2021-05-31, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det låter högt. Inga siffror jag känner igen. Nu är det underdödlighet för tillfället men det får vi inte höra så mkt om. Bara om indiska mutationer som ska smitta alla barn...

Ja det är ju bra att vi inte gjort det. Självklart beror det på att folk ändrat sitt beteende till stor del. Men jämför gärna med andra länder där de gett restauranger totalt näringsförbud och infört utegångsförbud mm. Vi ska vara väldigt tacksamma att vi inte valt den linjen här.

Vad jag kunde se i helgen verkar folk skita fullständigt i viruset. Men å andra sidan såg jag mest unga och friska människor ute som vill leva sina liv. Och det med all rätt. Så farligt är inte viruset för de allra flesta. Det finns noll anledning att stanna hemma och låsa in sig om man inte tillhör någon riskgrupp

Ja man kan ju försöka att skydda sig, men det här viruset är tyvärr något vi måste acceptera och leva med. det som är tur är att det är ofarligt för de allra flesta.

Ja fast att ta till drakoniska åtgärder mot viruset beror inte på viruset i sig utan är ren politik. Kopierad från kinsesisk diktatur. Jag är förvånad att så många länder jag trodde var demokratier hängde på kina här. och det gick inte speciellt bra för de länder som trodde att det går att stoppa detta virus om man tar i med hårdhandskarna. Det har visat sig vara precis tvärtom.

Kolla på Florida och Texas. De valde en annan linje än delstater styrda av Joe Bidens demokrat-polare. Och det har gått betydlligt bättre. Så det där att viruset bestämde åtgärder är inte sant. Politiker gjorde det. Men ingen kommer erkänna att de gjorde fel.

Det handlar om att köpa sig tid. Ingen vill sabba ekonomin, men man vill heller inte att mängder av människor ska bli svårt sjuka eller avlida. Inget snack om att viruset är farligt. Det är ju bara att göra en utblick över världen och beskåda hur det sett ut på sjukhusen. Minns att förra våren hade DN 5 gånger så många dödsannonser än vanligt. Från sydamerika har vi sett hur man schaktar för att anlägga nya kyrkogårdar. Sjukhusen har rapporterat om katastrof. På vilket sätt har det gått bra i Texas menar du? Det är ju en av de stater som drabbats hårdast av viruset. Skiter man i att folk dör kan man absolut skita i tvingande åtgärder.
Bryr man sig om att folk dör och inte vill ha så många sjuka krävs åtgärder för att köpa sig tid i väntan på att få ut vaccin. Som jag ser det handlar det mer om värderingar än vad som är rätt eller fel, även om jag personligen anser det fel och moraliskt vansinne att offra mängder av människoliv för att till varje pris hålla allting öppet, istället för att stänga ned under en begränsad period för att vinna tid.
Citera
2021-05-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ja fast om du varit i Norge och Finland någon gång inser du att dessa länder inte alls är så speciellt lika oss. Oslo är en liten byhåla i jämförelse med stockholm och de har nästan inte tagit emot några invandrare alls jämfört med oss som har drabbats mkt hårt i pandemin pga deras trångboddhet och avsaknad av möjlighet att kunna jobba hemma.
Var har du fått dina insikter ifrån? Då den stora majoriteten inte jobbar går det väl bra att jobba hemifrån med barnfabriken i skift. För diverse annan planering har alla mobiler som fungerar i andra utrymmen. Har jag uppfattat det rätt?
Citera
2021-05-31, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Den enda som inte är läskunnig här är du.... Botarna svarar på autopilot och bryr sig inte om fakta.

Gällande vinsterna av C19 vaccin försäljningen.. här är ett exempel:
"The company now expects full-year sales of $26 billion from the vaccine, up from its previous forecast of about $15 billion"

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizer-lifts-annual-sales-forecast-covid-19-vaccine-2021-05-04/

The forecast is based on contracts to deliver 1.6 billion vaccine doses this year. The company expects to sign more deals for this year and is in supply talks with several countries for 2022 and beyond.

"Based on what we've seen, we believe that a durable demand for our COVID-19 vaccine – similar to that of the flu vaccines – is a likely outcome," Chief Executive Albert Bourla said.

