2021-06-03, 17:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns gränser för när någonting bör kräva belägg. Somliga skribenter kräver länkar på självklara saker enkom för att trötta ut folk.

Jag har belagt saker både efter och utan uppmaningar. Att vattnets kokpunkt är 100 grader Celsius belägger jag inte.

Det enda du har belagt är din inställning till vaccin. Du kan gott ha dina covidpartyn för dina barn, likt du säkert har mässlingspartyn också.

Inga data tyder på att infektion är bättre än vaccin.* Särskilt inte om man väger in riskerna med respektive.

*Har man haft infektion har man ett bra skydd. Men man bör inte sträva efter att bli infekterad.
Citera
2021-06-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det beror ju på vart du befinner dig
Ja men en här tråden är ju enastående när det kommer till det där.

Jag kulle kunna skriva "om man trillar i sjön (låt säga Siljan) blir man våt".

Då kan nån flane komma och säga "källa på det".

Jag vet inte hur det är med dig men jag blir litet trött . . .
Citera
2021-06-03, 17:37
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det beror ju på vart du befinner dig
Var du befinner dig. Vart (indikerar riktning) och var (indikerar plats).

Ska man vara lite mer petig än så beror det heller inte alls på var du befinner dig utan det rådande lufttrycket (eller trycket av annan valfri gas) som omger det kärl där man kokar vattnet. Ska vi gå in på vattendjup med då det lite mer teknisk korrekta vore att prata om totaltrycket och inte lufttrycket vid punkten för värmeöverföringen, eller ska vi lämna mindre petitesser därhän kanske...

Citat:
Just detta är problemet vid vaccinering, ett problem som minskar betydligt vid naturlig immunitet.

Det är för tidigt att slå fast, men enligt min mening är det bättre för barn och unga att få smittan nu. Då har de ett brett skydd sedan för alla mutationer som kan tänkas komma, och kommer att komma, i framtiden.
Bättre ur vilken synvinkel? Det finns så många osäkerheter eller saker som behöver värderas mot varandra att det är stört omöjligt att säga vad som vore en helt optimal strategi. Jag tror att redan nu försöka att utvärdera vad som är bäst strategi långsiktigt är omöjligt, däremot kan man säga vad som varit bäst strategi hittills.

Mutationerna har ett evolutionärt tryck att göra en och enbart en sak, att få viruset att spridas bättre. Antingen kan det ske genom ökad smittsamhet eller genom att sjukdomsförloppet blir mildare så att smittade personer har fler kontakter.

Alla mutationer som leder till mindre smittsamhet kommer ju att självdö. Mer smittsamhet ser just nu att ske via högre viruslast som även ger allvarligare symptom. Men den optimala mutationen för virusets fortlevnad vore en som ger mer smittsamhet men mindre sjukdom, då det är det som gynnar viruset bäst. Så småningom kommer covid-19 kanske sluta som bara ytterligare ett förkylningsvirus.

En senare mutation som på ett effektivt sätt tar sig förbi skyddet från vaccination kan ju ha muterat till en relativt harmlös variant. Eller inte...

Sedan ska man väga långtidssymptom hos barn mot döda pensionärer, nedstängning mot kostnader för vacciner. Kortsiktigt är nog ett omfattande vaccinationsprogram där man når flockimmunitet för nuvarande mutationer det vettigaste.
Citera
2021-06-03, 17:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det enda du har belagt är din inställning till vaccin. Du kan gott ha dina covidpartyn för dina barn, likt du säkert har mässlingspartyn också.

Inga data tyder på att infektion är bättre än vaccin.* Särskilt inte om man väger in riskerna med respektive.

*Har man haft infektion har man ett bra skydd. Men man bör inte sträva efter att bli infekterad.
Jag har inte uppmuntrat till att medvetet smitta ned någon.

I övrigt finns en svensk långtidsstudie som man kan följa om man har lust;

https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=16120&typ=artikel

Den bredare immuniteten är dock inte i fokus eftersom den är självklar.
Citera
2021-06-03, 17:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det finns gränser för när någonting bör kräva belägg. Somliga skribenter kräver länkar på självklara saker enkom för att trötta ut folk.

Jag har belagt saker både efter och utan uppmaningar. Att vattnets kokpunkt är 100 grader Celsius belägger jag inte.
Å andra sidan, ju mer självklart påstående, desto lättare att belägga.

