2021-06-03, 16:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så du tycker det är ok att Israels krigsbrott granskas?

Jag vill be om ursäkt för att jag citerar mig själv, men detta skrev jag till dig för en stund sedan.

Absolut, krigsbrott ska utredas opartiskt. Där är vi HELT överens. Rättvisa är väldigt viktigt.

Mitt problem är att jag inte tror Israel kommer att dömas rättvist, vilket stora delar av denna tråd är exempel på.
Citera
2021-06-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Du har fel. ICC kan efterlysa militärledare och andra ledare Israel. ICC har sagt att de kommer utreda oavsett om Israel vill samarbeta eller inte.
Ja självklart , precis som dom gjorde med UK. Men att det skulle få staten Israel att falla eller backa är bara drömmar.
Citera
2021-06-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja självklart , precis som dom gjorde med UK. Men att det skulle få staten Israel att falla eller backa är bara drömmar.

Det är ingen som vill få Israel på fall utan primärt få ett slut på ockupationen. Karadžić var länge efterlyst som krigsförbrytare, något som hämmade Serbiens möjligheter att söka medlemsskap i EU. Liknande tryck kan uppstå om Israeliska personer döms och begärs utlämnande. Inte för att Israel kvalar in i EU men det finns andra avtal som kan blockeras. Symbolvärdet att döma Israel har oändligt mycket större betydelse än straffet som ändå inte går att tillämpa.
Citera
2021-06-03, 17:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Det är ingen som vill få Israel på fall utan primärt få ett slut på ockupationen. Karadžić var länge efterlyst som krigsförbrytare, något som hämmade Serbiens möjligheter att söka medlemsskap i EU. Liknande tryck kan uppstå om Israeliska personer döms och begärs utlämnande. Inte för att Israel kvalar in i EU men det finns andra avtal som kan blockeras. Symbolvärdet att döma Israel har oändligt mycket större betydelse än straffet som ändå inte går att tillämpa.

Ähum.. det första är nog knappast sant. Finns visst de som vill få Israel på fall "From the river to the sea - Palestine will be free".

Från denna tråd:

Palestinierna är motiverade och målinriktade - judeo-terroristerna ska ut i havet eller äta sand.

Aha okej, hade hoppats Tel Aviv var jämnat med marken men man kan inte få allt här i livet
Citera
2021-06-03, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ingen som vill få Israel på fall utan primärt få ett slut på ockupationen.

Trots det blev det ett ramaskri i UK när Israel lobbade för BBC att ge en journalist sparken som twittrade att Israel skulle utplånas.
Citera
2021-06-03, 17:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ähum.. det första är nog knappast sant. Finns visst de som vill få Israel på fall "From the river to the sea - Palestine will be free".

Från denna tråd:

Palestinierna är motiverade och målinriktade - judeo-terroristerna ska ut i havet eller äta sand.

Aha okej, hade hoppats Tel Aviv var jämnat med marken men man kan inte få allt här i livet
Det är svårt att inte beröra de sionistiska planerna med The Greater Israel och vad det innebär.
Citera
2021-06-03, 17:59
Medlem
Citat:

Då tror jag mer på att USA ändrar inställning. Det kanske kan ske i samband med ny ledare i Israel. Nu finns ju all möjligheter till förändring men helt ärligt så tror jag inte Hamas nöjer sig med enbart annekterad mark.
Citera
2021-06-03, 18:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Eh, wh000t? Israel är ju inte med i ICC heller.
Nej, men Palestina är det, och det är palestinierna som gått till ICC.

Citat:
Ser det ut som en helt opartisk lista av länder i sammanhanget?
Vad är din invändning?

Citat:
Du missar poängen, var är alla trådar om att Kina borde acceptera ICC?
Jag visar på the double-Standard när det kommer till Israel.
Israel skapades ur ett FN mandat, konflikten har varit en internationell fråga från början. Om du sen lyckats missa alla klagomål mot Kina och dess hantering av mänskliga rättigheter är det rätt imponerande. Du måste vara väldigt selektiv i vilka media du läser.

Vill du ha en tråd om Kina och ICC är bara starta en, eller är du bara intresserad av frågan när det gäller att avleda uppmärksamheten från Israel?
Citera
2021-06-03, 18:22
Medlem
Snapcounts avatar
Ja, ja..men får se om det blir någon ny regering överhuvudtaget i Israel :

Det er fortsatt skjær i sjøen for den nye koalisjonsregjeringen.

