2021-06-04, 07:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Väldigt off topic ; men du som verkar ha koll, är inte kostnadspris den akademiska fikusbenämningen (typ den del av varuvärdet som det kostat att framställa varan bla bla bla). Det är väl samma sak som den mer vardagliga termen självkostnadspris? Eller finns ngn skillnad i definition?

Akademiska fikusbenämningen

Om man tror att Astra skulle framställa något utan marginal är man ute och cyklar, milt uttryckt. Att dom själva hävdar det tror jag inte ett skit på. Astra har och kommer aldrig att syssla med välgörenhet. Tvärtom, dom är enligt lag skyldiga att gå med vinst gentemot sina ägare
Citera
2021-06-04, 07:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine

Om man tror att Astra skulle framställa något utan marginal är man ute och cyklar, milt uttryckt. Att dom själva hävdar det tror jag inte ett skit på. Astra har och kommer aldrig att syssla med välgörenhet. Tvärtom, dom är enligt lag skyldiga att gå med vinst gentemot sina ägare

Man kan ju tänka sig att de gör det för goodwill, för att kunna sälja mera av både detta vaccin och alla sina andra produkter senare. Men det blir nog lite si och så med det, nu när deras gift fått så dåligt rykte...
Citera
2021-06-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det postades en intervju häromdagen med Shane Crotty PhD från La Jolla institutet, som förklarade det som så att titreringsnivåerna (antal antikroppar antar jag) efter genomgången infektion kan delas upp i 3 nivåer, röd, gul och grön. Dvs du kan hamna på någon av nivåerna beroende på hur väl ditt immunförsvar arbetar. Grön är där alla vill hamna. Vaccinerna är utformade för att lägga dig på grön nivå. Han menade då att det är bättre att man tar sprutan även om man genomgått infektion så man hamnar på grön nivå, istället för att man hamnat på gul/röd. Så uppfattade jag det. Du kan titta själv här och se om du uppfattar det annorlunda.

https://www.youtube.com/watch?v=6aOMs1loXN0&t=842s

Om kroppen tillverkar tillräckligt med antikroppar av infektion, vilken nytta är det med mer antikroppar? Fler antikroppar betyder inte automatiskt bättre skydd.
Citera
2021-06-04, 08:08
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Om kroppen tillverkar tillräckligt med antikroppar av infektion, vilken nytta är det med mer antikroppar? Fler antikroppar betyder inte automatiskt bättre skydd.

Du gör det för enkelt. Vad är tillräckligt med antikroppar? Om man inte har tillräckligt finns en nytta med fler antikroppar. Fler antikroppar kan betyda bättre skydd.
Citera
2021-06-04, 08:14
Medlem
Citat:
Du gör det för enkelt. Vad är tillräckligt med antikroppar? Om man inte har tillräckligt finns en nytta med fler antikroppar. Fler antikroppar kan betyda bättre skydd.
Men för många leder till sjukdom.. vart går gränsen?
Citera
2021-06-04, 08:26
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg om ivermectin flyttade hit:
(FB) Skippa vaccinerna, Ivermectin och D-vitamin är lösningen

Om det finns dedikerade trådar, försök samla diskussionerna där så att det inte förs parallella diskussioner i flera trådar.

// mod
Citera
2021-06-04, 08:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du skrev ju att vi har en underdödlighet och, det lät som om du tyckte att det skulle vara mer intressant om media skrev om det istället för att bevaka den Indiska varianten i UK.

Min poäng var ju att vi har nu i ganska många veckor haft en normal dödlighet (sedan vecka 14) och att dödligheten ligger väldigt nära baslinjen. I bland lite över och ibland lite under.

Senaste uppdateringen (där nu vecka 18 är klar) visar en ganska stor överdödlighet i ålders gruppen 45-64 år. Den gruppen var ganska opåverkad andra vågen. Då var de äldre ålders grupperna som stod för överdödligheten.

Lika så är det främst gruppen 85+ som skapade underdödligheten runt vecka 9 och 11. Man kan väl ganska säkert hävda att det berodde på avsaknaden av influensan.

