2021-06-04, 09:15
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Man får nog utgå från att det inte handlar om välgörenhet, men det är klart troligt att man faktiskt säljer till självkostnadspris. Vad man får med sig i bagaget är en hel del forskning kring skapande och produktion av vektorvaccin mm som finansieras av externa parter. Även om man i detta läget inte går med ekonomisk vinst på själva vaccinet så får man med sig en ovärderlig mängd kunskap för framtida bruk.
Fast enligt AldoRaine så är ju alla bolag tydligen skyldiga att gå med vinst enligt lagen.

Gör man en förlust så har man brutit mot lagen således.

Man märker att Raine verkligen vet vad han pratar om, så jag inser nu att jag har haft fel.

AZD1222 kommer naturligtvis bli en de största vinstdrivarna sedan bolagsfusionen för AstraZeneca.
Citera
2021-06-04, 09:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Akademiska fikusbenämningen

Om man tror att Astra skulle framställa något utan marginal är man ute och cyklar, milt uttryckt. Att dom själva hävdar det tror jag inte ett skit på. Astra har och kommer aldrig att syssla med välgörenhet. Tvärtom, dom är enligt lag skyldiga att gå med vinst gentemot sina ägare
Vägen till vinst är inte lagstadgad på något vis.

Astra Zeneca är ingen vaccinleverantör så vägen till vinst går nog via att få slut på pandemin så snart som möjligt och tjäna pengar på sina kärnverksamheter.

Jämför man priset för AZ:s vaccin med andra så ligger det väldigt lågt i pris och löftet om vaccin till självkostnadspris gäller för övrigt bara så länge det är en pandemi.
Citera
2021-06-04, 09:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det intressanta man kan utläsa av Euromomo och Sverige är att vaccinet faktiskt verkar vara ett livselixir. Kraftig underdödlighet för 65+ nu, särskilt 85+
http://www.bilddump.se/bilder/20210604083642-85.188.73.3.png
Jag vet inte om underdödligheten är kraftig för gruppen 85+ just nu och för 66+ ligger den ju faktiskt över baslinjen vecka 18. Veckorna är ju klara fram till vecka 18. Men visst hade det inte varit för vaccinet så borde vecka 18 ha en högre överdödlighet för de grupperna en för gruppen 45-64 år, där vi nu vecka 18 ser en relativt stor överdödlighet.

Men underdödligheten var stor vecka 9, 11, 12 och 13 för 85+ och också låg för gruppen 65+ samma veckor. Jag tänker att det var förtidigt för att ge vaccinet den förtjänsten utan jag tror att den underdödligheten då berodde på avsaknaden av influensan.

Men vi har ju hela tiden sett en större dödlighet bland de äldre grupperna på vågtopparna en de yngre fram till denna den tredje vågen. Detta är ju självklart vaccinet förtjänt, kan ju också hända att man blivit bättre på att skydda de äldre. Men att man vaccinerat de som jobbar med dem och de äldre ger en tydlig effekt denna tredje våg.

Eftersom vi såg en överdödlighet i gruppen 15-44 år i UK i deras andra våg då de plågades av den brittiska så tänkte jag att vi kanske skulle se det även hos oss denna tredje våg. Men det gör vi inte. Det är ju bra det, man undrar ju lite varför. Överhuvud taget har UK haft en aningen större dödlighet i yngre grupper en övriga Europa. Den syns också på Ungern andra våg runt veckorna 10-17 då de hade en stor överdödlighet i gruppen 15-44 år. Jag vet inte vad som är problemen i de två länderna. Men det är ju fint att inte vi har det så. Lyckligtvis är det inget land som är med i euromomo som har haft en överdödlighet bland barn. Har du någon teori varför det dör yngre i UK och Ungern?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-06-04, 09:24
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vägen till vinst är inte lagstadgad på något vis.

Astra Zeneca är ingen vaccinleverantör så vägen till vinst går nog via att få slut på pandemin så snart som möjligt och tjäna pengar på sina kärnverksamheter.

Jämför man priset för AZ:s vaccin med andra så ligger det väldigt lågt i pris och löftet om vaccin till självkostnadspris gäller för övrigt bara så länge det är en pandemi.

Vägen till vinst ÄR lagstadgad enligt ABL.