The two-shot vaccine was Pfizer's top-selling product in the first quarter. Expenses and profit from the vaccine are split 50-50 between Pfizer and BioNTech.

Given persistent infections globally and ongoing discussions with governments, Mizuho analyst Vamil Divan said the 2021 forecast could increase further and spill over to future years.

Daily vaccination rates for adults in the United States are off more than 25% since hitting a peak in mid-April. Authorization in children would expand the vaccine-eligible population by millions of people.

Pfizer said it expects to have safety and efficacy data for children ages 2-to-11 in September, when it plans to ask for further expansion of the EUA for that age group.

Att Pfizer säljer mer Covid-vaccin 2021 är t ex 2020 eller 2019 är inte så förvånande.

Frågan är hur det påverkar deras vinstmarginal - personligen tror jag inte läkemedelsföretagen som tar fram vaccinen tjänar så mycket på vanlig läkemedelstillverkning + covidvaccin-tillverkning jämfört med vad de skulle tjänat om covid aldrig kommit.

Kollar på t ex Pfizers omsättning 2020 och den verkar ha backat rejält:

https://www.statista.com/statistics/266171/revenue-of-pfizer-since-2006/

Visst - Pfizer tjänar pengar på vaccinet men pandemin har samtidigt gjort så att all annan försäljning minskat.
Citera
2021-05-31, 09:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige sticker ut i Europa både vad gäller smittspridning och avlidna per capita. Finns säkert sådana som tycker det är bra. Du verkar vara en av dem. Själv tycker jag det är tragiskt att ett land som Sverige inte förmår att skydda riskgrupperna bättre, eller om det bara är så att viljan saknas. Man behövde inte vara professor i molekylärbiologi för att räkna ut att det som hände skulle hända när man såg Sveriges sk strategi i förhållande till omvärldens.
Jag förstår inte hur man kan sitta och jämföra antalet avlidna MED covid-19 och tro att det har någon slags betydelse. Sverige sticker inte alls ut på något sätt utan är faktiskt ett av de länder som klarat sig allra bäst. Medelåldern på de som dött med covid är ca 84 år och ja man kan dö av ålder fortfarande. Lägg till bakomliggande sjukdomar så är det inte svårt att förstå att så lite som en förkylning kan avsluta livet för dessa personer. Nu kom covid som fick en överrapportering och skulle testas och mätas in i absurdum. Och även du är lurad ser jag. Snälla sluta att jämföra dödstal mellan länder. det är inte relevant!

Citat:
Nej, jag kände inte Anders Nissen personligen, men han var ju en känd företagsledare. Man ska inte prata skit om de som avlidit, men ibland funderar jag på varför en person i riskgrupp som är god för 100 miljoner kronor inte ser till att skydda sig själv bättre. Speciellt så här sent i pandemin när man vet att vaccin är på väg. Kan ju visserligen vara andra personliga förhållanden som jag inte känner till, men jag tror det finns en risk i att många förringar sjukdomen när de lyssnar till bland annat Folkhälsomyndighetens uttalanden som mer verkar vara till för att lugna oroliga, än att skydda medborgarna. Jag tycker det känns tragiskt att läsa om personer i 50-60 årsåldern som går bort i förtid pga detta jävla skitvirus. Medelåldern på IVA har ju sjunkit enligt rapporter från vården. Hörde igår en sköterska berätta att de har flera födda på 90-talet som ligger inlagda på IVA. Tycker det är grymt tragiskt.
Men varför går folk bort? Jo folk tar inte hand om sin hälsa och är ofta överviktiga. vi måste börja prata om VARFÖR så många blir sjuka samtidigt och vad man kan göra så att det inte händer igen. Att göra oss vaccinberoende är inte hållbart i längden. Hälsan kan man fixa själv med rätt information och lite kunskaper om hur man inte blir överviktig etc.
Citera
2021-05-31, 09:35
Medlem
198 på IVA nu bara...
Citera
2021-05-31, 09:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag förstår inte hur man kan sitta och jämföra antalet avlidna MED covid-19 och tro att det har någon slags betydelse. Sverige sticker inte alls ut på något sätt utan är faktiskt ett av de länder som klarat sig allra bäst. Medelåldern på de som dött med covid är ca 84 år och ja man kan dö av ålder fortfarande. Lägg till bakomliggande sjukdomar så är det inte svårt att förstå att så lite som en förkylning kan avsluta livet för dessa personer. Nu kom covid som fick en överrapportering och skulle testas och mätas in i absurdum. Och även du är lurad ser jag. Snälla sluta att jämföra dödstal mellan länder. det är inte relevant!