Methods for Computing the Boiling Temperature of Water at Varying Pressures

Det är bara det att alla referenser jag hittar snarare talar emot ditt påstående än för det.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2777898
Citat:

Twenty acutely infected COVID-19 patients provided serum samples (mean age, 56.6 years; 50% men). The FRNT50*GMT for the A.1 variant was 186 (95% CI, 90-383); for B.1, 110 (95% CI, 57-209); for B.1.1.7, 116 (95% CI, 62-215); and for N501Y, 141 (95% CI, 74-269). Comparison of the FRNT50*GMT of the variants was not statistically significant (Figure).

Twenty convalescent individuals provided serum samples (mean age, 45 years; 55% men). The FRNT50*GMT for the A.1 variant was 168 (95% CI, 113-249); for B.1, 91 (95% CI, 60-138); for B.1.1.7, 145 (95% CI, 96-220); and for N501Y, 145 (95% CI, 76-172). Comparison of the FRNT50*GMT of the variants was not statistically significant.

Serum samples were available for 14 mRNA-1273 vaccinated individuals2*(age range, 18-55 years; 43% men). The FRNT50*GMT for the A.1 variant was 1709 (95% CI, 1412-2069); for B.1, 804 (95% CI, 632-1023); for B.1.1.7, 965 (95% CI, 695-1341); and for N501Y, 994 (95% CI, 777-1272). Comparisons of the FRNT50*GMT of B.1, B.1.1.7, and the N501Y variant were not statistically significant. The FRNT50*GMTs for the B.1 (P < .001), B.1.1.7 (P = .02), and N501Y (P = .02) variants were statistically significantly lower than that for the A.1 variant.

Citat:
Ursprungligen postat av preprint

These results indicate that mRNA vaccination rapidly induces a much stronger and broader Ab response than SARS-CoV-2 infection.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.04.15.440089v4

Vi har bara ett antaganfe kvar här att göra. Du kan inte belägga dina påståenden och är för stolt för att erkänna att den tillgängliga vetenskapen hittills visar att du sannolikt har fel.
Citera
2021-06-03, 17:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Var du befinner dig. Vart (indikerar riktning) och var (indikerar plats).

Ska man vara lite mer petig än så beror det heller inte alls på var du befinner dig utan det rådande lufttrycket (eller trycket av annan valfri gas) som omger det kärl där man kokar vattnet. Ska vi gå in på vattendjup med då det lite mer teknisk korrekta vore att prata om totaltrycket och inte lufttrycket vid punkten för värmeöverföringen, eller ska vi lämna mindre petitesser därhän kanske...

Bättre ur vilken synvinkel? Det finns så många osäkerheter eller saker som behöver värderas mot varandra att det är stört omöjligt att säga vad som vore en helt optimal strategi. Jag tror att redan nu försöka att utvärdera vad som är bäst strategi långsiktigt är omöjligt, däremot kan man säga vad som varit bäst strategi hittills.

Mutationerna har ett evolutionärt tryck att göra en och enbart en sak, att få viruset att spridas bättre. Antingen kan det ske genom ökad smittsamhet eller genom att sjukdomsförloppet blir mildare så att smittade personer har fler kontakter.

Alla mutationer som leder till mindre smittsamhet kommer ju att självdö. Mer smittsamhet ser just nu att ske via högre viruslast som även ger allvarligare symptom. Men den optimala mutationen för virusets fortlevnad vore en som ger mer smittsamhet men mindre sjukdom, då det är det som gynnar viruset bäst. Så småningom kommer covid-19 kanske sluta som bara ytterligare ett förkylningsvirus.

En senare mutation som på ett effektivt sätt tar sig förbi skyddet från vaccination kan ju ha muterat till en relativt harmlös variant. Eller inte...

Sedan ska man väga långtidssymptom hos barn mot döda pensionärer, nedstängning mot kostnader för vacciner. Kortsiktigt är nog ett omfattande vaccinationsprogram där man når flockimmunitet för nuvarande mutationer det vettigaste.
Med bättre menar jag helt enkelt bredare.
Citera
2021-06-03, 17:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Att vi från och med vecka 5 till och med vecka 17 (med undantag för vecka 16 då z-score ökade med 0,16) har haft underdödlighet är väldigt mycket mer intressant och relevant än att "den indiska håller på att ta över i England", ja. Särskilt givet att svensk medias rapportering snarast har gett intryck av motsatsen...

