2021-06-04, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
▪️Det är HON som tar ut skilsmässa med mål att återförenas.

▪️Det Är HON som var drivande till USA för återförening med SD.

▪️Det är HON som jublar att resan blir av.

▪️Det är HON som bombar SD med kärleks-sms innan mordet.

▪️Det är HON som tjatar och oroas om han är hos LW sista april till Sillen.

HD och SD drar på event ihop under sommaren, åker till Amsterdam, sen Island och hon är piggare i augusti än på hela våren enligt hennes chef.

Summa summarum har hon varit otrogen, lurat honom grovt ang Sillen, tagit ut skilsmässa och flyttat.
Att hon skulle vara rädd för SD efter över 20 år som hon ställer krav och vågar sig på att blåljuga och jiddra - det ser jag som rent bs.

Hållit sig på långt avstånd senaste tiden har hon inte - se gallery på GC-sidan.

Tydligt skrivet i punktform. Tack!
Det framgår även i Sillens TR-utsaga (B2705-18, Jon*s S*hlen) hur HD:s mående är på märkbart uppgående redan under vårvintern och alltså verkar hålla i sig över tid.
Också I TR finns B2705-18, Th*rese B*hmans vittnesmål om hur HD:s mående är över längre tid och ger en bild av att HD är sitt forna jag. Verkar kär.
TB berättar även att det är några dippar, som TB:s egna erfarenhet hör till livet med fostran av tonårsbarn, men att HD snabbt kommer upp till bra mående igen (vilket får ses som en styrka).

(spekulation)
Det verkar inte finnas tvivel att HD långt tidigare innan mordet på LW arbetat sig igenom depression. Enligt JS och TB mår hon förhållandevis bra, i vart fall, från och med vårvintern -18 och framåt och är aktiv i kärleksrelation, på jobbet, med utlandsresor och inte minst med fritidsintresset.

Är det någon som har mamman B.A:s och systern P:s vittnesmål klart för sig när det gäller aktiviteter och mående för HD tiden före och efter mordet?
Har inte möjlighet att kolla dessa nu.
Citera
2021-06-04, 05:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Någon som vet hur det är med JG?
Det var någonting med att han var skadad, med benet i robotställning, likt Lena hade. Han hade "halkat".
Kanske Stefan såg till att han halkade, eftersom han tjallat och dragit blickarna mot HD mm?
Citera
2021-06-04, 06:18
Medlem
Ursäkta om det varit uppe, men är så mycket käbbel i tråden....Står det klart att det var självmord?
Citera
2021-06-04, 06:20
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Någon som vet hur det är med JG?
Har hört att folk har sett honom gråtrunkandes till Stefans bajsbilder
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ursäkta om det varit uppe, men är så mycket käbbel i tråden....Står det klart att det var självmord?
Det KAN vara olycka men det är ju högst osannolikt. Kan däremot tänka mig att Stefan iscensatt självmordet som en olycka, för anseendets och försäkringarnas skull
Senast redigerad av grottmuttan 2021-06-04 kl. 06:22.
Citera
2021-06-04, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Var på fri fot

47-åringen var på fri fot medan förhandlingarna pågick i hovrätten, och även inför att domen skulle meddelas.

”Hovrätten har även beslutat att 47-åringen ska häktas”, skrev Göta hovrätt i ett pressmeddelande.

Men nu meddelar polisen alltså att 47-åringen är död.

– Han är anträffad avliden. Det finns omständigheter gör att vi inte kan avgöra om det är annan person som orsakat det. En man som befann sig på platsen, ute på landsbygden i Örebro kommun, är gripen. En förundersökning gällande mord är inledd. Mannen greps på platsen, säger Mats Öhman, presstalesperson för polisen i Region Bergslagen.

Platsen är avspärrad och kriminaltekniker är på plats, uppger polisen.

Anhöriga är underrättade om dödsfallet. Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18.

– Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman.

– Det görs allt tänkbart som kan göras nu med teknisk undersökning, säkra spår på den gripna och så vidare. Tekniker är på plats, och så vidtas förhör med den misstänkte. Så blir det väl först ett mer övergripande förhör, sen får åklagare ta ställning, fortsätter presstalespersonen.

Det känns som det mörkas lite med tider om vad som egentligen hände efter domen.