Men varför går folk bort? Jo folk tar inte hand om sin hälsa och är ofta överviktiga. vi måste börja prata om VARFÖR så många blir sjuka samtidigt och vad man kan göra så att det inte händer igen. Att göra oss vaccinberoende är inte hållbart i längden. Hälsan kan man fixa själv med rätt information och lite kunskaper om hur man inte blir överviktig etc.

Klart man jämför med hur andra länder har klarat av att skydda sin medborgare i förhållande till vad Sverige presterat. Hur skulle man annars göra menar du?

Ett BMI under 25 gör ingen immun mot Covid19. Även om högt BMI är en riskfaktor, så är det inget absolut. Anders Nissen såg för övrigt inte anmärkningsvärt överviktig ut.

https://www.brytfmonline.com/pandox-president-anders-nissen-e24-died/

64-åringar dör i allmänhet inte av förkylningar, men som vi alla vet är Covid19 inte någon förkylning.
Citera
2021-05-31, 09:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det låter högt. Inga siffror jag känner igen. Nu är det underdödlighet för tillfället men det får vi inte höra så mkt om. Bara om indiska mutationer som ska smitta alla barn...

Underdödlighet?

Du menar att vi har normal dödlighet att vi ligger inom det normala och att vi ligger ytterst när mitt linjen men precis under den. Detta är vecka 17 närmare kan vi inte se då de veckorna är ofullständiga. Vecka 16, alltså veckan innan den närmaste veckan vi kan se hade vi en överdödlighet i dina mått. Vi låg inom det normala men precis över mitt linjen. Menar du på allvar att du tycker att vi skulle höra talats om det? Skulle de slagit upp stort förra veckan då att vi hade överdödlighet? Och denna veckan stor rubrik underdödlighet. När sanningen är att vi har normal dödlighet just nu denna vecka lite under mittlinjen förra veckan lite över och veckan innan dessa lite under igen. Just nu är vår dödlighet så normal den bara kan bli och det menar du på fullaste alvar är mer intressant och relevant att skriva om en att den Indiska håller på att ta över i England?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-31 kl. 09:49.
Citera
2021-05-31, 09:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det handlar om att köpa sig tid. Ingen vill sabba ekonomin, men man vill heller inte att mängder av människor ska bli svårt sjuka eller avlida.
Ja fast problemet är om du stänger ner så kommer människor att dö av andra anledningar. Man kan inte bara stirra sig blind på covid-dödsfall. Du måste även se vad som händer i andra vågskålen. Och jag misstänker att det kommer att leda till fler dödsfall av andra orsaker än covid.

Citat:
Inget snack om att viruset är farligt. Det är ju bara att göra en utblick över världen och beskåda hur det sett ut på sjukhusen.
Det är farligt för personer med dålig grundkondis, överviktiga och diabetiker mm. Men för de allra flesta är det inte farligt. För barn är det helt ofarligt. Ändå har somliga länder stängt ner både skolor och förskolor för barnen. Till vilken nytta?

Citat:
Minns att förra våren hade DN 5 gånger så många dödsannonser än vanligt. Från sydamerika har vi sett hur man schaktar för att anlägga nya kyrkogårdar. Sjukhusen har rapporterat om katastrof.
Ja men hur är det nu? Du måste se det i ett längre perspektiv. Nu är det UNDERDÖDLIGHET. Får jag ett hurra från dig?

Citat:
På vilket sätt har det gått bra i Texas menar du? Det är ju en av de stater som drabbats hårdast av viruset.
Absolut inte. Och inte Florida heller. Det har gått mkt bättre för dessa stater än de delstater som gick all in på lockdown med stängda skolor och munskydd på allt och alla.

Citat:
Skiter man i att folk dör kan man absolut skita i tvingande åtgärder.
Skiter i och skiter. Folk dör och har alltid dött. Det är en del av livet att dö. Risken att dö är 100%, så varför hetsa upp sig i onödan över det?