Verksamhetens syfte är att generera vinst till fördelning bland aktieägarna, om inte annat framgår av bolagsordningen.
Citera
2021-06-04, 09:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vet inte om underdödligheten är kraftig för gruppen 85+ just nu och för 66+ ligger den ju faktiskt över baslinjen vecka 18. Veckorna är ju klara fram till vecka 18. Men visst hade det inte varit för vaccinet så borde vecka 18 ha en högre överdödlighet för de grupperna en för gruppen 45-64 år, där vi nu vecka 18 ser en relativt stor överdödlighet.

Men underdödligheten var stor vecka 9, 11, 12 och 13 för 85+ och också låg för gruppen 65+ samma veckor. Jag tänker att det var förtidigt för att ge vaccinet den förtjänsten utan jag tror att den underdödligheten då berodde på avsaknaden av influensan.

Men vi har ju hela tiden sett en större dödlighet bland de äldre grupperna på vågtopparna en de yngre fram till denna den tredje vågen. Detta är ju självklart vaccinet förtjänt, kan ju också hända att man blivit bättre på att skydda de äldre. Men att man vaccinerat de som jobbar med dem och de äldre ger en tydlig effekt denna tredje våg.

Eftersom vi såg en överdödlighet i gruppen 15-44 år i UK i deras andra våg då de plågades av den brittiska så tänkte jag att vi kanske skulle se det även hos oss denna tredje våg. Men det gör vi inte. Det är ju bra det, man undrar ju lite varför. Överhuvud taget har UK haft en aningen större dödlighet i yngre grupper en övriga Europa. Den syns också på Ungern andra våg runt veckorna 10-17 då de hade en stor överdödlighet i gruppen 15-44 år. Jag vet inte vad som är problemen i de två länderna. Men det är ju fint att inte vi har det så. Lyckligtvis är det inget land som är med i euromomo som har haft en överdödlighet bland barn. Har du någon teori varför det dör yngre i UK och Ungern?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Varför UK har överdödlighet bland yngre och inte vi är lätt att inse om man spenderat lite tid i England. Engelsmännen är inga hälsofreaks direkt (generaliserat). Ungern vet jag inget om.
Citera
2021-06-04, 09:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför UK har överdödlighet bland yngre och inte vi är lätt att inse om man spenderat lite tid i England. Engelsmännen är inga hälsofreaks direkt (generaliserat). Ungern vet jag inget om.
Så är det kanske.

Det är ju mer män som dör och de fetaste männen finns i Malta, Storbritannien och Ungern.
Malta har ju inte varit så hårt drabbat så någon överdödlighet bland yngre kan man inte se. Men kanske denna ohälsosamma livsstil är anledningen.
Männen är fetast på Malta (24,7 procent), i Storbritannien (22,1 procent) och Ungern (21,4 procent).
https://www.duochjobbet.se/halsa/har-finns-europas-fetaste-medborgare/
Citera
2021-06-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Det finns väl otaliga källor på det även om det inte är "peer review articles". Det är ju för övrigt i första hand Universitetet i Oxford som tagit fram vaccinet och det kostar bara en bråkdel av de andra vaccinerna. Sen att många aldrig kan tänka sig att något kan säljas till självkostnadspris går ju inte att göra mycket åt.

https://www.nyteknik.se/innovation/klart-astra-zeneca-far-ett-vaccinavtal-med-eu-6999449

Vaccinet förefaller ju ha stora bristerocj biverkningar så därför så.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är vaccinen bara fungerande i 180 dagar?

https://www.stenaline.se/trafikinformation/nya-regler-for-resor

Att det ska ha gått två veckor efter sista sprutan kan jag begripa. Men ska man vaccinera sig igen efter 180 dagar?

Ja, viruset muterar och då behöver man uppdatera med nytt vaccin.
Guldkalven vill man hålla högt och värna om.
Citera
2021-06-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du får läsa mer om det här
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Poängen är att empiriska data inte tyder på att naturlig immunitet skulle ge ett bättre skydd än det skydd man får genom vaccination.

Det är för man vill sälja vaccin för säkerhets skull.
Vaccinering kan man hålla reda på vem som är.