Ovanstående är ett uttalande från polisen där de säger "Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18" Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman".

Senare så dementerar samma källa (polisen) som jag kommer ihåg det... att det samtalet till polisen ägt rum. Lite tillägg från mig här: Kan det vara så att SOA ringt AnSt när hon inte jobbade och därav kan de dementera "inkom till polisen"? SOA kanske sa till henne att han misstänker att SD har tagit sitt liv för han syns inte till, kanske sagt något att jag orkar inte längre.

Hoppas NA ställer ytterligare frågor om vad som skedde efter kl 11.

Tillägg

Samtidigt som jag sökte efter detta klockslag 11.18 (var det kom ifrån) konstaterade jag att enl min sidbrytning gick det åt 11.448 sidor och nätt intill 138´inlägg innan SD blev dömd (därtill alla inlägg som blivit borttagna under tids gång... vilket är många!).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-04 kl. 08:05.
Citera
2021-06-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det känns som det mörkas lite med tider om vad som egentligen hände efter domen.

Ovanstående är ett uttalande från polisen där de säger "Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18" Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman".

Senare så dementerar samma källa (polisen) som jag kommer ihåg det... att det samtalet till polisen ägt rum.

Tillägg

Samtidigt som jag sökte efter detta klockslag 11.18 (var det kom ifrån) konstaterade jag att enl min sidbrytning gick det åt 11.448 sidor och nätt intill 138´inlägg innan SD blev dömd (därtill alla inlägg som blivit borttagna under tids gång... vilket är många!).
Det är nog det minsta man kan säga.
Samma åklagare som drev fallet med en 85-åring som friades för grovt vapenbrott som sågades av domstolen.

Citat, NA:

"Redan omständigheterna vid husrannsakan gör att den av polisen använda brottsrubriceringen grovt vapenbrott framstår som helt obegriplig", skriver tingsrätten i sin dom.
Citera
2021-06-04, 08:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Senare så dementerar samma källa (polisen) som jag kommer ihåg det... att det samtalet till polisen ägt rum. Lite tillägg från mig här: Kan det vara så att SOA ringt AnSt när hon inte jobbade och därav kan de dementera "inkom till polisen"? SOA kanske sa till henne att han misstänker att SD har tagit sitt liv för han syns inte till, kanske sagt något att jag orkar inte längre.

Tillägg

Det är ju en ganska exakt tidpunkt, så det borde ha någon betydelse.
Det upprättas en händelsrapport 11:11, och om ett samtal kom in då vid 11:18, funderar man varför det dröjer till "11.29: Handräckningen har beviljats av stationsbefälet" och först 11:35 beordras 4 bilar till två olika adresser.

Här verkar man ju inte ha kontakt med den som ringer in eller hur kommer det sig att man åker helt fel innan man beordras 11:51 till rätt adress.

Vem ringer samtalet? Hur kommer det sig att man inte får adress? Jag utgår från att polisen på nytt måste ringa upp för att kolla adressen?

På något sätt får man en känsla av att samtalen har gått mellan olika personer.

Kanske SD meddelade sin advokat att han tänkte avsluta sitt liv? Men då borde advokaten ringa 112? Eller visste inte advokaten var SD befann sig, SD svarade inte på det. Därefter säger han till SOA (?) att han måste gå ut en stund för en nypa luft innan de åker? Tar med sig telefonen, och polisen får ingen kontakt med SD?

Jag misstänker också att 11:18, då händer det något. Men kanske inte att någon ringer för att konstatera att han är död redan? Inte heller borde det vara hot om att ta livet av sig. Båda dessa alternativ borde leda till att 112 kopplas in. Kanske SD pratat med advokaten och sagt i tvetydiga ordalag att han egentligen inte vill åka in, och att advokaten uppfattar det som att SD kommer att åka in mne behöver lite tid?

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod
Senast redigerad av notknapparen 2021-06-04 kl. 08:37.
Citera
2021-06-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är nog det minsta man kan säga.
Samma åklagare som drev fallet med en 85-åring som friades för grovt vapenbrott som sågades av domstolen.

Citat, NA:

"Redan omständigheterna vid husrannsakan gör att den av polisen använda brottsrubriceringen grovt vapenbrott framstår som helt obegriplig", skriver tingsrätten i sin dom.