Først må den altså godkjennes av de folkevalgte i Knesset.

I mellomtiden vil Netanyahu trolig gjøre alt han kan for å torpedere prosjektet, skriver NTB. Og flertallet bak den nye regjeringen ser ut til å være så knapt som overhodet mulig.

Times of Israel skriver at én representant fra Yamina har varslet at han kan komme til å stemme imot regjeringen. I så fall risikerer regjeringsprosjektet å kollapse.

https://www.aftenposten.no/verden/i/QmG4VP/han-var-leder-for-joediske-bosettere-saa-hvorfor-kan-arabere-hjelpe-ham
Citera
2021-06-03, 18:30
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Israel skapades ur ett FN mandat, konflikten har varit en internationell fråga från början. Om du sen lyckats missa alla klagomål mot Kina och dess hantering av mänskliga rättigheter är det rätt imponerande. Du måste vara väldigt selektiv i vilka media du läser.

Vill du ha en tråd om Kina och ICC är bara starta en, eller är du bara intresserad av frågan när det gäller att avleda uppmärksamheten från Israel?

Min poäng återigen är double-standard. Frågan är inte hur jag rankar Kina i index, frågan är varför en del här som säger sig bry om folkrätt, mänskliga fri och rättigheter enbart riktar blickarna mot Israel. Tja delvis vet vi svaret för de har skrivit det: "Judendom är en sjukdom...... I mina ögon är det väldigt simpelt, antingen är man EMOT judarna, eller så är man med dom."

Har skrivit ett antal gånger att det inte är något fel att kritisera Israel, problemet är att många gör det och försvarar Hamas eller attacker mot civila, och ja... då måste det påtalas. En del här brinner för rättvisa när det kommer till vad Israel gör eller inte, men rör knappast en fena när det kommer till rättvisa i övriga MÖ. Det är uppenbart selektivt, och väldigt tydligt.

Dvs, double standard.
Citera
2021-06-03, 18:57
Avstängd
Citat:
Min poäng återigen är double-standard. Frågan är inte hur jag rankar Kina i index, frågan är varför en del här som säger sig bry om folkrätt, mänskliga fri och rättigheter enbart riktar blickarna mot Israel.
Kan ha att göra med att det är så många andra som riktar blickarna mot t ex Kina. Läs t ex DN. Att Israel debatteras beror mycket på att det också finns en hel massa folk som liksom du försvarar staten, liksom att trots all kritik så görs inte ett dugg mot Israel.

Ja, Kina är en diktatur med dålig historik på mänskliga rättigheter. Vi har i Sverige t ex blockerat Huawei för att vi inte litar på landet. Frågan är snarare varför det ständigt gullas med Israel. Double standard?

Citat:
Tja delvis vet vi svaret för de har skrivit det: "Judendom är en sjukdom...... I mina ögon är det väldigt simpelt, antingen är man EMOT judarna, eller så är man med dom."
Vilka är "De"
Citera
2021-06-03, 18:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Min poäng återigen är double-standard. Frågan är inte hur jag rankar Kina i index, frågan är varför en del här som säger sig bry om folkrätt, mänskliga fri och rättigheter enbart riktar blickarna mot Israel. Tja delvis vet vi svaret för de har skrivit det: "Judendom är en sjukdom...... I mina ögon är det väldigt simpelt, antingen är man EMOT judarna, eller så är man med dom."

Har skrivit ett antal gånger att det inte är något fel att kritisera Israel, problemet är att många gör det och försvarar Hamas eller attacker mot civila, och ja... då måste det påtalas. En del här brinner för rättvisa när det kommer till vad Israel gör eller inte, men rör knappast en fena när det kommer till rättvisa i övriga MÖ. Det är uppenbart selektivt, och väldigt tydligt.

Dvs, double standard.

Varför klarar du inte utav försvar till Hamas för? Men försvar för IDF, båda försvarar sin befolkning.
Kom imte med civila i frågan. IDF har haft i ihjäl flest civila alltid när det ska sammanställas. Så vad är felet med Hamas som politisk aktör. Om du håller dig till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in