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det låter högt. Inga siffror jag känner igen. Nu är det underdödlighet för tillfället men det får vi inte höra så mkt om. Bara om indiska mutationer som ska smitta alla barn...

Ni som tycker att media ska skriva varje gång dödligheten hoppar över normal linjen och menar på att vi fortfarande har underdödlighet.

Ska media nu skriva stora rubriker att vi har överdödlighet?

Eller kan vi nu enas om att vi har en normal dödlighet.

Ny uppdatering på euromomo. Ser ut som om den positiva effekten av minimal influensa inte längre påverkar oss.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-06-03, 17:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, hade varit nöjd med strax under 10k idag men detta var än bättre. Vädret kommande veckor ser oförskämt bra ut och ny- samt fullvaccinerade fortsätter att ticka uppåt.

Nu har vaccinationen äntligen börjat nå fram till dom befolkningslager där smittspridningen sker.

Enligt CovidStatistik.se är det bland personer under 60 år som smittspridningen sker. Just nu pågår vaccineringen till stor del i kategorin 50 - 59 åringar. Därför bör vaccineringen inom några veckor ge större avtryck på smittspridningen.

Jag tänker att den minskade smittspridningen hittills, till stor del beror på väderomslaget för några veckor sedan. Åtminstone här i Uppland, så byttes kall vår mot sommar på en dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Bara hoppas trenden fortsätter innan någon variant börjar bråka.

Då får vi se till att sluta upp med att ta emot alla nya varianter som uppstår runt om i Världen. Så länge gränserna står öppna, så kommer vi att få in nya varianter.
Citera
2021-06-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har vaccinationen äntligen börjat nå fram till dom befolkningslager där smittspridningen sker.

Enligt CovidStatistik.se är det bland personer under 60 år som smittspridningen sker. Just nu pågår vaccineringen till stor del i kategorin 50 - 59 åringar. Därför bör vaccineringen inom några veckor ge större avtryck på smittspridningen.

Jag tänker att den minskade smittspridningen hittills, till stor del beror på väderomslaget för några veckor sedan. Åtminstone här i Uppland, så byttes kall vår mot sommar på en dag.

Då får vi se till att sluta upp med att ta emot alla nya varianter som uppstår runt om i Världen. Så länge gränserna står öppna, så kommer vi att få in nya varianter.

Efter midsommar är smittan bara sporadisk.
Inte genomtänkt att banka in ett nödgodkännande vaccin i alla nu, när det finns billiga harmlösa mediciner som gick att köpa billigt över disk, som visades effektivt i början av pandemin.

Nu får dom inte säljas längre…
Gamla billiga mediciner kan ju inte användas till nya farliga virus.

Money talk.
Citera
2021-06-03, 18:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Med bättre menar jag helt enkelt bredare.
Vilket alltså alla referenser postade de senaste sidorna i tråden motsäger. Hur självklara du än finner dina egna referenslösa hittepån må vara.

Vattnets kokpunkt är förövrigt inte lika självklar som den är allmänt känd, vid normala omständigheter som avspeglar exempelvis tryckberoendet. Och det går gott och väl att lämna referenser till sådana uttalanden också.
Senast redigerad av MrArtur 2021-06-03 kl. 18:14.
Citera
2021-06-03, 18:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Aha tack!

Mängden antikroppar är dock inte avgörande för immunitetsbredd.
Visst, men om du tittar på vad som utspelade sig i Manaus och jämför det med exempelvis hur pandemin har utvecklat sig i Israel sedan de uppnådde en väldigt hög grad av vaccinationer så kan man ju säga att immunitet genom vaccination tycks ge mycket bättre skydd än naturlig infektion.
Citera
2021-06-03, 18:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Efter midsommar är smittan bara sporadisk.
Inte genomtänkt att banka in ett nödgodkännande vaccin i alla nu, när det finns billiga harmlösa mediciner som gick att köpa billigt över disk, som visades effektivt i början av pandemin.

Nu får dom inte säljas längre…
Gamla billiga mediciner kan ju inte användas till nya farliga virus.

Money talk.
AstraZeneca säljer ju sitt vaccin till kostnadspris, dvs noll vinatmarginal.

Men du är ändå övertygad om att det är "money talks"?

Jag ska ge dig ett karriärstips: bli inte affärsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in