UK har haft en överdödlighet i åldersgruppen 15-44 år. Den var större andra vågen en första. Fasten dödligheten var större första vågen i de andra åldersgrupperna. Vi ser ingen överdödlighet i den åldersgruppen i Sverige.

Det är alltid lite spännande att följa euromomo varje torsdag.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Det intressanta man kan utläsa av Euromomo och Sverige är att vaccinet faktiskt verkar vara ett livselixir. Kraftig underdödlighet för 65+ nu, särskilt 85+
http://www.bilddump.se/bilder/20210604083642-85.188.73.3.png
Citera
2021-06-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

Man vet väl inte vilken nivå man hamnade på?

Jag själv fick väldigt milda - knappt märkbara - symtom. Betyder det att jag gick rätt antal antikroppar?

Jag kommer givetvis inte chansa utan ta vaccinet när det blir dags för min åldersgrupp.

Sen har vi risken med många som tror sig haft Covid men som inte haft det.
Citera
2021-06-04, 08:52
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:

Vad tror du i genomsnitt det kostar att göra en dos AZD1222? 2 kronor?

https://www.theweek.co.uk/951750/what-do-covid-vaccines-cost-who-pays-what

EU får tydligen betala cirka 20 kronor per AZdos.

För Pfizer får EU tydligen betala cirka 140 kronor per dos.

Senast jag skulle vaccinera mig mot influensan på en privatklinik så vill jag minnas att jag fick betala ett par hundra för bara sprutan + ytterliggare till ssk som administrerade injektionen.

Men visst, AZ tjänar uppenbarligen grova pengar på sitt vaccin, som inte alls säljs för kostnadspris.
Citera
2021-06-04, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det baserar Tegnell helt på massvaccinationen.
Så länge han inte börjar tala om flockimmunitet innan någon sådan är teoretisk möjlig så är han helt ok.
Öppnar samhället upp för tidigt så kan ju smittspridningen överstiga R=1 om flockimmunitet inte är uppnådd och för det krävs ~80% immunitet.

Jo, det är nog så det behöver se ut. 80% immunitet kräver närmast 100-procentig vaccinationstäckning. Tror det blir svårt att nå dit. I USA vaccinerar man väl från 12 år och uppåt? Tror vi skulle behövt göra det i Sverige också.

Men vi behöver också nå väldigt hög vaccinationstäckning bland de vuxna. Så nära 100 procent som möjligt, men jag tror inte vaccinationsviljan är så stor. Speciellt bland yngre tror jag det finns stor skepsis. Bland 18-39-åringar är det ju risk att fler inte tar vaccinet än de som tar det. Många är väl rädda för biverkningar som märks långt senare. Som i fallet med pandemrix. Risken är att det gör att inte så många vill vaccinera sig och då når vi nog aldrig den där flockimmuniteten är jag rädd.
Jag tror man behöver nå ned i åldrarna och jag tror man behöver nå ut bättre.
Citera
2021-06-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vad tror du i genomsnitt det kostar att göra en dos AZD1222? 2 kronor?

https://www.theweek.co.uk/951750/what-do-covid-vaccines-cost-who-pays-what

EU får tydligen betala cirka 20 kronor per AZdos.

För Pfizer får EU tydligen betala cirka 140 kronor per dos.

Senast jag skulle vaccinera mig mot influensan på en privatklinik så vill jag minnas att jag fick betala ett par hundra för bara sprutan + ytterliggare till ssk som administrerade injektionen.

Men visst, AZ tjänar uppenbarligen grova pengar på sitt vaccin, som inte alls säljs för kostnadspris.

Man får nog utgå från att det inte handlar om välgörenhet, men det är klart troligt att man faktiskt säljer till självkostnadspris. Vad man får med sig i bagaget är en hel del forskning kring skapande och produktion av vektorvaccin mm som finansieras av externa parter. Även om man i detta läget inte går med ekonomisk vinst på själva vaccinet så får man med sig en ovärderlig mängd kunskap för framtida bruk.
Citera
2021-06-04, 09:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Men för många leder till sjukdom.. vart går gränsen?

Precis, vart går gränsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in