2021-06-03, 14:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vore han oskyldig har jag ytterst svårt att tro att han hade tagit livet av sig. Inte heller skulle han ha sagt och betett sig så mysko om så vore fallet.
Jag har aldrig sagt eller trott att han är oskyldig.
Definitivt skyldig till mord, men det behöver inte ha varit just han som slog.
Absolut att han var där och det är helt rätt att han dömdes för mord.
Citera
2021-06-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ingen mening i att spekulera om tillvägagångssättet egentligen, och vi kommer förmodligen inte få ett tydligt svar. Man kommer från polis säkert vara väldigt försiktig med vad man släpper ut.

Och mitt svar (som handlade om repet) handlade egentligen också bara om att det kanske inte inte var så "lätt att ta ner någon som man kan tro".

Svaret man kan förvänta sig från polisen: "Det föreligger inga misstankar om brott i samband med Stefan Davidssons död." Gör man inte detta uttalande utan tiger som muren, då kan man fundera på hur det kan ha gått till.
Citera
2021-06-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja så tror jag med. SOA har nog vetat hela tiden men resonerat lite som Smokey, att LW hade sig själv att skylla och han gillade som sagt SD.

SOA har ju fått höra och läsa redan i första tingsrätten hur illa SD betett sig mot HD -SOAs egen dotter- samt mot andra personer. Hånat HDs utseende, kropp och person. Svikit löften till HD gång på gång. Plågat henne psykiskt genom att fortsätta umgås med LW. Köpt guld till älskarinnan LW och silver till sin dåvarande fru, SOAs dotter. Ändå valde SOA att sitta med som stöd till SD i hovrätten. Och låta SD husera hos honom på Folketorp, sota (utan licens) och städa hans stökiga hus efter mordet osv.

Nu kommer antagligen SOA vara den som styr upp det praktiska för att se till att det går rätt till med arv och dödsbo. Finnas där för HD och flickorna som en klippa.

Finns ingen anledning att underskatta folks intellekt
SOA likväl som hans dotter HD, vet att SD dödade Lena, det är något av det mest självklara och uppenbara som framgår av rättegången och fallet som utgår från uppgifter i Fup. Lika naturligt som att SD och HD planterar blodsex-lögner till gemensamma vänner. Av samma skäl som Hanna intuitivt fattar att SD är inblandad när hon kommenterar till Sillen angående vad Stefan nu ställt till med, när Lena initialt är försvunnen.

Vad människor anser om Lena som person är juridiskt ointressant. Varken SOA, HD eller andra av deras allierade var speciellt hjälpsamma eftersom de skiter i att ett mord begåtts. De har inga problem med det. Sånt de kan leva vidare med. Inget de känner berör eller stör dem på ett djupare plan. Ytliga.
Senast redigerad av Mirandamirage 2021-06-03 kl. 14:53.
Citera
2021-06-03, 14:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Svaret man kan förvänta sig från polisen: "Det föreligger inga misstankar om brott i samband med Stefan Davidssons död." Gör man inte detta uttalande utan tiger som muren, då kan man fundera på hur det kan ha gått till.

Jag kan faktiskt tänka mig att man går så långt som att säga att det var ett självmord. Det för att hela Öebro nu "vet" om fallet och misstänker en person eller flera.

Kanske man går även lite längre och berättar mer om tidpunkter och några detaljer runt polisens agerande utan kanske för den skull gå in i just hur SD tog livet av sig.

Vi vet ju tex inte varför man omdirigerades till rätt adress, om kollen med SOS berodde på att man fåt besked om att SD var död eller om det gjordes ändå eftersom han uteblivit så lång tid. Jag förmodar att man ringt till SD och att han inte svarat i sin mobil?

Kanske det var SOA som svarade om mobilen mot förmodan låg på bordet?

Det finns mycket som vi inte med säkerhet vet.

Spekulationer naturligtvisutifrån att allt pekar på att det är ett självmord.

Nu har vi ju enbart fått (säkert strategiskt) lite tidpunkter från polisens presstalesman som "bara" kan läsa från en händelserapport, dvs inte behöver stå till svars för något eller förklara varför man gjorde si eller så.
Citera
2021-06-03, 14:54
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Du menar varför han gav upp fredagsplanen?

Jag tror det helt enkelt var pga det faktum av att polisen faktiskt åkte och kollade till hans "snorungar". Som den listige man han är utgick han givetvis från att polisen skulle vara alldeles för upptagna vid midnatt en fredagskväll för att bedöma sig att kolla upp detta tips.

Ja.

Det är en av mina teorier också.
En annan teori är att han backar (ångrar sig, avbryter då LW snackar i mobilen eller dylikt) och därefter i sin frustration/ilska kommer på detta med bakhållet och på impuls ringer 112.
Citera
2021-06-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan faktiskt tänka mig att man går så långt som att säga att det var ett självmord. Det för att hela Öebro nu "vet" om fallet och misstänker en person eller flera.

Kanske man går även lite längre och berättar mer om tidpunkter och några detaljer runt polisens agerande utan kanske för den skull gå in i just hur SD tog livet av sig.

Vi vet ju tex inte varför man omdirigerades till rätt adress, om kollen med SOS berodde på att man fåt besked om att SD var död eller om det gjordes ändå eftersom han uteblivit så lång tid. Jag förmodar att man ringt till SD och att han inte svarat i sin mobil?

Kanske det var SOA som svarade om mobilen mot förmodan låg på bordet?

Det finns mycket som vi inte med säkerhet vet.

Spekulationer naturligtvisutifrån att allt pekar på att det är ett självmord.

