Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Britterna styrde området på mandat från FN. De ägde det inte och de koloniserade det inte, även om de onekligen har en hel del skuld i dagens soppa. '
Sluta sen säga "tillbaka". David Grün var ryss. Sionisterna tog sig nya namn, skapade ett i praktiken helt nytt språk i nebreiskan, sprängde bort arabiska byar och skapade en helt ny historia för området.
Egentligen inte, men när det gäller Jerusalem är det nog oundvikligt vilket var en anledning till att enligt FN skulle staten förvaltas internationellt.
Vad har parterna att förhandla om? Det är som att du möter en beväpnad rånare på en mörk bakgata och föreslår att ni skall förhandla. Förhandlingar kräver någorlunda jämstarka parter så att båda har något att vinna på en lösning.
Vad jag anser är att vi bör införa sanktioner mot Israel så att de har något att förlora på sin nuvarande politik. Inte som nu att framförallt USA tvärtom finansierar ockupationen.
Tycker du låter britterna och deras uppdelande av mellanöstern får komma undan lite lindrigt men det är inte min huvudpoäng.
Japp båda sidor begick brott mot varandra, ingen snygg historia.
Om du öppnar upp för religiösa argument så har du gjort det både enklare och svårare. En del menar att Gud gav Judarna landet, tja med en del kristna amerikaner i ryggen.
Sådär, då är konflikten löst. Gud har bestämt så resten spelar ingen roll alls. Jag tycker argumentet är dåligt, men vill du använda religiösa argument så finns inte så mycket att säga. ... Ja förutom att det finns minst 2 sidor till, jag kan tyvärr inte värdera om Mohammed flög till Himlen på en bevingad häst eller andra påståenden, men om det är sant fattar jag också varför Jerusalem har sådan betydelse.
Palestinierna har ingen brist på pengar eller opinion för dem, och absolut inget fel med det. Vad Israel har att förlora på fortsatt konflikt är, fler israeler kommer köras på med bussar, huggas ihjäl och springa till skydd av missilregn. Både skulle tjäna på att lösa konflikten, tänk vilka summor båda sidor lägger ned, och allt mänskligt lidande. Vilket slöseri.
Kan bara uppmana palestinier och israeler, speciellt de unga att sätta sig ned för en bättre framtid.