Trött på att hålla går på denna vaccin hets. Viruset går ju bromsa effektivt med D-vitamin och billig malaria medicin.
Citera
2021-06-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det är nog så det behöver se ut. 80% immunitet kräver närmast 100-procentig vaccinationstäckning. Tror det blir svårt att nå dit. I USA vaccinerar man väl från 12 år och uppåt? Tror vi skulle behövt göra det i Sverige också.

Men vi behöver också nå väldigt hög vaccinationstäckning bland de vuxna. Så nära 100 procent som möjligt, men jag tror inte vaccinationsviljan är så stor. Speciellt bland yngre tror jag det finns stor skepsis. Bland 18-39-åringar är det ju risk att fler inte tar vaccinet än de som tar det. Många är väl rädda för biverkningar som märks långt senare. Som i fallet med pandemrix. Risken är att det gör att inte så många vill vaccinera sig och då når vi nog aldrig den där flockimmuniteten är jag rädd.
Jag tror man behöver nå ned i åldrarna och jag tror man behöver nå ut bättre.

Det där förutsätter att man räknat på att vaccinen skulle ha 100% täckning, något som jag har mycket svårt att tro att man utgått från. Samt att det troligen är så att utöver den effektivitetssiffra som presenteras även är troligt att de som blir sjuka trots vaccinering kommer att ha lägre virusnivåer i kroppen och därmed är mindre smittsamma. När man pratar om att det krävs upp mot 80% vaccinerade så utgår man garanterat från att varken vaccin eller genomgången infektion ger 100% skydd mot framtida infektion.
Citera
2021-06-04, 09:42
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vägen till vinst ÄR lagstadgad enligt ABL.

Verksamhetens syfte är att generera vinst till fördelning bland aktieägarna, om inte annat framgår av bolagsordningen.
Ta och sätt dig och bläddra igenom AstraZenecas senaste årliga rapport
https://www.astrazeneca.com/content/dam/az/Investor_Relations/annual-report-2020/pdf/AstraZeneca_AR_2020.pdf

På sidan 28 så beskriver AZ sina åtaganden under pandemin "We committed to doing this at no profit during the pandemic and to providing the broad and equitable supply of billions of doses."

Fy, jag tycker du ska ringa till storbritanniens motsvarighet till Finansinspektionen nu bums och berätta att AZ inte försöker göra vinst med sitt covid-vaccin. Det måste ju vara ett lagbrott även i Storbritannien!!
Citera
2021-06-04, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Det där förutsätter att man räknat på att vaccinen skulle ha 100% täckning, något som jag har mycket svårt att tro att man utgått från. Samt att det troligen är så att utöver den effektivitetssiffra som presenteras även är troligt att de som blir sjuka trots vaccinering kommer att ha lägre virusnivåer i kroppen och därmed är mindre smittsamma. När man pratar om att det krävs upp mot 80% vaccinerade så utgår man garanterat från att varken vaccin eller genomgången infektion ger 100% skydd mot framtida infektion.

Då är det ju. Effektiviteten har ju bedömts vara 95% för Pfizers vaccin och 63% för Astras vaccin - i snitt. Äldre verkar väl överlag få sämre immunrespons. Därför är det ju viktigt att smittan i samhället går ned också. Kanske räcker 70% immuna för att inte viruset ska sprida sig, men måste man ju ta hänsyn till att inte alla vill vaccinera sig, samt att vaccinen inte är 100% effektiva. Därför är det nog väldigt bra om minst 80% blir vaccinerade. Egentligen tror jag siffran behöver vara ännu högre.
Citera
2021-06-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då är det ju. Effektiviteten har ju bedömts vara 95% för Pfizers vaccin och 63% för Astras vaccin - i snitt. Äldre verkar väl överlag få sämre immunrespons. Därför är det ju viktigt att smittan i samhället går ned också. Kanske räcker 70% immuna för att inte viruset ska sprida sig, men måste man ju ta hänsyn till att inte alla vill vaccinera sig, samt att vaccinen inte är 100% effektiva. Därför är det nog väldigt bra om minst 80% blir vaccinerade. Egentligen tror jag siffran behöver vara ännu högre.
Räknar du helt bort alla som haft haft covid-19 och troligtvis har immunitet? Vi har ju en miljon konstaterade fall, så kan väl räkna med att 2 miljoner svenskar haft covid-19 då, lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in