2021-06-04, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men SOA hade väl ett paniknummer till polis att ringa eftersom han stod SD nära. Det hade nog även HD skulle jag tro.
VArför skulle han ringa till AnSt?
Om du inte förstår kopplingen så blir det knepigt, läs
Citera
2021-06-04, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Iofs är TR dom också saklig.

Och jag vet inte om det finns forskning som stärker detta som vi har hört så ofta; att ett besinnisglöst våld mot huvudet är ofta ett personligt våld. Men jag förmodar det, eftersom det är något som borde intressera kriminolger och andra som arbetar inom detta område.

Man hoppas alltså att HR lutar sig mot ett sådant forskningsresultat. TR nämnde inget om detta i sin dom dock.

Nu när den första chocken lagt sig efter den fällande domen och Sds självmord, känns det ändå väldigt skönt att anhöriga trots allt fick ett avslut på det här. Sorligt bara att det slutade på det vis det gjorde.

Ytterligare ett bevis för att SD tar till drastiska lösningar, när det ändå finns alternativ som för många nadra människor inte bara framstår som rimligare men också drabbar andra människor i långt mildare omfattning och långt färre personer dessutom.
Ansiktet brukar vara det som tyder på att det är starkt personligt och Lena var väl slagen mest i ansiktet/framifrån.
Citera
2021-06-04, 12:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Börjar så smått att övergå till att läsa domen.

Väldigt intressant hur rätten resonerar runt 05:23 inloggningen på Lenas One-mail konto.

De kopplar ihop den på ett sätt så indicierna stärker varandra (åklagarens tes?)

Rätten anser att det är uteslutet att platsdata som saknas efter 23:38 på Lenas Google- konto 14 maj skulle bero på att det inte hunnit synkas till molnet mellan 23:38 fram till att den förstörs 00:47 eller att det var störningar på Telias när just mellan de tidpunkterna.

Rätten bedömer alltså att det finns en koppling mellan den saknade platsdatan i Lenas mobil, att mobilen eftersökts i fickorna genom att leta efter den, vänt på kroppen och att mobilen inte använts efter mordet (ej heller kortet, inga smycken saknas; dvs ej rån)

HR- domen, s 18:

/../

Minns jag fel, men saknades inte en av hennes ringar?
Citera
2021-06-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ansiktet brukar vara det som tyder på att det är starkt personligt och Lena var väl slagen mest i ansiktet/framifrån.

Det stämmer. Mördaren får tyst på offret. Ett annat sådant typfall med ett rasande våld mot ansiktet är mordet på Lotta Rudholm, men det finns hur många andra exempel som helst på detta faktum. Samt att det då oftast saknas sexuellt och/eller ekonomiskt brott därtill.
Citera
2021-06-04, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Minns jag fel, men saknades inte en av hennes ringar?
Ja, en omlottring är borta. Antagligen fastnat och slitits av
Citera
2021-06-04, 12:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan ngn skicka skärmdump eller liknande som visar att HD varit på gladlynt cachejakt efter SDs självmord?

Har någon överhuvudtaget påstått att hon varit det?
Citera
2021-06-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truebluee
Usch, obehagligt utseende. Och vårtan gör det inte bättre.

Jag kan inte se någon vårta, vad nu det skulle ha för betydelse. Tycker HD ser högst normal ut utseendemässigt. Rätt typisk svensk kvinna, blond och blåögd. Förvisso ser leendet lite ansträngt ut och det når inte till ögonen, men det är kanske inte så konstigt.

Hon har nog inte så mycket att vara glad över, med tanke på allt som har hänt?
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-04 kl. 12:16.
Citera
2021-06-04, 12:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ja, en omlottring är borta. Antagligen fastnat och slitits av

I så fall en märklig miss om det står felaktigt i domen. Särskilt när det leder till man i förlängningen gör antagandet att rån kan uteslutas.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-06-04 kl. 12:22.
Citera
2021-06-04, 12:23
Avslutad
Citat:
I så fall en märklig miss att det står felaktigt i domen. Särskilt när det leder till man i förlängningen gör antagandet att rån kan uteslutas.
Ponera att hon rispade Stefan och han matar på och sliter av ringen, för att knte lämna DNA.
Inte helt otroligt? Just fingrarna hade krosskador på den vänstra handen, vill jag minnas.
Citera
2021-06-04, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag kan inte se någon vårta, vad nu det skulle ha för betydelse. Tycker HD ser högst normal ut utseendemässigt. Rätt typisk svensk kvinna, blond och blåögd. Förvisso ser leendet lite ansträngt ut och det når inte till ögonen, men det är kanske inte så konstigt.

Hon har nog inte så mycket att vara glad över, med tanke på allt som har hänt?
Det är just det, det påklistrade falska leendet.
Citera
2021-06-04, 12:29
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ponera att hon rispade Stefan och han matar på och sliter av ringen, för att knte lämna DNA.
Inte helt otroligt? Just fingrarna hade krosskador på den vänstra handen, vill jag minnas.

Förvisso, men min frågesställning avsåg varför rätten påstår att "inga smycken saknas, dvs ej rån", när uppenbarligen en av hennes ringar defacto saknades. En i sammanhanget allvarlig juridisk miss i så fall.
Citera
2021-06-04, 12:38
Medlem
Citat:
Har någon överhuvudtaget påstått att hon varit det?

ja

Någon påstod att hon dagen efter självmordet skrev "vilken underbar dag" på ngn geocachesida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in