efter mordet. Det är ett foto som togs av en nyhetsfotograf men som aldrig publicerades.

Men, som sagt, trodde först att detta var GF, men det var det inte. Den verklige GF vet jag inte var han befann sig.
Citera
2021-06-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hade TT och VG träffats/umgåtts hade Tarendi varit med i Victors telefonbok. Det är jag säker på. Om nu inte TT hade ett alias vi inte känner till.

GF använde alias som vi inte känner till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in