Fattar inte riktigt... vilken åklagare syftar Du på och vad har det med mitt inlägg att göra?
Citera
2021-06-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju en ganska exakt tidpunkt, så det borde ha någon betydelse.
Det upprättas en händelsrapport 11:11, och om ett samtal kom in då vid 11:18, funderar man varför det dröjer till "11.29: Handräckningen har beviljats av stationsbefälet" och först 11:35 beordras 4 bilar till två olika adresser.

Här verkar man ju inte ha kontakt med den som ringer in eller hur kommer det sig att man åker helt fel innan man beordras 11:51 till rätt adress.

Vem ringer samtalet? Hur kommer det sig att man inte får adress? Jag utgår från att polisen på nytt måste ringa upp för att kolla adressen?

På något sätt får man en känsla av att samtalen har gått mellan olika personer.

Kanske SD meddelade sin advokat att han tänkte avsluta sitt liv? Men då borde advokaten ringa 112? Eller visste inte advokaten var SD befann sig, SD svarade inte på det. Därefter säger han till SOA (?) att han måste gå ut en stund för en nypa luft innan de åker? Tar med sig telefonen, och polisen får ingen kontakt med SD?

Jag misstänker också att 11:18, då händer det något. Men kanske inte att någon ringer för att konstatera att han är död redan? Inte heller borde det vara hot om att ta livet av sig. Båda dessa alternativ borde leda till att 112 kopplas in. Kanske SD pratat med advokaten och sagt i tvetydiga ordalag att han egentligen inte vill åka in, och att advokaten uppfattar det som att SD kommer att åka in mne behöver lite tid?

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod

Håller med Dig i alla frågor.

Kanske SOA ringde AnSt för att få råd när SD inte syns till, misstänker att han hade hennes telefonnummer som kontakt i mobilen... SD är borta och han är orolig för om det hänt något förskräckligt.
Hon kanske inte var lika övertygad om att något drastiskt har hänt och sa åt SOA att gå ut och kolla.
Dröjer till strax före 11.51 innan SOA lokaliserar honom och patruller dirigeras om... nu är det klarlagt vad som hänt.
Citera
2021-06-04, 09:17
Medlem
Citat:
Håller med Dig i alla frågor.

Kanske SOA ringde AnSt för att få råd när SD inte syns till, misstänker att han hade hennes telefonnummer som kontakt i mobilen... SD är borta och han är orolig för om det hänt något förskräckligt.
Hon kanske inte var lika övertygad om att något drastiskt har hänt och sa åt SOA att gå ut och kolla.
Dröjer till strax före 11.51 innan SOA lokaliserar honom och patruller dirigeras om... nu är det klarlagt vad som hänt.

Men SOA hade väl ett paniknummer till polis att ringa eftersom han stod SD nära. Det hade nog även HD skulle jag tro.
VArför skulle han ringa till AnSt?
Citera
2021-06-04, 09:29
Medlem
Kan SD ha suttit uppe i ett träd (vid en "låda") och haft mobilen beredd, så när domen kom har han kastar sig ner från trädet, förmodligen efter att han livesänt ett meddelande till specifika personer. Ett fall från ett träd (ser kanske ut som olycka = bra för försäkringar?) skulle förklara varför de utförde en så pass lång HLR. Han kanske hade knäckt massa ben etc men var fortf vid liv. Kanske "självmordsprocessen" var utdragen och hann bevittnas både av svärfar och andra telefonledes, därav lite förvirring kring tider etc. När han först ringde "berörd person" (media? ÅH? HD?) visste de inte om han satt i ett träd (el liknande) kring sitt eget hus eller vid fritidshuset; därav fyra bilar till TVÅ olika adresser. Väl på plats kunde de inte heller hitta honom direkt eftersom han var "gömd" en bit från huset?
Citera
2021-06-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men SOA hade väl ett paniknummer till polis att ringa eftersom han stod SD nära. Det hade nog även HD skulle jag tro.
VArför skulle han ringa till AnSt?

Han kanske valde att ringa AnSt för att berätta om sin oro, eftersom det är en bekant till familjen.

Därav första uttalandet från polisen att det inkommit ett samtal till polisen 11.18, vilket de sedan tog tillbaka (AnSt jobbade kanske inte vid tillfället så det var rent privat).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-04 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in