2021-06-03, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Sorry att du missat det men det fortsätter än idag. Informationsflödet ut är dock... lite begränsat.
Kina är fortfarande inte med i ICC och de kan därför fortfarande inte ta upp vad som händer i Tibet.
Citera
2021-06-03, 16:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad har parterna att förhandla om? Det är som att du möter en beväpnad rånare på en mörk bakgata och föreslår att ni skall förhandla. Förhandlingar kräver någorlunda jämstarka parter så att båda har något att vinna på en lösning.

Araberna var alltid starkare än Israel från dag 1. Skillnaden var att de inte ville ha en stat och struntade i att arbeta för en sådan. Kul liknelse med en beväpnad rånare och ickejämstarka parter förresten, det var ju inte så att beduinerna brukade råna judarna eller att arabländerna hade mindre vapen än Israel.
Citera
2021-06-03, 16:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Britterna styrde området på mandat från FN. De ägde det inte och de koloniserade det inte, även om de onekligen har en hel del skuld i dagens soppa. '

Sluta sen säga "tillbaka". David Grün var ryss. Sionisterna tog sig nya namn, skapade ett i praktiken helt nytt språk i nebreiskan, sprängde bort arabiska byar och skapade en helt ny historia för området.

Egentligen inte, men när det gäller Jerusalem är det nog oundvikligt vilket var en anledning till att enligt FN skulle staten förvaltas internationellt.

Vad har parterna att förhandla om? Det är som att du möter en beväpnad rånare på en mörk bakgata och föreslår att ni skall förhandla. Förhandlingar kräver någorlunda jämstarka parter så att båda har något att vinna på en lösning.

Vad jag anser är att vi bör införa sanktioner mot Israel så att de har något att förlora på sin nuvarande politik. Inte som nu att framförallt USA tvärtom finansierar ockupationen.

Tycker du låter britterna och deras uppdelande av mellanöstern får komma undan lite lindrigt men det är inte min huvudpoäng.

Japp båda sidor begick brott mot varandra, ingen snygg historia.

Om du öppnar upp för religiösa argument så har du gjort det både enklare och svårare. En del menar att Gud gav Judarna landet, tja med en del kristna amerikaner i ryggen.

Sådär, då är konflikten löst. Gud har bestämt så resten spelar ingen roll alls. Jag tycker argumentet är dåligt, men vill du använda religiösa argument så finns inte så mycket att säga. ... Ja förutom att det finns minst 2 sidor till, jag kan tyvärr inte värdera om Mohammed flög till Himlen på en bevingad häst eller andra påståenden, men om det är sant fattar jag också varför Jerusalem har sådan betydelse.

Palestinierna har ingen brist på pengar eller opinion för dem, och absolut inget fel med det. Vad Israel har att förlora på fortsatt konflikt är, fler israeler kommer köras på med bussar, huggas ihjäl och springa till skydd av missilregn. Både skulle tjäna på att lösa konflikten, tänk vilka summor båda sidor lägger ned, och allt mänskligt lidande. Vilket slöseri.

Kan bara uppmana palestinier och israeler, speciellt de unga att sätta sig ned för en bättre framtid.
Citera
2021-06-03, 16:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att Israel redan blir hårdare dömda i världsopinionen. Vi måste här sitta och diskutera huruvida Israel begår folkmord när de varnar flera gånger innan de bombar byggnader som används av fienden. Inget annat land i världshistorien går så långt för att undvika civila döda som Israel, jämför du alla andra länder så ser du 10-1000 gånger fler civila döda per militant i urban krigsföring. USA är minst 100 gånger värre än Israel, Ryssland ska vi väl ens diskutera när de utplånade Tblisi helt för att radera en terrorcell.
Som väl är reagerar normala människor på bombanfall mot försvarslösa människor, ja. Den dagen vi slutar reagera på det, är det nog slut med mänskligheten. Eller i varje fall början till slutet.
Citera
2021-06-03, 16:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kina är fortfarande inte med i ICC och de kan därför fortfarande inte ta upp vad som händer i Tibet.

Eh, wh000t? Israel är ju inte med i ICC heller.

Här är för övrigt listan på domare för närvarande enligt Wikipedia:

ang-Hyun Song (Korea)
Fatoumata Dembele Diarra (Mali)
Hans-Peter Kaul (Tyskland)
Elizabeth Odio Benito (Costa Rica)
Akua Kuenyehia (Ghana)
Erkki Kourula (Finland)
Anita Ušacka (Litauen)
Sir Adrian Fulford (Storbritannien)
Sylvia Steiner (Brasilien) ad litem[2]
Ekaterina Trendafilova (Bulgarien)
Daniel David Ntanda Nsereko (Uganda)
Bruno Cotte (Frankrike)
Joyce Aluoch (Kenya)
Sanji Mmasenono Monogeng (Botswana)
Christine van den Wyngaert (Belgien)
Cuno Tarfusser (Italien)
Silvia Alejandra Fernández de Gurmendi (Argentina)
Kuniko Ozaki (Japan)
René Blattman (Bolivia).[3]

Ser det ut som en helt opartisk lista av länder i sammanhanget?
Citera
2021-06-03, 16:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Absolut, krigsbrott ska utredas opartiskt. Där är vi HELT överens. Rättvisa är väldigt viktigt.

Mitt problem är att jag inte tror Israel kommer att dömas rättvist, vilket stora delar av denna tråd är exempel på.

Ditt problem är att du skyddar Israels brott. Det är dumt.
Citera
2021-06-03, 16:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Du missar poängen, var är alla trådar om att Kina borde acceptera ICC?

Jag visar på the double-Standard när det kommer till Israel.
Citera
2021-06-03, 16:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ditt problem är att du skyddar Israels brott. Det är dumt.

När har jag gjort det? Hitta ett citat och så kan vi prata om det. Har du missat alla mina inlägg om att ett dött palestinskt barn är lika mycket värt som ett judiskt?
Citera
2021-06-03, 16:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Som väl är reagerar normala människor på bombanfall mot försvarslösa människor, ja. Den dagen vi slutar reagera på det, är det nog slut med mänskligheten. Eller i varje fall början till slutet.

Du har ju inte alls reagerat när Palestina gör precis det på Israel, du har tvärtom försvarat att de gör det. Du har skrivit att det varit resonabelt att skjuta mer än 5000 missiler på Israel för att 70 familjer blivit vräkta efter att inte betalat hyra. Jag börjar misstänka att du skulle vara en väldigt dålig hyresgäst.
Citera
2021-06-03, 16:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du har ju inte alls reagerat när Palestina gör precis det på Israel, du har tvärtom försvarat att de gör det. Du har skrivit att det varit resonabelt att skjuta mer än 5000 missiler på Israel för att 70 familjer blivit vräkta efter att inte betalat hyra. Jag börjar misstänka att du skulle vara en väldigt dålig hyresgäst.
Haha! Israelerna är ju verkligen försvarslösa!
Citera
2021-06-03, 16:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
När har jag gjort det? Hitta ett citat och så kan vi prata om det. Har du missat alla mina inlägg om att ett dött palestinskt barn är lika mycket värt som ett judiskt?
Så du tycker det är ok att Israels krigsbrott granskas?
Citera
2021-06-03, 16:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Haha! Israelerna är ju verkligen försvarslösa!

Kul försök att beskriva civila som ickeförsvarslösa. Jag kan också göra det: palestinierna har världens största försvar för de har Hamas, ett obegränsat förråd av raketer, självmordsbombare, knivar och världens största obesegrade krigsgud på sin sida (och har aldrig förlorat ett krig i världshistorien enligt dem själva).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in