Citat:
Bryr man sig om att folk dör och inte vill ha så många sjuka krävs åtgärder för att köpa sig tid i väntan på att få ut vaccin.
Det som intresserar mig är VARFÖR så många blir sjuka samtidigt och det är relaterat till folkhälsan som måste bli bättre. Varför ska vi vara vaccinberoende när vi inte måste vara det? Det vore bra om folk började lära sig ta hand om sin hälsa och lära sig lite om vad man ska äta och inte äta för att hålla sig så frisk som möjligt.

Citat:
Som jag ser det handlar det mer om värderingar än vad som är rätt eller fel, även om jag personligen anser det fel och moraliskt vansinne att offra mängder av människoliv för att till varje pris hålla allting öppet, istället för att stänga ned under en begränsad period för att vinna tid.
Offra och offra? alltså medelåldern på de som dött är 84 år i sverige. Folk dör av ålder och har alltid gjort det. Ska du stänga ner en hel värld för att folk dör av ålder och förbjuda folk att försörja sig? Det är rent vansinne från början till slut. Och särskilt nu när det finns ett vaccin.
Citera
2021-05-31, 09:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Klart man jämför med hur andra länder har klarat av att skydda sin medborgare i förhållande till vad Sverige presterat. Hur skulle man annars göra menar du?

Ett BMI under 25 gör ingen immun mot Covid19. Även om högt BMI är en riskfaktor, så är det inget absolut. Anders Nissen såg för övrigt inte anmärkningsvärt överviktig ut.

https://www.brytfmonline.com/pandox-president-anders-nissen-e24-died/

64-åringar dör i allmänhet inte av förkylningar, men som vi alla vet är Covid19 inte någon förkylning.

.. exakt samma som att folk yngre än 70 år samt någorlunda pigga 70plussare inte heller dör med C19.

Fakta: Källa Socialstyrelsen
"Medelåldern på de avlidna var 84 år"
"Majoriteten av de personer som dött i covid-19 hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom." (uträkning >85%)

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

FAKTA slår Alarmism... varenda gång!
Citera
2021-05-31, 09:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja fast om du varit i Norge och Finland någon gång inser du att dessa länder inte alls är så speciellt lika oss. Oslo är en liten byhåla i jämförelse med stockholm och de har nästan inte tagit emot några invandrare alls jämfört med oss som har drabbats mkt hårt i pandemin pga deras trångboddhet och avsaknad av möjlighet att kunna jobba hemma.

Jag tror aldrig att du satt din fot i Oslo. De har stadsdelar de med där det bor mycket invandrare och ytterst få skandinaver.

Oslo är liksom uppdelad i Östkanten och västkanten, Västkanten som är rikare och Östkanten med stor andel invandrare.
Citera
2021-05-31, 09:51
Medlem
Smitta bland barn i Israel minskar nu i och med uppnådd flockimmunitet i landet. Detta till följd av den omfattande vaccineringen:

https://sverigesradio.se/artikel/smitta-bland-barn-minskar-i-israel
Citera
2021-05-31, 09:51
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Underdödlighet?

Du menar att vi har normal dödlighet att vi ligger inom det normala och att vi ligger ytterst när mitt linjen men precis under den. Detta är vecka 17 närmare kan vi inte se då de veckorna är ofullständiga. Vecka 16, alltså veckan innan den närmaste veckan vi kan se hade vi en överdödlighet i dina mått. Vi låg inom det normala men precis över mitt linjen. Menar du på allvar att du tycker att vi skulle höra talats om det? Skulle de slagit upp stort förra veckan då att vi hade överdödlighet? Och denna veckan stor rubrik underdödlighet. När sanningen är att vi har normal dödlighet just nu denna vecka lite under mittlinjen förra veckan lite över och veckan innan dessa lite under igen. Just nu är vår dödlighet så normal den bara kan bli och det menar du på fullaste alvar är mer intressant och relevant att skriva om en att den Indiska håller på att ta över i England?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Att vi från och med vecka 5 till och med vecka 17 (med undantag för vecka 16 då z-score ökade med 0,16) har haft underdödlighet är väldigt mycket mer intressant och relevant än att "den indiska håller på att ta över i England", ja. Särskilt givet att svensk medias rapportering snarast har gett intryck av motsatsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in