Nu har vi ju enbart fått (säkert strategiskt) lite tidpunkter från polisens presstalesman som "bara" kan läsa från en händelserapport, dvs inte behöver stå till svars för något eller förklara varför man gjorde si eller så.

När Du skriver så där... SD inte svarade i mobilen.

Kanske var det hans ringande mobil som avslöjade för SOA var SD befann sig, kanske fick lyfta blicken lite?
Citera
2021-06-03, 15:24
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ja.

Det är en av mina teorier också.
En annan teori är att han backar (ångrar sig, avbryter då LW snackar i mobilen eller dylikt) och därefter i sin frustration/ilska kommer på detta med bakhållet och på impuls ringer 112.

Du är helt klart inne på nåt här. Kan riktigt se det framför mig hur "Captain America" försökte rädda Lena från "snorungarna" men kommer för sent.
Citera
2021-06-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lundby är där SDs svärföräldrar har sin bostad
i Örebro. Folketorp är deras lantställe. Tydligen dog SD på det sist nämnda stället.

Hanna kanske planterade DNA och blod från SD på/till Lena! HD kanske hade sin pappa till hjälp! Kanske pappan insåg att SD måste bort från sin "flicka"! O.s.v. Tror att ingen kan med 100 % säkerhet kan garantera att SD var GM. Om nu Hannas pappa hade ihjäl SD, kan någon säga varför? Han hade ju i sådana fall blivit av med SD genom Hovrättsdomen! Hd skulle ju slippa se SD på 12 av de 18 åren han fick. Det kan väl t.o.m. vara pappan som tog livet av både Lena och SD för att få ett slut på de plågor som man ständigt orsakat HANS flicka. Nu, fick det vara nog. Till slut orkar man inte mer och agerar därefter.
Jag lyssnade förra året på HD:s pappas inspelade vittnesmål. Min första reaktion var enbart från dennes röstläge som gav ett onormalt lugnt intryck. Speciellt när det handlar om MORD och ens egen dotter finns med i dess närhet! Hur skulle man som pappa reagera efter alla otrohetsturer som SD haft med Lena som drabbade dottern HD. När det väl uppdagades för pappan då planerade han säkert hur han skulle få bort SD från HD. Det fanns ju gott om tid att ”fundera”. Lyssna själv på pappans vittnesmål.
Citera
2021-06-03, 15:40
Medlem
Eftersom Hovrätten menar att SD planterat falska bevis (blodsex) till några bekanta, måste det väl anses att HD har gjort samma sak eftersom HD sagt samma sak till åtminstone en vän?

Är det då en anledning för polis och åklagare att ta in HD igen och förhöra henne och finns det någon åtalspunkt som kan gälla?

Det är, som tidigare sagts, väldigt knepigt och osannolikt att LW skulle sagt något dylikt under den där 2-timmarsfikan med HD..
Citera
2021-06-03, 15:43
Medlem
Hanna kanske planterade DNA och blod från SD på/till Lena! HD kanske hade sin pappa till hjälp! Kanske pappan insåg att SD måste bort från sin "flicka"! O.s.v. Tror att ingen kan med 100 % säkerhet kan garantera att SD var GM. Om nu Hannas pappa hade ihjäl SD, kan någon säga varför? Han hade ju i sådana fall blivit av med SD genom Hovrättsdomen! Hd skulle ju slippa se SD på 12 av de 18 åren han fick. Det kan väl t.o.m. vara pappan som tog livet av både Lena och SD för att få ett slut på de plågor som man ständigt orsakat HANS flicka. Nu, fick det vara nog. Till slut orkar man inte mer och agerar därefter.
Jag lyssnade förra året på HD:s pappas inspelade vittnesmål. Min första reaktion var enbart från dennes röstläge som gav ett onormalt lugnt intryck. Speciellt när det handlar om MORD och ens egen dotter finns med i dess närhet! Hur skulle man som pappa reagera efter alla otrohetsturer som SD haft med Lena som drabbade dottern HD. När det väl uppdagades för pappan då planerade han säkert hur han skulle få bort SD från HD. Det fanns ju gott om tid att ”fundera”. Lyssna själv på pappans vittnesmål.
Citera
2021-06-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Så som jag förstått det i händelserapporteringen efteråt så har samtalet inte kommit in via 112, utan det är polisen som kontaktats direkt. När polisen blir omdirigerad kollar de med 112 om ett samtal inkommit, och det har det då inte. Det är polisen väl på plats som kontaktar 112 när de påträffar SD.

Lite misstänsamt kan jag tycka att just den biten är. Om man påträffar någon död hade man väl ringt 112? Inte letat upp nåt nummer direkt till någon poliskonstapel eller patrull?

Folk reagerar ju olika i chock eller oro för egen del. Kolla på han som hittade Deniz Arda. Gick hem och mailade polisen... Kontaktade dem personligen först ett par dagar senare när han inte fått svar.

Kanske ville SOA undvika ett jättepådrag med sirener och massor av blåljusfordon vid fastigheten.
Citera
2021-06-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Men om SOA ringt 112 och bett om en ambulans de senaste minutrarna så behövde det samtalet inte kommit polisen tillkännedom ännu. Jag tänker att det kanske var det som patrullen ville säkerställa innan de var på plats. Som läget var när de åkte från stan var ju bara var SD befann sig.

Hur tänker du nu? Det är väl högst troligt att det kommit till polisens kännedom ganska direkt. Operatören på 112 kontaktar väl rimligen polisen omgående under samtalet som i sin tur direkt kablar ut det till patruller i närheten. Såvida inte SOA var alldeles chockad och hade svårt att få fram till 112-operatören vad som skett och ge adress och en bild av läget eller operatören varit helt inkompetent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in